Vi pysslar vidare ,Del LXXXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan förutser jag också fruktansvärd frustration när OS ska clonas till nya hdd. Yay. Jag vill verkligen bygga ihop något nytt, men just nu tål inte budgeten det :( Håller fortfarande och pysslar med den fd trasiga hdd. Något är lite korrumperat någonstans och istället för att bara köra en helt copy till nya så får jag göra det bit för bit annars stannar den mitt i kopieringen och hänger sig och jag får tvinga datorn till omstart tills allting kommer att hänga sig helt. Eftersom det handlar om 4.5TB och det verkar som jag kan kopiera högst 40-50GB i taget kommer det att ta en stund. Funderar på att nedgradera Win 10 versionen från jag använder nu för att se om det tidigare var mer stabilt.
Har du 4,5 TB OS/systemfiler...? :nailbiting:

Har du 4,5 TB OS/systemfiler...? :nailbiting:

Nejnejnejnej! Jag har skrikit om det till leda här i tråden :o :meh: jag har en 4.5TB extern hårddisk fylld med filmer/serier/media. Som plötsligt bara vägrade att samarbeta och jag hade panik och försökte rädda vad som räddas kunde. Laddade hem hur många recovery program jag bara kunde, panikköpte ny större hdd. Sedan visade det sig att den djävulskt ondskefulla hdd hade snurrat ihop och tagit bort Permissions som jag behövde. :rage: Men, det är uppenbarligen något fel på den trots att jag nu har tillgång till allt eftersom när jag försöker kopiera alla filer till den nya hdd så bryts kommunikationerna om jag kör mer än 40-50GB i taget. Eftersom hdd på 4.5TB är i det närmsta full så tar det tid. Plus att allting låser sig och jag måste tvinga en restart genom on/off knappen. Vilket är vad jag tror har gjort att Win 10 har flippat totalt.

Trots Norton så misstänker jag att något otrevligt litet program har lämnat något efter sig, möjligtvis i registry men jag vägrar att gräva runt där, har extremt dålig erfarenhet av att göra det :arghh: Är bara så trött på att lappa och laga och be en stilla bön att allting ska fortsätta fungera att jag känner för att bygga helt nytt istället.

Kollar runt, jag kan få en hygglig budgetdator för vad jag tror min budget kan sträcka sig till. Irriterad att jag köpte nytt RAM för inte så länge sedan som nu inte kan användas -- DDR2 inte DDR4, extremt irriterande även om logiken då var sund. :down: Gamar inte som @Tranan så behöver inte hens specs direkt ;) Men åh vad irriterande jag vet att jag har hdmi till DVI adapter men i Stockholm någonstans, om jag inte lyckades slänga den vilket är fullt möjligt. Skulle behöva antingen en dvi eller vga port. Bra med integrerat grafikkort. Cpu kylaren kan användas igen. 4GB RAM är snålt men fungerar. Funderar, moderkort, cpu och RAM, är det något mer jag behöver?

Från det ena till det andra, tur att jag inte ska träffa någon i morgon, bruna bönor med fläsk ikväll. Tur att det bara är jag och katten :angel:
En ssd eller hdd

Aha.
Släktforska är superkul :) ! Visst är det svårt ibland....och hyfsat tålamodskrävande (och jag har inget tålamod egentligen :D) men lyckan när man hittar en pusselbit som fattas.....:banana:
Min farmor släktforskade lite men stötte på patrull när kyrkböckerna vid några årtal brunnit upp. Hon lyckades ändå lokalisera ca 100 nu levande (eller då levande kanske, det är nog minst 30 år sen) och anordnade en släktträff. Så jag kan absolut föreställa mig lyckan när man hittar nån som fattas :D

Landat hemma på balkongen med underbar vy, fågelkvitter, ljummen luft och kall IPA. :up:
C03185E5-8E55-4959-81A3-78E2A1692FCA.webp

Tar hand om två gigantiska skavsår. Var inte så himla bra idé att ta på sig helt nya skor och ha dessa en hel dag (utan strumpor i) när det dels var jättevarmt och jag dels åkt både tåg, buss och gått en hyfsad bit. Skavsårsplåster åkte på lite för sent och när jag tog av de slet de med sig huden på blåsan så har ett stort öppet sår på varje häl. Lovely.

Mina fötter värker och knäet är kasst
Men ska jobba imorgon med
Onsdag blir det lugnt, ledig torsdag och sen jobba fredag

Vad är det för cpu du kommer köpa?

https://new.webhallen.com/se/product/259490-Intel-Pentium-G4560-4-tradar-3-5GHz-3MB-Socket-1151

Jag vet, riktig budgetvariant, men eftersom mina behov inte överstiger 'vanliga' så behöver jag inte mer. Jag har överlevt på en LGA775 på 2.3hz som är åtta, nio år gammal. Det enda jag funderar över är om min nuvarande cpu kylare passar även den här cpu. Googlade och det är lite olika bud. Surt att komma hem med allt och sedan inse att den inte passar. Tänker köpa från Webhallen, hyfsade priser och ffa att de är pålitliga om något pajar och har fysisk butik på plats i Stockholm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 546
Senast: Kakis
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 912
Senast: Derivata
·
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka