Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Solis jag satt (de gånger jag ridit i en luftstoppad) upp med pall, men det gör jag alltid, oavsett. Mest för att jag inte vill hänga på hästen i onödan, men också för att min höft är knasig.
Jag ska prova wow igen om någon vecka eller två så då kan jag fråga utprovaren.
Ställer min (kanske korkade) fråga igen. Hur sitter man in en luftstoppad sadel? Kan man sitta upp i stigbygeln direkt eller måste man bli upplyft för att inte riskera snedbelastning "från start"?
För mig är det viktigt att veta då jag pga skada endast kan sitta upp från pall. Om man behöver bli upplyft så får jag be någon annan hjälpa till med sadeln i början.
Sadeln jag satt upp i var inte ny för hästen. Det var min kompis häst som jag lånade för en tävling förra året, så jag red bara några pass på den (och i Sadeln). Men sadeln är ju inte bomlös eller jättelöst stoppad bara för att den är luftstoppad. Bara aningens mjukare och mer följsam än många ullstoppade..Tack för svar
Var sadeln helt ny när du satt upp från pall?
Jag vill ju tro att man kan använda pall direkt, belastningen blir ju mindre än om man sitter upp från backen och luften borde kanske göra att den liksom jämnar ut sig? (hade det varit en "vanlig" ullstoppad så hade jag inte ens funderat förstås)
Sadeln ska ligga på en unghäst, men hade tänkt lägga den på den äldre hästen först för att kunna sitta i den och ställa in knästöd osv.
Jag sitter egentligen också alltid upp från pall på den äldre hästen, men ännu aldrig på unghästen. Min skada har dock gjort att uppsittning från marken inte längre är att tänka på.
Sadeln jag satt upp i var inte ny för hästen. Det var min kompis häst som jag lånade för en tävling förra året, så jag red bara några pass på den (och i Sadeln). Men sadeln är ju inte bomlös eller jättelöst stoppad bara för att den är luftstoppad. Bara aningens mjukare och mer följsam än många ullstoppade..
Wow rekommenderar återbesök efter 3 mån vet jag, så då fixar man till eventuella snedheter och sånt som har hänt.Ja, och det är pga att den är mer följsam som jag funderar på just det här. Är den så följsam att man kan sitta upp från pall i början.
När det gäller min gamla ullstoppade sadel så blev jag upplyft i början för att inte riskera snedhet.
Jag kanske gör en tankevurpa?
Ja, och det är pga att den är mer följsam som jag funderar på just det här. Är den så följsam att man kan sitta upp från pall i början.
När det gäller min gamla ullstoppade sadel så blev jag upplyft i början för att inte riskera snedhet.
Jag kanske gör en tankevurpa?
Köp min equipe viktoria. Den är till salu passar rak rygg med hög manke o är otroligt skönmin första sadel var en bates luftstoppad. Satt upp från pall eller marken. Det var inga problem! Köpte den helt ny. Hade den väl 1 år typ..
Förövrigt så kollade jag sadeln på min häst idag efter ridning och den ligger inte alls bra. Glappar baktill, mer på högersidan än vänster. (Kanske därför jag har svårt att hålla min skänkel där långt fram) sen är den väldigt tajt vid bogarna och manken. Fick knappt in två fingrar uppe vid manken
Häst har hög manke och rak men smal rygg. La på en bates innova men den va för bred.
Ska be min tränare att kolla. Rättså duktig på att kolla sånt!
Köp min equipe viktoria. Den är till salu passar rak rygg med hög manke o är otroligt skön
Jag har haft både Bates och har nu Wow och har alltid hoppat upp från pall från dag ett. Har aldrig hört att det skulle vara ett bekymmer. Anledningen till att man ska vara försiktig med ullstoppat är ju för att den stoppningen sätter sig, det gör ju aldrig luft eller för den delen foam utan dom går ju tillbaka till normalläge hela tiden sas.
Jo equipe har ju höjt modellen till 49900 kr from 1 mars. Men min kan du får för 30 ;-) Olympian är inte skön alls. Det var en sån jag tänkte köpa men den va ganska hård och stum. Men det tyckte jag ju såklart för att jag provade andra modeller samtidigt. Hade jag provat bara den så hade jag väl inte jämfört...Min tränare har en sån.. Jag vill ju ha en equipe men viktorian är ju så dyr!! Har kollat in Olympian. Min tränare ska kolla hur sadeln ligger om den inte ligger bra ska jag ha ut en sadelprovare så det verkligen blir en som passar honom. Sen får jag väl bara hoppas på att han kan ha equipe
Ja,,,mycket är det, men det finns väl ännu dyrare än så :-0 beror på hur man ser det. Tillbringar man många timmar i sadeln eller har en kropp som behöver lite extra mjuk och dylikt så kan det vara värt att kosta på sig. Min kropp som är skadad av en ridolycka kan inte längre sitta i vilken sadel som helst. Tyvärr har jag ju en helt annan hästtyp mot vad denna sadeln köptes till :/OT men 50.000:- för en sadel! Alltså fine att bra grejer kostar, men det där är ju löjligt. Mer än vad mina två ponnier har kostat. Tillsammans.
@DrT fast ärligt 50 papp ? Det är ju liksom inte sunt eller vettigt nånstans för en vanlig hobbyryttare....? SÅ unik kan ju inte den vara ?
Jag sitter i en Erreplus som är sjukt dyr den också för oss vanliga dödliga men inte ens de sadlarna är ens i närheten av att kosta så absurt mycket ! 35 kostade min nya .
Jag köper inte att sadeln måste kosta 50 papp för att passa en trasig ryttarrygg/kropp . Aldrig !
Är Victorian lite smalare i midjan? Vet du hur det är med sittpunkten. Tror min rygg skulle må bra av en sån...Köp min equipe viktoria. Den är till salu passar rak rygg med hög manke o är otroligt skön