Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Här lite bilder på oss. Det är tredje gången jag sitter på henne!

r23j0k.jpg

2cfsguc.jpg

Brukar ju följa den här tråden i tysthet nu när jag för tillfället har "rätt" ras i hagen... ;)

Kommenterar detta om vet besiktning av unga hästar.

När jag köpt unghästar oavsett ras, (den senaste var 1 år och av rasen kallblodstravare) så gör jag alltid en "gårdsbesiktning".

Anledningen till det är att jag vill ha ett kvitto på att hästen är frisk.
Ingen snuva, att hjärta och lungor låter som de skall och ben och hovar ser korrekta ut. Ett litet travprov för att se att det inte finns hälta. (dock låter jag aldrig böja en så ung häst) ... ja ett kvitto på att individen är frisk och kry helt enkelt.

Kan visserligen avgöra det själv, men jag har då inget "officiellt kvitto" på att det förhåller sig på det viset.

En så pass ung häst skall inte ha varit ut för några direkta stora skador. Det förutsätter man nog som köpare. De borde i så fall synas. Medfödda defekter... ja då måste hästen till klinik om det inte är något som syns med blotta ögat.

I mina ögon är en gårdsbesiktning alltså till för att få just ett kvitto på att den här hästen för dagen ser frisk och kry ut och ser ut som det förväntas av en individ av den rasen vid den åldern...

Har även sålt häst där köparen valt att inte besikta. Då har jag själv beställt gårdsbesiktning innan köpet avklarats. Helt enkelt för att ha samma typ av officiellt kvitto på att hästen var frisk och kry när köpet gjorde upp.

Senast ändrad:

Det gick toppen allting, hon var super att lasta ! Bara gick rakt in och vi körde hem utan några som helst problem .

Hon är cool lugn och verkligen supersnäll så det ska nog inte vara några problem med henne :laugh:

Bilder kommer snart ;)

Hej!
Vilken fin häst du köpt! Men är det verkligen renrasig ardenner?????:confused:

här kommer lite kort på Fighter på sitt nya sommar bete :)

hstarnaaug09003.jpg
[/IMG]
hstarnaaug09011.jpg
[/IMG]

Jag brukar börja när dom är 3år, men då är dom oftast inkörda innan. Då är det oftast bara att hoppa på och åka iväg.:)

Jag brukar börja när dom är 3år, men då är dom oftast inkörda innan. Då är det oftast bara att hoppa på och åka iväg.:)

Hmmm... ju mer jag följer den här tråden desto säkrare blir jag på att Mulle enbart till utséendet är en ardenner :vissel:

Oj vilken fining! :love: Rejälla ben och nacke, riktig liten snygging =)

En liten bild på Botik 11698

29026843.jpg

Fin hon är:love:
En liten fråga, tänkt att hon ska fortsättas ridas bettlöst?:)

Tack! Jag vet inte om jag ska fortsätta med att rida bettlöst. Rinda tycker inte mycket om bettet, hon blir bara envis. Men vet inte om jag kan `hålla` henne. Hon är absolut lugn och snäll, men vet inte om det funkar i framtiden. Alltså, jag vet inte!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar