Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte om det fungerar annorlunda när man studerar på program? Har också tagit alla poäng jag skulle behövt ta och en del till men kursen var utformad på ett sätt som enligt csn och skolan "inte fick vara så längre".

Har dock kontaktat CSN nu innan jag gör min ansökan så det ska bli så lite strul som möjligt sen. :)
 
Vet inte om det fungerar annorlunda när man studerar på program? Har också tagit alla poäng jag skulle behövt ta och en del till men kursen var utformad på ett sätt som enligt csn och skolan "inte fick vara så längre".

Har dock kontaktat CSN nu innan jag gör min ansökan så det ska bli så lite strul som möjligt sen. :)

Bra att du kontaktar dem nu så kanske det inte behöver bli så krångligt ändå :)
 
Här är omtentaplugget i full gång, en vecka kvar nu. Sitter och konstruerar flashcards som jag tänkte använda mig av sen, fördelen är ju att jag lär mig även när jag gör dem. Den här tentan ska jag bara klara, det ska inte vara några problem. Alltid skönt att börja det nya läsåret utan släpande tentor :)
 
Jag laddar för upprop ikväll, den här veckan drar väldigt mycket av höstens plugg i gång för mig. Undrar om jag har tagit på mig för mycket, skulle egentligen bara plugga 50 %, men sitter väl med 300 % eller nåt sånt nu inkl omtentor jag planerat att ta. :banghead:

Under sommaren har jag läst en kurs i barn- och ungdomslitteratur och den examinerades under förra veckan. Har ett par igentagningsuppgifter från missade obligatoriska seminarier kvar att göra, men det ska nog gå att lösa inom det snaraste. Mycket litteratur, men riktigt rolig kurs! Så rolig att examinatorn övertalade mig att göra sen ansökan till en annan kurs som hon håller i under hösten. Jag är verkligen vansinnigt dålig på att sålla vad jag faktiskt vill och måste läsa. :o
 
På tal om csn.. har inte tillräckligt med poäng för att söka igen och sitter som på nålar och hoppas att sommarkursen blir godkänd:nailbiting:
 
Läge att börja väcka upp den här gamla gudingen, eller? :D

Jag kan inleda med att jag lämnat in min C-uppsats! Nu är det bara opponeringen och betygssättningen kvar, sedan är jag officiellt färdig med grundnivån på juristprogrammet. :banana:

11221800_620827544725596_4486812762449183656_o.jpg


Sedan är det förstås dags för kursstart. Hösten inleds med "Rättshistoria och allmän rättslära" och sedan tar en kurs i straffrätt vid (båda på avancerad nivå). Ska bli så himla kul, för nu är det ju nästan upplopp. Bara tre terminer kvar! :D
Vad kul, är juristutbildningen helt omgjord? Vi hade varken c-uppsats eller avancerad nivå utan bara en enda radda kurser som visserligen avslutades med examensarbete som väl mest har karaktären av arbetsprov som det verkar bland mina vänner. :D Inte så himla vetenskapligt direkt... :rofl:
 
Jag är väl lite av en tyst följare av tråden men tänkte flika in med ett inlägg iallafall så här inför terminsstart. Kan vara bra för att peppa igång igen. Vill fortfarande inte riktigt medge att det snart är höst :down:

Som tidigare sagts så läser jag till logoped och är precis halvvägs igenom utbildningen. Efter ett avslutat "barnår" kommer nu "vuxenåret" där fokus ligger, som namnet antyder, på patientgrupper över 18 år. Vi inleder med en kort medicinkurs och sen är det "dysartri, dysfagi, afasi och talpraxi" som gäller för resten av terminen. En radda logopediska termer som jag knappt har koll på själv - men det är väl kanske därför jag pluggar också :p

Sammanfattat just nu så är det skit att sommaren lider mot sitt slut men det ska bli kul att träffa alla människor igen. Längre än så har jag inte kommit :D
 
Vad kul, är juristutbildningen helt omgjord? Vi hade varken c-uppsats eller avancerad nivå utan bara en enda radda kurser som visserligen avslutades med examensarbete som väl mest har karaktären av arbetsprov som det verkar bland mina vänner. :D Inte så himla vetenskapligt direkt... :rofl:

Ingen aning, hörru. :D Verkar ju onekligen som att de gjort om en del!
 
Ingen aning, hörru. :D Verkar ju onekligen som att de gjort om en del!
Haha, ja verkligen. Kan ju vara att Örebro har ett annat upplägg också, eftersom utbildningen är lite nyare (mer modern?) där också. Får klämma våra traineer lite på hur det funkar i Götet numer imorgon. :)
 
@Ness Första terminen jag pluggade gick jag "all in" och köpte ALL kurslitteratur jag behövde (ca 15+ böcker) och det hade jag verkligen inte behövt göra! Under året jag pluggat nu har jag bara köpt litteratur jag känner är intressant och som jag kan ha behov av även i framtiden/fler kurser än en. Bibliotek finns för en anledning, annars rekommenderar jag verkligen andrahandsmarknaden!

Ja, jag har läst förut så jag väntar ganska länge innan jag köper något, brukar också kunna hitta böckerna som pdf på internet :) Har dock kollat litteraturlistan för första kursen och där behövs det bara en bok, lite lite? Meen jag väntar till kursstart och ser!
 
Haha, ja verkligen. Kan ju vara att Örebro har ett annat upplägg också, eftersom utbildningen är lite nyare (mer modern?) där också. Får klämma våra traineer lite på hur det funkar i Götet numer imorgon. :)

Jag vet att i Lund så skriver de också en uppsats på 15 hp under T6, så vi är inte helt ensamma. :)
 
Skrev en omtenta i tisdags så har smygstartat terminen lite, börjar på riktigt på måndag! Känns riktigt skönt att inte ha något efter sig nu :)
 
Hur är det med CSN och er andra studenter?

Jag har bara haft problem med CSN. När jag skulle börja läsa i våras sökte jag csn för en kurs, kom sen in som reserv på en annan och ändrade min ansökan. Varpå jag fick avslag från csn till ingen nytta alls eftersom jag använda deras tjänst för ändringar och först fick vänta tre veckor på det. Sökte om, fick CSN en och en halv månad för sent. Nu innan sommaren var det dags att söka igen till sommarkurserna. Gjorde detta och det visar sig att jag inte fått mina poäng för våren p.ga. att universitetet gjort fel. Både CSN och universitetet sa att det är dom som har gjort fel, det gick dock inte att fixa. Så jag fick läsa sommar på bara ett CSN. Och nu är det dags att söka igen, så ser jag att jag inte kan registrera mig på att kurspaket som en hel kurs utan måste söka csn nu för två delkurser och mitt i terminen söka csn igen för restrerande två kurser. :banghead: Och då ska man givetvis vara tvungen att vänta tre veckor att tentorna blir rättade mitt i terminen och så blir det glapp igen.

Ekonomin känns som att försöka styra ett sjunkande Titanic i princip. Har ju som tur var jobb och sambo och vi klarar oss bra ändå, men det är skit när man gör allt man ska och det ändå strular och strular och så får man tömma sparkontot och vänta... :yuck:
Jag har inte fått csn sedan i maj. Har inte fått in poängen från kurserna och fick då såklart tillbaka av csn att det saknades poäng. Har inte lyckats lösa det och jag såg nu att jag hade fått igen nått meddelande från dom.
Jag blev så sur att jag sket i att läsa sommarkursen eftersom jag ändå inte fick csn, vilket ju var anledningen till att läsa den. Men nu kommer väl csn kräva att jag läser in dom poängen för att få nytt csn i framtiden..
 
Jag fick konstigt nog efter bara tre dagar ett brev om godkänd ansökan och ett utbetalningsdatum. Lite konstigt då betygen från en av sommarkurserna inte kommit in, men jag tänker inte klaga heller. Hoppas dom inte ändrar sig :)
 
Idag fick jag mail om mitt resultat på tentan som skrevs på sommarkursen..hade lyckats skriva till mig ett VG!:D
Mycket förvånad och glad! Så nu ska bara betyget registreras sen borde jag ha poäng nog att söka Csn för hösten
 
Två dagar kvar till omtentan och jag känner mig ganska lugn. Idag ska jag repetera igenom mina flashcards igen, känns som ett vinnande koncept för den här tentan! Hoppas bara jag fått med allt det som de tycker är viktigt, men jag har gått igenom alla handouts och tentor så det mesta borde vara med.
 
Klarade min omtenta, känns så otroligt skönt! Är nu även klar med första kursen på terminen, riktigt härligt att kunna checka av ännu en kurs. :) Idag började jag på sista stora kursen inom vår utbildnings huvudämne, kommer bli intensivt men också sååå kul! :bump: häftigt att tänka att jag är färdigbakad juni 2016! Woho!
 
Vad har ni för tentapluggtekniker, utöver flashcards?
Vi kommer ha så galet mycket tentor den här terminen, så jag känner att jag måste ha ett system redan från start.

Mycket i början handlar om olika sjukdomar, så dom tänkte jag skriva rent på papper där det är strukturerat med symptom, behandling och sånt var för sig. Dom går ju också att göra flashcards av rätt smidigt.
Sånt som är lite mer text i tänkte jag skriva ihop det mest väsentliga av, spela in och lyssna på medan jag promenerar/cyklar/lagar mat eftersom jag tycker att det är vansinnigt tråkigt och icke-givande att sitta och försöka läsa in texter. Men jag kan ju inte bara gå runt och lyssna heller, jag behöver fler taktiker/tekniker
 
Omtentan gick hyfsat, får se vad resultatet blir!

Idag började min ena kurs, Biology of lactation - ser så mycket fram emot den! :) Verkar toppenbra och redan första dagen fick vi dissikera juver, hur bra som helst att direkt komma in i ämnet och se hur allt ser ut och hänger ihop. Imorgon börjar projektledningskursen som jag ska läsa parallellt.
 
Idag var det programstart! Lite nervöst såklart, men verkar vara bra kursansvariga och intressant!
Men det kändes allt lite konstigt att bege sig till sjukhuset för att gå på föreläsning:p

Dock har inte Uppsala som stad "imponerat" på mig än, men hoppas det ska ändras när jag blir lite mer varm i kläderna här:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 663
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
500
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp