Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Mera massa??? Var?? Det är ju det ända dom har!!! Kortbenta blaffor är ju vad det finns på marknaden nu.Vart vill du ha mera massa? För vad jag kan se så finns det ingen plats att pressa in mera massa på ardennern nu. Tragiskt..

Här säger du ju själv att det bara finns "kortbenta blaffor".
Hur tänkte du att det ska avlas bort om vi bara ska använda dom svenska hästarna?

Där håller jag med dej ;) (gör ett kors i taket :rofl:) jag föredrar också längre ben varianten, men dom är svåra att få tag på.
Även har mankhöjden minskat.

Var det inte Akron som fick varningen att man skulle passsa sig för vilket sto man betäckte för hingtsen var rätt skarp i lynnet. Och varför man godkänner en sån hingst å sen varnar för den ?? Konstigt

I den kategorin finns en hingst till (tänker inte hänga ut namn här)
han genomgick tom psyk test.
Men nog fasen är han i avel:confused:

Då tar jag hellre en med lindrigt exteriörfel om jag va tvungen att välja.

NF har gått ifrån det nu tror jag.

Nu ja! När jag hade NF higst -01 till -04 så fanns det kvar, och jag tyckte att det var nog ganska ok med två stamböcker. Dom blir ju stambokförda, men hade två olika bokstäver bara.

Var det inte Akron som fick varningen att man skulle passsa sig för vilket sto man betäckte för hingtsen var rätt skarp i lynnet. Och varför man godkänner en sån hingst å sen varnar för den ?? Konstigt

Det var för att dom skulle lyfta ett ben på honom, och han hade varit skadad i just det benet och var rädd om det. Dom försökte att få dom att lyfta vilket av de övriga tre benen, men det gick inte.

Han är ganska hingstig, men det beror på att han inte var mycket hanterad som ung. När han kom dit så svallade hormonerna.

Han är fortfarande hingstig, men ger mycket snälla avkommor. Och jag är inte ett dugg orolig att lägga på honom på ett "normal funtat" sto. Men har man en argbigga så skulle jag nog fundera om man verkligen ska avla på henne öht;)

Visst är det ardenner vi diskuterar, men ville veta om motståndet gällde enbart ardenner eller importer överlag.

Men nu är de ju så att det finns inte tillräckligt med "svenskt" material (av god kvalite) så det går att avla enbart på dom.
Tex: plocka bort alla med div deffekter, hur många individer blir kvar....

Kannske jag som är dum, men tycker ädå det behövs nytt blod.

Ja, läs gärna på lite mer. Det du skriver är inte med sanningen överesstämmande. Det är så långt från den det går att komma.

jag föredrar också längre ben varianten, men dom är svåra att få tag på.

Genomstittliga mankhöjden på gdk hingstar har ökat med 3 cm sedan mitten på 70-talet.

Visst är det ardenner vi diskuterar, men ville veta om motståndet gällde enbart ardenner eller importer överlag.

Men nu är de ju så att det finns inte tillräckligt med "svenskt" material (av god kvalite) så det går att avla enbart på dom.
Tex: plocka bort alla med div deffekter, hur många individer blir kvar....

Kannske jag som är dum, men tycker ädå det behövs nytt blod.

Det är ju just därför dom måste bli hårdare med vad dom släpper igenom. Hingstar finns det gott om i sverige. Men hälften av dom har inget i aveln att göra alls. Nytt blod behövs det såklart. Men kanske inte utifrån.

Jaa du, individen kan tex ge exteriört väldigt bra o korekta föl, kan vara utdöende hingst/sto linje som man vill bevara.......mm

Japp vet vad det kostar.

Fast jag har svårt att tro att någon hingsthållare skulle plocka ut sin hIngst ur aveln just för en sådan sak.

Här säger du ju själv att det bara finns "kortbenta blaffor".
Hur tänkte du att det ska avlas bort om vi bara ska använda dom svenska hästarna?

Där håller jag med dej ;) (gör ett kors i taket :rofl:) jag föredrar också längre ben varianten, men dom är svåra att få tag på.

Men det är ju det dom tar in. Kolla på dom äldre stammarna. Nu menar jag inte Älvsborgsmodellen. Dom var mycket mera högresta ocH högbenta bara för några år sedan. Numera ser ardennern ut som en Belgienblue. :cool:

Men det är ju det dom tar in. Kolla på dom äldre stammarna. Nu menar jag inte Älvsborgsmodellen. Dom var mycket mera högresta ocH högbenta bara för några år sedan. Numera ser ardennern ut som en Belgienblue. :cool:

Fast dom importer jag träffat/sett har då inga "tax" ben.

Ja, läs gärna på lite mer. Det du skriver är inte med sanningen överesstämmande. Det är så långt från den det går att komma.

Motivera gärna hur du menar. Tycker du det finns gott om tex hingstar att välja på?

Svarar på min egen fråga: jag tycker inte de. Men det beror väl på vad man söker

Hur som haver så är vi alla här kära i dessa ardennrar o alla gör vi vad vi kan för o bevara rasen.
Synd bara att fler inte upptäcker den.

Har du ardennrar med? Om man får va nyfiken... isf vad har du för något?

Motivera gärna hur du menar. Tycker du det finns gott om tex hingstar att välja på?

Svarar på min egen fråga: jag tycker inte de. Men det beror väl på vad man söker

Hur som haver så är vi alla här kära i dessa ardennrar o alla gör vi vad vi kan för o bevara rasen.
Synd bara att fler inte upptäcker den.
Gott om hingstar finns det. MEN dom kan lätt plocka bort 70%. För det finns inte många bra.

Delvis kl

Jag kan berätta att min har konstaterats dräktiga:banana::bump:.

Malva på 70dagar med Palör och Cola på 21dagar med Akron

Delvis kl

Grattis! :bump:

Hoppas allt går bra hela vägen.

Delvis kl

Fasen va skój. Hoppas att det går hela vägen nu med. Varför valde du den Akron? Dels har han ju låga poäng och dels så har han ju kraftig förbening. För färgens skull?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar