Stallet jag besökte hade både plus och minus
Plus:
Lång utevistelse och den specifika hagen min häst är tänkt att gå i är störst och såg fin ut, lätt kuperad, utrymme för sol och lä i ett trädkantat lummigt läge med skuggig del också, är tänkt att gå tillsammans med ett par hästkompisar.
Hagarna är alla invid eller nära stallet.
Bra boxplats i hörn med utsikt ut.
Ett åtagande per månad med in eller utsläpp på helg (står i kontraktet).
Detaljerat kontrakt.
Tydliga ordningsregler och konsekvenser om man inte följer åtagande eller regler.
Stallet är i helt separat ägande från ridskolan så inga åtaganden i föreningen.
Fri tillgång på två sorters hösilage ingår och 3 kärror spån/vecka.
Fodring 3 ggr/dag 7 dagar i veckan ingår.
Ut och insläpp mån-fre ingår.
Sadelkammare med lås och skåp med lås samt personligt utrymme man får inreda som man vill med fler hyllor tex för extra förvaring.
Vattenslangar är kopplade till alla hagar.
Man kan lätt nå ett ännu större anlagt ridområde för skogsturer & sjöstrand än jag visste om, det jag visste om är stort nog men kul att ha fler val på ridvägar.
10-15 min cykelväg dörr till dörr.
Flera privattränare finns att tillgå och man kan anmäla till gemensamma träningar varje vecka. Hoppträning på olika nivåer finns. Min nuvarande tränare kan också åka dit.
Egen stor ridbana utomhus precis invid stallet.
Två equiterapeuter kommer regelbundet.
Alla hästarna är ponny eller små storhästar och väljs in utifrån snälla för alla att hantera då flera av privatryttarna är ungdomar (inga stora nerviga trippande tävlingshästar tex).
Jag fick ett väldigt positivt intryck av stallägaren som var jättetrevlig.
Minus:
Ingen utomhusbana med tak.
Manegekort ingår inte, men kan lösas från ridskolan.
Det in eller utsläpp per månad man har som åtagande beräknas ta 1 - 1 1/2 timme, ganska många hästar.
Inga uppvärmda vattenkar på vintern och kan inte slanga vatten då så då är det vattendunkar i kärra som gäller och själv isolera kärl bäst man kan.
Ingen belysning vid hagarna.
Ingen tvättmaskin.
Relativt smala stallgångar som gör att det finns en regel om att man inte får ha boxluckor öppna.
20 min promenad från närmsta busshållsplats.
Man får lösa sommarbete själv.
Man får stå kvar på sommaren om man vill till fullt pris, men ingen ut/insläpp eller fodringservice ingår då under 1 månads tid.
Ingen rekommendation på hovslagare och veterinär, man får ordna själv.
Kunde höra stor motorled som går ganska nära.
Man måste gå under sagd motorled i tunnel för att komma till det andra ridområdet.
Neutralt:
De flesta av de andra hästägarna är ungdomar och unga vuxna, mest hoppinriktning på ungdomarna och dressyr på de lite äldre. Jag träffade inte på någon av de andra hästägarna men fick ett intryck av att det är ett prestigelöst stall, jag hoppas det är en trevlig stämning.
Glömde att kolla: varmvatten & toalett, men ganska säker på att bägge finns, ska skicka fråga om det.