Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade ju utprovare ute med sadelmärket...o delvis är 18 för lång för hästen o delvis så åker jag ifrån stöden o kanar omkring i sitsen i 18. Se bild några inlägg upp....nu orkar jag sitta kvar när hästen travar.

@Solis jag vet inte hur Bates New skiljer sig från Bates IW men den senare har jag många års erf av och den är förstås luftstoppad den med .
Hur hästarna gillar luft kan vara lite olika, mina har trivts i det . Jag själv har tyckt att luften gör att man hamnar lite "långt ifrån" / ovanpå hästen jmf med ull/latex stoppning . Men det lär vara en smaksak som med det mesta tänker jag .

Har en prestige D1 till min häst som passar men jag däremot trivs inte riktigt i den O_o
Har funderingar på att testa en amerigo alto då jag fattar det som att den har liknande "passform" som D1an. Även någon av Equipes modeller som passar samma hästtyp kan vara av intresse.

Någon som vet vilka bomvidder som motsvarar M som D1an är i?

Har en prestige D1 till min häst som passar men jag däremot trivs inte riktigt i den O_o
Har funderingar på att testa en amerigo alto då jag fattar det som att den har liknande "passform" som D1an. Även någon av Equipes modeller som passar samma hästtyp kan vara av intresse.

Jag hade en DI på prov till min, som satt helt ok, men jag vantrivdes att sitta i den (tror hästen kände det) kändes som man satt långt ovanpå hästen.

Jag har ju en M i D1 men ska troligen byta till en Alto +2 som är medium mot vid för att han kommer upp mer runt manken i Alto.. Men vanligtvis gissar jag på +1... Våra hästar har ju en lite lik historia så chansen/risken är väl att de båda ändras en del om vi byter sadlar,

Jag hade en DI på prov till min, som satt helt ok, men jag vantrivdes att sitta i den (tror hästen kände det) kändes som man satt långt ovanpå hästen.

Precis, är lite den känslan jag också får. Trivdes med sadeln i början, men nu när hästen börjat röra sig större (har varit konvalescent en lång tid innan) så känns den "begränsande".

Jag har ju en M i D1 men ska troligen byta till en Alto +2 som är medium mot vid för att han kommer upp mer runt manken i Alto.. Men vanligtvis gissar jag på +1... Våra hästar har ju en lite lik historia så chansen/risken är väl att de båda ändras en del om vi byter sadlar,

Tack, då fick jag lite siffror att gå efter :D Vill gärna ha en fårskinnspadd under så då kanske jag främst ska leta efter en +2.
Ja dom har ju det och det är intressant att du inte heller trivs med din D1. Aha så det var en alto du också funderade på :)

Dock verkar det inte finns någon alto i närområdet som vi kan prova, så vi får se hur lång tid detta "projekt" tar :p D1an funkar ju även om den inte känns optimal för mig...

@Solis jag vet inte hur Bates New skiljer sig från Bates IW men den senare har jag många års erf av och den är förstås luftstoppad den med .
Hur hästarna gillar luft kan vara lite olika, mina har trivts i det . Jag själv har tyckt att luften gör att man hamnar lite "långt ifrån" / ovanpå hästen jmf med ull/latex stoppning . Men det lär vara en smaksak som med det mesta tänker jag .

Tack för svar!:bow:

Jag har hört andra säga också att de tycker det känns lite som att sitta "ovanpå". Men det är, som du skriver, en smaksak. Jag tyckte den kändes mjuk och har fått för mig att luftstoppningen borde vara trevligare för hästen, bättre tryckfördelning än med "vanlig" stoppning. En sadel är i alla fall utprovad och beställd :)

Tack för svar!:bow:

Jag har hört andra säga också att de tycker det känns lite som att sitta "ovanpå". Men det är, som du skriver, en smaksak. Jag tyckte den kändes mjuk och har fått för mig att luftstoppningen borde vara trevligare för hästen, bättre tryckfördelning än med "vanlig" stoppning. En sadel är i alla fall utprovad och beställd :)

Jag hade nyss en Bates Innova och den va supertrevlig och hästen gillade den mycket! Kändes inte alls som man satt långt ovanpå den, men tycker Bates Isabell har betydligt högre bossor iof.

Jag hade nyss en Bates Innova och den va supertrevlig och hästen gillade den mycket! Kändes inte alls som man satt långt ovanpå den, men tycker Bates Isabell har betydligt högre bossor iof.
Nä sadlarna utvecklas ju väldigt mycket hela tiden och man utvecklar hela tiden sina sadlar utifrån märken och uppgraderar dem utifrån kund responser, säljresultat osv . det händer otroligt mycket på marknaden allmänt i takt med att efterfrågan (och insattheten från konsumenten) ökar !
Vad var det som Gjorde att du inte tog Innovan om du gillade den och även hästen?

Senast ändrad:
Jag köpte Innovan till min andra (ung)häst men jag va lite tveksam redan när jag köpte den att den skulle kunna bli lite för lång på hästen. Iochmed att hästen är under inridning så var det svårt att uppskatta det direkt hur den satt under motion. Testade den på min äldre häst för att känna lite av ridkänslan i den och gillade den. Men unghästen behöver sadeln så jag fick tyvärr sälja Innovan. Han har nu fått en Equipe Ice Mono. Den sitter mycket bättre på honom och är kortare i anläggningsytan.

Först och främst ett väldigt försenat TACK för all input! :bow:

Jag försvann ur tråden då olycksfågeln till häst gick omkull i hagen flera gånger pga en elak insekt och fick en muskelbristning i bakbenet så sadelletandet blev uppskjutet. Sedan blev det en Equipe till slut ändå, en oracle +1,5 som vi först hade med padd med inlägg men nu börjar han växa i den. Vi är fortfarande kvar i uppbyggnadsfasen (tar det väldigt lugnt) men hästen verkar trivas bra i den och har musklat sig väldigt fint (fått beröm av både vet och ET :up:) men funderar ändå på om den inte riktigt är tillräckligt rak, jag är orolig att den släpper lite väl tidigt. Så jag slänger in några bilder med en fråga om hur ni tycker att det ser ut?

b179276.jpg

b179277.jpg

b179278.jpg

b179279.jpg

Syns bättre att den släpper tidigt när man fotar lite närmare.

@Aquila dina frågor blir ju extra komplexa eftersom du frågar om råd allmänt vad som kan passa hästen samtidigt som du har väldigt specifika krav på hur den ska passa dig . Blir omöjligt att svara på i stort sett om ryttarens egna preferenser och upplevelse av sadeln ska in i bilden samtidigt .

Jag tycker inte det ser ut från bilderna som att din häst har ngt unikt svårt sadelläge eller rygg alls . Helt övertygad om att det inte ska behöva vara jättesvårt att hitta en sadel till den med en kunnig med i bilden . Men som sagt blir omöjligt att ge ngra större tips eftersom du även har krav hur den ska passa dig samtidigt och hur den passar dig kan ju ingen råda från här .

Jag känner att jag måste svara på detta då jag blir lite förvirrad och orolig att jag har någon ton i mina inlägg som jag inte inser själv när du skriver sådär. Vilka ”väldigt specifika” krav är det du uppfattat att jag har ställt? Enda ”kravet” jag kan se att jag nämnt för egen del är att jag inte kan ha en jättebred midja på sadeln. Att jag vill att tyngdpunkten ska vara långt fram är ju för hästens skull och en del i passformen enligt mig. Precis som du skriver så frågade jag allmänt om vad som eventuellt skulle kunna passa hästen och ingenstans har jag krävt att någon ska ta hänsyn till mina preferenser när de rekommenderar en sadel, det är inte som att jag skulle skälla ut någon som rekommenderar en sadel till hästen som jag sedan upplever som för bred liksom :D Det enda jag har efterfrågat är andras erfarenheter av hur de upplever sadlar. Ingen kan säga hur en sadel kommer att passa mig och det är jag naturligtvis medveten om men det är ändå intressant med andras erfarenheter. Har jag uttryckt mig dumt på något sätt som får dig att tolka mig som att jag haft alla dessa ”krav” för att någon ska få tipsa om en sadel? Jag är inte så van att uttrycka mig i skrift så jag vill gärna veta om jag kan ändra på något för att göra mig bättre förstådd.

Jag trodde inte heller att det skulle vara så svårt att hitta en sadel som det har varit. Det svåra är väl det där med att veta vem som faktiskt är kunnig. Vi tog hjälp av 3 olika sadelprovare (varav 2 väldigt dyra) med icke tillfredsställande resultat. Den ena tyckte t.ex. att dessa sadlar låg i framvikt:
b147657.jpg

b147661.jpg

Hen tyckte att hästen skulle ha Prestige 34an som låg så att den djupaste punkten hamnade ca 15 cm från kanten på bakvalvet (högt bakvalv). Jag försökte lite fint fråga om inte balansen i sadeln såg lite fel ut och att ”som jag har fått lära mig” ska Prestige sadlar ha tyngdpunkten ganska långt fram (?) och att det såg ut som att man bara skulle sitta på bakvalvet när sadeln låg sådär. Hen blev sur och jag blev totalt dumförklarad och när jag gick med hästen så passade hen dessutom på att säga till hästens ägare med föräldrar att jag minsann ville att alla sadlar skulle vara för vida och att dom inte skulle lyssna på mig…:meh: En annan av sadelutprovarna tyckte att han skulle ha en Bates innova, visserligen lagom i bomvidd men den låg som en gungbräda på hästen. Den tredje verkade åtminstone ha mer koll på passform etc men hen tog bara med nya sadlar av sitt eget märke trots att vi uttryckligen bett om att få prova så många olika märken som möjligt och dessutom ville ha en begagnad. Men annars kunde hen rekommendera Amerigo alto (och jag tänkte att den är väl knappast tillräckligt uppbyggd bak för honom?). Så vi gav upp lite till slut och letade själva. Provade bl.a. en Globus crincle som låg rätt ok men kunde varit något rakare som allt annat vi provat, men till slut blev det en Equipe oracle som sagt som var något av en chansning då den inte kunde provas innan men enligt återförsäljaren av Equipe som vi pratade med skulle det vara den som var mest lik olympian (jag känner mig osäker på om det uttalandet stämmer dock), den har som sagt fungerat bra hittills men jag har ju mina funderingar som jag luftade i inlägget ovan.

oraceln är ju den modell som är mest svängd av deras modeller. Hade en sån på prov till min med och den va betydligt mer svängd än viktorian, emporion och olympian jag även testade.

@DrT Ja jag tycker också den verkar vara mer svängd än olympian. Konstigt uttalande av ÅF. Den som bör vara mest lik olympia i passform borde väl rimligen vara emporion, om jag har fått för mig rätt att det är samma bom i dom, dock är det ju det där med att den bara finns i en bomvidd. Någon viktoria har vi inte provat men provade en elegance och en bocelli och de båda släppte tidigare än oraclen. Och samtidigt så har jag sett flera här på buke skriva att de har just en oracle till sin väldigt raka häst så jag vet inte riktigt vad jag ska tro...

@Aquila oj !
Nej verkligen inte - då har du missförstått mig !
Jag har avsett att svara att det helt enkelt är omöjligt att ge råd rakt av både att sadel ska passa hästen samtidigt som ryttaren skriver att de inte har en aning om vilka sadlar som kan passa hästen, och samtidigt om mycket egna preferenser . Det var väldigt länge sen jag skrev svar också och du har ju skrivit /delgivit en del sen dess ?

Senast ändrad:
@mackan Okej :up: Det förstår jag och håller med om! Det var inget jag förväntade mig heller, alltså att någon skulle kunna säga om en sadel passar både mig och hästen. Jag tolkade dig ungefär som att du tyckte att det blev omöjligt att tipsa om sadel till hästen öht pga att jag nämnt mitt önskemål om icke-jättebred midja men jag förstår nu (hoppas jag iallafall?:D) att du helt enkelt bara menade att det inte går att säga vilken sadel som passar båda. Ursäkta den missuppfattningen! :)

@mackan Såg ändringen nu, vad är det du menar egentligen med mycket egna preferenser? Nu blir jag orolig att jag har skrivit nåt som jag inte fattat igen för vad jag kan se är det bara en enda grej som inte är något jättesvårt att hitta i en sadel, den enda sadeln jag verkligen upplevt som alldeles för bred är santa cruz leopolden. Ja det var länge sen du skrev, och mitt senaste inlägg i den här tråden var innan det, så jag förstår inte vad du menar att jag har skrivit och delgivit efter det? Jag har liksom inte orkat skriva något på buke över huvud taget sedan dess fram tills igår. Eller menar du inlägget ovanför svaret till dig i tråden? Har jag skrivit nåt i det som förändrar något i ditt svar eller vad är det jag inte förstår?

@DrT Tack för bilderna, intressant! Det är ju tydligt att oraclen är mer svängd. Din häst ser ju heller inte ut att vara lika rak som min medryttarhäst, eller är han kanske rak i sadelläget? Jag blir bara mer och mer sur på ÅF. Jag pratade med hästens ägare om att jag var tveksam och att oraclen såg betydligt mer svängd ut på bild men hon valde att lyssna på ÅF, vilket jag förstår, särskilt efter att 2 av 3 sadelutprovare känt att de behövde dumförklara mig inför henne för att jag ifrågasatte vissa saker, och en återförsäljare av det gällande märket borde ju veta tänker man. Sedan läste jag som sagt om flera som har en oracle på sin raka häst så jag höll tummarna hårt att den skulle funka ändå. Den kunde ju helt klart vara rakare men det jag funderar på är om det är skadligt på något sätt att den släpper så pass tidigt om den ligger still och hästen trivs? Nu börjar det ju komma ut lite olympior på beg. marknaden och jag försöker komma fram till om jag ska vara jobbig och försöka pusha för att byta ut den vi har nu så snabbt som möjligt eller om den kan funka ett tag till tills han ändå måste byta till en bredare bomvidd. Jag tycker ju att det är en olympia han ska ha om han nu ska ha en equipe, är själv inte så förtjust i latexpaneler men ägaren är equipefrälst och de är ju onekligen väldigt bekväma för ryttaren. Jag hade dock hellre sett att han fick en erreplus, andra medryttarhästen har en sådan och det är en jättetrevlig sadel för både häst och ryttare tycker jag. Viktorian såg himla trevlig ut också, synd att den är så dyr...

Nu blev det långt som vanligt och lite halvt kl, allt är inte specifikt riktat till dig :)

@Aquila men jösses vad du analyserar :eek:
Nej du har inte skrivit nåt tokigt och jag har redan kommenterat det jag gjort så nu kan vi väl släppa hur den andra menade/inte menade ?

Som kommentar till Erreplus : jag rider i sådan och kan verkligen rekommendera märket..... Otrolig passförmåga IOM att bossorna går att byta osv..., jag älskar den helt enkelt , och hästen också . Aldrig haft en bättre sadel . Prislappen är hemsk - men jag tröstar mig med att slår man ut priset på alla dagar man sitter i sadeln så känns det mer hanterbart :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 431
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar