Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Fasen va skój. Hoppas att det går hela vägen nu med. Varför valde du den Akron? Dels har han ju låga poäng och dels så har han ju kraftig förbening. För färgens skull?

Nej, det var för att Frej tordes vi inte ta igen om det var nåt med just Cola och honom som gjorde att Tycho blev dålig. Palör var på bete och då var det Akron kvar. Han passar bra exteriört med Colan så det blir ett test för att se om det är Cola som gör de dåliga fölen. Är det så så kasseras hon för avel.

Fick en ide bara.. Kan det vara nåt som hon inte ger fölet i mjölken eller i livmodern som gör detta? Selen?

Tack alla som gratulerar!

Det känns kul, men ändå mycket skrämmande med föl igen. Vill inte att det ska gå illa igen.. :crazy:

Tack alla som gratulerar!

Det känns kul, men ändå mycket skrämmande med föl igen. Vill inte att det ska gå illa igen.. :crazy:

Det är väl klart att det kommer att gå bra. Så mycket otur kan man ju bara inte ha en gång till.

Nej, det var för att Frej tordes vi inte ta igen om det var nåt med just Cola och honom som gjorde att Tycho blev dålig. Palör var på bete och då var det Akron kvar. Han passar bra exteriört med Colan så det blir ett test för att se om det är Cola som gör de dåliga fölen. Är det så så kasseras hon för avel.

Fick en ide bara.. Kan det vara nåt som hon inte ger fölet i mjölken eller i livmodern som gör detta? Selen?

Selen och kalkbrist KAN vara en orsak. Men det är mycket svårt att veta. Tror det är omöjligt att svara på. Sedan är ju vissa ston korta i kroppen och ger krokiga föl med. Men jag tror inte att storyn kommer att upprepa sig igen.

Har ni inga andra hingstar där uppe då?

Selen och kalkbrist KAN vara en orsak. Men det är mycket svårt att veta. Tror det är omöjligt att svara på. Sedan är ju vissa ston korta i kroppen och ger krokiga föl med. Men jag tror inte att storyn kommer att upprepa sig igen.

Har ni inga andra hingstar där uppe då?

Det som finns är Tudor, och nu så pass sen på säsongen finns Milano med.

Tudor tar jag absolut INTE! Jag lurade på Milano, men han kommer så pass sent för att det fanns abortvirus där han brukar stå, först nu är han i faggorna.

Milano är ju efter Carton och Caruso är efter Carton. Cola är efter Rolang- Caruso, det blir för nära.
Visserligen så är Palör efter Snällman och malvas mormor är efter Snällman med..

Idag har vi varit på premiering. Och här är lite resultat.

Cola 88798=40p Stambokförd med AB. Måtten: 157-206-25cm Hon gjorde ett KBI med 10-10-10-10-10=50p :bump::banana::bump:

Malva 88788=39p. Måtten 155-220-25. Även hon gjorde ett KBI fast med poängen 10-10-10-10-8. 8:an var för att hon är så pass framåt.

Jag är mycket nöjd med hästarna idag. :banana::bump:

Nu är Malva tyvärr själv för att Cola och Debbie har åkt till Debbies ägare. Jag ska försöka få tag på sällskap snarast.:)

Grattis, kanon poäng ju. Kan ju inte bli bättre.

Tackar! :bow:Nu börjar nog snart mul göra sig ett namn inom ardennervärlden ;)

Tajpans ägare var där med igår och han skulle ta med honom till Grevagården nu i vår och försöka få in honom som hingst igen. Så kanske, kanske, kan Malva bli stambokförd då. :)

Har oxå en ardenner. En 6-årig märr. Fick sitta andra föl nu 23 juli. Haft problem med båda fölningarna. Båda fölen kotade över på frambenen och båda har fått pencilin i en vecka direkt efter fölning. Bossan (Eller Bossanova som hon egentligen heter) har inte fått ut efterbörden. Men efter vetrinär små har det alltid ordnat sig... så tyvärr kommer jag inte fortsätta inom avel.

Passar på att ställa en fråga innan tråden sjunker för långt bak i systemet..... :smirk:

Rider ni era ardennerhästar?
vad har ni för sadel!!!!!????

Jag ska köpa en sadel till min, men vet inte alls vad jag ska leta efter.... :confused:

Någon som har provat en bomfri?

Häls Embla

Jag rider min ardenner. Har haft en vanlig sadel, westernsadel, barbackagjord och bomlös sadel. Den bomlösa har vart kanon det har även barbackagjorden vart. Men tyvärr finns det sällan gjordar som passar.
Så man får hitta olika förlängningar ;)

Vad kul att denna tråd startades!! Jag är medryttare på en ardenner-valack. Han är 5 år och håller just nu på att köras in. Han är väl inget bra som ridhäst men hittils ser körningen verkligen lovande ut :)

Är det förresten nån som känner till en Revill-avkomma?? Denna är just efter honom :D

Min lilla dam har två avkommor efter honom. En förra året som heter Rebus och nu i år en som än så länge kallas lillemannen... :rofl:

Vi har ett ardennersto hemma, Coriana, e: Flaré. Hon är betäckt och konstaterad dräktig med Pirat (Pontus). Just nu har hon en stofölunge vid sidan som är e: Berol.

Hon hade en rätt svår fölning, ungen låg rätt men trots kraftiga värkar hade hon problem att få ut ungen utan hjälp. Är detta vanligt bland ardenner? Har ardennern svårare fölningar jämfört med andra raser?

Tajpans ägare var där med igår och han skulle ta med honom till Grevagården nu i vår och försöka få in honom som hingst igen. Så kanske, kanske, kan Malva bli stambokförd då. :)

Fast jag tror knappt att dom går med på att göra det. Dom kommer nog att stå på sig och mena på att han inte var i aveln just då... :crazy:

Vi har ett ardennersto hemma, Coriana, e: Flaré. Hon är betäckt och konstaterad dräktig med Pirat (Pontus). Just nu har hon en stofölunge vid sidan som är e: Berol.

Hon hade en rätt svår fölning, ungen låg rätt men trots kraftiga värkar hade hon problem att få ut ungen utan hjälp. Är detta vanligt bland ardenner? Har ardennern svårare fölningar jämfört med andra raser?

Många påstår att ardennern har svårare och mer komplicerade fölningar än andra raser.

Det tycker inte jag, Pamelas första fölning var inte jobbig så utan hon släppte inte efterbörden, men år gick allt som smort, allt var klart på ca 30 min, fölning och efterbörden släppte som den skulle:)

Om du menar att fölningen tog 30 min så är det väldigt lång tid.

Hej alla ardennermänniskor =)
Vad kul med en ardennertråd!! Jag har ett ardennersto som heter Akleja och är 6 år. Hon är efter Akke. Jag köpte henne i oktober förra året och då var hon dräktig med Expo, men tyvärr så förlorade vi fölet... Men vi kommer till riks i alla fall! Såg att det var flera här som skulle dit så vi kanske ses!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V