Gräddponnyn ska få ny sadel. Dels ligger inte nuvarande perfekt och dels så vill jag så himla gärna ha en sadel som är skön för mig också. Nuvarande är en Stübben Siegfried cs bomvidd 31, Inga tecken på att ponnyn har något emot den, men den glappar baktill. Upplever att den är lite för svängd och kanske lite för smal.
Ponnyn har ingen extrem rygg på något sätt, normalhög och ganska bred manke, ganska rund rygg åt det bredare hållet, lätt svängd rygg som blir rundare och rakare i arbete.
Jag är en människa med överrörliga leder och känsliga knän. Det är viktigt att sadeln ger nära kontakt för benen och inte gör ponnyn bredare än han redan är att sitta på, så att säga. Mina höfter vill gärna ha smal midja för att vara glada med. Både flatback och sadlar med djupare säten, större stöd fungerar bra, så länge sadeln inte tvingar benen till vinkel där knäna tar stryk. Som om övriga kroppsliga problem inte är nog så har jag en svanskota som inte trivs i vilken sadel som helst, så mjuk sits (och rätt form såklart) är att föredra.
Sadlar vi gillar: Ponnyn gillade Stübben Tristan DL (inte koll på bomvidden), låg bra och ponnyn kändes nöjd när jag provridit flera gånger. Passade tyvärr inte mig riktigt.
Jag har inte ridit i så många dressyrsadlar senaste åren. Ett par olika stübben som inte varit katastrof men inte känts bra heller. Har ridit i en kompis Spalding som jag blev förälskad i. Har provsuttit en Exmoor dressyr som jag gillade mycket också.
Budgeten är runt 6000-8000 och de jag själv funderat över är i första hand Exmoor dressyr, eller någon Masterback. Masterback har jag aldrig känt/provat i verkligheten men de tilltalar mig i bild/text. Finns ju mycket begagnade sadlar inom budgeten också, bland annat Spalding dyker ju upp ibland till okej pris... Ni som har mer koll på sadeldjungeln, vilka märken är värda att titta på ut efter önskemålen och vilka kan jag direkt räkna bort?