Måste passa på att slänga in lite frågor här när ni verkar ha bra koll på det mesta
Har en Amerigo Classic för tillfället men skulle gärna ha en med lite mer knästöd.
- Har provat Equipe Olympia, min rumpa+ben trivdes bra, men den blev för bred för hästen och jag förstod det som att den bara finns i en bomstorlek (Medium, dock generös enl utprovaren), går iofs att beställa smalare bom men då blir den ju dyrare...
- Har också provat en Childeric DFL, den var för bred för hästen men det var nästan väntat då den legat på en bredare häst, tyckte dock att den var ganska trevlig att sitta i men den blev "för bred" för mig så jag kom inte ner på samma sätt som i min Amerigo Classic.
Men att den kändes bred för mig att sitta i kanske också berodde på att den blev för bred för hästen?
Jag har funderat lite på Santa Cruz Leopold eftersom den är lik Childericen i sitsen, men har hört/läst att den enligt vissa också ger en "bred" känsla. Är det någon som har erfarenhet av den modellen som kan bidra med lite tankar? Kan det kännas mer eller mindre "brett" beroende på sitsstorleken eller handlar den mest om hur stor plats man har för rumpan?
Jag är supertacksam för alla eventuella synpunkter, jag har en känsla av att det är svårare att hitta en sadel som passar mig än att hitta en som ligger bra på hästen.
Så jag söker alltså en modell som har relativt stora knästöd (som Equipe och Childeric) och som inte ger känslan av att man sitter på en jättebred häst, den får gärna ha kåpor som passar långa ben också. Har L på min Amerigo. Maxbudget är runt 20' (sen så ska de ju passa hästen också, men känner att jag nog får börja leta efter ett märke/modell som jag kan tänkas gilla mer än min nuvarande Amerigo Classic och sedan hoppas att den finns i en bom som också passar hästen)