Vi som letar häst II

Framförallt på en ridskola där det springer hur mycket folk som helst liksom. Helt orimligt.
Stackars hästar!
Men i karantänstallet är det ju inget spring. Jag förstår att de vill ha karantän på hästar som kommer direkt som importer, men nu när han är frisk och står i ett stall där alla är friska och inte har träffat några sjuka hästar borde det ju inte vara så viktigt med karantän. Eller så kunde de ställa en av sina i karantänstallet ett tag också. Han kommer ju stå och skrika efter sällskap och tappa alla kilon som vi har lyckats få honom att lägga på sig. Han tappade en hel del förra gången och då var det ”bara” en vecka själv innan han fick sällskap.
 
Men i karantänstallet är det ju inget spring. Jag förstår att de vill ha karantän på hästar som kommer direkt som importer, men nu när han är frisk och står i ett stall där alla är friska och inte har träffat några sjuka hästar borde det ju inte vara så viktigt med karantän. Eller så kunde de ställa en av sina i karantänstallet ett tag också. Han kommer ju stå och skrika efter sällskap och tappa alla kilon som vi har lyckats få honom att lägga på sig. Han tappade en hel del förra gången och då var det ”bara” en vecka själv innan han fick sällskap.
Spring = rör sig mycket folk på ridskolor som kan dra med sig smitta. Mer troligt att få in smitta från ridskoleelev som varit och klappat hästar någon annan stans än från din häst som stått en period i annat stall ett tag.

Ja att man isolerar importer är ju inget konstigt! Däremot som nu när den bara stått på annat ställe en period? Väldigt udda.
Då får de ju ansvara för hästarnas välfärd genom att ordna sällskap.

Min stallägare låter alltid någon av hennes egna ponnys vara sällskap när någon häst står i karantänstall, oavsett anledning. Hon skulle aldrig låta en häst stå ensam.

Stå på dig om att de behöver lösa sällskap!
 
Men i karantänstallet är det ju inget spring. Jag förstår att de vill ha karantän på hästar som kommer direkt som importer, men nu när han är frisk och står i ett stall där alla är friska och inte har träffat några sjuka hästar borde det ju inte vara så viktigt med karantän. Eller så kunde de ställa en av sina i karantänstallet ett tag också. Han kommer ju stå och skrika efter sällskap och tappa alla kilon som vi har lyckats få honom att lägga på sig. Han tappade en hel del förra gången och då var det ”bara” en vecka själv innan han fick sällskap.
Jättekonstigt att det gör så. Håller med om importer, absolut, men i ditt fall nu är det ju bara märkligt. Måste man stå i karantän om man varit ute och tävlat då också..?
 
Vad roligt att läsa alla berättelser. Jag har köpt en lägenhet eftersom det inte funkar med villa och häst för mig. Så nu ska huset tömmas och säljas men sen….
Jag är så glad att jag inte impulsköpt en häst nu i vår för jag får upp ögonen för nya typer hela tiden.
Knasigast är att jag fick frågan om att rida till en c ponny. En c ponny…..men jag älskar honom också. Tittig och sprattlar en massa men jag ska rida ofta och bara behålla lugnet och negligera hans rädsla totalt och berömma massor när han är lugn. Sen fick vi feeling i ridhuset när han kom i form så den lilla ryggen kom upp i rumpan och jag red på en våg liksom…. Jag är kär igen….
 
Men i karantänstallet är det ju inget spring. Jag förstår att de vill ha karantän på hästar som kommer direkt som importer, men nu när han är frisk och står i ett stall där alla är friska och inte har träffat några sjuka hästar borde det ju inte vara så viktigt med karantän. Eller så kunde de ställa en av sina i karantänstallet ett tag också. Han kommer ju stå och skrika efter sällskap och tappa alla kilon som vi har lyckats få honom att lägga på sig. Han tappade en hel del förra gången och då var det ”bara” en vecka själv innan han fick sällskap.

Låter ju helt sinnes. När jag stod uppstallad på ridskolan sattes de hästar som kom med större transportfirmor där flera hästar åker samtidigt (typ Grens) i karantän men aldrig att man sätter en ny häst som kommer från ett annat stall och åkt vanlig transport i karantän. Hur tänker de kring hästar som varit på klinik, varit och tävlat eller folk utifrån som kommer med sina hästar och rider i ridhuset? Otroligt märkligt tänk! Tycker du ska stå på dig och ifrågesätta varför din häst igen ska sättas i karantän, ensam dessutom!
 
Låter ju helt sinnes. När jag stod uppstallad på ridskolan sattes de hästar som kom med större transportfirmor där flera hästar åker samtidigt (typ Grens) i karantän men aldrig att man sätter en ny häst som kommer från ett annat stall och åkt vanlig transport i karantän. Hur tänker de kring hästar som varit på klinik, varit och tävlat eller folk utifrån som kommer med sina hästar och rider i ridhuset? Otroligt märkligt tänk! Tycker du ska stå på dig och ifrågesätta varför din häst igen ska sättas i karantän, ensam dessutom!
För att få rida i ridhuset krävs ju samma hästägarförsäkran som för tävling (dvs hästen har varit frisk i minst tre veckor och inte vistats med sjuka hästar eller hästar som misstänkts bära på smitta). Hästar som varit på klinik har jag ingen aning om!!
 
Låter ju helt sinnes. När jag stod uppstallad på ridskolan sattes de hästar som kom med större transportfirmor där flera hästar åker samtidigt (typ Grens) i karantän men aldrig att man sätter en ny häst som kommer från ett annat stall och åkt vanlig transport i karantän. Hur tänker de kring hästar som varit på klinik, varit och tävlat eller folk utifrån som kommer med sina hästar och rider i ridhuset? Otroligt märkligt tänk! Tycker du ska stå på dig och ifrågesätta varför din häst igen ska sättas i karantän, ensam dessutom!
Egentligen inte ett svar bara till dig utan ett inlägg i karantänfrågan 🙂
Hos oss står alla nykomna hästar i karantän, oavsett var de kommer ifrån, och även om de kommer från ett "friskt" stall.
Även de som står hos oss och t ex varit iväg på utbildning/betäckning och kommer tillbaka.
Det är alltså vår stallägare som har de här reglerna så det ser nog väldigt olika ut i olika stall.
 
Egentligen inte ett svar bara till dig utan ett inlägg i karantänfrågan 🙂
Hos oss står alla nykomna hästar i karantän, oavsett var de kommer ifrån, och även om de kommer från ett "friskt" stall.
Även de som står hos oss och t ex varit iväg på utbildning/betäckning och kommer tillbaka.
Det är alltså vår stallägare som har de här reglerna så det ser nog väldigt olika ut i olika stall.
Men har ni då genomtänkta rutiner så att hästarna får en lugn karantäntid iaf? Sällskap osv?

Är det någon viss tid man ska ha varit borta för att det ska gälla eller vart dras gränsen?
Klinik över dagen? Klinik flera dagar?
Meeting med övernattning?

Jag skulle aldrig ställa min häst i ett sånt stall. Självklart vill man inte få in smitta men det finns ju gränser..
 
Men har ni då genomtänkta rutiner så att hästarna får en lugn karantäntid iaf? Sällskap osv?

Är det någon viss tid man ska ha varit borta för att det ska gälla eller vart dras gränsen?
Klinik över dagen? Klinik flera dagar?
Meeting med övernattning?

Jag skulle aldrig ställa min häst i ett sånt stall. Självklart vill man inte få in smitta men det finns ju gränser..
Kan bara hålla med helt och hållet i detta. Skulle ALDRIG utsätta min häst för liknande.

Om man har ett så pass stort stall tycker jag att man får ha ett karantän stall (om man tycker alla hästar som varit iväg skall stå isolerade) och låta dom hästar som varit iväg stå tillsammans eller något sådant. Att låta hästar stå isolerade helt själva på "regular" basis tycker jag är helt oacceptabelt. Snacka om stress moment.
 
Jeezez christ vad jag har trääningsvärk

Note to self rid aldrig ut med en fältävlansryttare igen...


Jag har en väninna som är lite uppfödare och tävlar mycket. Voi sprang på varann och jag frågade om hon kanske hade någon till salu och javisst hon funderade på att sälja en av sina uppfödningar då hon tycker den är aningens för stor.

5-åring igång men inte ridbane igång så ville jag fick jag gärna komma ut så kunde vi ta en sväng i skogen.

Sagt och gjort. Turen jag trodde skulle ta ca 40 min blev nästan en 2-timmars tur över stock och sten, nedför och uppför backar jag knappt skulle gå i själv. Över små träsprångar. Några gånger fick jag hänga på sidan för att klara grenare då väninnan hade mindre häst. Långa galopper och hästen jag satt på tyckte att första lilla stocken hon hoppat (första sen hon blev inhoppad) vart så jäkla roligt att det blev tjut och en liten bock :rofl:

Ja miljötränade är alla min väninnas hästar.

Jag har ju typ bara åkt häst det sista så idag har jag ont.. ont överallt men helt jäkla underbart.

Jag ska komma tillbaks och kika på hästen igen. Jag tror att hästen kan bli för stor för mig. Kommer bli svårt att få ihop denna men jättehärligt temperament väldigt cool. Haft ett föl och väl genomgången när hon startades igång efter fölningen igen.

Väldigt grön i sin utbildning och knappt hoppad. På ridbanan vill hon inte gå fram och det var därför de gjorde en ehlkoll på henne. Inkörd och körs överallt.

Bild från turen förbi Mariedals slott

Lite över 170

Som sagt ska tillbaks och pesta henne på ridbanan för intresserad är jag. Speciellt av temperamentet.
285018504_10158991709771819_3763187964334769340_n.jpg
 
Men har ni då genomtänkta rutiner så att hästarna får en lugn karantäntid iaf? Sällskap osv?

Är det någon viss tid man ska ha varit borta för att det ska gälla eller vart dras gränsen?
Klinik över dagen? Klinik flera dagar?
Meeting med övernattning?

Jag skulle aldrig ställa min häst i ett sånt stall. Självklart vill man inte få in smitta men det finns ju gränser..
Ja, alltså jag vill inte uttala mig här om jag tycker det är bra eller dåliga rutiner så jag skriver bara vad som gäller ☺️
Klinik och meeting gör att inte att hästen behöver stå i karantän, oklart varför egentligen. Men alla annan "frånvaro" (inte bara över dagen såklart) gör att hästen får stå i karantän tre veckor. Den står ensam men ser andra hästar största delen av tiden.
 
Kan bara hålla med helt och hållet i detta. Skulle ALDRIG utsätta min häst för liknande.

Om man har ett så pass stort stall tycker jag att man får ha ett karantän stall (om man tycker alla hästar som varit iväg skall stå isolerade) och låta dom hästar som varit iväg stå tillsammans eller något sådant. Att låta hästar stå isolerade helt själva på "regular" basis tycker jag är helt oacceptabelt. Snacka om stress moment.
Ridskolan har ett stall med 27(?) boxar, varav 8 är för privathästar. Och så har de ett fristående karantänstall med 5 boxar (tror det är 5 men 1-2 används för foder och förvaring). Alla nya hästar måste först stå i karantänstallet i 3 veckor. Ofta kommer det mer än en häst samtidigt och då får de ju stå i karantän tillsammans. Men just nu är det bara min häst som kommer och jag vet ju att han kommer att bli stressad så jag frågade om han kunde få sällskap (förra gången fanns det en häst till i karantänstallet), men den här gången fick jag till svar att de behöver alla sina hästar i verksamheten (och tydligen kan den inte gå med i verksamheten om den står i karantänstallet den här gången även om det har fungerat när de själva har haft karantänhästar).
 
Ja, alltså jag vill inte uttala mig här om jag tycker det är bra eller dåliga rutiner så jag skriver bara vad som gäller ☺️
Klinik och meeting gör att inte att hästen behöver stå i karantän, oklart varför egentligen. Men alla annan "frånvaro" (inte bara över dagen såklart) gör att hästen får stå i karantän tre veckor. Den står ensam men ser andra hästar största delen av tiden.
Men vad är det då för typ av frånvaro som klassas som "farligare" än meeting eller klinik...? Låter väldigt inkonsekvent?
 
Men vad är det då för typ av frånvaro som klassas som "farligare" än meeting eller klinik...? Låter väldigt inkonsekvent?
Bete någon annanstans över sommaren, utbildning/inridning/rehab i annat stall tex där man inte har samma koll på att de hästar som kommer och går är friska eller inte har träffat hästar som kan vara smittade.
 
Bete någon annanstans över sommaren, utbildning/inridning/rehab i annat stall tex där man inte har samma koll på att de hästar som kommer och går är friska eller inte har träffat hästar som kan vara smittade.
Men det låter ju otroligt omständigt med tanke på nivå av risk?
Har jag min häst på bete är det ju inte som att jag isolerar tre veckor före och sen tre veckor efter om det inte finns någon misstanke om smitta. Smittoskydd i all ära, men gör man det för omständigt kommer det inte direkt motivera folk till att följa dessa till punkt och pricka. Lite OT men tycker det är otroligt udda 👽
 
Bete någon annanstans över sommaren, utbildning/inridning/rehab i annat stall tex där man inte har samma koll på att de hästar som kommer och går är friska eller inte har träffat hästar som kan vara smittade.
Men på klinik och meeting är det ok? Helt ologiskt eftersom smittorisken troligen är högre.

Det vore mer rimligt att tex kräva daglig temp en viss tid innan.
 
Bete någon annanstans över sommaren, utbildning/inridning/rehab i annat stall tex där man inte har samma koll på att de hästar som kommer och går är friska eller inte har träffat hästar som kan vara smittade.
Som sagt väldigt inkonsekvent. Det är ju ofta i tävlingssammanhang som de stora smittohärdarna tar fart. Se bara på den hemska vågen av EHV-1 senast.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 778
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 575
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp