Jag tycker den ligger för långt fram.
Längre bak blir den ev mer fel för hästen. Svårt att säga på bild så tycker jag.
Ja det gör den nog. Ska försöka sadla längre bak, men kulan har tendens att skuffa fram sadlarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker den ligger för långt fram.
Längre bak blir den ev mer fel för hästen. Svårt att säga på bild så tycker jag.
Wow?Råkade visst lägg mitt inlägg i den gamla sadeltrådden , gör om gör rätt! Tack @Fiorano för input i gamla tråden jag tror också på en Alto, letar för fullt efter en sådan att få testa! Släpper helt tanken om Dominus!
------------------------------------------
Om ett par veckor får jag hjällp av sadelmakare/utprovare i jakten på den perfekta sadeln till min häst som nyligen opererades för lindrig KS som orsakat honom problem senaste året. Det är alltså av högsta vikt att jag hittar en bra sadel och jag får panik/ ångest bara jag tänker på de.. Hjälp!
Kort anläggningsyta, relativt bred mankbas, behöver bra bred kanal , rundbossa.
Fått förslag på Jensen men jag vill verkligen inte ha så djup sist !
Andra tankar är att testa en MaxFlex som har kort anläggningsyta men jag är lite rädd för den flexibla bommen hur bra de egentigen är... Har tittat lite på Equipes islandshästmodell , Amerigo Alto, DJ, CC , Prestige? Vidare också fått förslag på Dominus men kan inget om deras sadlar.
Vad säger ni?
Min häst ser ungefär likadan ut (lusitano) och vi var precis på sadelutprovning. Det var prestige, amerigo och Jaguar/Harry Dabbs som prövades. Slutade med att jaguaren fick följa med hem.Råkade visst lägg mitt inlägg i den gamla sadeltrådden , gör om gör rätt! Tack @Fiorano för input i gamla tråden jag tror också på en Alto, letar för fullt efter en sådan att få testa! Släpper helt tanken om Dominus!
Om ett par veckor får jag hjällp av sadelmakare/utprovare i jakten på den perfekta sadeln till min häst som nyligen opererades för lindrig KS som orsakat honom problem senaste året. Det är alltså av högsta vikt att jag hittar en bra sadel och jag får panik/ ångest bara jag tänker på de.. Hjälp!
Andra tankar är att testa en MaxFlex som har kort anläggningsyta men jag är lite rädd för den flexibla bommen hur bra de egentigen är... Har tittat lite på Equipes islandshästmodell , Amerigo Alto, DJ, CC , Prestige? Vidare också fått förslag på Dominus men kan inget om deras sadlar.
Vad säger ni?
Har du någon modell du skulle rekomendera för min typ av häst? Har tittat lite men inte riktigt hittat någon. Eftersom de är fråga om en unghäst behöver jag köpa något begagnat som jag sedan kan byta ut utan att behöva förlora en massa pengar som vid nyköp.
Min häst ser ungefär likadan ut (lusitano) och vi var precis på sadelutprovning. Det var prestige, amerigo och Jaguar/Harry Dabbs som prövades. Slutade med att jaguaren fick följa med hem.
Wow bygger du ju upp efter hästen dvs du väljer först bom sedan väljer du utformning på bossa, kanalbredd och sist väljer du kåpor och vilken sits du vill ha. Sedan vartefter hästen ändrar sig så brukar det räcka med att byta koppjärn och justera luften. Min Wow köpte jag till min förra häst och jag hade inga problem att justera den efter min nya häst som är jämngammal med din.
Det var därför jag valde Wow då förra hade ett problematiskt sadelläge samtidigt som han hade tveksam hållbarhet och då ville jag inte stå med en specialsydd sadel som inte gick att ändra. Så jag tror inte du behöver vara rädd för att köpa en ny Wow utan den kommer kunna justeras vartefter hästen ändras. Däremot kan det vara svårt att hitta just den bossan som din häst behöver på begagnatmarknaden då måste dels den som säljer sadeln veta vilken bossa det är som sitter på sadeln och du måste då veta vilken bossa och kanalbredd din häst behöver etc.
Det finns på nätet om du googlar Wow mailordering guide, där står det lite förklaring om dom olika bossorna m m.
Jätte svårt att råda vilken bossa och bom din häst behöver när jag inte sett honom live sas.
Amerigo kommer jag inte ihåg, men jag tror hon la på varenda prestige-modell som fanns. Helen var den som låg bäst på och som jag provred. Jag hade en modena sedan innan, men den var för lång på nuvarande häst. Den låg bra på P.R.En jag hade innan, men han hade lite längre rygg än nuvarande.Kul att ni hittade något som passade! Vilka modeller testade du av Prestige och Amerigo?
Ah okej sorry jag är inte så insatt i Wow och hur de där fungerade! Tack, får undersöka de vidare
Du behöver absolut inte be om ursäkt!! Det är ju inte så lätt att känna till alla sadlar, finns ju några på marknaden.
jag har equipe island på liknande ryggRåkade visst lägg mitt inlägg i den gamla sadeltrådden , gör om gör rätt! Tack @Fiorano för input i gamla tråden jag tror också på en Alto, letar för fullt efter en sådan att få testa! Släpper helt tanken om Dominus!
Vad säger ni?
jag har equipe island på liknande rygg
Undrar lite om Jensen Galdiatuer alt Amiral. Har fattat att båda är väldigt korta och att båda endast byggs på beställning. Men, jag har fått för mig att Jensens sadlar är väldigt tunga? Alltså, jag vet inte alls vart jag fått det ifrån heller. Men någon som kan bekräfta eller dementera? Jag är van vid Amerigo nu som är fjäderlätt i jämförelse med Childeric tex.