Vi som letar häst II

Svarade på en annons för någon vecka sedan, men fick aldrig något svar. Hästen stod i Stockholmstrakten. Ser idag en ny annons med annat namn på säljaren och lite mer detaljerad info om hästen, några fler bilder. Men nu står han i Gnesta. Samma pris.
 
Är inte Gnesta Stockholmstrakten? :idea:
Ville inte vara superspecifik, men, nej, Gnesta är en bit ifrån Stockholm och det var inte där han stod i första annonsen. Och så var det ju annat namn på försäljaren. Synd bara att jag inte är intresserad längre (eller, jag är superintresserad men kan inte köpa just nu).
 
Ville inte vara superspecifik, men, nej, Gnesta är en bit ifrån Stockholm och det var inte där han stod i första annonsen. Och så var det ju annat namn på försäljaren. Synd bara att jag inte är intresserad längre (eller, jag är superintresserad men kan inte köpa just nu).
Kanske säljs hos förmedlare eller liknande nu och därför flyttat? Är ju inga konstigheter 😊
 
Ligger ute en annonse på en kaldblod i ponni storlek som høres ut som akkurat det jeg leter etter. Bra galopp skal hun også ha... men, jeg mangler 13 tusen... og jeg har fortsatt ikke travet siden jeg brakk ryggen.... sukk.
Skal prøve å trave og kanskje galoppere på torsdag... så får jeg se hva kroppen sier til det. Deprimerende når kroppen stopper hesteletingen og jeg finner en jeg virkelig liker.
 
Ligger ute en annonse på en kaldblod i ponni storlek som høres ut som akkurat det jeg leter etter. Bra galopp skal hun også ha... men, jeg mangler 13 tusen... og jeg har fortsatt ikke travet siden jeg brakk ryggen.... sukk.
Skal prøve å trave og kanskje galoppere på torsdag... så får jeg se hva kroppen sier til det. Deprimerende når kroppen stopper hesteletingen og jeg finner en jeg virkelig liker.
Håller tummarna för att det känns okej på torsdag 😊
 
Jag har fått svar från en av annonserna jag skrev till! Jag har bokat in ett första samtal för att höra lite mer, hästen står ca 7 timmar bort men provridning blir nästa steg tänker jag om inget känns jättekonstigt och fel på telefon. Det är den andra annonsen jag skrev till, nog den "finaste" av de 3 jag väntade svar på, grundutbildad+, ser ut att ha fin kapacitet. Det enda jag är lite tveksam är om den möjligen är lite för nätt för mig. Jag har ju inte erfarenhet av att köpa häst förut så allt känns jättenervöst. Vad ska man fråga på telefon, hur bedömer man sen på kanske en enda provridning om hästen är rätt? Jag hade velat ha med mig min tränare men jag tror nog inte hon har tid att avvara för häst längre än ett par timmar bort. Nu går jag händelserna lite i förväg här men logistiken att få hem häst så långt bort (har familjemedlem som kan köra hästsläp men har aldrig åkt så långt med häst). Finns det företag man kan anlita att köra hem ens häst? Fast jag vill ju ha översikt och inte utsätta hästen för onödig stress. Har också hört så många historier där det blivit fel efter gårdsbesiktning så jag tror det måste bli ben/rygg röntgad även fast det "bara" ska bli en hobbyhäst? Kostnad för det...
 
Jag har fått svar från en av annonserna jag skrev till! Jag har bokat in ett första samtal för att höra lite mer, hästen står ca 7 timmar bort men provridning blir nästa steg tänker jag om inget känns jättekonstigt och fel på telefon. Det är den andra annonsen jag skrev till, nog den "finaste" av de 3 jag väntade svar på, grundutbildad+, ser ut att ha fin kapacitet. Det enda jag är lite tveksam är om den möjligen är lite för nätt för mig. Jag har ju inte erfarenhet av att köpa häst förut så allt känns jättenervöst. Vad ska man fråga på telefon, hur bedömer man sen på kanske en enda provridning om hästen är rätt? Jag hade velat ha med mig min tränare men jag tror nog inte hon har tid att avvara för häst längre än ett par timmar bort. Nu går jag händelserna lite i förväg här men logistiken att få hem häst så långt bort (har familjemedlem som kan köra hästsläp men har aldrig åkt så långt med häst). Finns det företag man kan anlita att köra hem ens häst? Fast jag vill ju ha översikt och inte utsätta hästen för onödig stress. Har också hört så många historier där det blivit fel efter gårdsbesiktning så jag tror det måste bli ben/rygg röntgad även fast det "bara" ska bli en hobbyhäst? Kostnad för det...
Jag brukar alltid börja med att be säljaren berätta mer. ”Vad kan du mer berätta som inte står i annonsen?”
Då brukar det naturligt dyka upp följdfrågor.
Vad är viktigt för dig? Temperament? Hur reagerar den när den blir rädd/osäker? Skadehistorik.
Hur den är med hovslagaren är viktigt för mig, jag har en toppenbra hovis och vill inte bli av med honom för att jag köper en häst som är jobbig 😅

Jag köpte häst åtta timmar bort, säljaren körde faktiskt hem den till mig, men så var hon också världens bästa säljare. Annars hade jag bokat hästtaxi. Jag vill inte köra så långt med en häst jag inte känner. De som kör ofta är proffs och vill inte ha en stressad häst i bilen så där hade jag känt mig lugn.

Vad kostar hästen? Jag röntgade ”hela” hästen” som kostade 250’
Den som kostade 65’ gick jag på säljarens gårdsbesiktning.
 
Jag har fått svar från en av annonserna jag skrev till! Jag har bokat in ett första samtal för att höra lite mer, hästen står ca 7 timmar bort men provridning blir nästa steg tänker jag om inget känns jättekonstigt och fel på telefon. Det är den andra annonsen jag skrev till, nog den "finaste" av de 3 jag väntade svar på, grundutbildad+, ser ut att ha fin kapacitet. Det enda jag är lite tveksam är om den möjligen är lite för nätt för mig. Jag har ju inte erfarenhet av att köpa häst förut så allt känns jättenervöst. Vad ska man fråga på telefon, hur bedömer man sen på kanske en enda provridning om hästen är rätt? Jag hade velat ha med mig min tränare men jag tror nog inte hon har tid att avvara för häst längre än ett par timmar bort. Nu går jag händelserna lite i förväg här men logistiken att få hem häst så långt bort (har familjemedlem som kan köra hästsläp men har aldrig åkt så långt med häst). Finns det företag man kan anlita att köra hem ens häst? Fast jag vill ju ha översikt och inte utsätta hästen för onödig stress. Har också hört så många historier där det blivit fel efter gårdsbesiktning så jag tror det måste bli ben/rygg röntgad även fast det "bara" ska bli en hobbyhäst? Kostnad för det...
Skönt att de svarade! Hoppas det låter intressant :)

Jag tänker såhär om dessa frågor:
Vad ska man fråga på telefon,
Hur önskar du att din kommande häst ska vara? fråga om de sakerna du behöver veta. Vad är viktigt för dig?
och som ovan skrev - brukar också be dem att bara berätta mer om hästen.

hur bedömer man sen på kanske en enda provridning om hästen är rätt?
Det är svårt, är det möjligt/genomförbart så kan det ju vara bra att provrida mer än en gång. Eftersom aktuell häst står så långt bort så kanske det hade gått att åka en dag, sova över och rida nästa dag med innan man åker hemåt. Annars så är det ju inte skitenkelt att känna på ett enda tillfälle (men inte på två heller), man är ju främlingar för varandra. När jag provridit hästar så har jag aldrig känt att det "klickat" (känns som ett det är mycket begärt att tro att allt ska klaffa första gången man ses) utan det jag känt efter i den begränsade situationen som en provridning är, är om det känns lätt. Ibland kan man ju sätta sig på en häst och direkt känna att nej, det här är inte en häst för mig (behöver liksom inte vara något fel på hästen, men man känner att det här passar inte). Ge det en stund och känn efter lite knappar. Känns det bra? Känns det svårt?

Har också hört så många historier där det blivit fel efter gårdsbesiktning så jag tror det måste bli ben/rygg röntgad även fast det "bara" ska bli en hobbyhäst? Kostnad för det...
Jag är helt för klinikbesiktning, om inte annat så har det känts bättre för mig själv att veta hur det ser ut. Jag klinikbesiktade och röntgade ben, rygg och nacke på min häst när jag köpte. Kostade ca 10.000
 
Jag brukar alltid börja med att be säljaren berätta mer. ”Vad kan du mer berätta som inte står i annonsen?”
Då brukar det naturligt dyka upp följdfrågor.
Vad är viktigt för dig? Temperament? Hur reagerar den när den blir rädd/osäker? Skadehistorik.
Hur den är med hovslagaren är viktigt för mig, jag har en toppenbra hovis och vill inte bli av med honom för att jag köper en häst som är jobbig 😅

Jag köpte häst åtta timmar bort, säljaren körde faktiskt hem den till mig, men så var hon också världens bästa säljare. Annars hade jag bokat hästtaxi. Jag vill inte köra så långt med en häst jag inte känner. De som kör ofta är proffs och vill inte ha en stressad häst i bilen så där hade jag känt mig lugn.

Vad kostar hästen? Jag röntgade ”hela” hästen” som kostade 250’
Den som kostade 65’ gick jag på säljarens gårdsbesiktning.

Hästtaxi! Visste inte det fanns, det låter mycket lugnare. Klart jag skulle kunna fråga ägarna om de vill köra hem den till mig (en del kanske tycker det är betryggande att se hästens nya hem och så?) men vill ju inte anta det med såpass lång körväg.

120 000:- så det är lite mittemellanpris på vad du nämnde där. Hur mycket kostade röntgen av "hela" hästen du köpte?
 
. Nu går jag händelserna lite i förväg här men logistiken att få hem häst så långt bort (har familjemedlem som kan köra hästsläp men har aldrig åkt så långt med häst). Finns det företag man kan anlita att köra hem ens häst? Fast jag vill ju ha översikt och inte utsätta hästen för onödig stress. Har också hört så många historier där det blivit fel efter gårdsbesiktning så jag tror det måste bli ben/rygg röntgad även fast det "bara" ska bli en hobbyhäst? Kostnad för det...
När jag köpte häst långt bort bokade vi besiktning på en klinik "mitt emellan".
Säljaren körde dit hästen, den fick en chans att vila i en box på kliniken och jag kunde närvara vid besiktningen.
Sen åkte jag sista biten med hästen hem :)

Tror det var samma totalsträcka som för dig.
 
Hästtaxi! Visste inte det fanns, det låter mycket lugnare. Klart jag skulle kunna fråga ägarna om de vill köra hem den till mig (en del kanske tycker det är betryggande att se hästens nya hem och så?) men vill ju inte anta det med såpass lång körväg.

120 000:- så det är lite mittemellanpris på vad du nämnde där. Hur mycket kostade röntgen av "hela" hästen du köpte?
Fråga om de vill göra det mot ersättning!

Jag hade nog röntgat den för de pengarna beroende på historik, om den är röntgad tidigare etc
Hur är den försäkrad?
Då röntgade vi ben, nacke, rygg. Det kostade runt 11’.
 
Skönt att de svarade! Hoppas det låter intressant :)

Jag tänker såhär om dessa frågor:
Vad ska man fråga på telefon,
Hur önskar du att din kommande häst ska vara? fråga om de sakerna du behöver veta. Vad är viktigt för dig?
och som ovan skrev - brukar också be dem att bara berätta mer om hästen.

hur bedömer man sen på kanske en enda provridning om hästen är rätt?
Det är svårt, är det möjligt/genomförbart så kan det ju vara bra att provrida mer än en gång. Eftersom aktuell häst står så långt bort så kanske det hade gått att åka en dag, sova över och rida nästa dag med innan man åker hemåt. Annars så är det ju inte skitenkelt att känna på ett enda tillfälle (men inte på två heller), man är ju främlingar för varandra. När jag provridit hästar så har jag aldrig känt att det "klickat" (känns som ett det är mycket begärt att tro att allt ska klaffa första gången man ses) utan det jag känt efter i den begränsade situationen som en provridning är, är om det känns lätt. Ibland kan man ju sätta sig på en häst och direkt känna att nej, det här är inte en häst för mig (behöver liksom inte vara något fel på hästen, men man känner att det här passar inte). Ge det en stund och känn efter lite knappar. Känns det bra? Känns det svårt?

Har också hört så många historier där det blivit fel efter gårdsbesiktning så jag tror det måste bli ben/rygg röntgad även fast det "bara" ska bli en hobbyhäst? Kostnad för det...
Jag är helt för klinikbesiktning, om inte annat så har det känts bättre för mig själv att veta hur det ser ut. Jag klinikbesiktade och röntgade ben, rygg och nacke på min häst när jag köpte. Kostade ca 10.000
Bra tips att sova över och provrida över ett par dagar, det hade jag inte ens tänkt på. Min förhoppning är att ägaren kan agera lite tränare vid provridning och hjälpa mig hitta knapparna för just den hästen. Det är viktigt för mig att hästen är trygg att rida ut på själv så hoppas man kan ta en liten tur ut efter att ha testat på bana. Kanske nästföljande dag då.
 
När jag köpte häst långt bort bokade vi besiktning på en klinik "mitt emellan".
Säljaren körde dit hästen, den fick en chans att vila i en box på kliniken och jag kunde närvara vid besiktningen.
Sen åkte jag sista biten med hästen hem :)

Tror det var samma totalsträcka som för dig.
Om något hade upptäckts på kliniken hade de fått köra hem hästen igen då? Om man ska få hästen röntgad och så är det sedvanligt att man arrangerar det för samma dag hästen ska flytta till nya ägaren?
 
Fråga om de vill göra det mot ersättning!

Jag hade nog röntgat den för de pengarna beroende på historik, om den är röntgad tidigare etc
Hur är den försäkrad?
Då röntgade vi ben, nacke, rygg. Det kostade runt 11’.
Ska fråga om det och försäkringen får jag också fråga om!
 
Om något hade upptäckts på kliniken hade de fått köra hem hästen igen då? Om man ska få hästen röntgad och så är det sedvanligt att man arrangerar det för samma dag hästen ska flytta till nya ägaren?
Då hade jag prutat, hur mycket beroende på felet.

Tillägg; har en väldigt ovanlig ras så hästar till salu i Sverige sker extremt sällan.
 
Hade 2 inbokade provridningar igår men eftersom vädret vart som det var blev det flyttat till idag istället.

Samma ställe som den jag vart och kikade på sist men nu ska jag kika på en 6-åring som är väldigt grön och lite eftre i sin utbildning samt en 11-åring som startat 130. Som sagt jag vet inte riktigt vad det är jag är ute efter men jga vet vad jag gillar när jag väl sitter upp.
 
Jag har fått svar från en av annonserna jag skrev till! Jag har bokat in ett första samtal för att höra lite mer, hästen står ca 7 timmar bort men provridning blir nästa steg tänker jag om inget känns jättekonstigt och fel på telefon. Det är den andra annonsen jag skrev till, nog den "finaste" av de 3 jag väntade svar på, grundutbildad+, ser ut att ha fin kapacitet. Det enda jag är lite tveksam är om den möjligen är lite för nätt för mig. Jag har ju inte erfarenhet av att köpa häst förut så allt känns jättenervöst. Vad ska man fråga på telefon, hur bedömer man sen på kanske en enda provridning om hästen är rätt? Jag hade velat ha med mig min tränare men jag tror nog inte hon har tid att avvara för häst längre än ett par timmar bort. Nu går jag händelserna lite i förväg här men logistiken att få hem häst så långt bort (har familjemedlem som kan köra hästsläp men har aldrig åkt så långt med häst). Finns det företag man kan anlita att köra hem ens häst? Fast jag vill ju ha översikt och inte utsätta hästen för onödig stress. Har också hört så många historier där det blivit fel efter gårdsbesiktning så jag tror det måste bli ben/rygg röntgad även fast det "bara" ska bli en hobbyhäst? Kostnad för det...
Jag köpte min häst som också stod ca 7 timmar bort (det blev dock betydligt mer med hästsläp bakom bilen, glöm inte att räkna på det!). Jag ringde egentligen på en annan häst i samma stall (försäljningsstall), men hade även den här i åtanke. Jag berättade helt enkelt vad jag ville ha för typ av häst (lugn snäll tanthäst typ) och då sa hon att den jag var intresserad av inte var så lämplig för han kunde hålla på att bocka och trilskas så jag sa att jag ville veta mer om den andra hästen. Hon berättade att han var supersnäll och att alla kunde rida honom etc. Vi kom fram till att han verkade vara lämplig så jag bokade en dag för provridning. Nu föll det sig som en slump att min ridskola hade reserverat en häst från samma stall och de skulle åka och hämta den, så vi samåkte dit och provred båda hästarna samtidigt. Jag fick inte veta förrän jag var där att han bara ridits sporadiskt senaste halvåret pga förra ägaren hade tappat intresset. Det var ju helt klart info som jag hade velat ha innan jag bokade provridningen. Underlaget på ridbanan var också knaggligt och fruset, inte idealiskt! Så med det i huvudet ville/vågade jag inte testa hästen fullt ut.

Det jag tycker är viktigt är ju att man vill göra i ordning hästen själv så man får en känsla av hur den är i hantering, borstning, lyfta hovar, spänna sadelgjord, tränsa osv. Så vi gjorde det, ledde ut till ridbanan och satt upp. Det går ju inte att testa allt vid en provridning men det man kan känna av är ju om hästen har framåtbjudning, hur den svarar på förhållningar, hur lätt den är att styra, ställa, böja, flytta åt sidan, vända, galoppfattningar etc beroende på vilken utbildningsnivå det ska vara på den. Är det en hopphäst bör man väl också prova några skutt. Har man möjlighet att ta en runda ute bör man ju göra det med. Filma! Be säljaren eller någon annan att filma din provridning. Det ångrar jag att jag inte gjorde. Då kan ju din tränare ge ett utlåtande efteråt. Och du kan gå tillbaka och se om det ser ut så som det kändes.

I mitt fall tog ju ridskolan med sig sin häst i transporten direkt. Jag bestämde mig för att reservera min häst och lade handpenning direkt (borde nog ha väntat och funderat lite längre). Men hästarna såldes ju på nolltid då (dec -21). Jag valde tyvärr bara gårdsbesiktningen som säljaren redan hade gjort någon dag innan, för han var u.a på den. Hästen kostade 125' så jag borde nog ha lagt pengar och tid på en egen klinikbesiktning med röntgen. Säljaren erbjöd sig att boka en transportör från dörr till dörr så jag slapp tänka på den biten själv (kostade 6500), så den biten var jag nöjd med! Jag måste ha varit ett försäljningsstalls drömkund!

Nu, efteråt ser man ju vilka fel jag gjorde samt att det man känner på en provridning tillsammans med det säljaren säger inte är hela bilden. Så nu står jag med en jättefin, jättesnäll häst som är lite för pigg och lite för flyktbenägen för mig, som nu dessutom är halt. Och jag vet inte om han var frisk i benen när jag köpte honom, dessutom för lite mer än vad jag egentligen hade budgeterat för.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 778
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 575
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp