Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar
Hej!
Ny i sammanhanget.
Min kära sambo har hållt på med ardenner i hela sitt liv och just nu har han 3 st. En märr med föl samt en ettåring.
Nu har jag med blivit intresserad och det håller på att ta över mitt travintresse också. :-)
Har varit och tittat lite premierinar detta året och denna veckan har det ju också varit några stycken. Vi skulle stamboksföra hans sto i Hamneda i tisdags. Jag var nervös hur fölet skulle bete sig men han var snäll. Inte jättehanterad precis.
Nu fick vi inga höga poäng vilket vi visste om. Dels pga att hon har för klena ben.
Tyvärr har min sambo inte tiden över till sina hästar. Tidigare använde han dom mycket till att köra o skogen och inom jordbruket.
Märren (5 år) är tyävrr inte inkörd. Men hon är lugn och trygg och nu ska vi ta ett ryck och köra in henne. Hon är tömkörd och vi har dragit linor efter henne :-)
Nu när jag har sett körprov och alla fina ardennerhästar så har jag även börjat sätta igång med ettåringen. Hon var väldigt nervös och rädd innan då hon har fått gå ensam av lite olika själ. Sen släppte vi ihop henne med mina travare. Nu är hon en helt annan häst och jag är jättesugen på att köra in henne och även visa henne.
Tyävrr är hon inte anmäld till något i år, men nästa år om vi har kvar henne så vill jag visa henne.
Hon ser tydligen rätt bra ut. (Jag har noll koll, men det finns ju andra som har).
Även fölet ska tydligen se bra ut. Han ska ev visas på fölmönstring i höst.
Nu har jag berättat lite..... Hoppas jag får "komma med i gänget" ;-)