Vi som letar häst II

Jag har fått svar från en av annonserna jag skrev till! Jag har bokat in ett första samtal för att höra lite mer, hästen står ca 7 timmar bort men provridning blir nästa steg tänker jag om inget känns jättekonstigt och fel på telefon. Det är den andra annonsen jag skrev till, nog den "finaste" av de 3 jag väntade svar på, grundutbildad+, ser ut att ha fin kapacitet. Det enda jag är lite tveksam är om den möjligen är lite för nätt för mig. Jag har ju inte erfarenhet av att köpa häst förut så allt känns jättenervöst. Vad ska man fråga på telefon, hur bedömer man sen på kanske en enda provridning om hästen är rätt? Jag hade velat ha med mig min tränare men jag tror nog inte hon har tid att avvara för häst längre än ett par timmar bort. Nu går jag händelserna lite i förväg här men logistiken att få hem häst så långt bort (har familjemedlem som kan köra hästsläp men har aldrig åkt så långt med häst). Finns det företag man kan anlita att köra hem ens häst? Fast jag vill ju ha översikt och inte utsätta hästen för onödig stress. Har också hört så många historier där det blivit fel efter gårdsbesiktning så jag tror det måste bli ben/rygg röntgad även fast det "bara" ska bli en hobbyhäst? Kostnad för det...
Skriv ned alle spørsmål på forhånd, så kan du notere litt stikkord mens du snakker med dem i telefonen.
Det er lett å glemme hva man skal spørre om når man snakker med hesteselger.
 
Hästtaxi! Visste inte det fanns, det låter mycket lugnare. Klart jag skulle kunna fråga ägarna om de vill köra hem den till mig (en del kanske tycker det är betryggande att se hästens nya hem och så?) men vill ju inte anta det med såpass lång körväg.

120 000:- så det är lite mittemellanpris på vad du nämnde där. Hur mycket kostade röntgen av "hela" hästen du köpte?
Man kan anlita en professionell transportör, finns flera företag som kör främst travhästar. De har stora bussar och hästen får sällskap under den långa resan. Sålde en åring för flera år sedan som fick resa 80 mil med en travhästtransportör och kom fram i gott skick och på gott humör.
 
Jag har fått svar från en av annonserna jag skrev till! Jag har bokat in ett första samtal för att höra lite mer, hästen står ca 7 timmar bort men provridning blir nästa steg tänker jag om inget känns jättekonstigt och fel på telefon. Det är den andra annonsen jag skrev till, nog den "finaste" av de 3 jag väntade svar på, grundutbildad+, ser ut att ha fin kapacitet. Det enda jag är lite tveksam är om den möjligen är lite för nätt för mig. Jag har ju inte erfarenhet av att köpa häst förut så allt känns jättenervöst. Vad ska man fråga på telefon, hur bedömer man sen på kanske en enda provridning om hästen är rätt? Jag hade velat ha med mig min tränare men jag tror nog inte hon har tid att avvara för häst längre än ett par timmar bort. Nu går jag händelserna lite i förväg här men logistiken att få hem häst så långt bort (har familjemedlem som kan köra hästsläp men har aldrig åkt så långt med häst). Finns det företag man kan anlita att köra hem ens häst? Fast jag vill ju ha översikt och inte utsätta hästen för onödig stress. Har också hört så många historier där det blivit fel efter gårdsbesiktning så jag tror det måste bli ben/rygg röntgad även fast det "bara" ska bli en hobbyhäst? Kostnad för det...
Mina tips till förstagångssaker:

- Börja med en tydlig kravlista för dig själv, där du noga specar vad det är för häst du vill ha och vilket typ av liv som du tänker dig ge hästen.
- Följ upp din kravlista. Vill du ha en häst som enkelt kan lastas? Be att få se det.
- Var ärlig med dig själv om dina kunskaper och begränsningar. Vad är en realistisk nivå för dig? Spelar ingen roll om hästen har kapacitet för att gå 1,50 om ditt mål närmsta åren är att hoppa 1 meter.
- Is i magen. Börja inte fantisera om hur fantastisk hästen är och hur mysigt ni ska ha det. Försök bedöma hästen objektivt.
- Om tränaren inte kan vara med, kolla om det är möjligt att ha videosamtal eller åtminstone filma så att du kan skicka video till tränaren och få återkoppling på det. Om din tränare inte kan vara med så är det ändå bra att ha med någon annan, som kan observera saker du kanske inte ser och som du kan diskutera din upplevelse med.
- Förstå hästens eventuella skadehistorik. Vilken form av skada var det, hur behandlades den, har den påverkats av det framåt?
- Hästar med känd historia är alltid lättare att kolla upp. Om hästen ska ha tävlat, så ska du kunna se att den har tävlat.
- Var med på besiktningen. Då kan du direkt fråga och få betydligt mer information om till exempel hästens fysik än vad du kommer att få från ett intyg.
 
Och just det, en tanke vad det gäller förmedlare:

Kolla upp personen. Det finns jätteduktiga hästförmedlare, som är ett nöje att göra affärer med och som gör ett riktigt toppenjobb. Och så finns det andra som inte är på det viset.

En förmedlare kan generellt bara jobba med det du säger. Alltså, var tydlig i dina ska-krav och dina önskemål. Tänk på det lite som en rekryterare som kan matcha dig med rätt arbetsgivare. Om du inte känner dig säker på hur du beskriver dig själv och dina behov i en häst, så kanske du har en ridlärare eller dylikt som kan hjälpa dig att prata med förmedlaren.
 
@Cavallo Något jag tycker underlättar som säljare är när kunden talar om sina erfarenheter, önskemål och ambitioner. Då är det lättare att ge relevanta svar tillbaka till kunden samt bedöma om man som säljare tror det kan vara en fungerande match. De som är svårast att ge bra svar till är människor som antingen är otydliga med vad de vill, då beskriver jag bara hästen utifrån bästa förmåga och det jag kommer på som jag tror är relevant att veta, eller de som har en annan uppfattning om sin kunskap/förmåga än vad jag tycker mig se när de dyker upp. I de senare fallen har jag aldrig varit med om att det blir något köp, eftersom man som säljare då bedömt matchen utifrån en bild som inte finns.
Sånt jag tycker det är bra att man som hästköpare vet är hur hästen arbetats i sitt nuvarande hem och om den hållt sig frisk och fräsch med det upplägget, hur den är van att leva med rutiner, utevistelse, foder och annat. Hur den är försäkrad och om försäkringen utnyttjats för skador och annat. Fråga om tillåtelse att prata med försäkringsbolaget om hästen. Finns det skadehistorik begär att få alla journaler och skicka de till egen veterinär. Fråga om olater, hur det funkat att transportera och vilken hovvård hästen får samt hur det funkar med hovslagare. Att ha en dialog med sin tränare kan också vara smart då du får nya infallsvinklar sam kanske kommer på relevanta frågor att ställa till säljaren utifrån din specifika situation.
 
När man åker och tittar på boxplats i nytt stall (i detta fallet i anslutning till en ridskola), vad brukar ni tänka på? Jag har ganska mycket information från deras hemsida om kostnader, vad som ingår och vad man kan köpa till, hur många hästar där finns i privatstallet, boxstorlek, ridskoleschema, regler för att boka manege, paddock och träning mm. Hagarna och upplägg runt det får jag titta på när jag är där. Jag känner till ridområdet med ridvägar någotsånär och man behöver inte korsa vägar för att komma dit från stallet. Är det något man lätt glömmer att kolla eller som ni önskar ni tänkt på innan ni tog en stallplats som inte fungerade bra sen?
Jag tänker att det största frågetecknet som är svårt att luska ut innan man står där är hur de andra hästägarna är...
 
När man åker och tittar på boxplats i nytt stall (i detta fallet i anslutning till en ridskola), vad brukar ni tänka på? Jag har ganska mycket information från deras hemsida om kostnader, vad som ingår och vad man kan köpa till, hur många hästar där finns i privatstallet, boxstorlek, ridskoleschema, regler för att boka manege, paddock och träning mm. Hagarna och upplägg runt det får jag titta på när jag är där. Jag känner till ridområdet med ridvägar någotsånär och man behöver inte korsa vägar för att komma dit från stallet. Är det något man lätt glömmer att kolla eller som ni önskar ni tänkt på innan ni tog en stallplats som inte fungerade bra sen?
Jag tänker att det största frågetecknet som är svårt att luska ut innan man står där är hur de andra hästägarna är...

