Vi som letar häst II

Och kring sommaren - vill du ha hästen på bete eller vill du kunna ha service även då? Vill du ha den på bete och det inte gör dig något att flytta den så är det säkert inga problem. Alla vill dock inte det utan vill köra vidare på samma upplägg som övriga året 😊
Mitt största när det gäller sommarbete är just att jag gärna vill hästen ska kunna få gå på gräs under en period och att fortfarande kunna rida och sköta om min häst (bete längre bort där tillsyn ingår men jag inte har chans att rida den månaden känns inte så kul, fast ur min mans perspektiv att kunna åka på semester då är det positivt!) även om det inte är milsvida frodiga ängar, så stå kvar i jordhage med några futtiga strån om hästen inte är benägen till fång känns lite tråkigt. Bästa vore att stå på stall där bete finns utan att flytta stall under sommaren men det är mycket att tänka på att åta sig plats i kollektivstallet, värst på vintern. Litet stall så ganska mycket jobb krävs men å andra sidan tar det inte så lång tid med färre hästar, och jag har viss förkärlek för små stall, tror dock man har upp till 5 pass/vecka där. Det är ca 10 min till närmsta ordentliga utomhusbana, som jag vet blir blötlagd när det regnar och frusen på vintern.

Så jag tror inte jag kan hitta ett stall på bra avstånd från mig just nu som både har den service som jag vill ha åtminstone resten av året och samtidigt har bete på sommaren.
 
Mitt största när det gäller sommarbete är just att jag gärna vill hästen ska kunna få gå på gräs under en period och att fortfarande kunna rida och sköta om min häst (bete längre bort där tillsyn ingår men jag inte har chans att rida den månaden känns inte så kul, fast ur min mans perspektiv att kunna åka på semester då är det positivt!) även om det inte är milsvida frodiga ängar, så stå kvar i jordhage med några futtiga strån om hästen inte är benägen till fång känns lite tråkigt. Bästa vore att stå på stall där bete finns utan att flytta stall under sommaren men det är mycket att tänka på att åta sig plats i kollektivstallet, värst på vintern. Litet stall så ganska mycket jobb krävs men å andra sidan tar det inte så lång tid med färre hästar, och jag har viss förkärlek för små stall, tror dock man har upp till 5 pass/vecka där. Det är ca 10 min till närmsta ordentliga utomhusbana, som jag vet blir blötlagd när det regnar och frusen på vintern.

Så jag tror inte jag kan hitta ett stall på bra avstånd från mig just nu som både har den service som jag vill ha åtminstone resten av året och samtidigt har bete på sommaren.
Nej jag förstår verkligen tveksamheten med kollektivstall. Det skulle jag aldrig ens överväga själv. Och att inte ens ha en vettig ridbana på plats är ju uselt om man vill kunna göra mer än rida i skogen.
Du kan ju alltid ta platsen på ridsskolan nu, lösa bete denna sommar (om du hittar häst innan betesperioden) och sedan leta vidare under året inför kommande sommar :)
Det kanske går lätt att hitta en bra sommarplats nästa år när du väl är igång och har lärt känna fler folk i stallet osv.
 
Flera av de duktiga hopphästarna på min ridskola är sånna! Det är inte alla som vill hoppa dom pga det men de hästarna tävlar upp till 1.30 för klubben, de hästarna tar också 70cm med samma entusiasm 🙈 och en av dem skulle säkert beskrivas som snäll och rolig av ena ryttaren och het & stark av en annan.
Ja, det gäller ju att stämma av så att man förstår vad som menas!
 
Det slog mig inte ens att man skulle ha det som solskydd, för mig är tak skydd för regn! Jag har inget emot att rida ut i regn men har erfarenhet av ridbanor som kan bli lite väl plaskiga om det har regnat mycket, trevligt att ha alternativ till ridhus, men inget krav.
I sådana fall kan det vara värt att undersöka hur paddocken sköts :)
Plaskigheten har ju ofta med dränering och sammansättning av material att göra. I vårt förra stall hade paddocken usel dränering och utslitet topplager: blev väldigt blött och halt. Nuvarande paddock som jag hyr in mig i har bättre dränering och fäste, vilket innebär att det inte alls blir samma sak.

Vissa stall saltar och tar hand om sina paddockar minutiöst vintertid, just för att hålla de ridbara även vintertid. Andra (speciellt de som har ridhus) kanske väljer att inte lägga pengar och tid på det, utan använder ridhuset den tid som paddocken inte är ridbar. Det är olika!
 
Håller med det finns så olika sätt hästar hoppar till. Något som beskrivs som hoppa till tycker jag låter milt, då tänker jag på min häst som kan hoppa till men han gör det ganska balanserat på stället, det är mest att det kan bli lite abrupt, men hans instinkt är att stanna till i sån situation så är vi i full fart och han hoppar till av nåt så har han en inbyggd broms i det. Nu känner jag honom såpass att det är ovanligt att han överraskar mig. Sen har man ju suttit på hästar som riktigt kastar sig åt sidan och samtidigt tar till flykt. Men då tycker jag det är förbi ”hoppa till”.
Min är nog lite mittemellan. Kastar sig snabbt åt sidan och vill ta till flykt, men lyssnar ändå bra på både röst och förhållning. Förutom den gången han kastade sig rakt uppåt och bakåt förstås. Men just det har inte hänt igen, även om han lättat lite i fram i sådana situationer med beridare.
 
Min är nog lite mittemellan. Kastar sig snabbt åt sidan och vill ta till flykt, men lyssnar ändå bra på både röst och förhållning. Förutom den gången han kastade sig rakt uppåt och bakåt förstås. Men just det har inte hänt igen, även om han lättat lite i fram i sådana situationer med beridare.
Jo ovanlig reaktion (jämfört med ens häst vanliga reaktionsbeteende) kan ju hända också, min har tagit till stegringssnurr uppe på ett krön följt av flykt i nedförsbacke en gång men det tog bara några språng att få stopp. Kunde inte direkt klandra honom heller då hundförare där uppe betedde sig extremt lömskt genom att inte bara stanna (min häst saktade sina steg), gå åt sidan (min häst tvekade), utan hoppade in i buskarna (min häst blev spänd och frös fast) bakom ett träd och stod och lurpassade (absolut fara vi sticker)!
 
Ja, läsa mellan raderna måste man! Står det het går det bort, står det pigg kan det funka. Helst ska det ju finnas en video som matchar beskrivningen. Har sett alltför många hoppfilmer där hästen ligger på och ryttaren måste ta tag ordentligt med resultatet att hästen kör upp huvudet. Där det i texten inte står något annat än snäll häst som hoppar allt och är rolig att rida varje dag, typ.
Din beskrivning passar väldigt bra på min ponny som också beskrevs som snäll och hoppar det man styr på. För det stämmer också, han är förlåtande för när man kommer fel och bryr sig inte om titthinder. Sen skulle jag verkligen inte beskriva honom som en lämplig nybörjarhäst, men snäll är han. Med tanke på att han med lätthet hoppar banor på msvb-höjd tycker jag inte att man kan förvänta sig att han passar alla (orutinerade) ryttare heller.

Sen red jag en gång en häst på ridskolan som beskrevs som väldigt pigg, den skulle jag säga var ganska seg men het vid galoppen. Hade förväntat mig en häst som gick fram ordentligt men allt är väl relativt.
 
Ja, läsa mellan raderna måste man! Står det het går det bort, står det pigg kan det funka. Helst ska det ju finnas en video som matchar beskrivningen. Har sett alltför många hoppfilmer där hästen ligger på och ryttaren måste ta tag ordentligt med resultatet att hästen kör upp huvudet. Där det i texten inte står något annat än snäll häst som hoppar allt och är rolig att rida varje dag, typ.
Jag tycker inte på något sätt att det scenario du beskriver utesluter att beskrivningen stämmer perfekt in på hästen, om man vill ha en häst som bjuder på hinder och vill mer (just "vill mer" brukar de flesta anse är en mycket attraktiv egenskap). Hade man skrivit "lugn, trygg häst som hoppar det du styr på och gör det man begär men inte mer" så hade jag tyckt att det stämde mindre bra. Eller om det står skimmel men hästen är brun.
 
Jag tycker inte på något sätt att det scenario du beskriver utesluter att beskrivningen stämmer perfekt in på hästen, om man vill ha en häst som bjuder på hinder och vill mer (just "vill mer" brukar de flesta anse är en mycket attraktiv egenskap). Hade man skrivit "lugn, trygg häst som hoppar det du styr på och gör det man begär men inte mer" så hade jag tyckt att det stämde mindre bra. Eller om det står skimmel men hästen är brun.
Jaha, ok. Jag har väl inte förstått att de flesta vill ha en häst som svarar på en förhållning med att köra upp huvudet och ångar på blint framåt. Jag tänkte att man vill ha en häst som lyssnar redan om ryttaren rätar upp sig och går att ta tillbaka med en lugn och mjuk förhållning. Inte det ryck och slit jag har sett på flera filmer. Men jag är ju bara en vanlig hobbyryttare, inte en tävlingsryttare och jag tänker förstås bara på trevliga hobbyhästar, inte tävlingshästar man kan plocka rosetter med.
 
Jaha, ok. Jag har väl inte förstått att de flesta vill ha en häst som svarar på en förhållning med att köra upp huvudet och ångar på blint framåt. Jag tänkte att man vill ha en häst som lyssnar redan om ryttaren rätar upp sig och går att ta tillbaka med en lugn och mjuk förhållning. Inte det ryck och slit jag har sett på flera filmer. Men jag är ju bara en vanlig hobbyryttare, inte en tävlingsryttare och jag tänker förstås bara på trevliga hobbyhästar, inte tävlingshästar man kan plocka rosetter med.
Jag ser det som att det där snarare går tillbaka till hästens utbildning och ryttarens skicklighet snarare än hästens mentalitet. Det är trots allt extremt ovanligt med hästar som i alla lägen, utan att tränas för det, alltid lägger sig på rätt energinivå.

Nu är jag inte hoppryttare, men jag ser absolut varför det kan ses som eftertraktansvärt med en häst som kanske är lite för pepp än en som behöver mer stöd för att ens vilja prova.

(Och nej, jag menar det inte som en diss till den hypotetiska ryttaren. Jag menar det mest som att ridning är svårt och kräver mycket, och det är vi nog alla medvetna om. Även om man tittar på Världscuphoppning så är det skillnad i ryttarnas stil och skicklighet.)
 
Jaha, ok. Jag har väl inte förstått att de flesta vill ha en häst som svarar på en förhållning med att köra upp huvudet och ångar på blint framåt. Jag tänkte att man vill ha en häst som lyssnar redan om ryttaren rätar upp sig och går att ta tillbaka med en lugn och mjuk förhållning. Inte det ryck och slit jag har sett på flera filmer. Men jag är ju bara en vanlig hobbyryttare, inte en tävlingsryttare och jag tänker förstås bara på trevliga hobbyhästar, inte tävlingshästar man kan plocka rosetter med.
Att hästen inte tar förhållningen är främst en utbildningsfråga. Hästen är ju inte heller ansvarig för att ryttaren rycker den i munnen men ändå styr på hindret? En häst föds inte antingen med eller utan egenskapen att den tar en förhållning, det är något man utbildar hästen till (eller inte utbildar den till), teamwork. Den här hobbyhästen som kommer hem till en perfekt grundriden och förblir perfekt grundriden oavsett hur man själv rider den finns inte. Grundridning är en färskvara. Sen är hästar naturligtvis olika pigga och framåt, men skall den behöva vara lugn eller slö för att få beskrivas som "snäll och rolig att rida"? Uttryckt på detta sätt är det dessutom säljarens åsikt, inte ett empiriskt bevis på någonting.
 
Jaha, ok. Jag har väl inte förstått att de flesta vill ha en häst som svarar på en förhållning med att köra upp huvudet och ångar på blint framåt. Jag tänkte att man vill ha en häst som lyssnar redan om ryttaren rätar upp sig och går att ta tillbaka med en lugn och mjuk förhållning. Inte det ryck och slit jag har sett på flera filmer. Men jag är ju bara en vanlig hobbyryttare, inte en tävlingsryttare och jag tänker förstås bara på trevliga hobbyhästar, inte tävlingshästar man kan plocka rosetter med.
Poängen är väl att det finns de som upplever hästen i videon som just en snäll häst som hoppar allt och är rolig att rida, men hästen i videon kanske bara inte är rätt sorts häst för dig? Och hur hästen svarar på förhållningar beror ju på ryttaren också. Du verkar tycka att säljarna mer eller mindre medvetet inte beskriver hästarna på ett rättvisande sätt, men det kanske snarare är tolkningen av vad dessa begrepp innebär eller bör innebära som skiljer sig åt? 😊
Personligen tycker jag en av de värsta känslorna är att sitta på en häst jag måste driva fram i varje steg, där man undrar om hästen har ont eller inte orkar eller inte vill. Det känns bara hemskt och för mig taskigt att rida en sån häst. Sen har jag också suttit på upplevda krutdurkar med en klump i magen och undrat hur fasen detta ska sluta, och en häst som beskrivs som att den behöver en orädd ryttare hade jag inte ens farit och tittat på.
 
Senast ändrad:
Poängen är väl att det finns de som upplever hästen i videon som just en snäll häst som hoppar allt och är rolig att rida, men hästen i videon kanske bara inte är rätt sorts häst för dig? Och hur hästen svarar på förhållningar beror ju på ryttaren också. Du verkar tycka att säljarna mer eller mindre medvetet inte beskriver hästarna på ett rättvisande sätt, men det kanske snarare är tolkningen av vad dessa begrepp innebär eller bör innebära som skiljer sig åt? 😊
Personligen tycker jag en av de värsta känslorna är att sitta på en häst jag måste driva fram i varje steg, där man undrar om hästen har ont eller inte orkar eller inte vill. Det känns bara hemskt och för mig taskigt att rida en sån häst. Sen har jag också suttit på upplevda krutdurkar med en klump i magen och undrat hur fasen detta ska sluta, och en häst som beskrivs som att den behöver en orädd ryttare hade jag inte ens farit och tittat på.
Den här diskussionen startade just med att man måste läsa mellan raderna, alternativt stämma av vad just säljaren menar med vissa ord/ beskrivningar just för att man ju har så olika referensramar och jag tog just detta som ett exempel. Jag menar inte på något sätt att jag tror/tycker säljaren mörkar eller så. Jag blir alltid missförstådd så jag skriver inte något mer nu.
 
Har aldrig sett det i något land och blir väldigt nyfiken på hur det ser ut. Hittar inget när jag googlar.
Jag vet inte om du har sett sådana där ridhus med fönster runtom, det är ungefär som ett sånt fast där det kunde varit fönster är det helt öppet istället. Om du googlar "outdoor riding arena with roof" kan man se många olika modeller, främst sådana som verkar vara utomlands då, möjligen som solskydd som någon nämnde tidigare.
 
Den här diskussionen startade just med att man måste läsa mellan raderna, alternativt stämma av vad just säljaren menar med vissa ord/ beskrivningar just för att man ju har så olika referensramar och jag tog just detta som ett exempel. Jag menar inte på något sätt att jag tror/tycker säljaren mörkar eller så. Jag blir alltid missförstådd så jag skriver inte något mer nu.
Okej. Tråkigt att du känner dig missförstådd, ledsen om jag bidrog till det.
 
En häst föds inte antingen med eller utan egenskapen att den tar en förhållning, det är något man utbildar hästen till (eller inte utbildar den till), teamwork. Den här hobbyhästen som kommer hem till en perfekt grundriden och förblir perfekt grundriden oavsett hur man själv rider den finns inte. Grundridning är en färskvara. Sen är hästar naturligtvis olika pigga och framåt, men skall den behöva vara lugn eller slö för att få beskrivas som "snäll och rolig att rida"? Uttryckt på detta sätt är det dessutom säljarens åsikt, inte ett empiriskt bevis på någonting.

Vill gilla detta flera gånger 🙏🏼
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 778
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 575
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp