Vi som letar häst II

Det är väl fullt rimligt att överväga att köpa en till häst för att ha som hagkompis till nuvarande? Och slippa hantera andra människor så mycket i samarbetet kring hagen? :laugh: :angel:
Kanske kan köpa en häst till mamma, hon har ju börjat på ridskola nyligen..:D
Fullt rimligt, ja. Frågor på det?
 
Nu är det färdigtittat på stall, jag besökte kollektivstallet och det var oerhört mysigt (nu, under härliga soliga sommardagar), härligaste hagarna hittills, jättetrevlig ägare, gammalt mindre stall men helt okej lösningar för allt väsentligt. Ridbanan var liten som jag visste men inte så liten som jag trodde, funkar att rida på om man inte kan ta sig till den en bit bort. Det är säkert vykortsvackert med nysnö också Men det är ett kallstall, redig uppförsbacke nästan hela vägen dit, jag kunde inte ens cykla i flera partier utan fick gå, inte jättebra avstånd till kollektivtrafiken. Boxen var lite liten (jag vill ge hästen större än vad som krävs) och så var det nu det här med alla pass man måste ta. Sen vad det lite luddig prissättning och dyrare kallhyra än det andra privatstallet, räknade på att det skulle kunna komma att bli dyrare varmhyra på kollektivstallet men utan all service som ingår på det andra stallet! Fick reda på att service-stallet underhåller och saltar sin ridbana vintertid och det kändes viktigt att också kunna rida inomhus.

Kort sagt när det kom till kritan hyr jag nu box på stallet med service och granne med ridhus, behöver bara en häst att flytta in med! Hoppas allt klaffar med provridning nästa vecka 🙏 Jag har gått och blivit småkär i hästen under väntetiden på fler filmer!
 
Jag som inte alls har tänkt köpa häst just nu har förälskat mig totalt i en 8 årig hbl valack. I mitt huvud står han redan i stallet och äter hö 😅🙈
Dock finns han inte i Sverige men har fått massor med filmer i olika situationer och den är nyligen röntgad och besiktad ua. Ny besiktning görs vid ev köp.
Mina två bästa köp har varit endast via video utan provridning. Ska denna bli det tredje? 🫣
 
Det är väl fullt rimligt att överväga att köpa en till häst för att ha som hagkompis till nuvarande? Och slippa hantera andra människor så mycket i samarbetet kring hagen? :laugh: :angel:
Kanske kan köpa en häst till mamma, hon har ju börjat på ridskola nyligen..:D
Ja. Det är det. Min stallägare har en hon visserligen fick gratis, men som hon tog emot tack vare att han är så okomplicerad i flock och funkar med alla hästar. Triangelmärkt och oridbar och jobbar bara som hagkompis. :D

Och som ägare av tre hästar varav två går tillsammans och den tredje behöver "utomstående" hagkompis så, ja, det är sååå värt det att kunna styra över sin hästs hagliv själv!
 
Ja. Det är det. Min stallägare har en hon visserligen fick gratis, men som hon tog emot tack vare att han är så okomplicerad i flock och funkar med alla hästar. Triangelmärkt och oridbar och jobbar bara som hagkompis. :D

Och som ägare av tre hästar varav två går tillsammans och den tredje behöver "utomstående" hagkompis så, ja, det är sååå värt det att kunna styra över sin hästs hagliv själv!
Önskar bara att jag hade obegränsat med tid och pengar😁😆💸💸💸
 
A

Absolut rimligt! Det var Underbart i den aspekten att ha två hästar och blev jättejobbigt när jag sedan bara hade en kvar, var en sån frihet att mer eller mindre kunna göra 'som jag ville' med insläpp osv eftersom jag bara hade mig själv att prata ihop mig med. :D
så KÖP säger jag, som trots att jag preciiiis köpt mig ny häst redan börjat spekulera i om jag inte ska köpa mig nästa års föl efter favoritstoet hos nuvarande hästs uppfödare om det kommer ut en hingstunge... :o :D
Instämmer i "fullt rimligt"-kören.
Vi har haft två hästar sedan hösten 2018.
Som uppstallad blev detta en enorm frihet på många plan, och vi kunde dessutom rida ut ihop i familjen.

Har man ekonomiska möjligheter till detta, så underlättar det på många vis.

Sedan är det visst inte ett så stort steg att köpa en tredje.... (men det pratar vi inte om nu).

:angel:
 
Instämmer i "fullt rimligt"-kören.
Vi har haft två hästar sedan hösten 2018.
Som uppstallad blev detta en enorm frihet på många plan, och vi kunde dessutom rida ut ihop i familjen.

Har man ekonomiska möjligheter till detta, så underlättar det på många vis.

Sedan är det visst inte ett så stort steg att köpa en tredje.... (men det pratar vi inte om nu).

:angel:
Ja, kanske en till mamma, en till brorsdöttrarna.. Och en extra till mig? 🤣😂
 
Halvallvarligt skämt men jag skulle väldigt gärna fixa en större ponny som mamma och brorsdöttrarna kan dela på. Vore perfekt! Snäll i hagen skulle såklart vara prio🤪
Synd bara att de bor i grannstaden och får lite långt att åka till mitt stall😆
 
Kan tillägga att jag inte haft något att rida på på 4 år och har dessförinnan ridit hela mitt liv. Dottern har en ponny och så har jag kvar avelsstoet, som inte går att avla på, som som sällskap. Så jag har väl spanat efter något lämpligt i smyg i fyra år nu och nu kunde jag inte låta bli längre, abstinensen har helt enkelt blivit för stor! 😅
Vi får se om det blir affär. Ska få röntgenplåtarna så jag kan visa min veterinär och så ska den besiktas igen.
Galet! 😆
 
Kan tillägga att jag inte haft något att rida på på 4 år och har dessförinnan ridit hela mitt liv. Dottern har en ponny och så har jag kvar avelsstoet, som inte går att avla på, som som sällskap. Så jag har väl spanat efter något lämpligt i smyg i fyra år nu och nu kunde jag inte låta bli längre, abstinensen har helt enkelt blivit för stor! 😅
Vi får se om det blir affär. Ska få röntgenplåtarna så jag kan visa min veterinär och så ska den besiktas igen.
Galet! 😆
Tycker det låter härligt, håller tummarna!
 
Kan tillägga att jag inte haft något att rida på på 4 år och har dessförinnan ridit hela mitt liv. Dottern har en ponny och så har jag kvar avelsstoet, som inte går att avla på, som som sällskap. Så jag har väl spanat efter något lämpligt i smyg i fyra år nu och nu kunde jag inte låta bli längre, abstinensen har helt enkelt blivit för stor! 😅
Vi får se om det blir affär. Ska få röntgenplåtarna så jag kan visa min veterinär och så ska den besiktas igen.
Galet! 😆
Lycka till, håller tummarna för dig och den här hästen!
 
Det är väl fullt rimligt att överväga att köpa en till häst för att ha som hagkompis till nuvarande? Och slippa hantera andra människor så mycket i samarbetet kring hagen? :laugh: :angel:
Kanske kan köpa en häst till mamma, hon har ju börjat på ridskola nyligen..:D
Det har jag. Så skönt! Hästmänniskor är tokiga.
 
På temat hagkompisar frågade jag en stallägare om det gick bra att ha mina två hästar tillsammans i en hage, men det gick tyvärr inte då min ena är en hingst. Hingstar i det stallet fick inte ha hagkompisar, oavsett ägare. Här har jag eget sällskap och allt men nähepp... O_o
Att man inte vill ha hingst, alls, på sin anläggning är inte ovanligt.

Men att acceptera hingst, och sedan ändå inte kunna tänka sig en lösning som du vet fungerar, verkar märkligt.

Vad var orsaken till att det inte var bra med sällskap?
 
På temat hagkompisar frågade jag en stallägare om det gick bra att ha mina två hästar tillsammans i en hage, men det gick tyvärr inte då min ena är en hingst. Hingstar i det stallet fick inte ha hagkompisar, oavsett ägare. Här har jag eget sällskap och allt men nähepp... O_o
Hänvisa till djurskyddslagen. Vill du ha lite tips på argument så kan jag skicka min kandidatuppsats till dig så fort den är godkänd från examinator. Jag har tittat på just hingstars välfärd och jämfört de som går med sällskap och de som går solitärt. Skillnaden i välfärd är TYDLIG.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 778
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 576
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp