Vi som letar häst II

Jeezez christ vad jag har trääningsvärk

Note to self rid aldrig ut med en fältävlansryttare igen...


Jag har en väninna som är lite uppfödare och tävlar mycket. Voi sprang på varann och jag frågade om hon kanske hade någon till salu och javisst hon funderade på att sälja en av sina uppfödningar då hon tycker den är aningens för stor.

5-åring igång men inte ridbane igång så ville jag fick jag gärna komma ut så kunde vi ta en sväng i skogen.

Sagt och gjort. Turen jag trodde skulle ta ca 40 min blev nästan en 2-timmars tur över stock och sten, nedför och uppför backar jag knappt skulle gå i själv. Över små träsprångar. Några gånger fick jag hänga på sidan för att klara grenare då väninnan hade mindre häst. Långa galopper och hästen jag satt på tyckte att första lilla stocken hon hoppat (första sen hon blev inhoppad) vart så jäkla roligt att det blev tjut och en liten bock :rofl:

Ja miljötränade är alla min väninnas hästar.

Jag har ju typ bara åkt häst det sista så idag har jag ont.. ont överallt men helt jäkla underbart.

Jag ska komma tillbaks och kika på hästen igen. Jag tror att hästen kan bli för stor för mig. Kommer bli svårt att få ihop denna men jättehärligt temperament väldigt cool. Haft ett föl och väl genomgången när hon startades igång efter fölningen igen.

Väldigt grön i sin utbildning och knappt hoppad. På ridbanan vill hon inte gå fram och det var därför de gjorde en ehlkoll på henne. Inkörd och körs överallt.

Bild från turen förbi Mariedals slott

Lite över 170

Som sagt ska tillbaks och pesta henne på ridbanan för intresserad är jag. Speciellt av temperamentet.
285018504_10158991709771819_3763187964334769340_n.jpg
blir spännande att höra om det blir något eller inte. Kanske en bild på stjärnan med? :D
 
Jeezez christ vad jag har trääningsvärk

Note to self rid aldrig ut med en fältävlansryttare igen...


Jag har en väninna som är lite uppfödare och tävlar mycket. Voi sprang på varann och jag frågade om hon kanske hade någon till salu och javisst hon funderade på att sälja en av sina uppfödningar då hon tycker den är aningens för stor.

5-åring igång men inte ridbane igång så ville jag fick jag gärna komma ut så kunde vi ta en sväng i skogen.

Sagt och gjort. Turen jag trodde skulle ta ca 40 min blev nästan en 2-timmars tur över stock och sten, nedför och uppför backar jag knappt skulle gå i själv. Över små träsprångar. Några gånger fick jag hänga på sidan för att klara grenare då väninnan hade mindre häst. Långa galopper och hästen jag satt på tyckte att första lilla stocken hon hoppat (första sen hon blev inhoppad) vart så jäkla roligt att det blev tjut och en liten bock :rofl:

Ja miljötränade är alla min väninnas hästar.

Jag har ju typ bara åkt häst det sista så idag har jag ont.. ont överallt men helt jäkla underbart.

Jag ska komma tillbaks och kika på hästen igen. Jag tror att hästen kan bli för stor för mig. Kommer bli svårt att få ihop denna men jättehärligt temperament väldigt cool. Haft ett föl och väl genomgången när hon startades igång efter fölningen igen.

Väldigt grön i sin utbildning och knappt hoppad. På ridbanan vill hon inte gå fram och det var därför de gjorde en ehlkoll på henne. Inkörd och körs överallt.

Bild från turen förbi Mariedals slott

Lite över 170

Som sagt ska tillbaks och pesta henne på ridbanan för intresserad är jag. Speciellt av temperamentet.
285018504_10158991709771819_3763187964334769340_n.jpg
Haha jisses! Jag hade dött! Här rida det bara lugnt och stabilt på bra underlag😁
Jag travar inte ens i lera ibland😆
 
Som sagt väldigt inkonsekvent. Det är ju ofta i tävlingssammanhang som de stora smittohärdarna tar fart. Se bara på den hemska vågen av EHV-1 senast.
Fast man försäkrar ju att hästen är frisk och inte har träffat hästar med smitta/misstänkt smitta när man anmäler sig till tävling. Men det kanske inte alla håller i minnet.
 
Fast man försäkrar ju att hästen är frisk och inte har träffat hästar med smitta/misstänkt smitta när man anmäler sig till tävling. Men det kanske inte alla håller i minnet.
Ja alltså det är ju ingen enorm smittrisk på tävling. Den är liten, men ändå högre än vid helt vanliga stallbyten. Likaså klinikvistelse, liten risk men definitivt högre än när man varit på sommarbete eller något.

Tycker du inte själv att ridskolan har överdrivna och konstiga rutiner här? Och att det är ologiskt att göra den uppdelningen kring vilka som anses vara i riskzon och inte?
 
Ja alltså det är ju ingen enorm smittrisk på tävling. Den är liten, men ändå högre än vid helt vanliga stallbyten. Likaså klinikvistelse, liten risk men definitivt högre än när man varit på sommarbete eller något.

Tycker du inte själv att ridskolan har överdrivna och konstiga rutiner här? Och att det är ologiskt att göra den uppdelningen kring vilka som anses vara i riskzon och inte?
Jag lämnar den bedömningen till de ansvariga på ridskolan! Men jag ska definitivt jobba för att få en hästkompis med i karantänstallet. De borde ha någon som inte ska gå med i verksamheten nu, det är sista veckan som ridskolan har vanliga lektioner och jag vet att minst en av hästarna går i sjukhage just nu.

Med det sagt kan man ju undra lite, för nu har de dragit igång en massa aktiviteter som innebär att hästar från andra stall kommer på besök. Det ska vara en WE-clinic, gästtränare i hoppning och gästtränare i dressyr bland annat. Detta riktar sig ju främst till privatryttare som kommer utifrån. Och så ska vi anordna en dressyrtävling.
 
Jag lämnar den bedömningen till de ansvariga på ridskolan! Men jag ska definitivt jobba för att få en hästkompis med i karantänstallet. De borde ha någon som inte ska gå med i verksamheten nu, det är sista veckan som ridskolan har vanliga lektioner och jag vet att minst en av hästarna går i sjukhage just nu.

Med det sagt kan man ju undra lite, för nu har de dragit igång en massa aktiviteter som innebär att hästar från andra stall kommer på besök. Det ska vara en WE-clinic, gästtränare i hoppning och gästtränare i dressyr bland annat. Detta riktar sig ju främst till privatryttare som kommer utifrån. Och så ska vi anordna en dressyrtävling.
Jag hade bytt stall om jag vore dig. De verkar ju inte ha stenkoll och verkar inte heller så måna om privathästarnas välfärd. Om de gör såhär konstiga bedömningar hade jag haft svårt att lita på deras generella kompetens. Du har ju dessutom berättat att de även tidigare gett dig råd som mest gynnar dem själva, som att du skulle ha din egen häst på lektion direkt trots att det inte blev så bra för er.

Jag har stått i många stall, inkl på ridskolor, och har aldrig varit med om liknande rutiner. Jag tycker smittskyddsrutiner är superviktigt men det ska ju vara väl avvägda rutiner som skyddar utan att skapa en massa andra problem.
 
Nu har ni diskuterat ett enskilt stalls karantänsregler i synnerhet och karantänsregler i allmänhet över flera sidor, har ni behov av att göra det ytterligare kan jag bryta ut diskussionen, annars föreslår jag att vi återvänder till att leta häst.

Allmänna tankar kan ha sin plats när någon hittat häst att köpa och ska flytta den till nytt stall, men det enskilda stallet tycker jag är färdigdiskuterat i denna tråd.

/mod.
 
Finns ett föl till salu som jag är extremt sugen på... Inte för att jag egentligen ska ha en häst till men alltså, vill ha! :love: Det är bara lite petitesser som att det är fullt i stallet just nu, jag har egentligen inte tid och ork till 2 hästar och att det är en hingst. :angel1:
 
Det är väl fullt rimligt att överväga att köpa en till häst för att ha som hagkompis till nuvarande? Och slippa hantera andra människor så mycket i samarbetet kring hagen? :laugh: :angel:
Kanske kan köpa en häst till mamma, hon har ju börjat på ridskola nyligen..:D
Min kompis har kvar sin shettis som hon hade som barn (hon fyller 30 nästa år), till stor del just för att hon vill slippa hantera olika hagsamarbeten 😜
 
A
Det är väl fullt rimligt att överväga att köpa en till häst för att ha som hagkompis till nuvarande? Och slippa hantera andra människor så mycket i samarbetet kring hagen? :laugh: :angel:
Kanske kan köpa en häst till mamma, hon har ju börjat på ridskola nyligen..:D
Absolut rimligt! Det var Underbart i den aspekten att ha två hästar och blev jättejobbigt när jag sedan bara hade en kvar, var en sån frihet att mer eller mindre kunna göra 'som jag ville' med insläpp osv eftersom jag bara hade mig själv att prata ihop mig med. :D
så KÖP säger jag, som trots att jag preciiiis köpt mig ny häst redan börjat spekulera i om jag inte ska köpa mig nästa års föl efter favoritstoet hos nuvarande hästs uppfödare om det kommer ut en hingstunge... :o :D
 
Det är väl fullt rimligt att överväga att köpa en till häst för att ha som hagkompis till nuvarande? Och slippa hantera andra människor så mycket i samarbetet kring hagen? :laugh: :angel:
Kanske kan köpa en häst till mamma, hon har ju börjat på ridskola nyligen..:D
Fullt rimligt! Själv funderar jag på att akut köpa en sällskapshäst till min häst under karantäntiden och i sommarhagen. Problemet kommer bara när jag funderar på hur jag ska göra sen då, när hösten kommer och jag isåfall måste ha (och betala för) två boxplatser. Då skiter sig hela tanken.
 
A

Absolut rimligt! Det var Underbart i den aspekten att ha två hästar och blev jättejobbigt när jag sedan bara hade en kvar, var en sån frihet att mer eller mindre kunna göra 'som jag ville' med insläpp osv eftersom jag bara hade mig själv att prata ihop mig med. :D
så KÖP säger jag, som trots att jag preciiiis köpt mig ny häst redan börjat spekulera i om jag inte ska köpa mig nästa års föl efter favoritstoet hos nuvarande hästs uppfödare om det kommer ut en hingstunge... :o :D
Eller hur! Och hellre fixa med vatten och hagmockning själv än att störa sig på att den andra inte gör sin del ;)
Jag har dock nog med min egen egentligen, men ska försöka putta mamma åt den där tanken :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 778
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 576
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp