Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderade på Vega Island också nyss, men fick mått på en 18 och insåg att den var väldigt liten efter att kollat mått på många 18 tums sadlar i olika märken. Hade en sån för flera års sen och då hade jag lite mindre rumpa och minns redan då att den var trång. Köpte mig en vanlig CC istället.

Funderade på Vega Island också nyss, men fick mått på en 18 och insåg att den var väldigt liten efter att kollat mått på många 18 tums sadlar i olika märken. Hade en sån för flera års sen och då hade jag lite mindre rumpa och minns redan då att den var trång. Köpte mig en vanlig CC istället.

mm provade en vanlig cc med +4 i bom och den passade inte tyvärr, var lite för trång tror jag. synd för. den satt jag perfekt i! Verkligen som att "komma hem"

@DrT alltså utan att veta annat än reflektion utifrån allt du skriver /skrivit genom åren ang ständiga sadelproblem osv med alla hästar du haft både här och andra sociala medier ..

Det måste vara helt unikt att ständigt ha så mycket felliggande/icke passande sadlar som hela tiden köps och byts ut ?

Jag känner att om det hela tiden blir så fel att du måste hålla på hela tiden : då måste det väl vara rimligt att prova byta metod så att säga ? Tolkat det som att du ofta provar ut själv och köper sadlar själv osv, ofta på annons för att sen prova själv ? Det funkar uppenbarligen inte så bra känner jag utifrån hur du ständigt och jämt letar sadlar ? :crazy:

@DrT alltså utan att veta annat än reflektion utifrån allt du skriver /skrivit genom åren ang ständiga sadelproblem osv med alla hästar du haft både här och andra sociala medier ..

Det måste vara helt unikt att ständigt ha så mycket felliggande/icke passande sadlar som hela tiden köps och byts ut ?

Jag känner att om det hela tiden blir så fel att du måste hålla på hela tiden : då måste det väl vara rimligt att prova byta metod så att säga ? Tolkat det som att du ofta provar ut själv och köper sadlar själv osv, ofta på annons för att sen prova själv ? Det funkar uppenbarligen inte så bra känner jag utifrån hur du ständigt och jämt letar sadlar ? :crazy:

finns flera sadlar som legat bra på hästarna, problemet är kombinationen stor röv, korta ben och oftast liten häst med kort rygg. Nästa problem är att min skada gör att jag helt enkelt lätt får ont. Jag har haft sadlar som min kropp mått bra med som suttit bra på en viss häst, men som inte känts lika bra på nästa häst. Med tanke på att jag haft uppimot 4 hästar samtidigt så har det helt enkelt varit en del jakt på sadlar, varav 3 var sadeltvångshästar. Sedan gillar jag sadlar, jag tycker faktiskt ärligt talat det är otroligt roligt att testa annat och nytt och känna hur mycket bättre det kan kännas. Jag ser inte ut som alla andra i kroppen, det är det som är problemet, i kombination med att jag inte trivs på 170 hästar och jag inte kan ha sadlar som känns halkiga eller hårda. Dessvärre lånar inte alla ut sadlar på prov, vilket gör att man måste köpa för att testa, därför måste man sälja vidare. I butikerna finns det mesta 16-17 tums sadlar och möjligen ngn enstaka 17,5 sadel. Jag måste ut och leta själv för inga utprovare har storlekar i min storlek som jag ens kan provrida i. Sist jag hade Equipe ute för att prova fick jag testa mig fram med 17 tums sadlar...i ett märke som inte ens är stort i 17 tum. Hur lätt är det att veta hur det ska kännas i rätt storlek?

En sadelrelaterad fråga!
Lånar dressyrsadel och använder några gånger varannan vecka typ. Den är ok men i te perfekt och jag hade i början en Mattes pad under.
Red utan idag och då är den lite vid och kommer rätt nära manken när hästen står stilla. När han travar och galopperar blir avståndet större- breddar sig väl då gissar jag.
Hade ni haft sadeln med pad eftersom den är vid och då kanske få konsekvensen att den blir lite trång när man rider eller ridit utan?
Känslan utan är bättre men det kan ju vara att jag kommer närmare hästen som gör det. Hästen själv verkar inte bry sig så mycket så länge han är nöjd med ridningen.

En sadelrelaterad fråga!
Lånar dressyrsadel och använder några gånger varannan vecka typ. Den är ok men i te perfekt och jag hade i början en Mattes pad under.
Red utan idag och då är den lite vid och kommer rätt nära manken när hästen står stilla. När han travar och galopperar blir avståndet större- breddar sig väl då gissar jag.
Hade ni haft sadeln med pad eftersom den är vid och då kanske få konsekvensen att den blir lite trång när man rider eller ridit utan?
Känslan utan är bättre men det kan ju vara att jag kommer närmare hästen som gör det. Hästen själv verkar inte bry sig så mycket så länge han är nöjd med ridningen.

Hade absolut haft fårskinn under, sadeln får aldrig klämma mot manken/ryggraden! Om den blir för trång och hamnar i bakvikt med fårskinn bör du inte använda den.

Hade absolut haft fårskinn under, sadeln får aldrig klämma mot manken/ryggraden! Om den blir för trång och hamnar i bakvikt med fårskinn bör du inte använda den.
Det är absolut inte så den tar i manken men om jag har 2 fingrar på höjden när vi står stilla och 3 i trav och galopp. Längst in i framvalvet då, är cutback så längst fram så där tar den ju mycket manke.

Tips?
Ny sadel måste inhandlas, dressyr, allround eller hopp.
Max 15.000kr, shoot! :-)
IMG_4404_zpsqbkqf0wk.jpeg

IMG_4402_zpsmumxp0yg.jpeg

Tips?
Ny sadel måste inhandlas, dressyr, allround eller hopp.
Max 15.000kr, shoot! :-)
IMG_4404_zpsqbkqf0wk.jpeg

IMG_4402_zpsmumxp0yg.jpeg
... ngt som är superduper rakt i alla fall :o.
Passier optimum, jaguar, jensen exmoor, kieffer(?), crown har också några rakare sadlar. I hopp så finns bates elevation+ och bates momentum som är väldigt raka.
Ser inte ut att vara en så lång rygg heller vilket nog är mer jobb än att profilen är rak, spec i kombination med stor och lång manke.

... ngt som är superduper rakt i alla fall :o.
Passier optimum, jaguar, jensen exmoor, kieffer(?), crown har också några rakare sadlar. I hopp så finns bates elevation+ och bates momentum som är väldigt raka.
Ser inte ut att vara en så lång rygg heller vilket nog är mer jobb än att profilen är rak, spec i kombination med stor och lång manke.
Tell me about it..
Min utprovade sa att det är viktigare att sadeln är kort än att den var spikrak på en sådan häst. Skulle den vara något svängd så räddar oftast stoppningen det.
Har ridit med en Jaguar xkc cc som ligger helt ok, jag sitter tyvärr inte lika bra i den, stöden blir fel för mig. Har en Crown grandee som har fungerat tills nu då den är för vid. Hoppas på att få prova en Amerigo alto 16,5 +2 som förhoppningsvis skulle kunna passa.
Ska hålla utkik efter märkena du rekommenderade!:)

@Toxid På min kille med liknande manke har jag haft Passier Optimum, Bates innova och Crown. De har ungefär varit i dom manken fungerat. Nu har jag måttat en Passier Optimum mono då jag tycker att de är de märket som har fungerat bäst. Dom går ju köpa snorbilligt begagnat med:D

Ska också ge mig ut och leta sadel framöver... Har en duktig utprovare som får komma ut men behöver nåt att gå på så hon vet vad hon ska ta med sig. Haft en Prestige Paris på hästen tills nu, tror den är 35" i bommen och 16" i sätet. Den ligger OK men något i bakvikt så jag lär behöva byta den. Förrförra ägaren hade en Prestige Meredith till henne som funkade bra, men jag har ingen aning om vilken typ av dressyrsadel som kan tänkas passa...

Den första bilden är inte så representativ på hästen då hon var tjock och ur form där, men man får en uppfattning om hur ryggen ser ut iaf.
14379989_1563086183717054_6575506306418309898_o.jpg

13575982_1477452225613784_6720762976420600397_o.jpg
Ungefär så här ser hon ut nu, men tanken är att hon ska musklas upp ytterligare framöver.

Förslag på sadlar som kan passa?

@Toxid jag har rak rygg och kort sadelläge med megahög och lång manke på min och crown funkar även för mig precis som @sommarminne skrivit som har liknande häst. Hög manke i sig är sällan ett problem att hitta sadel till, det är när väldigt hög manke som
Samtidigt även är väldigt lång som det kan bli svårt ibland då bomhuset på många sadlar inte tar en så lång manke samtidigt som höjden så att säga...

Även Frank Baines har funkat på min , så även Bates.

Jag har numera sen ett par år tillbaka dock en mycket dyrare sadel (Erreplus) då jag behövde hitta en sadel som även passade mig som ryttare optimalt .
Men övriga nämda sadlar har passat min häst fint . (Har F.ö en Crown allroundsadel som andrasadel fortfarande som jag rider ut med och även använder som omväxling de pass min häst ska joggas osv :) gillar den supermycket och hästen med :)

@sommarminne har du landat i en passier nu alltså ? :) jag fick för mig att du skulle få hjälp med ngn Prestige men har säkert rört ihop det :)

@Toxid jag har rak rygg och kort sadelläge med megahög och lång manke på min och crown funkar även för mig precis som @sommarminne skrivit som har liknande häst. Hög manke i sig är sällan ett problem att hitta sadel till, det är när väldigt hög manke som
Samtidigt även är väldigt lång som det kan bli svårt ibland då bomhuset på många sadlar inte tar en så lång manke samtidigt som höjden så att säga...

Även Frank Baines har funkat på min , så även Bates.

Jag har numera sen ett par år tillbaka dock en mycket dyrare sadel (Erreplus) då jag behövde hitta en sadel som även passade mig som ryttare optimalt .
Men övriga nämda sadlar har passat min häst fint . (Har F.ö en Crown allroundsadel som andrasadel fortfarande som jag rider ut med och även använder som omväxling de pass min häst ska joggas osv :) gillar den supermycket och hästen med :)

@sommarminne har du landat i en passier nu alltså ? :) jag fick för mig att du skulle få hjälp med ngn Prestige men har säkert rört ihop det :)
Svarar åt @sommarminne, hon har faktiskt gått o blivit sponsrad med Passier men haft märket tidigare i flera omgångar till sin "lilla" häst!

Precis som @Novali01 säger så har jag haft passier i 4 år på min och Bates innova nu ett år men kommer gå tillbaka till passier.:D
@mackan Prestige har släppt baktill på min så de har aldrig varit aktuellt. Eller inte med dom modellerna vi testat iallafall:)

Nu kan ni få hjälpa mig. Letar dressyrsadel till den här ryggen. Inte min häst så vill inte lägga för mycket pengar på sadel. Har fått tips om passier optimum och santa Cruz.

Han är forfarande ganska oriden så kommer förhoppningsvis muskla på sig lite mer i en inte allt för avlägsen framtid :)

IMG_8853.jpg

IMG_8854.jpg

IMG_8855.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 014
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 298
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 442
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 433
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar