Vi som letar häst II

Eftersom fri tillgång ingår så kanske det tänks att man ger såpass stor giv vid varje fodring att hästen har att tugga på så mycket den vill? Man får ge så mycket som hästen äter, man får använda hönät om man vill osv. Eller flika in extra fodring när man själv är i stallet för att ta hand om hästen.

Mitt nuvarande stall i Sverige har flera ridbanor utomhus och innomhus inklusive utomhusridbana med tak, men det är en stor anläggning med ungefär allt man kan önska.
Jamen dåså, då stryker jag den funderingen, just maten hade varit viktigt för mig men då låter det ju bra!

Tillbaka till den här utebanan med tak! Har bara sett det på videos från folk i USA och Australien, vad är det för magisk ridskola som har sånt snajsigt??
 
Stallet jag besökte hade både plus och minus

Plus:
Lång utevistelse och den specifika hagen min häst är tänkt att gå i är störst och såg fin ut, lätt kuperad, utrymme för sol och lä i ett trädkantat lummigt läge med skuggig del också, är tänkt att gå tillsammans med ett par hästkompisar.
Hagarna är alla invid eller nära stallet.
Bra boxplats i hörn med utsikt ut.
Ett åtagande per månad med in eller utsläpp på helg (står i kontraktet).
Detaljerat kontrakt.
Tydliga ordningsregler och konsekvenser om man inte följer åtagande eller regler.
Stallet är i helt separat ägande från ridskolan så inga åtaganden i föreningen.
Fri tillgång på två sorters hösilage ingår och 3 kärror spån/vecka.
Fodring 3 ggr/dag 7 dagar i veckan ingår.
Ut och insläpp mån-fre ingår.
Sadelkammare med lås och skåp med lås samt personligt utrymme man får inreda som man vill med fler hyllor tex för extra förvaring.
Vattenslangar är kopplade till alla hagar.
Man kan lätt nå ett ännu större anlagt ridområde för skogsturer & sjöstrand än jag visste om, det jag visste om är stort nog men kul att ha fler val på ridvägar.
10-15 min cykelväg dörr till dörr.
Flera privattränare finns att tillgå och man kan anmäla till gemensamma träningar varje vecka. Hoppträning på olika nivåer finns. Min nuvarande tränare kan också åka dit.
Egen stor ridbana utomhus precis invid stallet.
Två equiterapeuter kommer regelbundet.
Alla hästarna är ponny eller små storhästar och väljs in utifrån snälla för alla att hantera då flera av privatryttarna är ungdomar (inga stora nerviga trippande tävlingshästar tex).
Jag fick ett väldigt positivt intryck av stallägaren som var jättetrevlig.


Minus:
Ingen utomhusbana med tak.
Manegekort ingår inte, men kan lösas från ridskolan.
Det in eller utsläpp per månad man har som åtagande beräknas ta 1 - 1 1/2 timme, ganska många hästar.
Inga uppvärmda vattenkar på vintern och kan inte slanga vatten då så då är det vattendunkar i kärra som gäller och själv isolera kärl bäst man kan.
Ingen belysning vid hagarna.
Ingen tvättmaskin.
Relativt smala stallgångar som gör att det finns en regel om att man inte får ha boxluckor öppna.
20 min promenad från närmsta busshållsplats.
Man får lösa sommarbete själv.
Man får stå kvar på sommaren om man vill till fullt pris, men ingen ut/insläpp eller fodringservice ingår då under 1 månads tid.
Ingen rekommendation på hovslagare och veterinär, man får ordna själv.
Kunde höra stor motorled som går ganska nära.
Man måste gå under sagd motorled i tunnel för att komma till det andra ridområdet.


Neutralt:
De flesta av de andra hästägarna är ungdomar och unga vuxna, mest hoppinriktning på ungdomarna och dressyr på de lite äldre. Jag träffade inte på någon av de andra hästägarna men fick ett intryck av att det är ett prestigelöst stall, jag hoppas det är en trevlig stämning.

Glömde att kolla: varmvatten & toalett, men ganska säker på att bägge finns, ska skicka fråga om det.
Det jag hade funderat extra på är hur du vill göra sommartid och hur mkt tillgång man har till ridskolans ridhus om man löser ridhuskort.

Annars låter det ju smidigt och bra 😊
 
Ja jag gick precis igenom min lista av sparade annonser och kom fram till att när det kommer till kritan kunde jag inte se någon av de jag inte redan skrivit till som min framtida häst. Mest för att de kändes som om man läste mellan raderna att det skulle innebära någon form av just utmaning. Det kan jag tycka är roligt när det inte är min häst kanske, men inte om jag blir fast med den. Och får jag välja, och det får jag ju när det är jag som köper häst åt mig själv, så vill jag ha bästa förutsättningarna för att det ska bli bra. Då går de bort som kanske ser jättefina ut men är större än jag vet att jag egentligen vill ha, unghästar, eller beskrivs som absolut ingen nybörjarhäst även fast jag inte är någon nybörjare, jag gillar pigga hästar men "het & känslig" tar jag kanske inte som positivt i annonssammanhang heller, eller orden "men aldrig dum" nämns, då tänker jag att hästen definitivt gör saker som inte är så kul, och varför ge mig själv den presenten liksom.
Ja, läsa mellan raderna måste man! Står det het går det bort, står det pigg kan det funka. Helst ska det ju finnas en video som matchar beskrivningen. Har sett alltför många hoppfilmer där hästen ligger på och ryttaren måste ta tag ordentligt med resultatet att hästen kör upp huvudet. Där det i texten inte står något annat än snäll häst som hoppar allt och är rolig att rida varje dag, typ.
 
Ja, läsa mellan raderna måste man! Står det het går det bort, står det pigg kan det funka. Helst ska det ju finnas en video som matchar beskrivningen. Har sett alltför många hoppfilmer där hästen ligger på och ryttaren måste ta tag ordentligt med resultatet att hästen kör upp huvudet. Där det i texten inte står något annat än snäll häst som hoppar allt och är rolig att rida varje dag, typ.
Många ryttare uppskattar hästar med rejält driv🔥😉😁
 
Absolut, men då kan de ju skriva det i annonsen.
Jag tror det är samma grej som vi diskuterat förut - många ryttare tänker inte ens på det. Man skriver inte sånt i annons om det inte ens sticker ut och skapar problem för ”standardryttaren”. Precis som att man inte skulle skriva ”kan ibland hoppa iväg några steg om den blir rädd”.

Det är mycket hopphästar där jag står och att de suger rejält mot hindret och kan kräva ordentlig förhållning innan kan fortfarande falla in under ”snäll och rolig” sålänge det inte skapar problem.
 
Stallet jag besökte hade både plus och minus

Plus:
Lång utevistelse och den specifika hagen min häst är tänkt att gå i är störst och såg fin ut, lätt kuperad, utrymme för sol och lä i ett trädkantat lummigt läge med skuggig del också, är tänkt att gå tillsammans med ett par hästkompisar.
Hagarna är alla invid eller nära stallet.
Bra boxplats i hörn med utsikt ut.
Ett åtagande per månad med in eller utsläpp på helg (står i kontraktet).
Detaljerat kontrakt.
Tydliga ordningsregler och konsekvenser om man inte följer åtagande eller regler.
Stallet är i helt separat ägande från ridskolan så inga åtaganden i föreningen.
Fri tillgång på två sorters hösilage ingår och 3 kärror spån/vecka.
Fodring 3 ggr/dag 7 dagar i veckan ingår.
Ut och insläpp mån-fre ingår.
Sadelkammare med lås och skåp med lås samt personligt utrymme man får inreda som man vill med fler hyllor tex för extra förvaring.
Vattenslangar är kopplade till alla hagar.
Man kan lätt nå ett ännu större anlagt ridområde för skogsturer & sjöstrand än jag visste om, det jag visste om är stort nog men kul att ha fler val på ridvägar.
10-15 min cykelväg dörr till dörr.
Flera privattränare finns att tillgå och man kan anmäla till gemensamma träningar varje vecka. Hoppträning på olika nivåer finns. Min nuvarande tränare kan också åka dit.
Egen stor ridbana utomhus precis invid stallet.
Två equiterapeuter kommer regelbundet.
Alla hästarna är ponny eller små storhästar och väljs in utifrån snälla för alla att hantera då flera av privatryttarna är ungdomar (inga stora nerviga trippande tävlingshästar tex).
Jag fick ett väldigt positivt intryck av stallägaren som var jättetrevlig.


Minus:
Ingen utomhusbana med tak.
Manegekort ingår inte, men kan lösas från ridskolan.
Det in eller utsläpp per månad man har som åtagande beräknas ta 1 - 1 1/2 timme, ganska många hästar.
Inga uppvärmda vattenkar på vintern och kan inte slanga vatten då så då är det vattendunkar i kärra som gäller och själv isolera kärl bäst man kan.
Ingen belysning vid hagarna.
Ingen tvättmaskin.
Relativt smala stallgångar som gör att det finns en regel om att man inte får ha boxluckor öppna.
20 min promenad från närmsta busshållsplats.
Man får lösa sommarbete själv.
Man får stå kvar på sommaren om man vill till fullt pris, men ingen ut/insläpp eller fodringservice ingår då under 1 månads tid.
Ingen rekommendation på hovslagare och veterinär, man får ordna själv.
Kunde höra stor motorled som går ganska nära.
Man måste gå under sagd motorled i tunnel för att komma till det andra ridområdet.


Neutralt:
De flesta av de andra hästägarna är ungdomar och unga vuxna, mest hoppinriktning på ungdomarna och dressyr på de lite äldre. Jag träffade inte på någon av de andra hästägarna men fick ett intryck av att det är ett prestigelöst stall, jag hoppas det är en trevlig stämning.

Glömde att kolla: varmvatten & toalett, men ganska säker på att bägge finns, ska skicka fråga om det.
För min del hade allt på plussidan övervägt det som du skriver på minussidan. Jag har alltid släpat vatten (med pannlampa) och hade nog tänkt att det varit ett jäkligt stort plus om jag inte behövde det, men inget minus. Och vi hade på mitt förra stall de allra bästa ridvägarna på andra sidan en tunnel under E4, ingen häst som någonsin reagerade på trafiken eftersom det kom en ström av den hela tiden. Vi red till och med jämns med till viss del :). Jag tycker personligen att boxluckor är lite läskiga om inte täckeshängaren är övertäckt så det hade jag inte brytt mig om heller. Men allt är ju såklart personligt. Tycker det låter som du hittat ett toppenställe!:D
 
Jag tror det är samma grej som vi diskuterat förut - många ryttare tänker inte ens på det. Man skriver inte sånt i annons om det inte ens sticker ut och skapar problem för ”standardryttaren”. Precis som att man inte skulle skriva ”kan ibland hoppa iväg några steg om den blir rädd”.
Tänker också så, det är svårt att beskriva egentligen för vad betyder det för dig? Betyder det samma sak för mig? Och hur mycket är tex "hoppa iväg"?
 
Tänker också så, det är svårt att beskriva egentligen för vad betyder det för dig? Betyder det samma sak för mig? Och hur mycket är tex "hoppa iväg"?

Och i vilken hastighet sker iväghoppandet?

Nuvarande är ganska moderat av sig i vanliga fall, men är rätt långsam i sin iväghoppning (i de få fall han gjort nått) och svarar alltid med att stanna på pRRR. Denna hinner ett par steg sidvärts på samma tid som det tagit min förra att hamna i nästa landskap. Typ.
 
Generellt brukar vi inte ha så mycket sol/värme i Sverige att det blir ett problem att utebanor inte har tak ;)
Det slog mig inte ens att man skulle ha det som solskydd, för mig är tak skydd för regn! Jag har inget emot att rida ut i regn men har erfarenhet av ridbanor som kan bli lite väl plaskiga om det har regnat mycket, trevligt att ha alternativ till ridhus, men inget krav.
 
Det jag hade funderat extra på är hur du vill göra sommartid och hur mkt tillgång man har till ridskolans ridhus om man löser ridhuskort.

Annars låter det ju smidigt och bra 😊
Jag har kikat på ridskolans bokningssystem och det ser ändå bra ut, nu är vi i och för sig inte i den kalla mörka perioden, säkert mer uppbokat på vintern men jag rider mer utomhus än inomhus i mitt träningsupplägg ändå. De har också ganska bra regler där med att man måste lämna minst 60 min mellan bokningar så alla har chans att motionera sina hästar plus att man inte har rätt att blocka andra från att rida samtidigt även om man bokat in sig med tränare (generellt tycker jag det är positivt när det bara finns en manege, vill man ha en hel ridbana för sig själv tycker jag man får boka på sådan tid då de flesta andra inte är i stallet).

Jag har eventuellt ett alternativ för denna sommaren när det gäller bete, något magrare bete men nära mig så jag kan njuta av att rida i skogen och bonda med min nya häst under sommaren isåfall. Det är ett kollektivstall som har plats ledig för resten av året också, 20-25 min skrittavstånd från mitt nuvarande stall (det där med det omtalade taket 😆). Jag ska åka och titta närmare på det också. Annars alternativ till det betet får bli att kolla runt vad de andra gör, fråga de erfarna på mitt stall om de har några tips eller vända mig till fb-grupp för att hitta bete.
 
Jag tror det är samma grej som vi diskuterat förut - många ryttare tänker inte ens på det. Man skriver inte sånt i annons om det inte ens sticker ut och skapar problem för ”standardryttaren”. Precis som att man inte skulle skriva ”kan ibland hoppa iväg några steg om den blir rädd”.

Det är mycket hopphästar där jag står och att de suger rejält mot hindret och kan kräva ordentlig förhållning innan kan fortfarande falla in under ”snäll och rolig” sålänge det inte skapar problem.
Flera av de duktiga hopphästarna på min ridskola är sånna! Det är inte alla som vill hoppa dom pga det men de hästarna tävlar upp till 1.30 för klubben, de hästarna tar också 70cm med samma entusiasm 🙈 och en av dem skulle säkert beskrivas som snäll och rolig av ena ryttaren och het & stark av en annan.
 
Och i vilken hastighet sker iväghoppandet?

Nuvarande är ganska moderat av sig i vanliga fall, men är rätt långsam i sin iväghoppning (i de få fall han gjort nått) och svarar alltid med att stanna på pRRR. Denna hinner ett par steg sidvärts på samma tid som det tagit min förra att hamna i nästa landskap. Typ.
Håller med det finns så olika sätt hästar hoppar till. Något som beskrivs som hoppa till tycker jag låter milt, då tänker jag på min häst som kan hoppa till men han gör det ganska balanserat på stället, det är mest att det kan bli lite abrupt, men hans instinkt är att stanna till i sån situation så är vi i full fart och han hoppar till av nåt så har han en inbyggd broms i det. Nu känner jag honom såpass att det är ovanligt att han överraskar mig. Sen har man ju suttit på hästar som riktigt kastar sig åt sidan och samtidigt tar till flykt. Men då tycker jag det är förbi ”hoppa till”.
 
Jag har kikat på ridskolans bokningssystem och det ser ändå bra ut, nu är vi i och för sig inte i den kalla mörka perioden, säkert mer uppbokat på vintern men jag rider mer utomhus än inomhus i mitt träningsupplägg ändå. De har också ganska bra regler där med att man måste lämna minst 60 min mellan bokningar så alla har chans att motionera sina hästar plus att man inte har rätt att blocka andra från att rida samtidigt även om man bokat in sig med tränare (generellt tycker jag det är positivt när det bara finns en manege, vill man ha en hel ridbana för sig själv tycker jag man får boka på sådan tid då de flesta andra inte är i stallet).

Jag har eventuellt ett alternativ för denna sommaren när det gäller bete, något magrare bete men nära mig så jag kan njuta av att rida i skogen och bonda med min nya häst under sommaren isåfall. Det är ett kollektivstall som har plats ledig för resten av året också, 20-25 min skrittavstånd från mitt nuvarande stall (det där med det omtalade taket 😆). Jag ska åka och titta närmare på det också. Annars alternativ till det betet får bli att kolla runt vad de andra gör, fråga de erfarna på mitt stall om de har några tips eller vända mig till fb-grupp för att hitta bete.
Jag tänkte mer hur ofta ridhuset är uppbokat av ridskolan? På vissa ridskolor är det lektioner i ridhuset varje vardagkväll från 16-21 typ så att man som privatryttare aldrig får tillgång vid de tiderna 😊

Och kring sommaren - vill du ha hästen på bete eller vill du kunna ha service även då? Vill du ha den på bete och det inte gör dig något att flytta den så är det säkert inga problem. Alla vill dock inte det utan vill köra vidare på samma upplägg som övriga året 😊
 
Tänker också så, det är svårt att beskriva egentligen för vad betyder det för dig? Betyder det samma sak för mig? Och hur mycket är tex "hoppa iväg"?
Ja verkligen! Så himla subjektivt.
Flera av de duktiga hopphästarna på min ridskola är sånna! Det är inte alla som vill hoppa dom pga det men de hästarna tävlar upp till 1.30 för klubben, de hästarna tar också 70cm med samma entusiasm 🙈 och en av dem skulle säkert beskrivas som snäll och rolig av ena ryttaren och het & stark av en annan.
Precis, det är högst subjektivt 😊
 
Jag tänkte mer hur ofta ridhuset är uppbokat av ridskolan? På vissa ridskolor är det lektioner i ridhuset varje vardagkväll från 16-21 typ så att man som privatryttare aldrig får tillgång vid de tiderna 😊
Det är visat i bokningssystemet när ridskolan har reserverat ridhuset så det såg ganska okej ut för de kanske 2 dagar/vecka jag brukar vilja nyttja inomhusridning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 778
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 575
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp