Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Ja, jag har stora problem med att överanalysera saker tyvärr. Jag tycker själv att det är jättejobbigt så jag förstår att andra tycker det :( Men det handlar verkligen bara om att jag vill förstå vad det är du syftar på med det du skriver. Jag får ångest när jag tror att det är nåt jag borde fatta men inte gör. Sorry för det iallafall.

Kul att du har en Erreplus, jag kan bara säga grattis och att jag är avundsjuk! :D Saftig prislapp som sagt men det känns som att det ändå är en sadel som faktiskt är värd det. Hade jag haft pengarna hade jag köpt en till hästen. Det är ju toppen att de går att ändra också. Vilken modell är det du har? Vet du om det är samma bom i de olika modellerna?

@Aquila jag vet faktiskt inte om samtliga modeller har samma bom eller ej. Däremot att det går att byta hela underredena på sadlarna utifrån vilken häst sadeln ska ligga på, samtidigt som man behåller samma säte/sits som sadeln har och som passar ryttaren för dennes egen del.
Jag har en Adelinde:)
Hästen är lite knepig att hitta sadlar till generellt även om jag trots det faktiskt lyckats haft sadlar som passat hästen och inte bytt/krånglat mycket alls . Däremot har mina egna finstilta behov som ryttare tidigare fått stå tillbaka lite till förmån att sadlarna passat hästen.

Nu har jag lyckats i det att sadeln passar både mig och hästen optimalt .

Senast ändrad:
@mackan Okej, tack för svar :) Då förstår jag varför vissa exemplar ser så mycket mer svängda ut än andra. Det är en Adelinde som andra medryttarhästen har också. Härligt att du har hittat den perfekta sadeln! :up:

La bara på sadeln lite snabbt på hästen men trots dåliga förhållanden: Är det helt fel sadel eller är den bara för vid?
dsc_1891_56bfb46d9606ee7104f90996.jpg

Usch, jag ska ge mig ut i sadeldjungeln igen. Damen har ändrat sig i kroppen och sadeln är för vid så bara att kasta sig ut.... Men vet verkligen inte vad jag ska ha. Ska testrida en i stallets Tekna imorgon och se hur det verkar.

*knapp*

Efter ett års konvalescens där hästen blev 'smällus fetus' och sedan bantning (men hon har fortfarande ca 50 kg övervikt)och långsam igångsättning (men nu igång)så börjar jag fundera över sadeln.
Hon har alltid varit rak i sin rygg men jag undrar om gravitationen har gjort sitt (hon blir 13 i år). Hon har en Jeremy Rudge som provades ut två månader innan skadan och jag tycker att den i grunden fortfarande ligger bra och hästen säger inget negativt om den.
Efter träning så ser man ett bra tryck längs bossorna men hon är svettig i 'trekanten' fram och längs 'knästöden' och sedan under kilbossorna. Alltså inte direkt emellan. Ska det vara så utan att det för den sakens skull är negativt?
Hon är inte klippt över ryggen och det ser ut som att pälsen under kilbossorna inte ligger slätt men absolut inte ruggad efteråt. Kanske det kommer av att jag skrittar av avsuttet?
Några reflektioner?

Sen undrar jag vad ni som har problem med ryggen (alltså era ryggar)har för sadlar?
Jag har svårt att verkligen slappna av i min lite hårdare JR. Samt att jag skulle vilja komma snäppet närmare hästen.

@Corax Jag har pålagringar i stora delar av nacken och en medfödd skada vid svanskotan och jag har haft väldiga problem emellanåt. Jag tycker att jag fungerat bäst med sadlar med cair. Sen har det bara varit ett stort plus att även hästarna känts bra i dom:up:

@Corax Jag har pålagringar i stora delar av nacken och en medfödd skada vid svanskotan och jag har haft väldiga problem emellanåt. Jag tycker att jag fungerat bäst med sadlar med cair. Sen har det bara varit ett stort plus att även hästarna känts bra i dom:up:

Tack för svar!
Jag har faktiskt aldrig provat en luftstoppad. Har tyckt det känts så meckigt med att hålla den lagom hela tiden då det är långt till närmsta 'verkstad'. :D Dessutom har de vänner och bekanta jag haft bytt bort sina luftstoppade rätt fort. Vad det har berott på vet jag inte.
Men jag kanske får kolla på det...

@Corax Vad menar du men hålla efter? Det är ett slutet system så de går varken få in eller ut något utan dom är underhållsfria:up:.

Allt är ju individuellt såklart men jag rekommenderar helt klart att ska testa:)!

@Corax Vad menar du men hålla efter? Det är ett slutet system så de går varken få in eller ut något utan dom är underhållsfria:up:.

Allt är ju individuellt såklart men jag rekommenderar helt klart att ska testa:)!
@Corax tänker på Flair systemet - inte Cair . Flair har att man själv släpper på/av luft i sadlarna . Mig veterligen är de inte särskilt prominenta på marknaden , har aldrig varit men har nästintill försvunnit helt nu .

Corax alltså Cair är ju som vilken sadel som helst fast med luft istället för ull/latex material ... Inget du behöver bry dig om att fixa och dona med alls själv . Däremot om sadeln passar dig och hästen behöver du inte bry dig om att den behöver omstoppning regelbundet ;)

Jag har varit väldigt nöjd med Cair sadel i många år, har gott att säga om dem om som sagt ryttaren och hästen passar i den . Precis som vilken annan sadel som helst .
Min kritik som ryttare utifrån mina optimala önskningar som JAG på den hästen/hästarna behövt , är att JAG tycker att man kommit längre ifrån hästen än med annan stoppning . Många andra upplever inte alls detta så återigen - det är individuellt hur det passar en som ryttare och ens kropp osv . Ungefär i linje med att vissa av oss föredrar ha mindre stöd osv i sadeln medans andra vill ha mycket mer djupa sitsar, knästöd osv .

Senast ändrad:
@Corax hann inte innan tiden gick ut så tillägg :
Summa summarum tycker jag absolut inte du ska förkasta Cair systemet utan att prova pga andra som haft Flair eftersom det är något helt annat .

Jag har goda erf som redovisat , även om jag idag rider i ullstoppat igen .

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av passier abs? Hur skiljer den sig rent sitsmässigt mot en passier optimum? Vilken typ av rygg passar den på?

Håller tummarna att någon här kan hjälpa mig med mina funderingar! :)

@Smallgot
Jag har har en ABS jag ska sälja nu men hade optimum innan jag köpte den. Tycker att dom är väldigt liknande att sitta i. ABSen jag ska sälja har dock något djupare säte men annars känns balansen väldigt liknande liksom. Man kommer väldigt nära hästen
Min häst har himla svår rygg och mycket sadlar har åkt fram och klämt bogbladen på honom så när jag köpte ABSen så var jag helt lyrisk över att sadeln äntligen hamnade i ett bra läge. Han har även sadelgjordsläget långt fram så tidigare har gjorden dragit fram sadeln, men på ABSen sitter stropparna bättre till i jämförelse med Optimumen.
Det är de jag kommer på, på rak arm:D

Kommer KANSKE att behöva leta ny sadel åt mig och hästen, jag större kvinna med bihang och hästen PRE-korsning med kort rygg = kanon! Vi har just nu en måttbeställd Jensen Amiral Evo 18" med anpassad rundbossa för att funka. Ska stoppas om till våren och jag hoppas att den då fortfarande kommer att passa men har en känsla av att det inte blir så. Haft den sedan dec 2012 och den har legat bra. Vilka dressyrsadlar är rymliga i sitsen samtidigt som de är korta i anläggningsytan?

@Corax hann inte innan tiden gick ut så tillägg :
Summa summarum tycker jag absolut inte du ska förkasta Cair systemet utan att prova pga andra som haft Flair eftersom det är något helt annat .

Jag har goda erf som redovisat , även om jag idag rider i ullstoppat igen .

Aha, då är jag med. Visste inte att det fanns två olika luft'system'.
Jag ska absolut prova om jag får chansen.

I dag fick jag för övrigt ett infall och frågade om jag fick lägga på stallkompisens Equipe Oracle +2 på kusen. Den ska säljas och har tidigare legat på en rundryggad ponny och jag hade noll och ingen förväntan på att den skulle passa. Men jag lägger på den och kliver förvånat bakåt ett steg. Sadeln låg som en smäck vid första anblick! :eek: Ni vet när något bara är en fröjd för ögat...
Jag blev lite chockad så jag tog inte ens några bilder men jag måste definitivt prova att rida i den! :D
Jag antar att det är urbota korkat att träna för tränare första gången man sitter i den, eller? Och spelar det någon roll om man har schabrak eller inte? *rookie*

Är det någon som vet mer om Oracle? Jag vet att det är singelkåpa men där slutar kunskapen...

Senast ändrad:
*knapp*

Efter ett års konvalescens där hästen blev 'smällus fetus' och sedan bantning (men hon har fortfarande ca 50 kg övervikt)och långsam igångsättning (men nu igång)så börjar jag fundera över sadeln.
Hon har alltid varit rak i sin rygg men jag undrar om gravitationen har gjort sitt (hon blir 13 i år). Hon har en Jeremy Rudge som provades ut två månader innan skadan och jag tycker att den i grunden fortfarande ligger bra och hästen säger inget negativt om den.
Efter träning så ser man ett bra tryck längs bossorna men hon är svettig i 'trekanten' fram och längs 'knästöden' och sedan under kilbossorna. Alltså inte direkt emellan. Ska det vara så utan att det för den sakens skull är negativt?
Hon är inte klippt över ryggen och det ser ut som att pälsen under kilbossorna inte ligger slätt men absolut inte ruggad efteråt. Kanske det kommer av att jag skrittar av avsuttet?
Några reflektioner?

Sen undrar jag vad ni som har problem med ryggen (alltså era ryggar)har för sadlar?
Jag har svårt att verkligen slappna av i min lite hårdare JR. Samt att jag skulle vilja komma snäppet närmare hästen.

Jag har rygg- och nack-problem. Jag föredrar nog ull före luft. Jag har gärna en cc:a utan mycket stöd. Rider mest och helst i min Amerigo CC. Och så har jag Spengers Bow balance som jag tycker hjälper om jag ska stå mycket.

Jag har en Equipe Oracle också. Det är eg en skön sadel. Men den ligger inte helt 100 på min häst och är lite för djup för mig. Så jag ska nog sälja den tänkte jag.

Jag har rygg- och nack-problem. Jag föredrar nog ull före luft. Jag har gärna en cc:a utan mycket stöd. Rider mest och helst i min Amerigo CC. Och så har jag Spengers Bow balance som jag tycker hjälper om jag ska stå mycket.

Jag har en Equipe Oracle också. Det är eg en skön sadel. Men den ligger inte helt 100 på min häst och är lite för djup för mig. Så jag ska nog sälja den tänkte jag.
Jag klarar mig inte utan mina Sprenger-stigbyglar. Har ridit med dem i tio år och de (få)gånger jag sitter i en sadel utan dem så tappar jag stabiliteten totalt. Kanske ovana nu för tiden men jag vill inte ha något annat längre.

Jag ska prova att rida i Oraclen i veckan så får vi se vad djur och rygg säger.
Jag som ryttare brukar tycka om lite djupare säten men min rygg brukar vara av annan åsikt.
Dessutom har vi en sadelutprovare som kommer i morgon som jag ska prata med.

Ang Amerigo så kanske det inte är en rättvis åsikt längre men jag provred massa modeller (de som fanns?)för ca 15 år sedan och gillade ingen av dem. Men som sagt, nu för tiden har både jag och säkerligen sadlarna ändrats en hel del.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 431
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar