Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

kl

Hur lyckas ni bära era stora barn i sjal och sele?! My blir vansinnig om jag föreslår det (hon är två år och jag har inte fått bära henne i sjal/sele på ett knappt år). Jag bar henne jättemycket när hon var liten, framförallt i vår manduca. För några veckor sedan skulle jag prova att slänga upp henne i sjalen när jag skulle gå över till grannen (och ta Maja på armen), men det var en hysteriskt sprattlande, galen 12,5 kilos klump som kämpade för att bli fri hela vägen dit... så det gör jag nog inte om, iaf inte så länge det är så halt ute!

Maja bar jag i min trikåsjal jättemycket i början, och jag tycker att det är så mysigt! Maja trivs bra i den om hon är mätt och nöjd och snart ska sova, men hon vill inte sitta där så länge om hon är pigg. Då vill hon hellre sprattla på golvet. Nu när det varit så halt ute har jag inte vågat sjala så mycket utomhus, och inomhus blir det i princip aldrig av. Funderar på att skaffa en vävd sjal, men vet inte riktigt vad jag ska köpa, det finns alldeles för många varianter. Några tips? Jag vill ha en som är så lätt och smidig som möjligt.

//Julia

Både min ettåring och min treåring väljer själva att bli burna, det är inget jag tvingar på dem. :)
Men de har ju lärt sig från början. Ettan är heltidsburen i 1½ år drygt och tvåan i ca 8 mån.

Inget jag tvingar dom till heller ;)
Vidar är ju bara om man är ute och går och han blir tvärtrött och bara gråter och tja inte går att få att gå ett steg till.
Lovis blir lite mer, hon uppskattar verkligen närheten också,
hon är lite fullt ös medvetslös men sen vill hon tydligen ha paus och mysa lite.
Kommer ibland med sjalen och ibland tre3star jag att ta fram och då kommer hon och stället sig i den utspridda sjalen.

Så det är nog som med allt annat, individer som fungerar och uppskattar olika ;)

Emilia har också ratat selen sen hon var ungefär 1år, men hon tycker bärstolen är helt ok när vi går långt där vagn inte fungerar.

Jag funderar också på om det är värt att köpa en vävd sjal och isf vilken.
Jag använder inte heller den elastiska så mycket men när jag väl använder den är den bra.

Angående att välja vävd sjal så kan man alltid gå till nån butik (eller sjalgalning ;) ) och klämma och prova. Annars skulle jag välja den man tycker är snyggast helt enkelt. Komforten är ungefär densamma och det är mer än smak sak vad man gillar rent praktiskt (olika ändar, vävsätt...) och det kan man inte veta innan man provat. :)

kpist + skogstomten

Ha ha, jag menade inte att ni tvingar era barn till att bli burna ;) Jag hade gärna burit My i sjal eller sele lite mer, för jag tycker att det är så mysigt, så var lite nyfiken på hur ni fick dem att vilja det!

My är också buren MYCKET hennes första år. Hon ratade vagnen tills hon var ett halvår och kunde ha sittdelen, och vi har varit mycket ute i skog och mark med manducan. Vintern då hon fyllde ettbar vi henne mycket när vi skottade snö och var ute på promenader, men sen när våren kom ville hon bara gå själv, och så har det fortsatt. När hon blir trött när vi är ute vill hon helst sitta i vagnen eller bli buren på höften, ABSOLUT inte i någon sele... suck.

Maja gillar som sagt sjalen och jag älskar att ha henne på magen, men här hemma blir det mest att jag lägger henne i från mig när hon somnat eftersom det annars begränsar närheten till My, som jag verkligen vill ge henne när Maja sover på dagen.

Idag får jag dina sjalar skogstomten :) . Pga halka och förkylningar så har de varit på väg i några dagar nu men inte kommit ända fram ;) .

Jag kom på att jag ju visst inhandlat en begagnad vävd sjal - den låg tvättad i tvättstugan :angel: . Det är en Bebina stjärntecken.

Jag provbar min lille i den och den är SUPERskön ju! Lika mjuk som trikåsjalen men klart stadigare och det kändes ju inte att jag bar något (i och för sig var det bara 3,5 kg bebis i sjalen men ändå ;) ) . Bebis verkade trivas utmärkt också. Nu ska jag öva mer knytningar :bump: .

*kl*

Är det någon här som sitter inne på tips gällande en trevlig sjal för ett total oerfaret föräldrapar som ska ha bebis mitt i sommaren? Finns det alternativ som är lite svalare än andra?

Idag får jag dina sjalar skogstomten :) . Pga halka och förkylningar så har de varit på väg i några dagar nu men inte kommit ända fram ;) .

Jag kom på att jag ju visst inhandlat en begagnad vävd sjal - den låg tvättad i tvättstugan :angel: . Det är en Bebina stjärntecken.

Jag provbar min lille i den och den är SUPERskön ju! Lika mjuk som trikåsjalen men klart stadigare och det kändes ju inte att jag bar något (i och för sig var det bara 3,5 kg bebis i sjalen men ändå ;) ) . Bebis verkade trivas utmärkt också. Nu ska jag öva mer knytningar :bump: .

Ja den blåa kommer du nog klart uppleva som stel skulle jag tro, lite använd och mjae inte så förtjust i den själv ialla fall. :angel:

Ja bebina stjärntecken tycker jag att man läst ska vara riktigt mjuk :love:

Va gjorde du inte :eek:;)
Nä det trodde jag inte heller, jag är bara en yrhöna som vimsar lite hit och dit utan röd tråd och då blir nog det jag skriver lite skumt också :o

Trikåsjal eller? Isf tror jag sino sägs vara tunn. Jag skulle välja en bambusjal annars, t ex aldoria från babydesign.
Vill du ha en vävd sjal så finns det en del sommarsjalar, t ex calin bleu gauze och wrapsody bali breeze. Annars tycker jag att sele är svalast när det är som varmast. Men det är förstås inte lika mysigt, speciellt inte till en pluttis. :love:

*kl*

Jag har en wrapsody-historia (trikåsjal alltså) och en 7 veckors jättebebis och jag har inte vågat använda den en enda gång för jag fattar inte hur jag får ner henne i den utan att ha typ 4 armar. Hur GÖR man?! :confused: Har ju en instruktionsvideo som kom med sjalen men de nyfödda i den ser så otroligt små ut, typ som att folk kan lyfta och hålla dem i en hand utan problem. Inbillar mej typ att det blir lättare när hon kan hålla sin nacke själv men det kan hon inte ju inte än, är liksom rätt ostadig... Tips på youtube-filmer som pedagogiskt förklarar hur jag ska knyta och få i henne i sjalen tages mycket tacksamt emot! :bow: :bump:

En WBS (Wrapsody Bali Stretch) hade jag till lillasyster, världens bästa! :love:

Ska se om jag hittar någon bra video. Ett tips medan hon fortfarande är ostadig är att sitta lite bakåtlutad i soffan så hon kan ligga på ditt bröst medans du fixar in henne i sjalen.

tackar för filmerna, ska nog ge det ett nytt försök imorrn! :bow:

Och ojojoj vilken liiiiiiten bebis :love:

Okej, tack för tipsen! Men det är trikåsjal som gäller till nyfödingar, eller?
Vi kommer ha en sele med, men det är också lite att sätta sig in i innan jag kan välja ;) tror vi kan få ärva en beco butterfly II om det är något att ha?

Det funkar med både trikå- och vävdsjal till nyfödda. Speciellt om du väljer en tunnare sommarsjal, de andra kan kännas som lite för mycket tyg till en så liten. Trikåsjal är det vanligaste till nyfödda. Då är det lätt att ta i och ur barnet och samtidigt behålla sjalen på.

Beco Butterfly II är en jättebra sele! Väldigt lätt att få upp barnet på ryggen tidigt med den. :)

Så tidigt du vågar... ;)
Lillasyster bar jag på ryggen första gången när hon var 1 månad. Knöt trikåsjalen i ett ryggomslut och hon sov gott. :love: Storebror var större, minns inte hur stor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 051
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 818
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 943
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar