Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stämmer, kunde bara beställa ny 17 eller 18 i Vega när jag köpte ny Vega. (fast det var flera års sen)
Men på min Amerigo CC har jag 18,5 :) Upplever den som 17,5-18 tum. Vegan upplevde jag mer som 17 tum än 18 tum.

Nu kan ni få hjälpa mig. Letar dressyrsadel till den här ryggen. Inte min häst så vill inte lägga för mycket pengar på sadel. Har fått tips om passier optimum och santa Cruz.

Han är forfarande ganska oriden så kommer förhoppningsvis muskla på sig lite mer i en inte allt för avlägsen framtid :)

IMG_8853.jpg

IMG_8854.jpg

IMG_8855.jpg

Man skulle nog vilja se hästen i helbild uppställd också för att öht delge ngn tanke tänker jag .

Hur kan din vara 17,5 när de bara görs i 17 och 18?

Island. Tycker det är jäkligt konstigt att de har två sadlar som ingen hittills kunnat säga är ngn skillnad på mer än det med stiglädret o ev något utseendemässigt o så görs ena i hela o andra i halva storlekar? Jag visste inte då när jag var hos Sofia o red i vanlig Vega CC men ska fråga nästa gång.

Javisst, på alla utom Vega! Har frågat 3 olika utprovare o just vegan gjordes i 17 o 18 varvid 18 motsvarar en vanlig 17,5 medan 17 tum var en ganska liten 17.

Precis så sa Sofia med om storlekarna på vanliga Vega CC. Däremot sa hon den skulle göras (eller om d var plamerat längre fram?) i halvstrl i någon ny årsmodell.

Men min är alltså en Island. Känns galet liten när jag sätter mig i den men inte när man sedan rider.

Tillägg: Förstår precis @Fiorano s liknelse med stjärtlapp :rofl:

Precis så sa Sofia med om storlekarna på vanliga Vega CC. Däremot sa hon den skulle göras (eller om d var plamerat längre fram?) i halvstrl i någon ny årsmodell.

Men min är alltså en Island. Känns galet liten när jag sätter mig i den men inte när man sedan rider.

Tillägg: Förstår precis @Fiorano s liknelse med stjärtlapp :rofl:

Är den märkt 17,5 på stämpeln? jag hade också island nämligen.

@minfux Jag tycker den ligger på gränsen till framvikt men de är verkligen inte mycket. Hade hästen ifråga varit lite tunn över ryggen hade jag bara lagt en trapezium-pad tills vidare:)

@minfux utiftån bilden ser den ut att ligga bra tycker jag . Och just utifrån att det utöver det inte går att bedöma så hade jag definitivt inte rått någon om att lägga paddar av någon sort som ska höja på något specifikt ställe.

Padda kan man absolut göra i vissa situationer , men aldrig att jag utifrån bilder på sociala media hade ordinerat padd eller typ av padd till någon . Du måste se hästen och sadeln och utifrån det isåfall komma med input .

Senast ändrad:
Ta
@minfux utiftån bilden ser den ut att ligga bra tycker jag . Och just utifrån att det utöver det inte går att bedöma så hade jag definitivt inte rått någon om att lägga paddar av någon sort som ska höja på något specifikt ställe.

Padda kan man absolut göra i vissa situationer , men aldrig att jag utifrån bilder på sociala media hade ordinerat padd eller typ av padd till någon . Du måste se hästen och sadeln och utifrån det isåfall komma med input .
Tack för svar ni två som svarat

Jag har nu köpt sadeln efter en veckas prov.

Har precis kommit hem ifrån sadelprovning och har lite funderingar. Mina gamla sadlar jag hade med mig låg visst bäst av de vi testade :D Så det var ju kul att man har lite koll i alla fall.
Dressyrsadeln är en Wellington Elite, fit 4, tum 17. Den är på gränsen till för vid men nu rider jag med pad och om jag stoppar om sadeln (den är ganska platt o stum i stoppningen) så menade utprovaren att den kommer ligga ännu bättre på henne. Men jag frågar mig själv om det är lönt att fixa till den gamle sadeln? Den har sprickor i kanten på sitsen och sadelgjordsstropparna har delat på sig (är i olika skikt)
Utprovaren tyckte det var värt att göra det jobbet. Eftersom den i övrigt ligger så bra på hästen och i grunden är en bra sadel.

Jag provade min tränares sadel på hästen i måndags och den låg SKITBRA på honom! Bara de att den kostar 50tusen och det finns ju inte på denna jord att jag ska köpa en sadel för så mycket:p som tur va så låg en annan också rättså bra och den kostar inte ens hälften så mycket så en sån får det bli.

Min sadel trycker framme på manken(får inte ens in fingrarna under när sadelgjorden är spänd) släpper nere framme vid bogen och ligger inte alls an baktill.
Konstigt nog är han inte alls öm vid manken.

Har precis kommit hem ifrån sadelprovning och har lite funderingar. Mina gamla sadlar jag hade med mig låg visst bäst av de vi testade :D Så det var ju kul att man har lite koll i alla fall.
Dressyrsadeln är en Wellington Elite, fit 4, tum 17. Den är på gränsen till för vid men nu rider jag med pad och om jag stoppar om sadeln (den är ganska platt o stum i stoppningen) så menade utprovaren att den kommer ligga ännu bättre på henne. Men jag frågar mig själv om det är lönt att fixa till den gamle sadeln? Den har sprickor i kanten på sitsen och sadelgjordsstropparna har delat på sig (är i olika skikt)
Utprovaren tyckte det var värt att göra det jobbet. Eftersom den i övrigt ligger så bra på hästen och i grunden är en bra sadel.
Har du kollat vad en "ny" begagnad likadan kostar? Ställ det i relation till vad det kostar att stoppa om och kanske byta stroppar. En sån fin engelsk sadel med bra träbom är ju faktiskt värd att kosta på lite. Sitsskinnet går ju också att byta, kostar ca 1800 spänn.

Jag provade min tränares sadel på hästen i måndags och den låg SKITBRA på honom! Bara de att den kostar 50tusen och det finns ju inte på denna jord att jag ska köpa en sadel för så mycket:p som tur va så låg en annan också rättså bra och den kostar inte ens hälften så mycket så en sån får det bli.

Min sadel trycker framme på manken(får inte ens in fingrarna under när sadelgjorden är spänd) släpper nere framme vid bogen och ligger inte alls an baktill.
Konstigt nog är han inte alls öm vid manken.
Vad var det för hysterisk sadel som kostar 50 papp?????

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 015
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 301
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 446
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 433
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30