Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm jag lutar åt att leta bland Prestige eftersom hoppsadeln är från Prestige. Någon som vet hur Leonardon, Venusen och Top Dressage är i bommen, anläggningsytan och plats för manke? :)

Jag är så glad, för jag har äntligen köpt en dressyrsadel. :) Har ridit i flera år i en sensation ride G3 (med G4 sits när jag rider dressyr) och jag har även tävlat i den. Men jag blev lite lat då vardagspadden är svår att få till bra, så jag får ibland sitta av och sadla om då det inte blivit perfekt. Därför tänkte jag unna mig en dressyrsadel.

Fick prova en hel drös sadlar när sadelutprovaren kom ut. Min häst är suverän att prova sadlar på, för hon säger exakt vad hon tycker. Till sist hittade vi en sadel som bägge gillade, en Trainer's Jessica. Det var helt löjligt vilken skillnad jag fick på stadgan i min sits. Visst har bomlösa varit bra för att träna upp balansen och sitta korrekt, men nu fick jag stöd för skänklarna så de fladdrade inte omkring. Det var så härligt! :D Hoppas nu att den här sadeln ska passa länge, länge. :)

*knapp*

Det här inlägget kanske hör hemma under 'hopp' men det gäller ju min dressyrhäst så jag provar här i alla fall. :)
Nu Äntligen har jag börjat våga fundera på att skaffa en (billig)hoppsadel som man kan rida ut och ev hoppa pyttehinder med. Hästen har ju varit skadad med osäker prognos men det verkar *peppar peppar* som att det kanske håller.
Innan konvalescensen gick hon med bl.a Jeremy Rudge (dress)och Kieffer (Koof). Hon var alltså väldigt rak. Nu har kurvan 'säckat ihop' lite och dessa raka bommar passar inte längre.
I dagsläget går hon med en Antarés dressyrsadel.

Vad är skönt (för en dressyrtant), vad kan passa och vad är billigt?
Jag älskade verkligen min Kieffer Norbert Koof FL så något liknande i säte?

Råkade visst lägg mitt inlägg i den gamla sadeltrådden , gör om gör rätt! :banghead: Tack @Fiorano för input i gamla tråden jag tror också på en Alto, letar för fullt efter en sådan att få testa! Släpper helt tanken om Dominus!
------------------------------------------

Om ett par veckor får jag hjällp av sadelmakare/utprovare i jakten på den perfekta sadeln till min häst som nyligen opererades för lindrig KS som orsakat honom problem senaste året. Det är alltså av högsta vikt att jag hittar en bra sadel och jag får panik/ ångest bara jag tänker på de.. Hjälp!

wpid-dsc_0842b.jpg

2016-01-16-15-48-08-jpg.jpeg

dsc_1106-4.jpg

dsc_17751.jpg

dsc_17801.jpg

Kort anläggningsyta, relativt bred mankbas, behöver bra bred kanal , rundbossa.

Fått förslag på Jensen men jag vill verkligen inte ha så djup sist ! :banghead:
Andra tankar är att testa en MaxFlex som har kort anläggningsyta men jag är lite rädd för den flexibla bommen hur bra de egentigen är... Har tittat lite på Equipes islandshästmodell :love:, Amerigo Alto, DJ, CC , Prestige? Vidare också fått förslag på Dominus men kan inget om deras sadlar.

Vad säger ni?

Råkade visst lägg mitt inlägg i den gamla sadeltrådden , gör om gör rätt! :banghead: Tack @Fiorano för input i gamla tråden jag tror också på en Alto, letar för fullt efter en sådan att få testa! Släpper helt tanken om Dominus!

Om ett par veckor får jag hjällp av sadelmakare/utprovare i jakten på den perfekta sadeln till min häst som nyligen opererades för lindrig KS som orsakat honom problem senaste året. Det är alltså av högsta vikt att jag hittar en bra sadel och jag får panik/ ångest bara jag tänker på de.. Hjälp!

wpid-dsc_0842b.jpg

dsc_1106-4.jpg

dsc_17751.jpg

dsc_17801.jpg

Andra tankar är att testa en MaxFlex som har kort anläggningsyta men jag är lite rädd för den flexibla bommen hur bra de egentigen är... Har tittat lite på Equipes islandshästmodell :love:, Amerigo Alto, DJ, CC , Prestige? Vidare också fått förslag på Dominus men kan inget om deras sadlar.

Vad säger ni?
Wow? :D:p

Har du någon modell du skulle rekomendera för min typ av häst? Har tittat lite men inte riktigt hittat någon. Eftersom de är fråga om en unghäst behöver jag köpa något begagnat som jag sedan kan byta ut utan att behöva förlora en massa pengar som vid nyköp.

wpid-dsc_0842b.jpg

dsc_1106-4.jpg

dsc_17751.jpg

dsc_17801.jpg

Vad säger ni?
Min häst ser ungefär likadan ut (lusitano) och vi var precis på sadelutprovning. Det var prestige, amerigo och Jaguar/Harry Dabbs som prövades. Slutade med att jaguaren fick följa med hem.

Har du någon modell du skulle rekomendera för min typ av häst? Har tittat lite men inte riktigt hittat någon. Eftersom de är fråga om en unghäst behöver jag köpa något begagnat som jag sedan kan byta ut utan att behöva förlora en massa pengar som vid nyköp.

Wow bygger du ju upp efter hästen dvs du väljer först bom sedan väljer du utformning på bossa, kanalbredd och sist väljer du kåpor och vilken sits du vill ha. Sedan vartefter hästen ändrar sig så brukar det räcka med att byta koppjärn och justera luften. Min Wow köpte jag till min förra häst och jag hade inga problem att justera den efter min nya häst som är jämngammal med din.
Det var därför jag valde Wow då förra hade ett problematiskt sadelläge samtidigt som han hade tveksam hållbarhet och då ville jag inte stå med en specialsydd sadel som inte gick att ändra. Så jag tror inte du behöver vara rädd för att köpa en ny Wow utan den kommer kunna justeras vartefter hästen ändras. Däremot kan det vara svårt att hitta just den bossan som din häst behöver på begagnatmarknaden då måste dels den som säljer sadeln veta vilken bossa det är som sitter på sadeln och du måste då veta vilken bossa och kanalbredd din häst behöver etc.

Det finns på nätet om du googlar Wow mailordering guide, där står det lite förklaring om dom olika bossorna m m.

Jätte svårt att råda vilken bossa och bom din häst behöver när jag inte sett honom live sas.

Wow bygger du ju upp efter hästen dvs du väljer först bom sedan väljer du utformning på bossa, kanalbredd och sist väljer du kåpor och vilken sits du vill ha. Sedan vartefter hästen ändrar sig så brukar det räcka med att byta koppjärn och justera luften. Min Wow köpte jag till min förra häst och jag hade inga problem att justera den efter min nya häst som är jämngammal med din.
Det var därför jag valde Wow då förra hade ett problematiskt sadelläge samtidigt som han hade tveksam hållbarhet och då ville jag inte stå med en specialsydd sadel som inte gick att ändra. Så jag tror inte du behöver vara rädd för att köpa en ny Wow utan den kommer kunna justeras vartefter hästen ändras. Däremot kan det vara svårt att hitta just den bossan som din häst behöver på begagnatmarknaden då måste dels den som säljer sadeln veta vilken bossa det är som sitter på sadeln och du måste då veta vilken bossa och kanalbredd din häst behöver etc.

Det finns på nätet om du googlar Wow mailordering guide, där står det lite förklaring om dom olika bossorna m m.

Jätte svårt att råda vilken bossa och bom din häst behöver när jag inte sett honom live sas.

Ah okej sorry jag är inte så insatt i Wow och hur de där fungerade! Tack, får undersöka de vidare :)

Kul att ni hittade något som passade! :) Vilka modeller testade du av Prestige och Amerigo?
Amerigo kommer jag inte ihåg, men jag tror hon la på varenda prestige-modell som fanns. Helen var den som låg bäst på och som jag provred. Jag hade en modena sedan innan, men den var för lång på nuvarande häst. Den låg bra på P.R.En jag hade innan, men han hade lite längre rygg än nuvarande.

wpid-dsc_0842b.jpg

dsc_1106-4.jpg

dsc_17751.jpg

dsc_17801.jpg

Vad säger ni?
jag har equipe island på liknande rygg :)

Undrar lite om Jensen Galdiatuer alt Amiral. Har fattat att båda är väldigt korta och att båda endast byggs på beställning. Men, jag har fått för mig att Jensens sadlar är väldigt tunga? Alltså, jag vet inte alls vart jag fått det ifrån heller:o. Men någon som kan bekräfta eller dementera? Jag är van vid Amerigo nu som är fjäderlätt i jämförelse med Childeric tex.

Undrar lite om Jensen Galdiatuer alt Amiral. Har fattat att båda är väldigt korta och att båda endast byggs på beställning. Men, jag har fått för mig att Jensens sadlar är väldigt tunga? Alltså, jag vet inte alls vart jag fått det ifrån heller:o. Men någon som kan bekräfta eller dementera? Jag är van vid Amerigo nu som är fjäderlätt i jämförelse med Childeric tex.

Jag kan återkomma i den frågan, ska klämma och känna på en Jensen Galdiatuer i eftermiddag alt i morgon förmiddag och ev. ta hem en för test på Malte. Jag gillar ju dock inte den djupa sitsen på Jensen sadlarna, vill ha öppen sits så jag är dock lite skeptisk...

Hämtar 2 Amerigo och 2 Childeric i em också, tror detta kommer bli ett dyrt kalas :p

Hur smal i midjan är Equipe Emporio? Någon som vet? Tycker annars den ser väldigt trevlig ut och som om den kunde passa, sadelmakaren var dock rädd den blir för smal i midjan på Malte p.g.a. bred mankbas.

Hade gärna testat en Equipe Island men hittar ingen att låna, dock kanske jag fått napp på en Emporio men frågan är om de är värt att hämta den om den är för smal i midjan..

@Catrool Tycker du har dragit ihop en intressant samling sadlar att prova! Jag älskar ju min CC och det öppna sätet, men är lite sugen på en djupare sadel till Indra. Dessutom behöver hon en sadel som är mer uppbyggd bak än vad just öppna sadlar är. Hon blir väldigt rak, låg bak och hög fram när hon jobbar. Men så måste det vara en väldigt kort sadel dessutom så känns som att Jensen hade kunnat funka-OM de inte väger åtta kilo....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 431
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden