Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Jag har vart med om att hästar som är lite ivriga brukar lugna ner sej när dom väl är på premeringen :) Annars så är det väl bara för dej att hålla lugnet. Fast det är inte lätt :p
Min lilla dam är lugn hoppas hon skötter sej i år :)

Det enda du kan göra är att öva. Ju mer du övat ju mer säker är hon på vad som ska göras och då blir hon mer lätthanterad.

Vara i god tid på premieringsplatsen är ett mycket bra tips med. Så hon får höra när dom drar igång högtalare och transporter och folk kommer.

Sen är det bara att ta tre djupa andetag och stilla nerverna.;)

Sen är det bara att ta tre djupa andetag och stilla nerverna.;)

Du är ju där, så det måste gå bra! Hon har nu har ett bra bett (3 delat), och Rinda lyssnar till halt, skritt och trav. Jag har travat en hel del bredvid henne. Vad trött jag blev, jag har ingen kondition alls! :D:D

kl

Då har man blivit hästägare till yttligare en ardenner :) Så snart har jag två.. Det är min Amelias Hel-syster :D
Frågan är bara vad hon ska heta? Något på C, inga förslag? :D Hon är bara nån månad än :)

Det kommer att gå bra!

Vi behöver nog vara där en timme innan det börjar, alltså vid nio. Och jag behöver ca en timme att fläta. Och sen restid och lastning.

Det funkade med ett av de tredelade? Dom brukar gilla dom.:)

Hej!
Ny i sammanhanget.
Min kära sambo har hållt på med ardenner i hela sitt liv och just nu har han 3 st. En märr med föl samt en ettåring.
Nu har jag med blivit intresserad och det håller på att ta över mitt travintresse också. :-)
Har varit och tittat lite premierinar detta året och denna veckan har det ju också varit några stycken. Vi skulle stamboksföra hans sto i Hamneda i tisdags. Jag var nervös hur fölet skulle bete sig men han var snäll. Inte jättehanterad precis.
Nu fick vi inga höga poäng vilket vi visste om. Dels pga att hon har för klena ben.
Tyvärr har min sambo inte tiden över till sina hästar. Tidigare använde han dom mycket till att köra o skogen och inom jordbruket.
Märren (5 år) är tyävrr inte inkörd. Men hon är lugn och trygg och nu ska vi ta ett ryck och köra in henne. Hon är tömkörd och vi har dragit linor efter henne :-)
Nu när jag har sett körprov och alla fina ardennerhästar så har jag även börjat sätta igång med ettåringen. Hon var väldigt nervös och rädd innan då hon har fått gå ensam av lite olika själ. Sen släppte vi ihop henne med mina travare. Nu är hon en helt annan häst och jag är jättesugen på att köra in henne och även visa henne.
Tyävrr är hon inte anmäld till något i år, men nästa år om vi har kvar henne så vill jag visa henne.
Hon ser tydligen rätt bra ut. (Jag har noll koll, men det finns ju andra som har).
Även fölet ska tydligen se bra ut. Han ska ev visas på fölmönstring i höst.

Nu har jag berättat lite..... Hoppas jag får "komma med i gänget" ;-)

¨Välkommen=)

Nu behöver jag lite hjälp innan jag blir tossig. Hur fraktar ni era ardennrar? Vad krävs för släp, tjänstevikt/totalvikt etc. Funkar det överhuvudtaget om man kör lättare bil typ Vw Golf kombi med B-körkort. Jag bara snärjer in mig i den här djungeln. Tacksam för lite tips och idéer...

kl

jaha imorn sp gäller det för min dam att premeiras! Så nervös jag är !!:eek:

Jag kör med en Pajero sport och ett Ifor Williams släp. Totalvikten på släpet är 1990 och då får jag lasta 1140kg.

Jag tror att det blir svårt att kunna dra en ardenner med en golf kombi. Räkna på att hästen väger 800-1100kg. Då behöver du ha det i lastvikt. Oftast behövs boggi, stor bil och BEkort för att köra lagligt.

Ok, tack! Jag har några år på mig innan pållen når sin vikt men det kan vara bra att ha ett "riktmått".

Det är alltid svårt att bedöma en ettåring. Men Hon ser bra ut över ryggen, något kort. Halsen är kort och lite tunn. Hon är långbent. Men det är jättesvårt med en ettåring. Dom hinner ändra sig många gånger..;)

Här kommer en presentation på min nya häst.

Romina e: Frej u: Robana Född -07

Här är hon precis hemkommen. Malva och Malvör har gått tillsammans med henne hos hingsthållaren så dom känner igen varann. Malva och Malvör hämtades ett par dagar innan, det är en bit att åka.. ( 30mil tur och retur)

DSC01341.jpg

DSC01340.jpg

DSC01342.jpg

Detta kortet är taget igår kväll.

DSC01348.jpg

Och en bonusbild på min lilla terrorist.. Malvör.. En linslus som ska sitta i knäet på en om han fick..

DSC01347.jpg

Vad stor Romina är. Och bara 2 år (ser lite ut som Rinda, men hon är redan 3)! Och Malvör, vilken söt kille!

Igår hämtade vi hem våran Freja e.Rolang,,,som har varit hos hingst!!!
Freja är dräktig med JUBEND:banana::banana:.......mvh c.:love:

Vårt första ardennerföl var också efter Jubend. :) Tyvärr hann han bara bli 3 år innan han (troligtvis) förgiftades av något i hagen. Jag har inte sett honom sedan han såldes, men det var vad jag fick höra i alla fall.

Fina nya hästar endel har fått hem:D:love:
Usch vad ni gör mig avis:mad: Vill bara hem och upp och rida min tös nu, men går ju inte...:cry:
Hoppas alla har de bra med sina underbart fina pållar allafall:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 681
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar