Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

det skrivs dåligt här tycker jag :-(
Jaha.. Bara för man har fått upp ögonen för min sambos ardennerhästar så är det en som ev ska komma och kolla på ettåringen här ovan i helgen och ev köpa. Ok, förstår att han måste han sälja kanske. Men hon är så fin och go.

Nu börjar det dra ihop sig till årets andra stora händelse. den första var ju hingstpremieringen i våras och nu är det ju riksen. :)

Själv så ska jag åka dom korta 60 milen enkel resa dit ner för att se alla fina hästar :) är det ngn mer som ska dit?

Vart är den i år?=) Sugen på att åka dit, vill se Asterix o Tyra:P

Jag har suttit på min ardenner Rinda idag! Var första gången. Det gick kanon. Rinda tyckte att det var spännande, men hon var jättesnäll! Efter helgen en försökt till!:D:D:D

fick 38p. 8a av 14 så jag är väl nöjd över min dam. Hon skötte sej jättebra! O nu är hon hos en annan hingst, Sacarol får hoppas det blir något där istället :) Min nya kommer även snart med, Culleen hel syster med Amelia =)

Jag har suttit på min ardenner Rinda idag! Var första gången. Det gick kanon. Rinda tyckte att det var spännande, men hon var jättesnäll! Efter helgen en försökt till!:D:D:D

Vad kul!! Det kommer att gå bra, hon är så pass lugn och snäll.:D

Japp ska dit!
Ska på på scandic också. Tyvärr inte gå på festen. Blir lite dyrt för två personer.
Får tjuvkika lite.

Jag har ridit in min sambos ardenner nu med föl vid sidan. ELler ridit in. Har inte ens travat än. Men hon är snäll alla fall. Ska börja trava nu nästa vecka. Lite nervöst. Men jag har cowboy sadel så jag sitter säkert ;-)
Hoppas inte hon skenar bara.

kl

Hoppas att det går bra att jag skriver i denna tråden..

Nu har jag bestämt mig! Jag ska skaffa en ardenner. Jag tror att jag har koll på några saker som jag måste vara tydlig med i sökandet men skulle vilja ha er hjälp. Vad ska jag hålla utkik efter? Akta mig för?

Jag ska vara tydlig med att den inte kan vara arbetsmyra, vad har sett så klarar vissa inte av att stå en vecka utan att arbeta hårt och ibland kommer jag inte hinna motionera den (planerar barn och sånt).

Hovar? Fång? Exem? Menatlitet? Försäljare? Speciella stamtavlor?

Min dröm är en ardenner att lunka runt med i skogen och att köra lite timmer för husbehovet.. Jag är lugn av mig och gillar att inte stressa så jag ska försöka hitta en lugn ardenner...

Tacksam för tips.

Senast ändrad av en moderator:

Provade faktiskt att trava idag. Gick jättebra. Hon såg lite tjurig ut men gjorde inget. Fölsingen stod boxen och han höll sig med lugn.
Kan kanske snart börja ta mig ut på en liten skogsrunda.
Så skönt att hon inte är nervös över att vara borta från fölet och tvärtom.

*Lånar tråden lite*

Är det någon som vet vart man kan läsa program till Elmia som är nu ihelgen som kommer?
Har aldrig vart där, men är sugen på att åka dit nu i år, men kan inte åka båda dagarna, så är nyfiken på vilken dag som är mest givande för min del. Självklart är det ardennrar som ligger varmast om hjärtat ;)

I dag är Malva ultraljudad och hon är dräktig med Findus.:laugh:

Undrar oxå var man kan hitta lite mer info om Elmia?
Ni som varit där, vilken dag är den mest givande?

Jag har ett 2 år gammalt sto till salu efter Krabat - Reveny och det var en tjej ute i fredags och tittade på henne. Om hon bestämde sig för att ta henne så ville hon ha henne veterinärbesiktigad. Hon ville alltså göra en gårdsbesiktning.

Hur vanligt är det egentligen att köpare gör besiktningar på ardennerhästar och speciellt då så pass unga hästar som 2 åringar? Jag menar, vårt sto har bara gått i en hage. Blivit tömkörd ett par gånger på ridbanan, that´s it. Vad kan hon ha dragit på sig för skador egentligen? Blev bara så pass över att hon ville kasta pengar på sådant på henne. Har aldrig hört talas om någon som gjort det, oavsett ras.. när det gäller unghästar alltså.

Hon vill antagligen bara vara säker på att hästen inte har någon medfödd skada (fast då borde hon ju gjort en på station) :) Låt henne göra en, även om hon inte vill ha henne sen får du ju ett hum om hur hästen är konditionsmässigt:)

När veterinären var ute hos en av våra andra hästar för några veckor sedan överöste hon vårt ardennersto med beröm om hur fin hon var i kroppen, hur hon var exteriör osv. Tydligen födde hon upp ardennerhästar. Kul att höra sådant från någon som kan. :)

Ja, hon får jättegärna göra en besiktning, tyckte bara det var konstigt att göra en på en sådan ung häst.. och av just rasen Ardenner som är den billigaste hästrasen att försäkra hos Agria. ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 682
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar