Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är lite det som är problemet. Jag har relativt nyligen köpt djuret och fick med en billig syntetsadel (Claridge House) som inte ligger bra.

Jag har aldrig haft egen sadel innan, men jag vet att jag gillar enkelkåpa och relativt stora stöd. Har trivts bra i en gammal Childeric när jag ridit på jobbet, men de är ju inte billiga precis :angel:

Bor i Skåne så det är ju inte så svårt att hitta dem, men de jag har hört av mig till hittils har inte haft tid att åka till mig :(
Men då får du boka in en tid när de kan. Jättedrygt att vänta på om de har lång kö. Men kan du inte själv så är det nog värt tiden att vänta. Så länge får man rida barbacka, tömköra, longera lr låna någon annans sadel. Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig!

Nu har jag äntligen börjat prova lite sadlar! Har precis ridit i en Wintec Isabell, tyckte den var helt ok, men den släppte lite bak. Ska prova med ett annat järn och se om det blir bättre :)

Är Wintec Isabell och Bates Isabell samma sadel fast i olika material? Skiljer någonting annat?

Nu har jag äntligen börjat prova lite sadlar! Har precis ridit i en Wintec Isabell, tyckte den var helt ok, men den släppte lite bak. Ska prova med ett annat järn och se om det blir bättre :)

Är Wintec Isabell och Bates Isabell samma sadel fast i olika material? Skiljer någonting annat?
Jag har haft en Bates Isabell (äldre modell) och vad jag förstått det som är den "samma" som den den äldre modellen av Wintec Isabell, men att Bates är läder och Isabell är syntet. Har inte koll på de nyare modellerna bara.
Kan för övrigt säga att det är en av de sadlar som jag suttit bäst i. Trivdes jättebra med min Bates Isabell, men den är så himla lång och funkade inte på min lilla häst pga av det.
Kan även tillägga att min var ullstoppad, och det tror jag inte att det finns på Wintec.

Jag har haft en Bates Isabell (äldre modell) och vad jag förstått det som är den "samma" som den den äldre modellen av Wintec Isabell, men att Bates är läder och Isabell är syntet. Har inte koll på de nyare modellerna bara.
Kan för övrigt säga att det är en av de sadlar som jag suttit bäst i. Trivdes jättebra med min Bates Isabell, men den är så himla lång och funkade inte på min lilla häst pga av det.
Kan även tillägga att min var ullstoppad, och det tror jag inte att det finns på Wintec.

Tack!

hade en wintec IW och av vad jag förstod så är de lite annorlunda i sitsen också mot bates, wintec är sjukt bred.. och att i alla fall de äldre är mer svängda vs bates IW. wintec har ju blivit rakare och rakare för varje ny modell.

Låter faktiskt bara bra om den skulle vara lite rakare, denna är på gränsen till för svängd men funkar. Tror detta är en gammal modell :) Jag vill helst inte ha en syntetsadel, så därför provar jag denna och så får jag köpa en bates sen helt enkelt. Hästen gillar den, rör sig tusen gånger bättre :bow:

Jag hann inte ens organisera mitt letande denna gången (eftersom jag egentligen borde köpa hoppsadel) o lägga in bilder här innan jag köpte sadel, hmm. Men jag bara blev så kär när Amerigos utprovade la på en Vega CC för 3 dagar sedan o har nu ridit i 3 st o alla är lika underbara :love: Så jag skickade precis över pengarna för den begagnade som hade lämpligast bossa fram till min tjockis. Håll tummarna nu att detta blir mitt första lyckades sadelköp efter alla våra skitår :D Ni ska få döma bilderna sen :p

Fler som har Vega CC o trivs bra i dem? Fick en likadan aha-upplevelse som i min nuvarande hoppsadel (som inte passar hästen). Jag kan verkligen inte rida i andra sadlar inser man när man suttit i dessa o jag funderar på vad som gör så stor skillnad för mig. Jag sitter nog typ allt bakom tyngdpunkten upplever jag. Någon som känner igen känslan?

Med Vegan o min hoppsadel känns det som att jag sitter rakt upp o ner och de är enda sadlarna jag kan slappna av i mina ben i och komma upp ur sadeln utan att liksom behöva häva mig framåt?

Tänk om en amatör som jag insett detta lite tidigare o kunnat få lite hjälp på traven :rofl:

Jag hann inte ens organisera mitt letande denna gången (eftersom jag egentligen borde köpa hoppsadel) o lägga in bilder här innan jag köpte sadel, hmm. Men jag bara blev så kär när Amerigos utprovade la på en Vega CC för 3 dagar sedan o har nu ridit i 3 st o alla är lika underbara :love: Så jag skickade precis över pengarna för den begagnade som hade lämpligast bossa fram till min tjockis. Håll tummarna nu att detta blir mitt första lyckades sadelköp efter alla våra skitår :D Ni ska få döma bilderna sen :p

Fler som har Vega CC o trivs bra i dem? Fick en likadan aha-upplevelse som i min nuvarande hoppsadel (som inte passar hästen). Jag kan verkligen inte rida i andra sadlar inser man när man suttit i dessa o jag funderar på vad som gör så stor skillnad för mig. Jag sitter nog typ allt bakom tyngdpunkten upplever jag. Någon som känner igen känslan?

Med Vegan o min hoppsadel känns det som att jag sitter rakt upp o ner och de är enda sadlarna jag kan slappna av i mina ben i och komma upp ur sadeln utan att liksom behöva häva mig framåt?

Tänk om en amatör som jag insett detta lite tidigare o kunnat få lite hjälp på traven :rofl:
Jag fick samma känsla när jag red i en Amerigo DJ första gången på min ponny. Jasså är det så här det kan vara???:bump:

Jag fick samma känsla när jag red i en Amerigo DJ första gången på min ponny. Jasså är det så här det kan vara???:bump:

Och sedan har du hittat den känslan i andra sadlar o på andra hästar också?

Det är så coolt :love:

Måste tacka @Fiorano och @fio för all akuthjälp på Messenger också :rofl: Och superservice av Catrin Henriksson som lät mig komma ner till parkeringen på Flyinge innan Breeders o provrida hennes nya Vega kl 7 på morgonen :D

@the_connemara jo det tycker jag. Nu när jag vet vad jag letar efter. Helst i kombination med en rygg som inte är spänd, då blir det inte bekvämt att sitta heller. När man hittar en sadel som passar ens kropp är det mkt lättare att känna vad hästen vill ha för sadel, annars tänker jag ofta att spänningar är resultat av mina spänningar.

@the_connemara jo det tycker jag. Nu när jag vet vad jag letar efter. Helst i kombination med en rygg som inte är spänd, då blir det inte bekvämt att sitta heller. När man hittar en sadel som passar ens kropp är det mkt lättare att känna vad hästen vill ha för sadel, annars tänker jag ofta att spänningar är resultat av mina spänningar.

Just det där märks så väl på min obalanserade häst. Han tycker hoppsadeln är helt okej bara för att jag inte sitter o kämpar med att hålla balansen där.

Tadaa! :love:

Efter ridning. Det har ALDRIG hänt att schabraket legat still under sadeln i hela Tigers liv! Knappt sadeln heller iofs :rofl: Visserligen ett städat trimpass men rätt mkt trav o galopp o glad häst!! Så JÄKLA glad :love:

Det är alltså troligtvis en Amerigo Vega Island. Någon som vet skillnaden på Island o CC? Ser likadana ut förutom möjligtvis att denna kanske är gjord för att ha stiglädren under kåpan egentligen. +2.5, 17.5", normala kåpor, kort bossa fram och sen vet jag inte vad det är för bossa bak.

Några bilder till:

Alla bilder finns här: http://s288.photobucket.com/user/jochbj/library/161008 Amerigo Vega CC-Island

Även om jag svävar på rosa moln och hoppas detta är lösningen på världens alla problem vill jag gärna ha åsikter om hur det ser ut att ligga :)

Är i sadelletartagen och tänkte jag kunde få lite input i denna tråd. Har en häst med kort, lite svängd rygg. För tillfället går hon med en urgammal Jensen sadel, vid bomvidd som ligger ok med padd på henne. Dock så är den inte så optimal för mig så kollar runt på alternativ. De som jag har provat innan på hästen är Bates Isabell (för rak och släppte/glappade bak), Bates Innova (samma problem här) och Equipe emporio (glappade ännu mer och hästen gillade den inte). Innan har hon gått med en Prestige D1 hos förra ryttaren.
Jag har gillat Prestige D1 och Bates isabell och Innovan. Vill ha en sadel med mkt stöd och bra grepp. Har en rätt väl tilltagen bakdel så gärna en hyffsat rymlig sadel. Har dock inte så mkt preferenser då jag har haft tur med sadlar innan och inte provat så många.
De sadlar som har lite span/funderingar på är:
Prestige av ngn billigare modell än D1, Childeric dac som jag sett en del begagnade i rätt prisklass, Amerigo eller Eqiupe av ngn annan modell än emporion som kanske kan passa. Någon annan sadel ni kommer att tänka på?
Är som sagt rätt vilsen haha men lite recensioner är aldrig fel. Ska ju ta hem och prova och har bra hjälp och hyffsad koll på hur sadelinpassning själv men har dålig kolla på märkena....

#the_connemara Har samma sadel som du fast 18 tum och 3.5+ Sadeln ligger sjukt bra på hästen, har klippt av alla schabrakstroppar till exempel. Enda nackdelen är att 18 tum som är största storleken är ganska litet för mig. (Strl 40-42 i byxor). Det är nog bara vegan som är så liten. Hittade den beggad, men funderar på att beställa en ny och då med framskurna kåpor och ngt större stöd. Tror ni det kan hjälpa? Har långa ben så det är nog lite det som gör att sadeln känns liten.
edit... hur taggar jag personer?

#the_connemara Har samma sadel som du fast 18 tum och 3.5+ Sadeln ligger sjukt bra på hästen, har klippt av alla schabrakstroppar till exempel. Enda nackdelen är att 18 tum som är största storleken är ganska litet för mig. (Strl 40-42 i byxor). Det är nog bara vegan som är så liten. Hittade den beggad, men funderar på att beställa en ny och då med framskurna kåpor och ngt större stöd. Tror ni det kan hjälpa? Har långa ben så det är nog lite det som gör att sadeln känns liten.
edit... hur taggar jag personer?

De är tydligen väldigt små! Min är 17.5 o jag har väl typ 40 o den är inte rymlig. Känns jätteliten innan jag börjat rida, då är den helt perfekt :D

Du gör @ @Mearas :) Eller klicka på citat så får du citatet och man får en avisering att ngn svarat en :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 014
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 298
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 442
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 433
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar