Skönt att de svarade! Hoppas det låter intressant
Jag tänker såhär om dessa frågor:
Vad ska man fråga på telefon,
Hur önskar du att din kommande häst ska vara? fråga om de sakerna du behöver veta. Vad är viktigt för dig?
och som ovan skrev - brukar också be dem att bara berätta mer om hästen.
hur bedömer man sen på kanske en enda provridning om hästen är rätt?
Det är svårt, är det möjligt/genomförbart så kan det ju vara bra att provrida mer än en gång. Eftersom aktuell häst står så långt bort så kanske det hade gått att åka en dag, sova över och rida nästa dag med innan man åker hemåt. Annars så är det ju inte skitenkelt att känna på ett enda tillfälle (men inte på två heller), man är ju främlingar för varandra. När jag provridit hästar så har jag aldrig känt att det "klickat" (känns som ett det är mycket begärt att tro att allt ska klaffa första gången man ses) utan det jag känt efter i den begränsade situationen som en provridning är, är om det känns lätt. Ibland kan man ju sätta sig på en häst och direkt känna att nej, det här är inte en häst för mig (behöver liksom inte vara något fel på hästen, men man känner att det här passar inte). Ge det en stund och känn efter lite knappar. Känns det bra? Känns det svårt?
Har också hört så många historier där det blivit fel efter gårdsbesiktning så jag tror det måste bli ben/rygg röntgad även fast det "bara" ska bli en hobbyhäst? Kostnad för det...
Jag är helt för klinikbesiktning, om inte annat så har det känts bättre för mig själv att veta hur det ser ut. Jag klinikbesiktade och röntgade ben, rygg och nacke på min häst när jag köpte. Kostade ca 10.000