Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är Victorian lite smalare i midjan? Vet du hur det är med sittpunkten. Tror min rygg skulle må bra av en sån...
ja den är smalare i midjan. hade childeric innan så bytte till denna just för att få smalare midja då jag har skada i rygg, höft och ben och behövde få mer fallande ben som man säger på den hästen då den var så skumpig att sitta på! Skulle säga att sittpunkten är ganska normal. Childericarna hade längre bak.

Min budget ligger runt 20. Jag tycker min emporio är gudaskön att sitta i. Men om den modellen inte passar hästen är det ju ingen idé. Min kropp kräver ingen speciell sadel vilket är skönt för plånboken :)

Provade att lägga en gelpadd under schabraket när vi red ut igår. Sadeln gled bak bara vi gick ut ut stallet :down: så det blir att ta ut sadelutprovare!

min första sadel var en bates luftstoppad. Satt upp från pall eller marken. Det var inga problem! Köpte den helt ny. Hade den väl 1 år typ..

Förövrigt så kollade jag sadeln på min häst idag efter ridning och den ligger inte alls bra. Glappar baktill, mer på högersidan än vänster. (Kanske därför jag har svårt att hålla min skänkel där långt fram) sen är den väldigt tajt vid bogarna och manken. Fick knappt in två fingrar uppe vid manken :nailbiting:

Häst har hög manke och rak men smal rygg. La på en bates innova men den va för bred.
Ska be min tränare att kolla. Rättså duktig på att kolla sånt!
Du kanske ska prova en prestige D1? Det brukar finnas sånna begagnade runt 20...

Jag hoppas ju på equipe. Så ska prova den först! Sen får vi se vad det blir annars.
Tyvärr hittar du ingen Viktoria för 20. Det är om du möjligen hittar en annan Equipe modell. Tror inte du hittar en Olympia för 20 heller, dom är nog lite för nya för det ännu. Men Rose och Elegance etc verkar man få för runt 12-18 ungefär. Gissar väl på att dom är dubbelkåpade. Island kan du också få billigare än 20 men dom är ganska lika Emporion i bommen tycker jag, men iof vidare.

Tyvärr hittar du ingen Viktoria för 20. Det är om du möjligen hittar en annan Equipe modell. Tror inte du hittar en Olympia för 20 heller, dom är nog lite för nya för det ännu. Men Rose och Elegance etc verkar man få för runt 12-18 ungefär. Gissar väl på att dom är dubbelkåpade. Island kan du också få billigare än 20 men dom är ganska lika Emporion i bommen tycker jag, men iof vidare.

Nej jag är inte ute efter en Viktoria heller :) några tusenlappar mer eller mindre spelar egentligen ingen roll. Men runt 20 är bra. Finns många begagnade childeric också. Vet dock inte alls hur dom är i bommen.

@Solis Luftsadlarna är ju annorlunda just i det att luft inte sätter sig som ull . Man behöver inte stoppa om dem osv . Så Mao den blir inte sned för att du sitter upp från pall .
Pall F.ö brukar vara ok även för ullstoppade sadlar dvs de blir inte heller sneda av det. Har nog aldrig hört öht om någon sadel man inte kan kliva upp i från pall som ny utan måste bli uppkastad ? ;(

Nej, precis.

Gällande ullstoppad sadel så hade jag min gamla sadel i åtanke. Jag köpte den för 18 år sedan och brukade alltid sitta upp från marken då. Men har upptäckt att man inte blir smidigare med åren :angel: utan sitter sedan några år tillbaka upp från pall.
Och det är klart, det blir inte samma belastning ens på en ullstoppad sadel när man använder pall.

*knapp*

Hörrni, det här med paneler på sadlar, det är helt nytt för mig så jag behöver lite hjälp... Just nu har jag en Antares hemma på prov och när den ligger fast på hästen så släpper den tidigt och panelerna är takformade på min rundryggade häst. Jag har inte hunnit rida i den men undrar om panelerna formar om sig tillräckligt. Enligt sadelprovaren jag har kontakt med så gör den det men jag kan inget om varken märket eller just paneler.
Men bomvidden är bra och tunneln lämnar utrymme åt min hästs grova ryggrad.

@Corax Nej Antares formar sig inte till en rund rygg. Provade Antares på den prickiga när jag red honom bara för att ägaren ville ha en sån, men utprovaren sa själv att det aldrig skulle funka. Och nä, den låg verkligen inget vidare på honom.

Jag har en fråga som jag hoppas någon vet svaret på. I mitt letande efter ny sadel har jag stött på en Amerigo Classic med en märkning jag aldrig sett förr. Den är en 17,5 med lång kåpa. Sen kommer sadelnr + datum när sadeln är gjord. Efter det står det co 4 +1. 4an vet jag är bossan och +1 bomvidd men vad står co för? Någon som vet och har lust att dela med sig av sin kunskap?

@Corax har ocksp provat dem men det blev inte bra på den hästen när sadeln släppte. Synd, för det har en skön sadel...

Är det någon som kan mycket (eller något)om Antares?
Vad är panelerna gjorda av?
Och finns det många olika varianter? De kan väl också individ-måttas?

Jag har en pipig häst så jag antar att hon kommer att tala om ifall hon inte gillar den.
Efter en uteritt i går hade den i alla fall inte rört sig något alls och då har jag en rätt löst spänd ELT-gjord...

Är det någon som kan mycket (eller något)om Antares?
Vad är panelerna gjorda av?
Och finns det många olika varianter? De kan väl också individ-måttas?

Jag har en pipig häst så jag antar att hon kommer att tala om ifall hon inte gillar den.
Efter en uteritt i går hade den i alla fall inte rört sig något alls och då har jag en rätt löst spänd ELT-gjord...
Jag kan tyvärr inte så mkt om dem mer än att de kan måttas och att det finns en tjej i sthlm som kan hjälpa dig. Eva C har jag för mig att namnet var. Det hon berättade var att sadlarna är bredare nu i kanalen, än vad de var förr. Den jag provade var tyvärr av den gamla modellen. Skön sits (inte för bred) med enkelkåpa. Har för mig att Tinne rider i en Antares, men mer än så vet jag inte...

Jag kan tyvärr inte så mkt om dem mer än att de kan måttas och att det finns en tjej i sthlm som kan hjälpa dig. Eva C har jag för mig att namnet var. Det hon berättade var att sadlarna är bredare nu i kanalen, än vad de var förr. Den jag provade var tyvärr av den gamla modellen. Skön sits (inte för bred) med enkelkåpa. Har för mig att Tinne rider i en Antares, men mer än så vet jag inte...
Det är Eva jag haft ute. Men den Antares-sadeln jag provade då var för vid.
Sadeln jag har hemma har hon bara sett bilder på och säger att det inte gör något att panelerna är lite takformade jämte min rundryggade häst. Men jag känner mig skeptisk och osäker då jag är 'van' att en (ullstoppad) bossa ska ligga på ett visst sätt.

Nej jag är inte ute efter en Viktoria heller :) några tusenlappar mer eller mindre spelar egentligen ingen roll. Men runt 20 är bra. Finns många begagnade childeric också. Vet dock inte alls hur dom är i bommen.

Vi köpte en fin begagnad Oracle för 17.000, var en liten repa i lädret annars hur fin som helst. Passade vår häst som har mycket manke och lätt svängd rygg, men din kanske var åt det rakare hållet?

Vi köpte en fin begagnad Oracle för 17.000, var en liten repa i lädret annars hur fin som helst. Passade vår häst som har mycket manke och lätt svängd rygg, men din kanske var åt det rakare hållet?

Ja han har mycket manke, men väldigt rak och smal i ryggen. Min tränare ska ha ut equipe åf så jag ska boka in mig där också!
Min kompis säljer en childeric också så ska prova den.

Måste passa på att slänga in lite frågor här när ni verkar ha bra koll på det mesta :)

Har en Amerigo Classic för tillfället men skulle gärna ha en med lite mer knästöd.
- Har provat Equipe Olympia, min rumpa+ben trivdes bra, men den blev för bred för hästen och jag förstod det som att den bara finns i en bomstorlek (Medium, dock generös enl utprovaren), går iofs att beställa smalare bom men då blir den ju dyrare...
- Har också provat en Childeric DFL, den var för bred för hästen men det var nästan väntat då den legat på en bredare häst, tyckte dock att den var ganska trevlig att sitta i men den blev "för bred" för mig så jag kom inte ner på samma sätt som i min Amerigo Classic. Men att den kändes bred för mig att sitta i kanske också berodde på att den blev för bred för hästen?

Jag har funderat lite på Santa Cruz Leopold eftersom den är lik Childericen i sitsen, men har hört/läst att den enligt vissa också ger en "bred" känsla. Är det någon som har erfarenhet av den modellen som kan bidra med lite tankar? Kan det kännas mer eller mindre "brett" beroende på sitsstorleken eller handlar den mest om hur stor plats man har för rumpan?

Jag är supertacksam för alla eventuella synpunkter, jag har en känsla av att det är svårare att hitta en sadel som passar mig än att hitta en som ligger bra på hästen. Så jag söker alltså en modell som har relativt stora knästöd (som Equipe och Childeric) och som inte ger känslan av att man sitter på en jättebred häst, den får gärna ha kåpor som passar långa ben också. Har L på min Amerigo. Maxbudget är runt 20' (sen så ska de ju passa hästen också, men känner att jag nog får börja leta efter ett märke/modell som jag kan tänkas gilla mer än min nuvarande Amerigo Classic och sedan hoppas att den finns i en bom som också passar hästen)

Och så klart går det inte att ändra när jag insett att jag skrivit fel. Har inte provat en Equipe Olympia, har provat Equipe Emporio. Gah blir alldeles snurrig av allt läsande.

Måste passa på att slänga in lite frågor här när ni verkar ha bra koll på det mesta :)

Har en Amerigo Classic för tillfället men skulle gärna ha en med lite mer knästöd.
- Har provat Equipe Olympia, min rumpa+ben trivdes bra, men den blev för bred för hästen och jag förstod det som att den bara finns i en bomstorlek (Medium, dock generös enl utprovaren), går iofs att beställa smalare bom men då blir den ju dyrare...
- Har också provat en Childeric DFL, den var för bred för hästen men det var nästan väntat då den legat på en bredare häst, tyckte dock att den var ganska trevlig att sitta i men den blev "för bred" för mig så jag kom inte ner på samma sätt som i min Amerigo Classic. Men att den kändes bred för mig att sitta i kanske också berodde på att den blev för bred för hästen?

Jag har funderat lite på Santa Cruz Leopold eftersom den är lik Childericen i sitsen, men har hört/läst att den enligt vissa också ger en "bred" känsla. Är det någon som har erfarenhet av den modellen som kan bidra med lite tankar? Kan det kännas mer eller mindre "brett" beroende på sitsstorleken eller handlar den mest om hur stor plats man har för rumpan?

Jag är supertacksam för alla eventuella synpunkter, jag har en känsla av att det är svårare att hitta en sadel som passar mig än att hitta en som ligger bra på hästen. Så jag söker alltså en modell som har relativt stora knästöd (som Equipe och Childeric) och som inte ger känslan av att man sitter på en jättebred häst, den får gärna ha kåpor som passar långa ben också. Har L på min Amerigo. Maxbudget är runt 20' (sen så ska de ju passa hästen också, men känner att jag nog får börja leta efter ett märke/modell som jag kan tänkas gilla mer än min nuvarande Amerigo Classic och sedan hoppas att den finns i en bom som också passar hästen)
Jag har en Ordo Equester Venus, smal att sitta i, bra läder för det priset, enkelkåpa, går att få med långa kåpor. Passar hästar med normal rygg, finns plats för manke.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 431
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar