Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Please help!
Dressyrsadlar med kort (!) anläggningsyta? Hästapållen har ju för tusan knappt någon rygg och det där med att hitta en dressyrsadel var inte helt lätt.
Hon har en M&N hoppsadel 16" nu och den är gränsfall för lång.
Vi behöver rundbossor, ca medium (för att generalisera) i bomvidd, men bred och platt över ryggen, gärna korta paneler fram och rymlig kanal. Hyffsat rak bom, men som släpper tidigt, hon sluttar lite upp mot korset men blir rakare i arbete.
Vilken sadel pratar jag om??

Sadelprovaren som jag hade ute trodde, på förhand, inte det skulle bli några problem, men när hon kom dit så ojade hon sig många gånger om, om hur kort hon var. Av alla sadlar hon hade med sig var det bara en som var lönt att lägga på (equipe 16" minns inte vilken modell), men den låg inte bra så inte lönt att rida i.
Så jag (vi) behöver inputs!

Hon hade en Ergo hemma (inte med) som vi ska testa, men den är ny och lite över min budget egentligen och det verkar inte krylla av dem begagnade direkt. Någon som har erfarenhet av ergo? Hur är stöden? Ser ut att vara rätt så lite stöd utifrån bilderna.

Här är en bild tagen efter ett ridpass med nuvarande sadel, på märket syns det vart den slutar och det är alltså gränsfall! Optimalt hade varit om den släppte aningens tidigare.
rozzie%20ext%201_zpsarv7yfow.jpg

Please help!
Dressyrsadlar med kort (!) anläggningsyta? Hästapållen har ju för tusan knappt någon rygg och det där med att hitta en dressyrsadel var inte helt lätt.
Vi behöver rundbossor, ca medium (för att generalisera) i bomvidd, men bred och platt över ryggen, gärna korta paneler fram och rymlig kanal. Hyffsat rak bom, men som släpper tidigt, hon sluttar lite upp mot korset men blir rakare i arbete.

Sadelprovaren som jag hade ute trodde, på förhand, inte det skulle bli några problem, men när hon kom dit så ojade hon sig många gånger om, om hur kort hon var. Av alla sadlar hon hade med sig var det bara en som var lönt att lägga på (equipe 16" minns inte vilken modell), men den låg inte bra så inte lönt att rida i.

Hon hade en Ergo hemma (inte med) som vi ska testa, men den är ny och lite över min budget egentligen och det verkar inte krylla av dem begagnade direkt. Någon som har erfarenhet av ergo? Hur är stöden? Ser ut att vara rätt så lite stöd utifrån bilderna.

Här är en bild tagen efter ett ridpass med nuvarande sadel, på märket syns det vart den slutar och det är alltså gränsfall! Optimalt hade varit om den släppte aningens tidigare.

Kanske värt att testa en Ideal Aragorn? Den passar in på det du beskriver, pållen fick en sådan nyss så därför har jag lite koll på den. :) Är rätt så dålig på sadlar annars så kan inte komma på något annat märke såhär på rak arm..

Please help!

Jag skulle prova Jaguar xkc close contact. Rakare än deep seaten men släpper tidigt samt har korta bossor om inte jag minns fel..

@aprilia och @super Tack! Ska koll upp dessa.
Kommer ni på några fler så bomba mig med idéer!

Hur stor skillnad är det i rakheten på bommen mellan Jaguar deep seat och cc tro? Hittade nämligen en deep seat här i närheten som jag kanske kan få testa.

@aprilia och @super Tack! Ska koll upp dessa.
Kommer ni på några fler så bomba mig med idéer!

Hur stor skillnad är det i rakheten på bommen mellan Jaguar deep seat och cc tro? Hittade nämligen en deep seat här i närheten som jag kanske kan få testa.

Att prova är ju aldrig fel, ibland kan man ju bli överraskad. :D Jag är ju även nöjd med min Wow, den har kort bossa och en sådan går det ju att sätta 16" bossor på ett 17" säte.. ;) Vet inte om den är över budget men jag älskar att det är så lätt att ändra på den efter behov så en sådan kan ju vara något att testa om du finner den intressant. :idea:

@Fiorano Jag har varit inne på amerigo själv, men har ingen erfarenhet av dem. Men tror du på CC? Som jag förstår utifrån modellbeskrivningarna så är den för längre ryggar. Min tanke har varit Vega eller DJ, men jag la på en vega hoppsadel och den låg så där. Nu var den visserligen för vid, så det kan vara därför som jag inte tyckte den låg hundra, sen är jag inte van vid att de släpper så snabbt som den gjorde, men det är ju det vi behöver.
En Classic fick jag också tillfälle att lägga på, det var en 17" och på tok för lång, frågan är om det går att få tag på en 16" att prova...

@aida Jag tänkte också på jaguar direkt. Eller en Harry Dabs. Stallägaren hade en HD hemma som va så sjukt fin! Jag gröt nästan lite när den inte passade hennes häst för att den va så fin:D:o:rofl:

@super Wow är nog lite över budget med, men visst hade det varit perfekt att kunna ändra sadeln efterhand, det finns ju en risk att den lilla växer och ändrar sig en del än. Som tur är så är jag så pass liten att jag kan rida i en 16" även om jag gärna hade haft en 16,5"

@sommarminne Visst är det typ samma sadel? Eller bara samma tillverkare?
Jag är lur på om den (jaguaren) inte blir för svängd, men ska absolut kolla upp!
Fick bilder nu på Jaguaren här i närheten, utifrån dem så ser bossorna ganska takformade ut, det kommer inte att gå i så fall. Men jag ska åka och kika på den och testa, de är ju grymt sköna att rida i (som om vad jag tycker om kommer att spela in :cautious:)!

@aida Det är för mig ett mysterium att CCn står beskriven som till för långa ryggar. Det är bland de kortaste sadlar som finns på marknaden. Juno var extremt kort och jag provade ba en Jaguar på honom, så här låg den :D
10348284_10204161594271988_6649077465642812459_n.jpg

Provade en väns Amerigo CC som är 18", visste ju att den var för lång men ville kolla modellen
10409385_10204161594551995_184513427798564968_n.jpg

Köpte sedermera en CC själv som är 17.5. Har för mig att anläggningsytan är blygsamma 44-45 cm
10352981_10204296204997172_1828485350976475163_n.jpg

Så här såg han ut i ryggen, inte mycket yta att lägga sadel på
10001343_10203053653694166_763275509045600815_n.jpg

Märkligt att du inte provade fler @Fiorano :D
Alltså så där låg en Cobra på henne som jag testade slänga på, hur lika är Cobra och Jaguar? Har fått för mig att de är snarlika... I så fall så kan jag ju släppa Jaguarspåret.

CCn var ju lite intressant, ser på bild ut att ligga som ett smäck! Och ryggarna ser inte helt olika ut, men Rozalie är nog något mer överbyggd än vad Juno var. Men som sagt så blir hon rakare i arbete, hon viker ihop de där långa bakbenen rätt okej.
Jag får ha span på en sån i lagom storlek också! Hur är det med storleken på amerigo egentligen? Är de generellt mindre i storlekarna än andra sadlar? Tycker att många av de som är tillsalu är 17,5" och 18"

@aida Provade en Cobra på Juno också, oklart vad modellen hette, men den var identisk mmed en Amerigo Alto och låg riktigt bra på honom. Tyvärr hade den långa kåpor så jag kunde inte rida i den. Eftersom Rozalie är lite överbyggd är troligen Alto ett bättre alternativ än CC :). Tycker nog inte att de är särskilt små, för mig är dom normala medan andra märken kanske är lite stora:p.

@aida Ja jag har fattat de som att de är en lillebror till jaguar. Jag upplevde dock att just den modellen hon hade hemma va hyfsat rak. Inte riktigt så banan som jaguar.
Harry dabbs meridian hette modellen hon provade. Rekommenderas verkligen! Jättefint läder och jättemjuk

Märkligt att du inte provade fler @Fiorano :D
Alltså så där låg en Cobra på henne som jag testade slänga på, hur lika är Cobra och Jaguar? Har fått för mig att de är snarlika... I så fall så kan jag ju släppa Jaguarspåret.

CCn var ju lite intressant, ser på bild ut att ligga som ett smäck! Och ryggarna ser inte helt olika ut, men Rozalie är nog något mer överbyggd än vad Juno var. Men som sagt så blir hon rakare i arbete, hon viker ihop de där långa bakbenen rätt okej.
Jag får ha span på en sån i lagom storlek också! Hur är det med storleken på amerigo egentligen? Är de generellt mindre i storlekarna än andra sadlar? Tycker att många av de som är tillsalu är 17,5" och 18"

Jag har en riktigt kortryggad häst. Han har Amerigo CC. Fattar inte heller varför de skulle vara till långa ryggar.
Det är ju en rundbossad sadel som inte är särskilt generöst tilltagen på något vis.
En av mina absoluta favoritsadlar för egen del!

@Fiorano @sommarminne @tuaphua
Tack för tankar och åsikter! :bow:

Jag funderar, klurar och blir gråhårig. Jag mätte henne igår och från bogblad till sittpunkt är det ca 18cm och den totala anläggningsytan ca 41cm (med reservation för felmätning och dåligt minne).

Jag har jämfört bilder på Alto och CC och underifrån så ser CCn ut att vara mycket rymligare i kanalen bakom manken, det är där Rozalie är ganska bred och lätt blir klämd, så utifrån det tror jag ju att CC är bättre.
Hur är bossorna framtill (som går ner vid bogarna) på CC? Långa eller korta?

Någon som har koll på skillnad i bomvidd mellan Vega och Amerigo CC? Jag testade en Vega hopp som var +2,5 i vidd, den var något för vid. Kan jag jämföra rakt av till en CC tex?

Jag har haft Amerigo CC hemma till förra hästen och den hade smal kanal mot många andra sadlar jag testat.

@aida Det finns både med kort och lång bossa framtill på alla Amerigos modeller. Även bossan bak finns i tre olika höjder (2, 4, 6). Beror helt på vem som beställt den ny. Samma vidder i alla Amerigosadlar, så går att jämföra rakt av. Tycker inte att kanalen i Amerigo är smal. Med din utgångsläge hade jag provat Alto, CC, Vega CC och DJ. Alla modellerna kan i teorin passa henne, men de skiljer en del i var sittpunkten är placerad och hur de är balanserade överlag. Inte helt sällan att hästen trivs i "fel" modell och då går jag hellre efter vad hästen bestämmer :).

Om du har långa ben för din kroppsstl är Amerigo väldigt liten i stl. Mina knän går utanför stöden, trots jättelånga läder, i 17 och det har faktisk aldrig hänt med något annat märke.

Jaguaren på fioranos bild är en gammal sadel, de nyare ser annorlunda ut och cc är rakare än deep.

Har du provat någon Prestige i 16?

@Fiorano @sommarminne @tuaphua
Tack för tankar och åsikter! :bow:

Jag funderar, klurar och blir gråhårig. Jag mätte henne igår och från bogblad till sittpunkt är det ca 18cm och den totala anläggningsytan ca 41cm (med reservation för felmätning och dåligt minne).

Jag har jämfört bilder på Alto och CC och underifrån så ser CCn ut att vara mycket rymligare i kanalen bakom manken, det är där Rozalie är ganska bred och lätt blir klämd, så utifrån det tror jag ju att CC är bättre.
Hur är bossorna framtill (som går ner vid bogarna) på CC? Långa eller korta?

Någon som har koll på skillnad i bomvidd mellan Vega och Amerigo CC? Jag testade en Vega hopp som var +2,5 i vidd, den var något för vid. Kan jag jämföra rakt av till en CC tex?

Bossorna fram är kortare på CC än Alto. Bättre utrymme om de har stora bogmuskler. Hur bred kanalen är kan kanske bero på åldern på sadeln? Jag tycker CC har bred kanal men jag tror nyare Alto också har det. I alla fall den jag tittade på för ett par år sen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 431
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar