Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har en prestige D1 till min häst som passar men jag däremot trivs inte riktigt i den
Har funderingar på att testa en amerigo alto då jag fattar det som att den har liknande "passform" som D1an. Även någon av Equipes modeller som passar samma hästtyp kan vara av intresse.
Någon som vet vilka bomvidder som motsvarar M som D1an är i?
Jag har ju en M i D1 men ska troligen byta till en Alto +2 som är medium mot vid för att han kommer upp mer runt manken i Alto.. Men vanligtvis gissar jag på +1... Våra hästar har ju en lite lik historia så chansen/risken är väl att de båda ändras en del om vi byter sadlar,Har en prestige D1 till min häst som passar men jag däremot trivs inte riktigt i den
Har funderingar på att testa en amerigo alto då jag fattar det som att den har liknande "passform" som D1an. Även någon av Equipes modeller som passar samma hästtyp kan vara av intresse.
Någon som vet vilka bomvidder som motsvarar M som D1an är i?
Jag hade en DI på prov till min, som satt helt ok, men jag vantrivdes att sitta i den (tror hästen kände det) kändes som man satt långt ovanpå hästen.
Jag har ju en M i D1 men ska troligen byta till en Alto +2 som är medium mot vid för att han kommer upp mer runt manken i Alto.. Men vanligtvis gissar jag på +1... Våra hästar har ju en lite lik historia så chansen/risken är väl att de båda ändras en del om vi byter sadlar,
@Solis jag vet inte hur Bates New skiljer sig från Bates IW men den senare har jag många års erf av och den är förstås luftstoppad den med .
Hur hästarna gillar luft kan vara lite olika, mina har trivts i det . Jag själv har tyckt att luften gör att man hamnar lite "långt ifrån" / ovanpå hästen jmf med ull/latex stoppning . Men det lär vara en smaksak som med det mesta tänker jag .
Tack för svar!
Jag har hört andra säga också att de tycker det känns lite som att sitta "ovanpå". Men det är, som du skriver, en smaksak. Jag tyckte den kändes mjuk och har fått för mig att luftstoppningen borde vara trevligare för hästen, bättre tryckfördelning än med "vanlig" stoppning. En sadel är i alla fall utprovad och beställd
Nä sadlarna utvecklas ju väldigt mycket hela tiden och man utvecklar hela tiden sina sadlar utifrån märken och uppgraderar dem utifrån kund responser, säljresultat osv . det händer otroligt mycket på marknaden allmänt i takt med att efterfrågan (och insattheten från konsumenten) ökar !Jag hade nyss en Bates Innova och den va supertrevlig och hästen gillade den mycket! Kändes inte alls som man satt långt ovanpå den, men tycker Bates Isabell har betydligt högre bossor iof.
@Aquila dina frågor blir ju extra komplexa eftersom du frågar om råd allmänt vad som kan passa hästen samtidigt som du har väldigt specifika krav på hur den ska passa dig . Blir omöjligt att svara på i stort sett om ryttarens egna preferenser och upplevelse av sadeln ska in i bilden samtidigt .
Jag tycker inte det ser ut från bilderna som att din häst har ngt unikt svårt sadelläge eller rygg alls . Helt övertygad om att det inte ska behöva vara jättesvårt att hitta en sadel till den med en kunnig med i bilden . Men som sagt blir omöjligt att ge ngra större tips eftersom du även har krav hur den ska passa dig samtidigt och hur den passar dig kan ju ingen råda från här .