Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack!

Haha ja det får man, det är en tjänst på Länsstyrelsen i Sthlm (dvs det kommer bli offentligt ändå). Har lite riktat in mig mot rådgivning och djurskydd under studietiden så jag är nöjd :)
Stockholm är väl inte min drömstad men det är en otroligt fin början och ingen kommer ju tvinga mig vara där till jag dör ;)

Låter perfekt ju! Vad härligt att ha jobbet klart direkt vid examen :up:
 
Knapplån..
Kan någon säga till mig på skarpen att sluta hänga på buke tills på torsdag???
Sitter sista två tentorna nästa vecka och har NOLL motivation till att plugga. :cry:
 
@Rubinen ...

Nu lyssnar du på mig. :mad: Nu sätter du dig ner och pluggar fram till torsdag! UTAN BUKE! Utan buke. Det är möjligt. (tror jag) (kanske). Heja dig! Motivera dig med glasspauser i solen för att inhämta lite energi. :)


Vad pluggar du för något? :)
 
Knapplån..
Kan någon säga till mig på skarpen att sluta hänga på buke tills på torsdag???
Sitter sista två tentorna nästa vecka och har NOLL motivation till att plugga. :cry:

Hänga på buke är helt ok. Men. I lagom dos. ;)

Fundera istället ut, om du inte redan vet det, när på dygnet som är din bästa pluggtid. Jag tycks prestera bäst på tidiga mornar fram till lunch eller nätter. Be mig plugga som nu när klockan är 14...är inte lönt.
 
@Ellajsa YES just vad jag behöver!! Pluggar Equine Sports Therapy, blir sportsmassör för hästar när jag är färdig i December.

@Squie Sant, jag pluggar bäst på kvällen. Som tur är har jag en kund nu på morgonen, så jag ska åka och göra en massage innan jag börjar dagens plugg-maraton. Tyvärr har min kille en radar som håller koll på när jag är som mest fokuserad, och DÅ börjar hans mun gå i ett.. Händer oftast på eftermiddagarna/kvällarna när jag vill få saker gjorda :p
 
@Squie Sant, jag pluggar bäst på kvällen. Som tur är har jag en kund nu på morgonen, så jag ska åka och göra en massage innan jag börjar dagens plugg-maraton. Tyvärr har min kille en radar som håller koll på när jag är som mest fokuserad, och DÅ börjar hans mun gå i ett.. Händer oftast på eftermiddagarna/kvällarna när jag vill få saker gjorda :p

Kanske läge att ha en dialog med sambon då? Att du behöver ha em/kväll att plugga.
 
Jag behöver er hjälp.
Jag har bestämt mig för att söka till sjuksköterskeprogrammet till våren. Gick ur gymnasiet 2005 med vad jag tyckte hyffsade betyg, 6 G och 19 VG.
Men efter att ha hittat en sida där jag kunde räkna ut snittet märkte jag att de inte kommer räcka långt!

Jag bor 4 mil från Linköping och har hus, sambo och barn. Det är där jag vill studera och mao är jag inte flyttbar.

Såg dock att man behövde ha över 18 i snitt för att komma in där, är det ens möjligt att plugga så mycket på komvux i höst att jag får ihop till 18 i snitt. Jag gick omvårdnad och många vårdämnen kan jag väl inte plugga upp?
 
Jag behöver er hjälp.
Jag har bestämt mig för att söka till sjuksköterskeprogrammet till våren. Gick ur gymnasiet 2005 med vad jag tyckte hyffsade betyg, 6 G och 19 VG.
Men efter att ha hittat en sida där jag kunde räkna ut snittet märkte jag att de inte kommer räcka långt!

Jag bor 4 mil från Linköping och har hus, sambo och barn. Det är där jag vill studera och mao är jag inte flyttbar.

Såg dock att man behövde ha över 18 i snitt för att komma in där, är det ens möjligt att plugga så mycket på komvux i höst att jag får ihop till 18 i snitt. Jag gick omvårdnad och många vårdämnen kan jag väl inte plugga upp?

Det enklaste är nog att göra högskoleprovet. I höstas låg det på 1.1 för att komma in i Linköping (0.9 i våras). Det är inte så jättehögt så det är säkert ingen omöjlig väg! :) Har du skrivit högskoleprovet tidigare?
 
@Masqueradee

Jag har gjort det. Jag hade några års uppehåll mellan gymnasiet och högskola så ville fräscha upp minnet lite innan jag började plugga. Jag gjorde hela kursen utom sista uppgiften som var någon form av gruppuppgift(?) så om kursen var på 5 poäng så tog jag 4. Skippade sista uppgiften eftersom jag inte brydde mig om poängen utan var nöjd efter att ha repeterat allt och jag tyckte grupparbete på distans bara lät krångligt och tråkigt:)
 
@Masqueradee

Jag har gjort det. Jag hade några års uppehåll mellan gymnasiet och högskola så ville fräscha upp minnet lite innan jag började plugga. Jag gjorde hela kursen utom sista uppgiften som var någon form av gruppuppgift(?) så om kursen var på 5 poäng så tog jag 4. Skippade sista uppgiften eftersom jag inte brydde mig om poängen utan var nöjd efter att ha repeterat allt och jag tyckte grupparbete på distans bara lät krångligt och tråkigt:)

Hur tycker du att kursen låg i svårighetsgrad? Jag har alltid haft problem med matten men lyckats kämpa mig igenom matte a & b och nu när jag antagligen inte kommer jobba något i sommar och då det inte finns några sommarkurser relevanta till min utbildning så tänkte jag dyka ned lite i matten igen.
 
Hur tycker du att kursen låg i svårighetsgrad? Jag har alltid haft problem med matten men lyckats kämpa mig igenom matte a & b och nu när jag antagligen inte kommer jobba något i sommar och då det inte finns några sommarkurser relevanta till min utbildning så tänkte jag dyka ned lite i matten igen.

Nu var det typ 4 år sedan jag läste den och jag har alltid haft lätt för matte, läste Ma A-D på gymnasiet. Den här kursen var repetition på Ma A-D och som det var den bra tycker jag. Jag upplevde inte att det var svårt alls men så har jag som sagt lätt för mig också. Om jag minns rätt fick man läsa någon kortare text/exempelräkningar inför varje del, sedan räkna några väldigt enkla tal och sedan några lite svårare. Sedan tog man någon form av online prov. Man kunde välja takt själv, jag började läsa 50% och ändrade mig efter halva tiden och gick ner i 25% när det kändes stressigt(jobbade heltid samtidigt och hade häst).

Behöver du poängen? Du kan ju alltid anmäla dig och sedan hoppa av om det skulle kännas svårt? Har du någon vän som är bra på matte som kan hjälpa om du fastnar? Jag tror att du fixar det utan större problem men eftersom jag har lättare för mig än de flesta vad gäller matte så är det svårt att råda.
 
Nu var det typ 4 år sedan jag läste den och jag har alltid haft lätt för matte, läste Ma A-D på gymnasiet. Den här kursen var repetition på Ma A-D och som det var den bra tycker jag. Jag upplevde inte att det var svårt alls men så har jag som sagt lätt för mig också. Om jag minns rätt fick man läsa någon kortare text/exempelräkningar inför varje del, sedan räkna några väldigt enkla tal och sedan några lite svårare. Sedan tog man någon form av online prov. Man kunde välja takt själv, jag började läsa 50% och ändrade mig efter halva tiden och gick ner i 25% när det kändes stressigt(jobbade heltid samtidigt och hade häst).

Behöver du poängen? Du kan ju alltid anmäla dig och sedan hoppa av om det skulle kännas svårt? Har du någon vän som är bra på matte som kan hjälpa om du fastnar? Jag tror att du fixar det utan större problem men eftersom jag har lättare för mig än de flesta vad gäller matte så är det svårt att råda.

Jag behöver inte poängen alls, eller kursen, utan läser det mest dels för att fräscha på kunskaperna och att ha någonting att göra. Kommer ha all tid i världen att dels plugga på uppgifterna vi får och kolla efter förklaringsvideor och liknande på nätet.
 
Jag behöver inte poängen alls, eller kursen, utan läser det mest dels för att fräscha på kunskaperna och att ha någonting att göra. Kommer ha all tid i världen att dels plugga på uppgifterna vi får och kolla efter förklaringsvideor och liknande på nätet.

Då tror jag inte det kommer vara några problem för dig :) Det är en bra och ganska lagom kurs för att fräscha upp kunskaperna tycker jag.
 
Läge att börja väcka upp den här gamla gudingen, eller? :D

Jag kan inleda med att jag lämnat in min C-uppsats! Nu är det bara opponeringen och betygssättningen kvar, sedan är jag officiellt färdig med grundnivån på juristprogrammet. :banana:

11221800_620827544725596_4486812762449183656_o.jpg


Sedan är det förstås dags för kursstart. Hösten inleds med "Rättshistoria och allmän rättslära" och sedan tar en kurs i straffrätt vid (båda på avancerad nivå). Ska bli så himla kul, för nu är det ju nästan upplopp. Bara tre terminer kvar! :D
 
Här är det omtentaplugg som gäller, jag prioriterade ju bort livsmedelskursen i våras eftersom jag läste dubbelt. Så den planerar jag att klara av nu innan terminsstart, borde inte vara några problem.

Sen blir det nog en ganska tuff men förhoppningsvis rolig termin, jag ska läsa Projektledning och kommunikation 20 hp parallellt med Laktationsbiologi 10 hp. Fjärde året nu, 3-4 terminer kvar men troligtvis 4.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 666
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
500
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp