Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag klarar mig inte utan mina Sprenger-stigbyglar. Har ridit med dem i tio år och de (få)gånger jag sitter i en sadel utan dem så tappar jag stabiliteten totalt. Kanske ovana nu för tiden men jag vill inte ha något annat längre.

Jag ska prova att rida i Oraclen i veckan så får vi se vad djur och rygg säger.
Jag som ryttare brukar tycka om lite djupare säten men min rygg brukar vara av annan åsikt.
Dessutom har vi en sadelutprovare som kommer i morgon som jag ska prata med.

Ang Amerigo så kanske det inte är en rättvis åsikt längre men jag provred massa modeller (de som fanns?)för ca 15 år sedan och gillade ingen av dem. Men som sagt, nu för tiden har både jag och säkerligen sadlarna ändrats en hel del.

Jag är idag inte heller förtjust i Amerigos flesta modeller. De är för uppbyggda sas för tidigt bak i sadeln för min kropp. Jag vill ha lägsta punkt längre bak.
Men deras CC:a är underbar för mig. :)

Jag klarar mig inte utan mina Sprenger-stigbyglar. Har ridit med dem i tio år och de (få)gånger jag sitter i en sadel utan dem så tappar jag stabiliteten totalt. Kanske ovana nu för tiden men jag vill inte ha något annat längre.

Jag ska prova att rida i Oraclen i veckan så får vi se vad djur och rygg säger.
Jag som ryttare brukar tycka om lite djupare säten men min rygg brukar vara av annan åsikt.
Dessutom har vi en sadelutprovare som kommer i morgon som jag ska prata med.

Ang Amerigo så kanske det inte är en rättvis åsikt längre men jag provred massa modeller (de som fanns?)för ca 15 år sedan och gillade ingen av dem. Men som sagt, nu för tiden har både jag och säkerligen sadlarna ändrats en hel del.

åh oraceln är ju jätteskön. Jag avskyr djupa sitsar men den va ju inte så djup att sitta i.

Jag har köpt nyligen en Equipe IceMono till unghästen, den är flat i sitsen. Ojoj vad jag älskar den. Inte första gången jag satt i den...men efter tredje gången o jag fann balansen i sadeln. Helt underbar. Så nu ride rjag båda mina hästar med den! Fast den ena måste ha pad då den blir för vid annars. Jag har ryggproblem efter en ridolycka men känner inget av denna sadel.

åh oraceln är ju jätteskön. Jag avskyr djupa sitsar men den va ju inte så djup att sitta i.

Jag har köpt nyligen en Equipe IceMono till unghästen, den är flat i sitsen. Ojoj vad jag älskar den. Inte första gången jag satt i den...men efter tredje gången o jag fann balansen i sadeln. Helt underbar. Så nu ride rjag båda mina hästar med den! Fast den ena måste ha pad då den blir för vid annars. Jag har ryggproblem efter en ridolycka men känner inget av denna sadel.

Vad passar den för ryggar?

Vad passar Equipe Icen på för ryggar? Klarar den hög manke?
Har spanat in den ett tag men kan inte hitta nån riktigt bra beskrivning O_o

Vad passar Equipe Icen på för ryggar? Klarar den hög manke?
Har spanat in den ett tag men kan inte hitta nån riktigt bra beskrivning O_o

Den är ganska rak, men båda mina hästar är överbyggda så det funkar ju på det också. Framförallt är den kort i anläggningsytan. Min är +2,5 så den är för vid för halvblodet och halvblodet har väldigt hög manke, så den kommer pga att den är för vid lite nära manken utan pad (med pad ingen fara alls dock) men är dock rymlig för unghästen som är vidare. Men den är inte lika rymlig för hög manke som andra modeller kanske om man ska ha den utan pad om hästen har väldigt hög manke. Vad jag förstått det som så har Equipe Emporio island ännu flatare sits än vad IceMono har. Den är flat men inte jätteplatt. Helt lagom tycker jag.

45.jpg

@Corax nja - det existerar nog inte två olika luftsystem idag alls utan snarare bara ett marknadsmässigt och det är det etablerade som funkar precis som andra sadlar med annan stoppning typ .... ;)

Flair hade ju en bra tanke men skulle nog kräva en del extra eftersom den fungerade och såldes som att "bara att pumpa och släppa ur luft utifrån preferens " . Nuvarande Wow är väl de som ligger bakom dessa sadlar och numera tagit fram en annan modell helt .

Senast ändrad:
@Corax nja - det existerar nog inte två olika luftsystem idag alls utan snarare bara ett marknadsmässigt och det är det etablerade som funkar precis som andra sadlar med annan stoppning typ .... ;)

Flair hade ju en bra tanke men skulle nog kräva en del extra eftersom den fungerade och såldes som att "bara att pumpa och släppa ur luft utifrån preferens " . Nuvarande Wow är väl de som ligger bakom dessa sadlar och numera tagit fram en annan modell helt .

Men Wow har ju fortfarande Flair i sina sadlar även om det går att välja ullstoppat eller foam oxå.

Men Wow har ju fortfarande Flair i sina sadlar även om det går att välja ullstoppat eller foam oxå.
Ja ? Säljer de Wow sadlar utifrån det som att hästägarna själva ska pumpa i eller ur luft efter behov så som tidigare såldes som argument på Flair ? Nej ? Så säljs ju inte Wow sadlarna och de säljer ju inget märke med Flair alls så som tidigare gjordes innan Wow sadlarna togs fram ?
Eller vad menar du ?

Ja ? Säljer de Wow sadlar utifrån det som att hästägarna själva ska pumpa i eller ur luft efter behov så som tidigare såldes som argument på Flair ? Nej ? Så säljs ju inte Wow sadlarna och de säljer ju inget märke med Flair alls så som tidigare gjordes innan Wow sadlarna togs fram ?
Eller vad menar du ?

Jag tolkade dig som att Wow inte såldes med Flair längre utan att dom tagit fram en ny stoppning. Jag vet inte om Flair någonsin har marknadsförts som något man ska hålla på med själv eller om det är sadelägare som tyckt att dom kan pumpa själva och gjort reklam för det. Vad jag vet så såldes Flair separat av bara en återförsäljare, i alla fall här i Stockholmsområdet.

@super nej då har du tolkat fel hur jag avsåg .
Jo Flair när det begav sig såldes och marknadsfördes som att hästägaren närsom kunde pumpa i /ur luft lite utifrån hur det passade . Det var allmänt hur de marknadsfördes och inte någon enstaka ÅF i ett specifikt län. Dock blev de som sagt aldrig stora på marknaden .

Iof kan jag tycka, om vi ska vara rättvisa, skiljde inte den marknadsföringen sig jättemycket från sadlar med annat system som säljs som att "ägaren kan bara byta till ett vidare/smalare järn närsom det behövs" .

Det är jättebra med möjligheter för anpassade av sadel utan att behöva byta sadel . Men jag ställer mig väldigt kritisk till försäljningsargument att "bara för ägaren att själv anpassa" allmänt . Det är ganska sällan normala gemene man har kompetens nog att göra sånt som sälj argument för en sadel i sig .
Samtidigt är det svårt ibland att hitta bra sadelsäljare absolut . Så jag kan förstå att säljargumentet att "du själv kan anpassa sadeln närsom utifrån behov" kan vara gångbart ....

Senast ändrad:
Den är ganska rak, men båda mina hästar är överbyggda så det funkar ju på det också. Framförallt är den kort i anläggningsytan. Min är +2,5 så den är för vid för halvblodet och halvblodet har väldigt hög manke, så den kommer pga att den är för vid lite nära manken utan pad (med pad ingen fara alls dock) men är dock rymlig för unghästen som är vidare. Men den är inte lika rymlig för hög manke som andra modeller kanske om man ska ha den utan pad om hästen har väldigt hög manke. Vad jag förstått det som så har Equipe Emporio island ännu flatare sits än vad IceMono har. Den är flat men inte jätteplatt. Helt lagom tycker jag.

45.jpg

Låter lovande även om jag blir lite tveksam med tanke på manken. Den ser iaf väldigt trevlig ut :up:
(Min häst har en hög och lång manke och behöver en kort sadel då ryggen är superkort :cautious:)

Har för mig att vi testade en emporio (dressyrmodellen) när vi var i väg på sadelprovning i våras som blev för tight över manken. men vet inte hur den är i Islandsmodellen, hittar ingen bra beskrivning där heller O_o

@Corax hann inte innan tiden gick ut så tillägg :
Summa summarum tycker jag absolut inte du ska förkasta Cair systemet utan att prova pga andra som haft Flair eftersom det är något helt annat .

Jag har goda erf som redovisat , även om jag idag rider i ullstoppat igen .
Jag håller inte med!
Har haft svåra ryggbesvär och är stelopererad i ländryggen.
Cairsadlarna går helt bort pga att jag upplever dem fruktansvärt hårda och stumma. Flair däremot fungerade alldeles utmärkt!
Rider idag i Harry Dabbs. Helt fantastisk sadel!

Kl!
Min häst har väldigt rak rygg(spikrak) med medelhög manke. Har just nu en equipe emporio men jag tror att jag måste ha en ny.

Jag har svårt att hitta vart jag ska sitta. Kommer med knäna långt fram över knästöden= jag hamnar för långt fram. Vilket resulterar i att jag har svårt för att hålla ner benen och sitta tungt..
Tror att jag behöver en med rättså djupt säte. Tänker typ childeric dac. Men den är ju så himla dyr!!
201631112165393811204626_sbig.jpg

Här är en liten bild på honom.

Gräddponnyn ska få ny sadel. Dels ligger inte nuvarande perfekt och dels så vill jag så himla gärna ha en sadel som är skön för mig också. Nuvarande är en Stübben Siegfried cs bomvidd 31, Inga tecken på att ponnyn har något emot den, men den glappar baktill. Upplever att den är lite för svängd och kanske lite för smal.

Ponnyn har ingen extrem rygg på något sätt, normalhög och ganska bred manke, ganska rund rygg åt det bredare hållet, lätt svängd rygg som blir rundare och rakare i arbete.

Jag är en människa med överrörliga leder och känsliga knän. Det är viktigt att sadeln ger nära kontakt för benen och inte gör ponnyn bredare än han redan är att sitta på, så att säga. Mina höfter vill gärna ha smal midja för att vara glada med. Både flatback och sadlar med djupare säten, större stöd fungerar bra, så länge sadeln inte tvingar benen till vinkel där knäna tar stryk. Som om övriga kroppsliga problem inte är nog så har jag en svanskota som inte trivs i vilken sadel som helst, så mjuk sits (och rätt form såklart) är att föredra.

Sadlar vi gillar: Ponnyn gillade Stübben Tristan DL (inte koll på bomvidden), låg bra och ponnyn kändes nöjd när jag provridit flera gånger. Passade tyvärr inte mig riktigt.
Jag har inte ridit i så många dressyrsadlar senaste åren. Ett par olika stübben som inte varit katastrof men inte känts bra heller. Har ridit i en kompis Spalding som jag blev förälskad i. Har provsuttit en Exmoor dressyr som jag gillade mycket också.

Budgeten är runt 6000-8000 och de jag själv funderat över är i första hand Exmoor dressyr, eller någon Masterback. Masterback har jag aldrig känt/provat i verkligheten men de tilltalar mig i bild/text. Finns ju mycket begagnade sadlar inom budgeten också, bland annat Spalding dyker ju upp ibland till okej pris... Ni som har mer koll på sadeldjungeln, vilka märken är värda att titta på ut efter önskemålen och vilka kan jag direkt räkna bort?

Nu kommer en (kanske) korkad fråga. Jag skyller på att jag inte behövt köpa ny sadel de senaste 18 åren och aldrig haft en luftstoppad sadel förut.
I alla fall, har köpt en Bates New CAIR till unghästen. När man sitter in en "vanligt" stoppad sadel (t.ex. ull) så sitter man ju inte upp i stigbygel i början för att undvika att sadeln blir sned från start (i alla fall gjorde man så när jag senast köpte sadel). Men är det lika viktigt att göra så med en luftstoppad sadel? Eller kan man sitta upp från t.ex. pall som vanligt och sedan anpassar den sig?
Tips mottages tacksamt :)

Gräddponnyn ska få ny sadel. Dels ligger inte nuvarande perfekt och dels så vill jag så himla gärna ha en sadel som är skön för mig också. Nuvarande är en Stübben Siegfried cs bomvidd 31, Inga tecken på att ponnyn har något emot den, men den glappar baktill. Upplever att den är lite för svängd och kanske lite för smal.

Ponnyn har ingen extrem rygg på något sätt, normalhög och ganska bred manke, ganska rund rygg åt det bredare hållet, lätt svängd rygg som blir rundare och rakare i arbete.

Jag är en människa med överrörliga leder och känsliga knän. Det är viktigt att sadeln ger nära kontakt för benen och inte gör ponnyn bredare än han redan är att sitta på, så att säga. Mina höfter vill gärna ha smal midja för att vara glada med. Både flatback och sadlar med djupare säten, större stöd fungerar bra, så länge sadeln inte tvingar benen till vinkel där knäna tar stryk. Som om övriga kroppsliga problem inte är nog så har jag en svanskota som inte trivs i vilken sadel som helst, så mjuk sits (och rätt form såklart) är att föredra.

Sadlar vi gillar: Ponnyn gillade Stübben Tristan DL (inte koll på bomvidden), låg bra och ponnyn kändes nöjd när jag provridit flera gånger. Passade tyvärr inte mig riktigt.
Jag har inte ridit i så många dressyrsadlar senaste åren. Ett par olika stübben som inte varit katastrof men inte känts bra heller. Har ridit i en kompis Spalding som jag blev förälskad i. Har provsuttit en Exmoor dressyr som jag gillade mycket också.

Budgeten är runt 6000-8000 och de jag själv funderat över är i första hand Exmoor dressyr, eller någon Masterback. Masterback har jag aldrig känt/provat i verkligheten men de tilltalar mig i bild/text. Finns ju mycket begagnade sadlar inom budgeten också, bland annat Spalding dyker ju upp ibland till okej pris... Ni som har mer koll på sadeldjungeln, vilka märken är värda att titta på ut efter önskemålen och vilka kan jag direkt räkna bort?
Har du kollat på Ordo Equester? Jag har Venus, och den är väldigt skön, och mycket sadel för pengarna. Passar normala ryggar eller lite rakare. Stöden är rätt stora, men bra utformade så det känns inte tvingande.

Jag har inga tips mer än att titta på Islandssadlarna, ofta bra till ponny och numer typ rena dressyrsadlar.

Min svanskota trivs i min Eques Sella Exclusive, har inte hört om någon annan med gnällig svanskota förr :D

Ställer min (kanske korkade) fråga igen. Hur sitter man in en luftstoppad sadel? Kan man sitta upp i stigbygeln direkt eller måste man bli upplyft för att inte riskera snedbelastning "från start"?
För mig är det viktigt att veta då jag pga skada endast kan sitta upp från pall. Om man behöver bli upplyft så får jag be någon annan hjälpa till med sadeln i början.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 431
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Tråden för spår