Vi som letar häst II

Det kanske det är, jag har aldrig bokat in provridningar så långt fram, hästarna brukar vara sålda då men det kanske är vanligare än jag tror då?
Går det verkligen så snabbt? Jag tycker annonser ligger kvar i månader. Har inga höga förväntningar att det ska gå snabbt att sälja min häst (eller att jag ska få så mycket betalt). Såg häromdagen en annons på en häst i mitt närområde som jag var lite intresserad av i december. Den är alltså inte såld än.
 
Går det verkligen så snabbt? Jag tycker annonser ligger kvar i månader. Har inga höga förväntningar att det ska gå snabbt att sälja min häst (eller att jag ska få så mycket betalt). Såg häromdagen en annons på en häst i mitt närområde som jag var lite intresserad av i december. Den är alltså inte såld än.
Det beror nog på om priset är rätt i förhållande till vad som säljs. En snäll okomplicerad hobbyhäst i bra ålder och rimlig prisklass är nog såld till någon av de som var snabbast med att betala, eftersom det är stor efterfrågan.
 
Inser att de ökat väldigt mycket i pris sedan jag var ung 😬

Nåja kan vi lägga ut det 3-4x på en traktor så 🙄

Men det blir nog kanske nästa år om inget fantastiskt skulle dyka upp i närheten.

Minst 30-35 000kr för en shetland som du beskriver. Russen ligger högre i pris.

Jag sålde relativt nyss en okomplicerad shettis passande ridskola, dock en ej inkörd lite äldre valack för 25 000kr och han var lättsåld. Skulle gissa på något liknande.
Klart barnen vill ha en ponny ;)

Jag räknar med att få ge ca 30-35 för en sån när vi ska ha ponny!

@Ainon håller med övriga om prisbilden. Tänker ibland att jag har två små guldklimpar hemma men de är inte till salu :heart
 
Inser att de ökat väldigt mycket i pris sedan jag var ung 😬

Nåja kan vi lägga ut det 3-4x på en traktor så 🙄

Men det blir nog kanske nästa år om inget fantastiskt skulle dyka upp i närheten.
Jag fick ju mina två, så har man kontakter kan det nog dyka upp billigare också.
En av mina är en gudasnäll barnponny, bara lite tjurig ibland när man borstar.
Andra rätt mycket tuffare med ryttare, men supersnäll att greja med och inkörd.
 
Vad tror ni man får räkna med att betala idag för en genomtrygg shetlandsponny (eller gotlandsruss) passande småbarn som även är inkörd?. Ingen tävlingsponny utan hellre en lite bekväm variant men som ändå är sjysst. Gärna ett sto med avelsvärde vilket jag antar gör att priset ökar..

Försöker kolla annonser men där verkar det vara ens svårt att hitta. Många små ston verkar inte ens inridna/inkörda 🤔

Barnen (😇 🤥) vill ha en ponny
Jag köpte en sådan femårig valack för två månader sen. Han har haft vagn efter sig en gång bara dock. Han är definitionen av gudasnäll på alla sätt och vis. Gav 23 000:-
 
Det kanske det är, jag har aldrig bokat in provridningar så långt fram, hästarna brukar vara sålda då men det kanske är vanligare än jag tror då?
Jag tycker att det är vanligt att folk bokar in flera veckor innan. Det är en massa aktiviteter som ska ske innan, bland annat tävlingar, kalas etc. Ibland undrar jag ifall dessa människor ens hittar någonting att köpa eller om allting säljs innan de hinner komma, för jag är ärlig med att först till kvarn som är vettig får köpa. Jag håller ingen häst för någon för sen står jag där med en osåld häst och folk undrar varför den inte är såld än och tror att det är något fel på den.
 
Träffade unghästen. Tyvärr var lýnnet det enda som vart bra. Tyvärr.Precis samma mentalitet som min.

Hen hade även några andra till salu och jag provred inte någon men kikade bara och försökte komma fram till vad jag vill ha men ingen på plats var något för mig. Inget fel på hästarna men Nej.

Däremot ska jag åka och provrida en som står i samma stad som mig på måndag. 5 ring som verkar trevlig 166 så inte för stor. ok stam och rör sig trevligt.

Kan absolut vara något.

Hittat ett gäng uppåt i landet så beroende hur det känns med den här så ringer jag på de andra i nästa vecka om de finns kvar.
 
Jag tycker att det är vanligt att folk bokar in flera veckor innan. Det är en massa aktiviteter som ska ske innan, bland annat tävlingar, kalas etc. Ibland undrar jag ifall dessa människor ens hittar någonting att köpa eller om allting säljs innan de hinner komma, för jag är ärlig med att först till kvarn som är vettig får köpa. Jag håller ingen häst för någon för sen står jag där med en osåld häst och folk undrar varför den inte är såld än och tror att det är något fel på den.
Kalas och såna grejer hade jag lätt satt åt sidan för att provrida en intressant häst, det är så sällan det har funnits nåt jag gillat när jag letat så då är det full prio på den processen, tycker det är helt rätt att inte hålla på dem!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 777
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 573
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp