Framförallt på en ridskola där det springer hur mycket folk som helst liksom. Helt orimligt.Ni har så sjukt konstiga karantänregler hos er. Och jag hade aldrig accepterat att min häst skulle stå själv. Så märkligt.
Stackars hästar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Framförallt på en ridskola där det springer hur mycket folk som helst liksom. Helt orimligt.Ni har så sjukt konstiga karantänregler hos er. Och jag hade aldrig accepterat att min häst skulle stå själv. Så märkligt.
Men i karantänstallet är det ju inget spring. Jag förstår att de vill ha karantän på hästar som kommer direkt som importer, men nu när han är frisk och står i ett stall där alla är friska och inte har träffat några sjuka hästar borde det ju inte vara så viktigt med karantän. Eller så kunde de ställa en av sina i karantänstallet ett tag också. Han kommer ju stå och skrika efter sällskap och tappa alla kilon som vi har lyckats få honom att lägga på sig. Han tappade en hel del förra gången och då var det ”bara” en vecka själv innan han fick sällskap.Framförallt på en ridskola där det springer hur mycket folk som helst liksom. Helt orimligt.
Stackars hästar!
Spring = rör sig mycket folk på ridskolor som kan dra med sig smitta. Mer troligt att få in smitta från ridskoleelev som varit och klappat hästar någon annan stans än från din häst som stått en period i annat stall ett tag.Men i karantänstallet är det ju inget spring. Jag förstår att de vill ha karantän på hästar som kommer direkt som importer, men nu när han är frisk och står i ett stall där alla är friska och inte har träffat några sjuka hästar borde det ju inte vara så viktigt med karantän. Eller så kunde de ställa en av sina i karantänstallet ett tag också. Han kommer ju stå och skrika efter sällskap och tappa alla kilon som vi har lyckats få honom att lägga på sig. Han tappade en hel del förra gången och då var det ”bara” en vecka själv innan han fick sällskap.
Jättekonstigt att det gör så. Håller med om importer, absolut, men i ditt fall nu är det ju bara märkligt. Måste man stå i karantän om man varit ute och tävlat då också..?Men i karantänstallet är det ju inget spring. Jag förstår att de vill ha karantän på hästar som kommer direkt som importer, men nu när han är frisk och står i ett stall där alla är friska och inte har träffat några sjuka hästar borde det ju inte vara så viktigt med karantän. Eller så kunde de ställa en av sina i karantänstallet ett tag också. Han kommer ju stå och skrika efter sällskap och tappa alla kilon som vi har lyckats få honom att lägga på sig. Han tappade en hel del förra gången och då var det ”bara” en vecka själv innan han fick sällskap.
Eller varit på klinik?Jättekonstigt att det gör så. Håller med om importer, absolut, men i ditt fall nu är det ju bara märkligt. Måste man stå i karantän om man varit ute och tävlat då också..?
Exakt!Eller varit på klinik?
Men i karantänstallet är det ju inget spring. Jag förstår att de vill ha karantän på hästar som kommer direkt som importer, men nu när han är frisk och står i ett stall där alla är friska och inte har träffat några sjuka hästar borde det ju inte vara så viktigt med karantän. Eller så kunde de ställa en av sina i karantänstallet ett tag också. Han kommer ju stå och skrika efter sällskap och tappa alla kilon som vi har lyckats få honom att lägga på sig. Han tappade en hel del förra gången och då var det ”bara” en vecka själv innan han fick sällskap.
För att få rida i ridhuset krävs ju samma hästägarförsäkran som för tävling (dvs hästen har varit frisk i minst tre veckor och inte vistats med sjuka hästar eller hästar som misstänkts bära på smitta). Hästar som varit på klinik har jag ingen aning om!!Låter ju helt sinnes. När jag stod uppstallad på ridskolan sattes de hästar som kom med större transportfirmor där flera hästar åker samtidigt (typ Grens) i karantän men aldrig att man sätter en ny häst som kommer från ett annat stall och åkt vanlig transport i karantän. Hur tänker de kring hästar som varit på klinik, varit och tävlat eller folk utifrån som kommer med sina hästar och rider i ridhuset? Otroligt märkligt tänk! Tycker du ska stå på dig och ifrågesätta varför din häst igen ska sättas i karantän, ensam dessutom!
Egentligen inte ett svar bara till dig utan ett inlägg i karantänfråganLåter ju helt sinnes. När jag stod uppstallad på ridskolan sattes de hästar som kom med större transportfirmor där flera hästar åker samtidigt (typ Grens) i karantän men aldrig att man sätter en ny häst som kommer från ett annat stall och åkt vanlig transport i karantän. Hur tänker de kring hästar som varit på klinik, varit och tävlat eller folk utifrån som kommer med sina hästar och rider i ridhuset? Otroligt märkligt tänk! Tycker du ska stå på dig och ifrågesätta varför din häst igen ska sättas i karantän, ensam dessutom!
Men har ni då genomtänkta rutiner så att hästarna får en lugn karantäntid iaf? Sällskap osv?Egentligen inte ett svar bara till dig utan ett inlägg i karantänfrågan
Hos oss står alla nykomna hästar i karantän, oavsett var de kommer ifrån, och även om de kommer från ett "friskt" stall.
Även de som står hos oss och t ex varit iväg på utbildning/betäckning och kommer tillbaka.
Det är alltså vår stallägare som har de här reglerna så det ser nog väldigt olika ut i olika stall.
Kan bara hålla med helt och hållet i detta. Skulle ALDRIG utsätta min häst för liknande.Men har ni då genomtänkta rutiner så att hästarna får en lugn karantäntid iaf? Sällskap osv?
Är det någon viss tid man ska ha varit borta för att det ska gälla eller vart dras gränsen?
Klinik över dagen? Klinik flera dagar?
Meeting med övernattning?
Jag skulle aldrig ställa min häst i ett sånt stall. Självklart vill man inte få in smitta men det finns ju gränser..
Ja, alltså jag vill inte uttala mig här om jag tycker det är bra eller dåliga rutiner så jag skriver bara vad som gällerMen har ni då genomtänkta rutiner så att hästarna får en lugn karantäntid iaf? Sällskap osv?
Är det någon viss tid man ska ha varit borta för att det ska gälla eller vart dras gränsen?
Klinik över dagen? Klinik flera dagar?
Meeting med övernattning?
Jag skulle aldrig ställa min häst i ett sånt stall. Självklart vill man inte få in smitta men det finns ju gränser..
Ridskolan har ett stall med 27(?) boxar, varav 8 är för privathästar. Och så har de ett fristående karantänstall med 5 boxar (tror det är 5 men 1-2 används för foder och förvaring). Alla nya hästar måste först stå i karantänstallet i 3 veckor. Ofta kommer det mer än en häst samtidigt och då får de ju stå i karantän tillsammans. Men just nu är det bara min häst som kommer och jag vet ju att han kommer att bli stressad så jag frågade om han kunde få sällskap (förra gången fanns det en häst till i karantänstallet), men den här gången fick jag till svar att de behöver alla sina hästar i verksamheten (och tydligen kan den inte gå med i verksamheten om den står i karantänstallet den här gången även om det har fungerat när de själva har haft karantänhästar).Kan bara hålla med helt och hållet i detta. Skulle ALDRIG utsätta min häst för liknande.
Om man har ett så pass stort stall tycker jag att man får ha ett karantän stall (om man tycker alla hästar som varit iväg skall stå isolerade) och låta dom hästar som varit iväg stå tillsammans eller något sådant. Att låta hästar stå isolerade helt själva på "regular" basis tycker jag är helt oacceptabelt. Snacka om stress moment.
Men vad är det då för typ av frånvaro som klassas som "farligare" än meeting eller klinik...? Låter väldigt inkonsekvent?Ja, alltså jag vill inte uttala mig här om jag tycker det är bra eller dåliga rutiner så jag skriver bara vad som gäller
Klinik och meeting gör att inte att hästen behöver stå i karantän, oklart varför egentligen. Men alla annan "frånvaro" (inte bara över dagen såklart) gör att hästen får stå i karantän tre veckor. Den står ensam men ser andra hästar största delen av tiden.
Bete någon annanstans över sommaren, utbildning/inridning/rehab i annat stall tex där man inte har samma koll på att de hästar som kommer och går är friska eller inte har träffat hästar som kan vara smittade.Men vad är det då för typ av frånvaro som klassas som "farligare" än meeting eller klinik...? Låter väldigt inkonsekvent?
Men det låter ju otroligt omständigt med tanke på nivå av risk?Bete någon annanstans över sommaren, utbildning/inridning/rehab i annat stall tex där man inte har samma koll på att de hästar som kommer och går är friska eller inte har träffat hästar som kan vara smittade.
Men på klinik och meeting är det ok? Helt ologiskt eftersom smittorisken troligen är högre.Bete någon annanstans över sommaren, utbildning/inridning/rehab i annat stall tex där man inte har samma koll på att de hästar som kommer och går är friska eller inte har träffat hästar som kan vara smittade.
Som sagt väldigt inkonsekvent. Det är ju ofta i tävlingssammanhang som de stora smittohärdarna tar fart. Se bara på den hemska vågen av EHV-1 senast.Bete någon annanstans över sommaren, utbildning/inridning/rehab i annat stall tex där man inte har samma koll på att de hästar som kommer och går är friska eller inte har träffat hästar som kan vara smittade.