Jag hade frågat om regler 🙈 Är man fler än två blir det lätt kaos om det inte finns tydliga regler och riktlinjer, och att man ser till att dessa följs. Sen hade jag kollat på möjligheten att låsa in sina grejer, helst ett skåp där man kan låsa in sina förbrukningsgrejer för tyvärr är det min erfarenhet att det stjäls en hel del av varandra... Jag hade också bett att få det tydligt i kontraktet vad för åtaganden du har som uppstallad, för ibland låter det som att det bara är x-pass per månad, men sen kommer man på allt eftersom att ditten och datten skall göras och det kan finnas socialt tryck på att man skall ställa upp även om det inte avtalats om detta.
 
När man åker och tittar på boxplats i nytt stall (i detta fallet i anslutning till en ridskola), vad brukar ni tänka på? Jag har ganska mycket information från deras hemsida om kostnader, vad som ingår och vad man kan köpa till, hur många hästar där finns i privatstallet, boxstorlek, ridskoleschema, regler för att boka manege, paddock och träning mm. Hagarna och upplägg runt det får jag titta på när jag är där. Jag känner till ridområdet med ridvägar någotsånär och man behöver inte korsa vägar för att komma dit från stallet. Är det något man lätt glömmer att kolla eller som ni önskar ni tänkt på innan ni tog en stallplats som inte fungerade bra sen?
Jag tänker att det största frågetecknet som är svårt att luska ut innan man står där är hur de andra hästägarna är...
Jag brukar fråga vad som förväntas av mig förutom att ta hand om hästen. På många ställen är sånt så självklart att det ibland glöms bort, man tar saker för givet.

Likadant med regler, de kan skilja sig enormt från stall till stall. Ta gärna med någon som hjälper dig att kolla. Kan också vara bra om det sedan visar sig att sådant du uppfattat ingick inte längre gör det, och man börjar undra om man har fel på minnet. Var i en liknande situation där allt lät så bra men när jag flyttat in gällde inte flera saker längre, sådant som jag påpekat var viktigt för mig.
 
När man åker och tittar på boxplats i nytt stall (i detta fallet i anslutning till en ridskola), vad brukar ni tänka på? Jag har ganska mycket information från deras hemsida om kostnader, vad som ingår och vad man kan köpa till, hur många hästar där finns i privatstallet, boxstorlek, ridskoleschema, regler för att boka manege, paddock och träning mm. Hagarna och upplägg runt det får jag titta på när jag är där. Jag känner till ridområdet med ridvägar någotsånär och man behöver inte korsa vägar för att komma dit från stallet. Är det något man lätt glömmer att kolla eller som ni önskar ni tänkt på innan ni tog en stallplats som inte fungerade bra sen?
Jag tänker att det största frågetecknet som är svårt att luska ut innan man står där är hur de andra hästägarna är...
Regler är viktiga. Jag föredrar stall som har tydligt kommunicerade regler (helst nerskrivet).
Fråga vilken omsättning stallet har. Om det är stor omsättning kan det vara en varningsklocka att folk inte trivs.
Går hästarna själva eller i grupp? Om i grupp, hur delas de in?
Förväntas du som privatryttare vara aktiv i förening/ridskola, i sådana fall vilken omfattning.
Hur fungerar det med sommarbete?
Vilka delar av anläggningen har du tillgång till, och när? Vad har du för utrymme för dina saker? Delad sadelkammare/låst skåp?

Det går utmärkt att fråga vilken sorts hästägare som står där idag. Inte om de är knepiga då, men för att få en uppfattning om folks inriktning/hästar etc.
 
När man åker och tittar på boxplats i nytt stall (i detta fallet i anslutning till en ridskola), vad brukar ni tänka på? Jag har ganska mycket information från deras hemsida om kostnader, vad som ingår och vad man kan köpa till, hur många hästar där finns i privatstallet, boxstorlek, ridskoleschema, regler för att boka manege, paddock och träning mm. Hagarna och upplägg runt det får jag titta på när jag är där. Jag känner till ridområdet med ridvägar någotsånär och man behöver inte korsa vägar för att komma dit från stallet. Är det något man lätt glömmer att kolla eller som ni önskar ni tänkt på innan ni tog en stallplats som inte fungerade bra sen?
Jag tänker att det största frågetecknet som är svårt att luska ut innan man står där är hur de andra hästägarna är...
Hur de andra privathästarna och ridskolehästarna är och rutiner som gäller vid stalltjänst (om man har stalltjänst vill säga). Om det anordnas träningar som man kan vara med på, om det finns någon bra hovslagare/ veterinär/equiterapeut som besöker stallet regelbundet, hur belastat stallet är med mask (stora blodsmaken) och om man har någon avmaskningsrutin. Hur mycket ”spring” är det i privatstallet, finns låsbar sadelkammare? Tillgång till tvättmaskin? Hur funkar det med vatten till hagarna (finns det eluttag till värmebalja på vintern, finns det slangar eller går man med hink/dunk? Belysning vid hagarna ( becksvart vid 15 på vintern?). När stänger dem på kvällen? Vilka tider får man vara där? Rutiner kring foderhantering ( packar man höpåsar och kraftfoderhinkar/ burkar). Vilket foder/strö ingår?
Är det stor omsättning/ varför finns det ledig plats?
 
När man åker och tittar på boxplats i nytt stall (i detta fallet i anslutning till en ridskola), vad brukar ni tänka på? Jag har ganska mycket information från deras hemsida om kostnader, vad som ingår och vad man kan köpa till, hur många hästar där finns i privatstallet, boxstorlek, ridskoleschema, regler för att boka manege, paddock och träning mm. Hagarna och upplägg runt det får jag titta på när jag är där. Jag känner till ridområdet med ridvägar någotsånär och man behöver inte korsa vägar för att komma dit från stallet. Är det något man lätt glömmer att kolla eller som ni önskar ni tänkt på innan ni tog en stallplats som inte fungerade bra sen?
Jag tänker att det största frågetecknet som är svårt att luska ut innan man står där är hur de andra hästägarna är...
Be om att få regler och kontakt skriftligt när du tittar. Se om innehållet i kontraktet stämmer överens med det som utlovats. Bli misstänksam om kontraktet är ytligt och inte innehåller detaljer om dina rättigheter som uppstallad.
 
Hittade en kul häst på annons i mitt närområde. Kanske lite för pigg eller känslig för mig eller kanske exakt en sådan utmaning som jag skulle behöva. Men kan ju förstås inte slå till.
 
Det vore vågat! 🙈 lite för pigg och känslig utmaning låter som din nuvarande halta häst?!
Nej, inte alls! Det som gör att jag blir osäker på honom är hans plötsliga rädslor för föremål och skutten han då tar åt sidan. En pigg men säker häst är inget problem. Känslig beror på vad man menar. Betyder det att man kan rida med små hjälper och får snabb respons är det inget negativt. Men som sagt, när det ändå inte är aktuellt kan man ju tänka sig många fler hästar än om det vore skarpt läge!
 
Nej, inte alls! Det som gör att jag blir osäker på honom är hans plötsliga rädslor för föremål och skutten han då tar åt sidan. En pigg men säker häst är inget problem. Känslig beror på vad man menar. Betyder det att man kan rida med små hjälper och får snabb respons är det inget negativt. Men som sagt, när det ändå inte är aktuellt kan man ju tänka sig många fler hästar än om det vore skarpt läge!
Ja jag gick precis igenom min lista av sparade annonser och kom fram till att när det kommer till kritan kunde jag inte se någon av de jag inte redan skrivit till som min framtida häst. Mest för att de kändes som om man läste mellan raderna att det skulle innebära någon form av just utmaning. Det kan jag tycka är roligt när det inte är min häst kanske, men inte om jag blir fast med den. Och får jag välja, och det får jag ju när det är jag som köper häst åt mig själv, så vill jag ha bästa förutsättningarna för att det ska bli bra. Då går de bort som kanske ser jättefina ut men är större än jag vet att jag egentligen vill ha, unghästar, eller beskrivs som absolut ingen nybörjarhäst även fast jag inte är någon nybörjare, jag gillar pigga hästar men "het & känslig" tar jag kanske inte som positivt i annonssammanhang heller, eller orden "men aldrig dum" nämns, då tänker jag att hästen definitivt gör saker som inte är så kul, och varför ge mig själv den presenten liksom.
 
Stallet jag besökte hade både plus och minus

Plus:
Lång utevistelse och den specifika hagen min häst är tänkt att gå i är störst och såg fin ut, lätt kuperad, utrymme för sol och lä i ett trädkantat lummigt läge med skuggig del också, är tänkt att gå tillsammans med ett par hästkompisar.
Hagarna är alla invid eller nära stallet.
Bra boxplats i hörn med utsikt ut.
Ett åtagande per månad med in eller utsläpp på helg (står i kontraktet).
Detaljerat kontrakt.
Tydliga ordningsregler och konsekvenser om man inte följer åtagande eller regler.
Stallet är i helt separat ägande från ridskolan så inga åtaganden i föreningen.
Fri tillgång på två sorters hösilage ingår och 3 kärror spån/vecka.
Fodring 3 ggr/dag 7 dagar i veckan ingår.
Ut och insläpp mån-fre ingår.
Sadelkammare med lås och skåp med lås samt personligt utrymme man får inreda som man vill med fler hyllor tex för extra förvaring.
Vattenslangar är kopplade till alla hagar.
Man kan lätt nå ett ännu större anlagt ridområde för skogsturer & sjöstrand än jag visste om, det jag visste om är stort nog men kul att ha fler val på ridvägar.
10-15 min cykelväg dörr till dörr.
Flera privattränare finns att tillgå och man kan anmäla till gemensamma träningar varje vecka. Hoppträning på olika nivåer finns. Min nuvarande tränare kan också åka dit.
Egen stor ridbana utomhus precis invid stallet.
Två equiterapeuter kommer regelbundet.
Alla hästarna är ponny eller små storhästar och väljs in utifrån snälla för alla att hantera då flera av privatryttarna är ungdomar (inga stora nerviga trippande tävlingshästar tex).
Jag fick ett väldigt positivt intryck av stallägaren som var jättetrevlig.


Minus:
Ingen utomhusbana med tak.
Manegekort ingår inte, men kan lösas från ridskolan.
Det in eller utsläpp per månad man har som åtagande beräknas ta 1 - 1 1/2 timme, ganska många hästar.
Inga uppvärmda vattenkar på vintern och kan inte slanga vatten då så då är det vattendunkar i kärra som gäller och själv isolera kärl bäst man kan.
Ingen belysning vid hagarna.
Ingen tvättmaskin.
Relativt smala stallgångar som gör att det finns en regel om att man inte får ha boxluckor öppna.
20 min promenad från närmsta busshållsplats.
Man får lösa sommarbete själv.
Man får stå kvar på sommaren om man vill till fullt pris, men ingen ut/insläpp eller fodringservice ingår då under 1 månads tid.
Ingen rekommendation på hovslagare och veterinär, man får ordna själv.
Kunde höra stor motorled som går ganska nära.
Man måste gå under sagd motorled i tunnel för att komma till det andra ridområdet.


Neutralt:
De flesta av de andra hästägarna är ungdomar och unga vuxna, mest hoppinriktning på ungdomarna och dressyr på de lite äldre. Jag träffade inte på någon av de andra hästägarna men fick ett intryck av att det är ett prestigelöst stall, jag hoppas det är en trevlig stämning.

Glömde att kolla: varmvatten & toalett, men ganska säker på att bägge finns, ska skicka fråga om det.
 
Stallet jag besökte hade både plus och minus

Plus:
Lång utevistelse och den specifika hagen min häst är tänkt att gå i är störst och såg fin ut, lätt kuperad, utrymme för sol och lä i ett trädkantat lummigt läge med skuggig del också, är tänkt att gå tillsammans med ett par hästkompisar.
Hagarna är alla invid eller nära stallet.
Bra boxplats i hörn med utsikt ut.
Ett åtagande per månad med in eller utsläpp på helg (står i kontraktet).
Detaljerat kontrakt.
Tydliga ordningsregler och konsekvenser om man inte följer åtagande eller regler.
Stallet är i helt separat ägande från ridskolan så inga åtaganden i föreningen.
Fri tillgång på två sorters hösilage ingår och 3 kärror spån/vecka.
Fodring 3 ggr/dag 7 dagar i veckan ingår.
Ut och insläpp mån-fre ingår.
Sadelkammare med lås och skåp med lås samt personligt utrymme man får inreda som man vill med fler hyllor tex för extra förvaring.
Vattenslangar är kopplade till alla hagar.
Man kan lätt nå ett ännu större anlagt ridområde för skogsturer & sjöstrand än jag visste om, det jag visste om är stort nog men kul att ha fler val på ridvägar.
10-15 min cykelväg dörr till dörr.
Flera privattränare finns att tillgå och man kan anmäla till gemensamma träningar varje vecka. Hoppträning på olika nivåer finns. Min nuvarande tränare kan också åka dit.
Egen stor ridbana utomhus precis invid stallet.
Två equiterapeuter kommer regelbundet.
Alla hästarna är ponny eller små storhästar och väljs in utifrån snälla för alla att hantera då flera av privatryttarna är ungdomar (inga stora nerviga trippande tävlingshästar tex).
Jag fick ett väldigt positivt intryck av stallägaren som var jättetrevlig.


Minus:
Ingen utomhusbana med tak.
Manegekort ingår inte, men kan lösas från ridskolan.
Det in eller utsläpp per månad man har som åtagande beräknas ta 1 - 1 1/2 timme, ganska många hästar.
Inga uppvärmda vattenkar på vintern och kan inte slanga vatten då så då är det vattendunkar i kärra som gäller och själv isolera kärl bäst man kan.
Ingen belysning vid hagarna.
Ingen tvättmaskin.
Relativt smala stallgångar som gör att det finns en regel om att man inte får ha boxluckor öppna.
20 min promenad från närmsta busshållsplats.
Man får lösa sommarbete själv.
Man får stå kvar på sommaren om man vill till fullt pris, men ingen ut/insläpp eller fodringservice ingår då under 1 månads tid.
Ingen rekommendation på hovslagare och veterinär, man får ordna själv.
Kunde höra stor motorled som går ganska nära.
Man måste gå under sagd motorled i tunnel för att komma till det andra ridområdet.


Neutralt:
De flesta av de andra hästägarna är ungdomar och unga vuxna, mest hoppinriktning på ungdomarna och dressyr på de lite äldre. Jag träffade inte på någon av de andra hästägarna men fick ett intryck av att det är ett prestigelöst stall, jag hoppas det är en trevlig stämning.

Glömde att kolla: varmvatten & toalett, men ganska säker på att bägge finns, ska skicka fråga om det.
Utomhusbana med tak har jag nog aldrig sett i Sverige (men detta kanske inte är i Sverige, kan ha missat det) så det är nog ett minus som de flesta stall kommer ha. Jag reagerar mest på att bara tre fodringar ingår, resten då?
 
Utomhusbana med tak har jag nog aldrig sett i Sverige (men detta kanske inte är i Sverige, kan ha missat det) så det är nog ett minus som de flesta stall kommer ha. Jag reagerar mest på att bara tre fodringar ingår, resten då?
Eftersom fri tillgång ingår så kanske det tänks att man ger såpass stor giv vid varje fodring att hästen har att tugga på så mycket den vill? Man får ge så mycket som hästen äter, man får använda hönät om man vill osv. Eller flika in extra fodring när man själv är i stallet för att ta hand om hästen.

Mitt nuvarande stall i Sverige har flera ridbanor utomhus och innomhus inklusive utomhusridbana med tak, men det är en stor anläggning med ungefär allt man kan önska.
 
Utomhusbana med tak har jag nog aldrig sett i Sverige (men detta kanske inte är i Sverige, kan ha missat det) så det är nog ett minus som de flesta stall kommer ha. Jag reagerar mest på att bara tre fodringar ingår, resten då?
Skulle precis skriva detsamma, har aldrig sett det i Sverige.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 778
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 575
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp