Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Vad kul! Det gick bra? Hittade ni nåt hos henne(jag vill inte skriva ut namnet)?

Jag det går bra med de två ihop. Nej, köpte honom i närheten av Skövde.... Har nu fått två lastbilskåp. Så jag håller på att bygga ett lösdrift. Hoppas att vädret blir skönt nästa vecka, då måste jag måla de!

Rinda är glad att hon har fått en kompis! :D

Här kommer ett ny taget kort på Fighter sen jag var och hälsade på han idag.
Han har det så himla bra :)
IMG_5845.jpg

Har en liten fundering eller några kring ardennersvansar. Hur brukar ni göra med svansarna, kortar ni dem? Hur ska svansen klippas och se ut när den är färdig, ansas den uppe vid svansroten? Jag tycker personligen att det är snyggt och ser välvårdat ut med en kortad svans men är ju också av uppfattningen att svansen kan vara skön att vifta flugor med på sommaren. Min unghäst har mycket man och svans, määäängder av tjockt tagel och svansen blir smutsig. Tänkte därför mest av praktiska skäl korta in svansen, inte mycket men något.

Inte ansa den vid svansroten, då går de ju inte att fläta.
Jag rycker svansen så den är tunn och så håller jag den kort.
Det blir lättare att fläta om den är tunn. Är den för kort är det bara att hänga dit lite extra bast så går det att fälla upp den vid flätning.

Vi klipper svansen på hösten, när alla jobbiga flygfä börjat försvinna!
Klipper av den presis under svansroten. Jag tycker det är hur snyggt som helst! Och det är ju en ras grej, presis som fjordingens stubb man å halvblodets korta man!

Vad bra, då vet jag lite mer! Jag ansar inte svansen alls utan klipper av den (får prova mig fram med länden i början). Undrar nu bara, ska den klippas rakt av så den ser avskuren ut eller ska den "mjukklippas" liksom i en båge?

Du klipper bara rakt av. Jag måste ta min snart med. Min Malva har jag låtit den växa på och den är såå grisig. Den verkar bli för tung för att lyfta på när man ska göra ifrån sig..:crazy:

Aha, tänkte inte på det! Det kan såklart vara tyngden som gör det och i kombination med "gräsbajs" blir det inte riktigt bra... Då ska jag prova klippa rakt av, det blir säkert snyggt också!

Hej hopp!
Jag har en ardenner, Akleja e. Akke. Hon är 7 år, och jag köpte henne när hon var fem, började rida in henne för ca ett år sen, men nu blir det ingen mer träning för henne. Har varit halt i sommar och vid undersökning så hade hon jätte mycket artros i en framhov, hon kommer tydligen aldrig att bli bra så om hon får ännu ondare är det inget man kan göra någonting åt =( Dessutom hade hon kraftig hovbroskförbening, jag vet inte om det kan spela någon roll men så var det i alla fall...

Nu går hon hemma i hagen och skrotar, vet inte hur jag ska göra med henne, skulle så gärna vilja ta ett föl, men så tänker jag på det där med hovbroskförbeningen, om det kan ha med hältan att göra, och om det är ärftligt...? Jag vill ha en häst som håller för att jobba! Hon var oröd fram tills hon var fem år men sen när jag började rida henne så blossade det upp.

Ska säga att hon inte är helt ren i gången nu heller, även fast hon inte gör något. Hon markerar lite, lite även när hon går i hagen. Det kanske är dumt att utsätta henne för den extra vikten att bära ett föl? Jaja, det är ju inte aktuellt förrän till våren i alla fall så jag har ju ett tag på mig att bestämma mig. Får se hur hältan utvecklar sig under vintern.

Usch, det är så himla tråkigt!! Var bara tvungen att skriva av mig lite...

http://www.facebook.com/home.php?#/...lobal&view=global&subj=580995868&id=645866082

// Sofia

Jag skulle inte ta föl på henne. Jag röntgar mina innan dom sätts i avel. Min tvååring ska röntgas nu i vår. Dels så är hovbrosket ärftligt och dels så är hon halt.

Avvakta och se hur det ser ut, men jag skulle inte hoppas allt för mycket på henne. Tyvärr.

Ja, visst är hovbrosket ärftligt? Jag har nämligen hört delade menigar om det. Jag har dessutom hört att om en häst har mycket hovbroskförbening så kan det blir problem om man vill använda hästen, dvs inte bara låta den gå i hagen som många uppfödare gör. Hörde en "ardennermänniska" som sa att det spelade väl ingen roll om hästarna hade mycket hovbroskförbening för de användes ju ändå inte så som man gjorde förr i tiden. Men om man nu VILL använda sin häst?

Nej, jag är verkligen skeptisk till att betäcka, men har fått mycket påtryckningar från uppfödare eftersom stoet är så "fint"... Hon har fin exteriör, men har inte så bra benställning, vilket egentligen inte har kommenterats på premieringar. Hjulbent bak och inåttåad fram, fast det verkar inte som om domarna lägger så stor vikt vid sådant? Det borde väl vara ganska stor risk att fölet ärver en del av benställningen?

Nej, jag ska inte hoppas på henne. Det kommer väl fler hästar antar jag, men det känns...

Ja, visst är hovbrosket ärftligt? Jag har nämligen hört delade menigar om det. Jag har dessutom hört att om en häst har mycket hovbroskförbening så kan det blir problem om man vill använda hästen, dvs inte bara låta den gå i hagen som många uppfödare gör. Hörde en "ardennermänniska" som sa att det spelade väl ingen roll om hästarna hade mycket hovbroskförbening för de användes ju ändå inte så som man gjorde förr i tiden. Men om man nu VILL använda sin häst?

Nej, jag är verkligen skeptisk till att betäcka, men har fått mycket påtryckningar från uppfödare eftersom stoet är så "fint"... Hon har fin exteriör, men har inte så bra benställning, vilket egentligen inte har kommenterats på premieringar. Hjulbent bak och inåttåad fram, fast det verkar inte som om domarna lägger så stor vikt vid sådant? Det borde väl vara ganska stor risk att fölet ärver en del av benställningen?

Nej, jag ska inte hoppas på henne. Det kommer väl fler hästar antar jag, men det känns...

Ja, det är ärftligt. Ja det kan ju bli problem om man använder dom, men det är inte säkert. Men i min avel så vill jag föda upp hästar med så stor hållbarhet som det går och med en sån kraftig hovboskförbening så är det tveksamt. Om alla hade den inställningen att "vi använder dom ju iaf inte" så är snart ardenneraveln på utdöende. Då finns det ingen ide att ens hålla på om "vissa" bara förstör med det tänket.

Benen är ett gissel på ardenner. Inåttåad är många, jag har en här, men det jag kan göra är att försöka hitta en bra matchning med hingsten. Fölet jag har efter det stoet i år är jättebra i benen. Benställningen är ärftlig med. Man vill ju ha så korrekt benställning som det går. Bra ben och hovar så har man oftast en bra hållbar häst. Och är det nåt som är problemet med ardenner så är det benen. Jag har sett flera ardenner efter Akke som har skeva framben, kommer dock inte ihåg om det var höger eller vänster som dom var lite vridna från knäet. Tror att det var höger.

Ja det är tråkigt när det blir problem. Jag hade ett sto här som jag tagit två föl efter. Och fölen föds defekta och blivit tvungna att avlivas. Det är inget skojigt heller. Stoet är nu sålt som körhäst och inte som avelssto, trots diplom och utmärkt KBI. Jag lider med dig.

Jag håller helt med dig! Man ska aföda upp hästar som håller för arbete! Undrar varför det har blivit så mycket dåliga benställningar? Jag har hållit på en del, och sett mycket fjordhästar förut och där verkar det inte vara lika vanligt alls med felställningar. Är det för att hästarna är så stora och grova?

Hur är det nu med röntning av hovbrosk för hingstar, är det ett krav för att bli godkänd att man röntgar? Fast vad spelar det egentligen för roll om alla ändå kommer in, oberoende hovbroskstatus... Vi som vill välja kan ju i och för sig välja en som är UA, men det känns ju rätt hopplöst om inte ALLA kör på samma spår...

Det jag märkt är att det slarvats med verkningen, åtminstone på min unghäst. Han var inte verkad under sitt första levnadsår. Vid första verkningen (med hästen i min ägo) justerade hovslagaren rejält på ena framhoven där han var intåad. Det har blivit något bättre men inte helt, skulle ju justerats mycket tidigare. Han får dock beröm av hovslagaren för sin fina benställning och sina fina hovar, så det låter lovande för framtiden!

Jag håller helt med dig! Man ska aföda upp hästar som håller för arbete! Undrar varför det har blivit så mycket dåliga benställningar? Jag har hållit på en del, och sett mycket fjordhästar förut och där verkar det inte vara lika vanligt alls med felställningar. Är det för att hästarna är så stora och grova?

Hur är det nu med röntning av hovbrosk för hingstar, är det ett krav för att bli godkänd att man röntgar? Fast vad spelar det egentligen för roll om alla ändå kommer in, oberoende hovbroskstatus... Vi som vill välja kan ju i och för sig välja en som är UA, men det känns ju rätt hopplöst om inte ALLA kör på samma spår...

Det är tyvär för få som verkligen andvänder sina hästar i arebet, därför läggs det nog inte så stor vikt på benen! vilket är väldit tråkigt! Dom hra blivit aldeles för klena i benen oskså!

Och utan bra ben så har vi snart inte några ardenner kvar heller. Det är benen som tar stryk.. Synd att dom uppfödarna som inte bryr sig gräver graven åt ardennerrasen.

Jag hörde för en månad sedan att min hästs mor är avlivad när hon var 10 år. Var något fel med hennes ben. Hoppas inte att min häst får det.... :eek:

Hej!
Idag kommer det en ända från Sthlm (5-6 timmars enkel resa) för att kolla på Måns, vårat föl.
Vilka entusiaster det finns.
Ingen är gladare än vi. Vi håller tummarna att någon verkligen vill ha Måns. Han är så himla snäll och go. Kommer sakna honom mycket!
Näste vecka bär det iväg till Huseby.

Om det var hovbroskförbening så kan du alltid röntga Rinda för att se redan nu hur det står till. Hovbroskförbening kan komma senare i livet med, men då är det oftast att dom fått det pga användandet. Det räcker att rida och köra på hårt underlag så kan dom få det. Men den typen av hovbrosk är inte ärftligt.

Är det slitage så kan det bero på hur dom är verkade eller hur benställningen är. Men många ardenner har fått sluta sina dagar pga benen.

En liten liten felvinklig blir enormt mycket när dom breddar sig och blir grövre. Innåttåade föl vill jag inte ha.. Innåttåningen kommer eller kan komma när dom breddar sen. Inom NSV så har dom avlat att dom ska vara innåttåade så att dom drar bättre, jag tror att det är likadant med ardenner. Jag vill ha så raka som möjligt. Men mina båda ston är något innåttåade, så det justeras så mycket som det går och sen ska dom betäckas med hingstar som inte är det.

Jag har för mig att det inte är ett krav att röntgas. Men, precis som du säger så kvittar det.. Alla kommer in iaf. Det skulle vara strängare med hovbrosket. Varför avla på nåt som KAN leda till en sämre häst? Hingstar som är kraftigt förbenade går tokbort för min del, oavsett hur snygga dom är. Helst ska det vara UA!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V