Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är väldigt taggade inför terminsstarten, sista terminen på läkarprogrammet! Dags att börja söka jobb :nailbiting:

Under hösten läser vi barn och gyn och en liten vecka radiologi (röntgen och sånt) ska bli jätteroligt!
 
Behandlade två hästar idag och fick motivation tillbaka att plugga muskler, äntligen!! Har väntat flera veckor på att hitta min motivation igen. Försöker plugga på tåget till jobbet (ca 45 min) och all annan tid jag har över mellan jobb och kunder. Håller tummarna att jag lyckas ta mig igenom den här terminen :(
 
Här är en till som pluggar! Började i våras, sa upp mig och började studera och skaffade mig ett jobb jag trivs bättre med. Så nu varvar jag heltidsstudier på distans med att jobba två morgnar i veckan med mycket bättre lön.

Tänkte bli lärare i slutändan, läser lösa kurser just nu. Läst svenska under våren, pedagogik och en helt underbar sommarkurs om litteratur i sommar. Hösten kör igång strax, har fyra tentor att göra av med den här månaden först, sen blir det en termin svenska som andraspråk varvat med mer svenska på lite högre nivå :) Aldrig gillat att plugga och aldrig kunnat sitta still i skolan, för långsamt tempo och plågsamt låg nivå. Distans funkar super! Pluggade under våren bara till tentorna, så typ två tre dagar i månaden.
 
Läge att börja väcka upp den här gamla gudingen, eller? :D

Jag kan inleda med att jag lämnat in min C-uppsats! Nu är det bara opponeringen och betygssättningen kvar, sedan är jag officiellt färdig med grundnivån på juristprogrammet. :banana:

11221800_620827544725596_4486812762449183656_o.jpg


Sedan är det förstås dags för kursstart. Hösten inleds med "Rättshistoria och allmän rättslära" och sedan tar en kurs i straffrätt vid (båda på avancerad nivå). Ska bli så himla kul, för nu är det ju nästan upplopp. Bara tre terminer kvar! :D

Åhhh, grattis i tusenfalt :)! Blev helt nostalgisk och hittade en bild från 31:a januari 2014 när jag lämnade in mitt examensarbete :love:.

NPt8uSO.jpg
 
Jag hoppar in här i tråden igen, för imorgon(!) är det dags... Första dagen på förskollärarprogrammet! Både peppad men även nervös över hur allt kommer att bli. :D

All obligatorisk kurslitteratur utom en bok är fixat (och den sista boken ska jag köpa av en äldrekursare imorgon), och allt annat materiellt, tror jag. Så nu är det mest att få ihop min egen hjärna och ta mig till universitetet i tid imorgon som gäller. :p

:banana: :bump: :banana:
 
Här är en till som börjar bli spänd och förväntansfull inför terminstart! Bara 2 veckor kvar nu!
Ny stad, nytt program och nya kurskamrater. En himlans massa nytt helt enkelt, men det ska bli spännande.:D
3 av 5 kurslitteraturer är inhandlade, väntar lite med de andra då jag misstänker att de inte behövs förens senare i kursen.

Lycka till på terminstarten imorgon @NagelacksBeroende !:)
 
Nu är jag äntligen registrerad på alla kurser jag tänkt läsa i höst! På campus kommer jag läsa Föremålens material och tekniker 30hp och på distans fast fortfarande mot campus ska jag läsa Kulturegendomsrätt på 7.5hp. Från Högskolan i Borås ska jag läsa Design för det goda livet 7.5hp. Vet inte riktigt hur jag tänker med att läsa så mycket, men det löser sig nog!
 
Hej på er, ni som pluggar!

Min syrra ska börja plugga och håller på att jaga upp sig alldeles över vad hon behöver i datorväg.

Jag känner att jag inte är till mycket hjälp, eftersom min kännedom om området är lätt daterad och dessutom från ett område med helt andra krav på grafik och tunga program än vad hon kommer behöva då hon börjar läsa till läkare.

Hemma har hon stationär dator, men hon kommer nog inte sitta mycket hemma och läsa och skriva.
Kan det räcka med padda/surfplatta med tangentbord eller är laptop att föredra? Kan man skriva papers etc på platta med tangentbord?

Tänker att det är en stor fördel att kunna plocka fram pdf:er och litteratur snabbt på platta, liksom att kunna anteckna smidigt på föreläsningar.
 
@Koltrast Jag växlar personligen mellan laptop och att anteckna för hand vilket jag tycker funkar bra. Vissa kurser eller delmoment jag läst kräver mer att man ritar modeller eller liknande bilder och då är det att föredra att ha blanka papper med sig till föreläsningen (använder nästan uteslutande a5-block med blanka blad).
Just nu använder jag mig av en MacBook Pro från 2011 med LibreOffice som ordbehandlare vilket funkar utmärkt. Skulle nog inte rekommendera att skriva PM och liknande större texter på platta då det nog sliter ganska bra på lederna.
 
Börjar också om två veckor! Det är så himlans spännande! Ny stad, ny bostad, ny utbildning, nya läskiga människor. Är så pepp att jag är rädd att bli besviken. Dock inte så pepp att jag köpt någon studentlitteratur än.. ;)
 
@Ness Första terminen jag pluggade gick jag "all in" och köpte ALL kurslitteratur jag behövde (ca 15+ böcker) och det hade jag verkligen inte behövt göra! Under året jag pluggat nu har jag bara köpt litteratur jag känner är intressant och som jag kan ha behov av även i framtiden/fler kurser än en. Bibliotek finns för en anledning, annars rekommenderar jag verkligen andrahandsmarknaden!
 
Hej på er, ni som pluggar!

Min syrra ska börja plugga och håller på att jaga upp sig alldeles över vad hon behöver i datorväg.

Jag känner att jag inte är till mycket hjälp, eftersom min kännedom om området är lätt daterad och dessutom från ett område med helt andra krav på grafik och tunga program än vad hon kommer behöva då hon börjar läsa till läkare.

Hemma har hon stationär dator, men hon kommer nog inte sitta mycket hemma och läsa och skriva.
Kan det räcka med padda/surfplatta med tangentbord eller är laptop att föredra? Kan man skriva papers etc på platta med tangentbord?

Tänker att det är en stor fördel att kunna plocka fram pdf:er och litteratur snabbt på platta, liksom att kunna anteckna smidigt på föreläsningar.

Hett tips: HYBRID!
En laptop vars skärm man kan ta loss från tangentbordet. Perfekt om man bara ska läsa eller kolla någon video/föreläsning.

Kör man bara surfplatta förlorar man många bra funktioner som USB, HDMI osv osv. Datorerna har ju ofta större minne och möjligheter till bättre grafik än en vanlig surfplatta.
 
Hur är det med CSN och er andra studenter?

Jag har bara haft problem med CSN. När jag skulle börja läsa i våras sökte jag csn för en kurs, kom sen in som reserv på en annan och ändrade min ansökan. Varpå jag fick avslag från csn till ingen nytta alls eftersom jag använda deras tjänst för ändringar och först fick vänta tre veckor på det. Sökte om, fick CSN en och en halv månad för sent. Nu innan sommaren var det dags att söka igen till sommarkurserna. Gjorde detta och det visar sig att jag inte fått mina poäng för våren p.ga. att universitetet gjort fel. Både CSN och universitetet sa att det är dom som har gjort fel, det gick dock inte att fixa. Så jag fick läsa sommar på bara ett CSN. Och nu är det dags att söka igen, så ser jag att jag inte kan registrera mig på att kurspaket som en hel kurs utan måste söka csn nu för två delkurser och mitt i terminen söka csn igen för restrerande två kurser. :banghead: Och då ska man givetvis vara tvungen att vänta tre veckor att tentorna blir rättade mitt i terminen och så blir det glapp igen.

Ekonomin känns som att försöka styra ett sjunkande Titanic i princip. Har ju som tur var jobb och sambo och vi klarar oss bra ändå, men det är skit när man gör allt man ska och det ändå strular och strular och så får man tömma sparkontot och vänta... :yuck:
 
@Karma Jag har aldrig haft problem med CSN, men så har jag nog varit väldigt enkel att ha att göra med för dem också :p Har nog aldrig ändrat min ansökan, har lyckats ta tillräckligt många poäng hela tiden osv.

Men det låter helskumt att du inte kan söka studielån för hela terminen? Har du blivit antagen på kurserna så har du, tänker jag. Det borde inte spela någon roll att du inte kan registrera dig på kursen än... Jag söker alltid för två terminer i taget och får det beviljat, dvs innan jag ens har sökt vårterminens kurser. Men det kanske funkar annorlunda när man läser program?

Obs att jag absolut inte är CSN-expert på något vis men det låter lite konstigt det där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 663
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
500
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp