Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du har långa ben för din kroppsstl är Amerigo väldigt liten i stl. Mina knän går utanför stöden, trots jättelånga läder, i 17 och det har faktisk aldrig hänt med något annat märke.

Jaguaren på fioranos bild är en gammal sadel, de nyare ser annorlunda ut och cc är rakare än deep.

Har du provat någon Prestige i 16?

Håller med om att de är hyfsat korta i kåpor. Men inte värre än många andra märken.
Jag har långa kåpor på min cc. Den är lagom åt mina 172 cm.

HJÄLP!
Är riktigt inne i sadeldjungeln nu.. Vi är på jakt efter en dressyrsadel som passar BÅDE häst och ryttare, just nu vet jag varken ut eller in.. Skulle väl själv behöva provsitta i en massa sadlar för att känna själv vad jag gillar, sen så funderar jag ju såklart över vad som skulle vara optimalt för pålle. Känns som att alla sadlar på honom ligger i bakvikt men jag kanske ser i syne oxå :p

Bild från mitten av augusti (ska ta nya bilder). Tycker han fallit ur över ryggen senaste tiden :(
Har länge varit inställd på att han är rak i ryggen, men jag vet inte..??? Skulle väl behöva ha bilder utan sadel när han rör på sig.

Hans gamla sadel va en Morris&Nolan (äldre från 90-talet). Har nu senaste tiden haft Jeremy Rudge och Ideal Aragorn. Den första gled fram, och den andra nöp åt ryggraden (plus att det va en musdödare för mig). Nu ska vi testa en annan Jeremy Rudge och en Hawk&Falcon(?). Ägaren innan vet jag hade en Jaguar.

Har ni några tips? PLEASE?
(Tidigare i tråden har någon tipsat om Passier Optimum, men vill gärna ha mer kött på benen!)

@aprilia Tycker din är rätt lik min i ryggen och på honom har jag haft passier optimum, passier ABS och nu en Bates innova. Tycker helt klart innovan legat bäst men de är så himla svårt med en sådan där jättemanke! Har precis som du haft problem med att allt hamnar i bakvikt.
Jag fick ett jättebra tips för ett par veckor sedan som har fungerat kanon för oss. Jag har fyllt i en mattes correction padd i alla fickorna så att man liksom lyfter upp hela sadeln ett snäpp. Min har aldrig varit så fin i ryggen som nu. Hoppas du hittar något bra till er! :bump:

HJÄLP!
Är riktigt inne i sadeldjungeln nu.. Vi är på jakt efter en dressyrsadel som passar BÅDE häst och ryttare, just nu vet jag varken ut eller in.. Skulle väl själv behöva provsitta i en massa sadlar för att känna själv vad jag gillar, sen så funderar jag ju såklart över vad som skulle vara optimalt för pålle. Känns som att alla sadlar på honom ligger i bakvikt men jag kanske ser i syne oxå :p

Bild från mitten av augusti (ska ta nya bilder). Tycker han fallit ur över ryggen senaste tiden :(
Har länge varit inställd på att han är rak i ryggen, men jag vet inte..??? Skulle väl behöva ha bilder utan sadel när han rör på sig.

Hans gamla sadel va en Morris&Nolan (äldre från 90-talet). Har nu senaste tiden haft Jeremy Rudge och Ideal Aragorn. Den första gled fram, och den andra nöp åt ryggraden (plus att det va en musdödare för mig). Nu ska vi testa en annan Jeremy Rudge och en Hawk&Falcon(?). Ägaren innan vet jag hade en Jaguar.

Har ni några tips? PLEASE?
(Tidigare i tråden har någon tipsat om Passier Optimum, men vill gärna ha mer kött på benen!)

Men prova en Jaguar då om det funkat bra tidigare. Sköna sadlar som du kan få väldigt billigt begagnat. Tror mest på CC men du kan ju fråga fd ägaren vilken modell och stl han hade. :)

Även om ryggen är rak ger den ovanligt långa och höga manken ett svängt sadelläge, så kolla inte bara på helt raka sadlar som du gjort hittills. Gäller att prova alla möjliga modeller.

Passier passar ju ofta såna långa mankar pga de är öppna fram. Kolla runt o prova allt du kommer över men Jeremy Rudge tillåter jag mig att tvivla på då den dels är engelsk, lär inte få plats med manken, och dels för rak.

Tack för inputs alla!
Jag chansade och köpte hem en begagnad Amerigo CC 16,5"
Fick hem den idag och hann prova lite snabbt mellan jobbpassen. Den verkar ligga strålande! Rörde sig inte alls när jag red i den och Rozalie var supernöjd och avslappnad.

Ska boka in en ny tid med min sadelprovare så ska hon få säga sin mening med, plus så ska hon få kolla på stoppningen. Tror den skulle må bra av att stoppas om ganska snart.

image_zps2igisohd.jpg

Senast ändrad:
@aida Men åh! Är ju Magdas sadel du köpte, tänkte tipsa om den men så berättade hon att den var såld och jag tänkte att det var ju typiskt. Men så är det du som köpt den :D!! Blev ju kanonbra!

@aida Men åh! Är ju Magdas sadel du köpte, tänkte tipsa om den men så berättade hon att den var såld och jag tänkte att det var ju typiskt. Men så är det du som köpt den :D!! Blev ju kanonbra!

Haha! Tanken slog mig när jag såg att den var tillsalu i dina krokar, precis efter att du tipsat här, att det var du som hade ett finger med i spelet att den kom ut på annons precis då :D
Det dräller ju inte direkt av 16-16,5"
Som hittat! Hoppas den får godkänt av sadelprovaren med, men jag har goda förhoppningar :)

Alltså jag vet inte riktigt vad jag ska göra... Får inte tag på någon sadelutprovare som har tid att åka till mig, och hästen är grymt svårlastad (+att vi inte har någon transport) :banghead: Blir så ledsen, jag vill ju ha ny sadel igår!

Ska man chansa och köpa en begagnad? Bild på hästen finns längre bak i tråden, funderar på santa cruz...

Har nu jagat sadelutprovare över helgen och idag utan resultat... Vad gör man? Någon som har tips? :confused: Ser ju att andra får jättebra hjälp här så någonting måste ni ju ha :D

Jag har gjort en egen tråd under utrustning, men jag verkar inte få någon vidare respons där så jag provar här också! :)

Jag och pålle letar dressyrsadel. Jag vill ha ganska rejäla stöd (:angel:), men inte så att man blir låst. Gärna enkelkåpa, men inget jättekrav sådär. Hästen blir ngt rakare i arbete, kommer antagligen att bredda sig litegrann. Jag tycker att han upplevs bredare än på bilderna!

2m4vw4x.jpg

29ook7m.jpg
Din häst ser inte så besvärligt ut alls, helt normal i ryggen o lagom långt sadelläge. Vad har du haft för sadlar på honom? Vad trivs du i själv?

Har nu jagat sadelutprovare över helgen och idag utan resultat... Vad gör man? Någon som har tips? :confused: Ser ju att andra får jättebra hjälp här så någonting måste ni ju ha :D
Det beror ju lite på vart i landet du bor, vilken typ av sadel du vill ha och i vilken prisklass.

Det finns de sadelutprovare som åker väldigt långt, men då är det oftast för ett visst märke och ganska dyra sadlar.

Din häst ser inte så besvärligt ut alls, helt normal i ryggen o lagom långt sadelläge. Vad har du haft för sadlar på honom? Vad trivs du i själv?

Det är lite det som är problemet. Jag har relativt nyligen köpt djuret och fick med en billig syntetsadel (Claridge House) som inte ligger bra.

Jag har aldrig haft egen sadel innan, men jag vet att jag gillar enkelkåpa och relativt stora stöd. Har trivts bra i en gammal Childeric när jag ridit på jobbet, men de är ju inte billiga precis :angel:

Det beror ju lite på vart i landet du bor, vilken typ av sadel du vill ha och i vilken prisklass.

Det finns de sadelutprovare som åker väldigt långt, men då är det oftast för ett visst märke och ganska dyra sadlar.

Bor i Skåne så det är ju inte så svårt att hitta dem, men de jag har hört av mig till hittils har inte haft tid att åka till mig :(

Det är lite det som är problemet. Jag har relativt nyligen köpt djuret och fick med en billig syntetsadel (Claridge House) som inte ligger bra.

Jag har aldrig haft egen sadel innan, men jag vet att jag gillar enkelkåpa och relativt stora stöd. Har trivts bra i en gammal Childeric när jag ridit på jobbet, men de är ju inte billiga precis :angel:

Bor i Skåne så det är ju inte så svårt att hitta dem, men de jag har hört av mig till hittils har inte haft tid att åka till mig :(

Kan du åka till dem då? Kan ha missat ngt i tråden om det.
Om de inte har fast ställe själv kan de ibland ha grupper på andra där man kan få slinka med.

Kan du åka till dem då? Kan ha missat ngt i tråden om det.
Om de inte har fast ställe själv kan de ibland ha grupper på andra där man kan få slinka med.

Jo, jag KAN ju åka till dem. Däremot känner jag inte för det eftersom min häst är svårlastad (har ingen egen transport att öva med) och dessutom extremt spänd och tittig på nya ställen :crazy:

Ok vad har du för budget?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 431
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar