Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Varför gillar du inte importerna då? De svenska hästarna blir ju bara mindre och mindre...
sen tycker jag det är konstigt med det här bevarande stödet att ardennern är en svensk ras. skitsnack!!

Jag gillar inte importerna just pga att dom ser inte ut som den "svenska" ardennern. Jag är mycket noga med att bara välja friröntgade hingstar till mina ston som är friröntgade. Det har inte varit samma koll och urval i andra länder som det varit i sverige, därav är våra svenska "friskare". Dels när det gäller hovbrosk och hudsjukdomar osv.

Jag skulle använda en importhingst som absolut sista utväg till mina ston, men så länge det finns svenska så kommer jag att använda dom.

Hm, den sidan har jag aldrig sett hos ardennerföreningen i östergötland, tvärt om har jag fått relativt mycket hjälp när det har varit något. Däremot ser man ju vilka människor i föreningen som är mest populära exempelvis på premieringar. Jag blev ju lite pikad när jag visade min minst sagt hingstiga åring. Han har en väldans massa hormoner i kroppen just nu :eek: men jag står för att han var lite besvärlig. Jag såg det mest som miljöträning. Över lag tycker jag att det verkar väldigt bra i både brukshästklubben och ardennerföreningen. Visst finns det några "rötägg" men det finns det ju alltid vart man än kommer. Det är bara att undvika dem.

Dom jag träffat i östgötska föreningen är bra, men det är ledningen som jag håller på att bli galen på. Jag blir uthängd som den som har den där 9000registrerade stoet och när ledningen har mage att stå och säga att den och den uppfödaren inte har koll på sina hästar.. DET gör mig vansinnig!! Sköt om sitt eget bord först.. Det finns hingsthållare som håller sina hingstar/hingst instängda hela vintern och större delen av sommaren för att dom blir så hingstiga.. Det finns dom som inte sköter sina heller.. Varför inte hänga ut dom istället..

Jag ska iaf iväg till Kvinnerstaskolan i Örebro den 2:e augusti och visa mina och göra körbarhetsprovet med dom. Även den 9000reggade. Någon som ska dit??

Ska bli spännande att se poängen på dom i går. Jag tycker dom blivit snyggare än förra året. Och då fick Malva 41p och Cola 40p.:)

"kl"

Till er som är emot importerna: gäller det bara ardennern eller är
ni emot importer i alla raser??

Själv har jag inget emot det, MEN givetvis ska det vara friska o bra individer som har nått att tillföra aveln.
Mej veterligen finns det ett antal "svenska" ardennrar som har div
åkommor som avlas hej villt på, är de ok då:confused:

"kl"

Själv har jag inget emot det, MEN givetvis ska det vara friska o bra individer som har nått att tillföra aveln.

eftersom att jag inte kan något om dom andra raserna så kan jag bara stå för det jag tycker om importerna på ardenner.

självklart så tycker jag att det är fel att avla på både hingstar och ston som har div. åkommor. man kan ju aldrig få bort sånt om man avlar hej villt på hästar som har olika åkommor.

Tycker desutom att det ska vara noll tolerans på hovbroskförbeningen.

"kl"

Man ska aldrig avla på individer som har div åkommor. Det tillför inte aveln något utan det enda man gör är att förstöra avelsarbetet för några år framåt. Jag avlar inte på dåligt material. Utan jag vill ha full stam, och friska individer och ett bra temperament. Det jag kan sträcka mig är att använda en hovbroskförbenad hingst just för att bevara färgen. Och då är det inte totalförbenad som gäller. Ex så är ett av mina ston betäckt med Akron, hon som hade Tycho. Hon passade med Frej, men jag vill inte riskera en fölunge till, OM det skulle hända igen. Därför blev det Akron.

Men övriga åkommor är jag mycket restriktiv med.

Jag är inte emot alla importer av alla raser. Bara hästen kan tillföra något i rasen, så lik den modellen som vi har och det finns dokumenterad stam. Korsningar finns förut. ;)

Jag hade en NF hingst med Dansk och Engelsk stam på förut och det var inte alltid så populärt bland de svenska. Jag förstår dom, den var inte alls lik en "svensk" NF. Min var smäcker, med långa ben och längre hals. Den "gamla" typen av svenska NF var ganska korta, kompakta och kortare ben. Iaf dom jag sett häromkring som var födda på -70talet.

Ang ardennerimporter så tycker jag att det är aldeles för mycket "belgisk blå" över dom. Dom är avlade på ett sätt som gör att dom har så mycket massa och kött på sig som möjligt och det liknar inte våra "svenska" alls.

Senast ändrad:

Fattar inte att hingstar med totalförbening blir godkännda, lindrig kan kanske va ok om dom har något annat att tillföra som ardennern behöver.
Finns ju faktiskt ett antal hingstar som är rönkade ua. Dom har jag tittat på till vårat sto, du vet ju villka;)

Sen har plumpen turen att ha en av (enligt min smak) dom bästa hingstarna gående där hema:love:
Har ju visat sej att han förärver sej bra me, gett många bra avkommor me underbart temperament.

Lite till mul också:

Visst är dom belgiska/holländska ardennrarna lite annorlunda.
Men jag tycker inte det är fel o få in lite massa (lägg märke till lite)
i dom svenska hästarna, tycker dom har tappat lite av massan som ju ska finnas på ardennrar + att dom tappat storlek.
Påpekar åter igen att givetvis måste importerna vara av bra material.
Ska bli kul o se vad dom ger i avkommeväg.
En egen fundering: varför inte låta importer betäcka en sesång, ta ur avel ett år för o se om avkommor håller kvalite.

Har ju letat hingst till stoet här hema hela sommaren nu, måste säga att det har varit väldigt svårt att hitta en bra hingst som dessutom
ska passa stoet. Många hingstar , visst, men åndå inget o välja på.
Kanske vi som är kräsna.....;)

Men hursom haver så ses vi alla på riksen o hoppas på en skön helg
med massa ardennrar.

Mvh kubina

"kl"

Fast nu diskuterar vi ju ardennern i denna tråden.Vissa raser måste ju importeras jusst för att den svenska aveln har inte kan erbjuda det som behövs på marknaden. Ta tex Morgan eller Fellponnyn. Där måste man ju ta in för att kunna bedriva avel. Det behövs absolut inte innom ardennerrasen.

Det jag kan sträcka mig är att använda en hovbroskförbenad hingst just för att bevara färgen. .
DÄR har man ett stort problen. Folk avlar för färgen. Sedan vad som ligger gömt det är lite skit samma för folk köper ''färgen'' och får massa skit på köpet. :crazy:

Fattar inte att hingstar med totalförbening blir godkännda, lindrig kan kanske va ok om dom har något annat att tillföra som ardennern behöver.
En egen fundering: varför inte låta importer betäcka en sesång, ta ur avel ett år för o se om avkommor håller kvalite.

Mvh kubina
Vad skulle det vara för ''annat'' menar du då? Något som är värt att ta risken?

Vet du vad det kostar att importera och ta fram en hingst? Tror inte någon hingshållare frivilligt skulle låta sin hingst betäcka ett år, ta ur han i aveln 3-4 år och sedan få in hingsten igen. Då är risken ganska stor att nya hingstar har kommit in och hingsten har tappat status.

Jag tycker nog lite så här.

Att imopreta hingstar är bra men som många säger bra indivder! Jag vill ha bättre ben och massa som tyvär ät för dålig på våran svenska ardenner även mina egna! Därför jag vill ha det är att vi andvänder hästarna dagligen i arbete och då krävs styrka och egen vikt och bredd!

Sen det här med att föreningen vill bredda aveln då föreslår ju jag att inte låta samma hingst betäcka mer än kanske 50 st ston och därefter kanse max 5 om året. att kanske 10 hingstar betcäker störe delen av våra ston tycker inte jag gynnar aveln..

Mera massa??? Var?? Det är ju det ända dom har!!! Kortbenta blaffor är ju vad det finns på marknaden nu.Vart vill du ha mera massa? För vad jag kan se så finns det ingen plats att pressa in mera massa på ardennern nu. Tragiskt..

DÄR har man ett stort problen. Folk avlar för färgen. Sedan vad som ligger gömt det är lite skit samma för folk köper ''färgen'' och får massa skit på köpet. :crazy:

Där tog jag Akron som exempel. Det går inte att få tag på skimmel annars, om man inte importerar. Han är svensk, trevlig och faktiskt snygg, enda "felet" är kraftig förbenad.. När det gäller brunskimmel, rödskimmel osv där det faktiskt finns bra material, så ska man köra på det. Fux och Brun finns det ju gott om, så där är det bara att välja.

Annars så varför inte göra som NF aveln, att vissa hingstar hamnar i en speciell stambok och deras avkommor, de med importstammar, och dessa "tveksamma". Så kan dom ju gå över efter ett antal generationer.

Mera massa??? Var?? Det är ju det ända dom har!!! Kortbenta blaffor är ju vad det finns på marknaden nu.Vart vill du ha mera massa? För vad jag kan se så finns det ingen plats att pressa in mera massa på ardennern nu. Tragiskt..

Ingen knubbsäl med taxben direkt. Han+mor+syster friröntgade. Och efter att ha gått i arbete både i skog och åker har han vi 18 års åldrer inte en skugga på hovbrosken.

P5140509_edited.jpg

Där tog jag Akron som exempel. Det går inte att få tag på skimmel annars, om man inte importerar. Han är svensk, trevlig och faktiskt snygg, enda "felet" är kraftig förbenad.. När det gäller brunskimmel, rödskimmel osv där det faktiskt finns bra material, så ska man köra på det. Fux och Brun finns det ju gott om, så där är det bara att välja.

Annars så varför inte göra som NF aveln, att vissa hingstar hamnar i en speciell stambok och deras avkommor, de med importstammar, och dessa "tveksamma". Så kan dom ju gå över efter ett antal generationer.

Var det inte Akron som fick varningen att man skulle passsa sig för vilket sto man betäckte för hingtsen var rätt skarp i lynnet. Och varför man godkänner en sån hingst å sen varnar för den ?? Konstigt

japp lite mera massa, bredare brina saknas också, inte på alla men på många!

Ingen knubbsäl med taxben direkt. Han+mor+syster friröntgade. Och efter att ha gått i arbete både i skog och åker har han vi 18 års åldrer inte en skugga på hovbrosken.

P5140509_edited.jpg

Vad heter denna?

Fast nu diskuterar vi ju ardennern i denna tråden.Vissa raser måste ju importeras jusst för att den svenska aveln har inte kan erbjuda det som behövs på marknaden. Ta tex Morgan eller Fellponnyn. Där måste man ju ta in för att kunna bedriva avel. Det behövs absolut inte innom ardennerrasen.

Visst är det ardenner vi diskuterar, men ville veta om motståndet gällde enbart ardenner eller importer överlag.

Men nu är de ju så att det finns inte tillräckligt med "svenskt" material (av god kvalite) så det går att avla enbart på dom.
Tex: plocka bort alla med div deffekter, hur många individer blir kvar....

Kannske jag som är dum, men tycker ädå det behövs nytt blod.

Vad skulle det vara för ''annat'' menar du då? Något som är värt att ta risken?

Vet du vad det kostar att importera och ta fram en hingst? Tror inte någon hingshållare frivilligt skulle låta sin hingst betäcka ett år, ta ur han i aveln 3-4 år och sedan få in hingsten igen. Då är risken ganska stor att nya hingstar har kommit in och hingsten har tappat status.

Jaa du, individen kan tex ge exteriört väldigt bra o korekta föl, kan vara utdöende hingst/sto linje som man vill bevara.......mm

Japp vet vad det kostar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 282
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI