Vi som letar häst II

Att man inte vill ha hingst, alls, på sin anläggning är inte ovanligt.

Men att acceptera hingst, och sedan ändå inte kunna tänka sig en lösning som du vet fungerar, verkar märkligt.

Vad var orsaken till att det inte var bra med sällskap?
Hingstarna gick i ”hingsthagar” och de var för små för sällskap, som jag fattade det. Så deppigt.

Nu åkte jag ju inte ens dit och tittade, men om det hade varit så att dessa hingsthagar var pyttesmå och låg bredvid stohagar så hade jag kanske inte velat ha honom med sällskap ändå. Det är onödigt att provocera, speciellt som min valack är rätt tuff. De måste kunna komma undan från varandra, inte vara ofrivilligt ihopmosade.
 
Hänvisa till djurskyddslagen. Vill du ha lite tips på argument så kan jag skicka min kandidatuppsats till dig så fort den är godkänd från examinator. Jag har tittat på just hingstars välfärd och jämfört de som går med sällskap och de som går solitärt. Skillnaden i välfärd är TYDLIG.
Det här var några år sedan, inte aktuellt att flytta dit längre. Nu går de på lösdrift tillsammans och ofta med ytterligare valacksällskap på sommaren. 😍

Men jag läser gärna din uppsats ändå, jag tycker jag ofta får försvara mitt val att låta honom ha sällskap. Han har gått med sällskap eller i flock hela livet, är totalt okomplicerad med andra hästar och mest en glad prick som vill leka. Sedan LÅTER han mer än en valack och är man inte van kanske det ser brutalt ut… men då rekommenderar jag öronproppar! :up:

(jag vet att de är tjocka som sjutton på bilden, det är under hantering)
 

Bifogade filer

  • 2E887A69-9FB9-4824-AAF3-EEB070863715.webp
    2E887A69-9FB9-4824-AAF3-EEB070863715.webp
    158,3 KB · Visningar: 230
Om hästen blivit röntgad för 1 1/2 år sedan utan anmärkning, försäkrad utan anmärkning och försäkringen ej använd, (enligt ägare aldrig halt eller skadad), bör jag röntga igen innan köp?
 
Om hästen blivit röntgad för 1 1/2 år sedan utan anmärkning, försäkrad utan anmärkning och försäkringen ej använd, (enligt ägare aldrig halt eller skadad), bör jag röntga igen innan köp?
Ja det tycker jag, i alla fall om du skulle anse dig lurad eller vilja reklamera om det senare skulle framkomma nya anmärkningar på röntgen. Till exempel om hästen blir halt och man röntgar. Hästar kan råka ut för skador och annat som inte är medfött men syns på röntgen, såsom spatt och chipfragment.
 
Om hästen blivit röntgad för 1 1/2 år sedan utan anmärkning, försäkrad utan anmärkning och försäkringen ej använd, (enligt ägare aldrig halt eller skadad), bör jag röntga igen innan köp?
Beror på pris och hur du skulle agera om det senare framkommer röntgenfynd.
Personligen så skulle jag röntga dyrare höst, men inte billigare prisklass. Framförallt inte om försäkringen varit obruten och du vet att du inte skulle få reservationer eller krångel med försäkringsbolaget om ngt skulle uppstå.
 
Om hästen blivit röntgad för 1 1/2 år sedan utan anmärkning, försäkrad utan anmärkning och försäkringen ej använd, (enligt ägare aldrig halt eller skadad), bör jag röntga igen innan köp?
Jag skulle säga att det beror på.. Köps hästen av en privatperson (som ägt den relativt länge) och du har fått fullmakt för att prata med försäkringsbolaget samt hästens veterinär och hästen dessutom är i tävlingskondition så skulle jag nödvändigtvis inte röntga. Vid minsta misstänksamhet att säljaren inte är helt ärlig, har bara haft hästen en kortare tid, eller att den köps från ett försäljningsstall så skulle jag röntga!
 
Om hästen blivit röntgad för 1 1/2 år sedan utan anmärkning, försäkrad utan anmärkning och försäkringen ej använd, (enligt ägare aldrig halt eller skadad), bör jag röntga igen innan köp?
Om den står hos en försäljare så litar jag inte på dessa är ärliga. Många hittar på massor med saker. Kommentaren häröver skriver väldigt bra, prata med försäkringsbolaget om historik etc.
 
Ja det tycker jag, i alla fall om du skulle anse dig lurad eller vilja reklamera om det senare skulle framkomma nya anmärkningar på röntgen. Till exempel om hästen blir halt och man röntgar. Hästar kan råka ut för skador och annat som inte är medfött men syns på röntgen, såsom spatt och chipfragment.
Det får nog bli röntgen, oroar mig för sånt som inte är medfött som kan ha uppkommit sen senaste röntgen.

Beror på pris och hur du skulle agera om det senare framkommer röntgenfynd.
Personligen så skulle jag röntga dyrare höst, men inte billigare prisklass. Framförallt inte om försäkringen varit obruten och du vet att du inte skulle få reservationer eller krångel med försäkringsbolaget om ngt skulle uppstå.
Detta är hästen tidigare nämt på 120,000, jag vet faktiskt inte vad jag skulle göra vid fynd, det beror väl på lite vad det är, vad veterinär säger.

Jag skulle säga att det beror på.. Köps hästen av en privatperson (som ägt den relativt länge) och du har fått fullmakt för att prata med försäkringsbolaget samt hästens veterinär och hästen dessutom är i tävlingskondition så skulle jag nödvändigtvis inte röntga. Vid minsta misstänksamhet att säljaren inte är helt ärlig, har bara haft hästen en kortare tid, eller att den köps från ett försäljningsstall så skulle jag röntga!
Jag ska fråga om fullmakt till försäkringen och kontakter till deras veterinär, det finns inget konkret som gör mig misstänksam i nuläget men..:

Om den står hos en försäljare så litar jag inte på dessa är ärliga. Många hittar på massor med saker. Kommentaren häröver skriver väldigt bra, prata med försäkringsbolaget om historik etc.
Den står hos och säljs av uppfödaren men den har varit på ett par olika stall emellan. Jag ska fråga ägaren om att prata med stallet där den utbildades.
 
Nu känner jag inte till omständigheterna, men jag instämmer med dig. Man kan alltid behöva ridsällskap i familjen.

Nu har dock detta tagit oanade proportioner i vår situation, då senaste diskussionen handlade om att man ju också skulle behöva en "gästhäst".

Maken har dock något annorlunda uppfattning.
:angel:
Citat mig som yngre "man ska ha vänner med mer hästar än förstånd" (då fanns det alltid någon att låna/rida)

Tänker inte säga vad jag närmar mig idag :o:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 778
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 576
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp