korrekturläsare - utbildning

Ett mer (seriöst) tips är att, som någon skrivit, börja läsa Svenska på distans.

Många universitet erbjuder distanskurser även på grundnivå.

Vem vet, du kanske så småningom läser in en kandidatexamen i Svenska och då finns det kanske en del arbeten (även på heltid) som intresserar dig?
Jag har faktiskt kollat upp det där med att läsa svenska på distans. Måste vara på halvfart dock så där verkar man tappa några. Men, det blir åtminstone ett högskoleprov till våren och ansökan inför hösten.

Tror inte att jag kommer så långt som till kandidatexamen och något heltidsjobb är jag inte heller ute efter. Jag trivs bra med nuvarande jobb på halvtid, men kroppen orkar inte med mer än så där. Men halvtidstjänsten innebär ju mycket ledig tid och den skulle jag ju kunna utnyttja bättre än att bara slösurfa framför datorn...

Pröva att ta kontakt med Harlequin eller vad de heter. De som översätter kärleksromaner. Där behöver man inte några kvalifikationer, jag skickade in en intresseanmälan och de skickade tillbaka en bok de bad mig översätta. Språket är ju tämligen lätt, läs några (kan ofta fås mer eller mindre gratis) för att få en känsla av hur man översätter - inte ordagrant men så det blir samma 'feeling.' Uselt betalt.

Finns ju mindre jobb man kan ta utan utbildning. Jag har använt mig en del av Applause på jobbet. Då väljer jag som beställare vilka språk jag vill få min app testad på och sen läggs det ut på deras användare i de länderna.

Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att bara slösurfa runt. Och kom på att jag som lite språknördig kanske skulle kunna pyssla lite med korrekturläsning. Men... Det skulle ju kräva lite utbildning, som jag inte har nu.
Det finns en del längre högskole-/universitetsutbildningar och jag har hittat några som inte är CSN-berättigade och därmed kostar en hel del. Inget av detta är aktuellt för mig, i nuläget.
Men, frågan är - finns det någon lite enklare utbildning man kan gå för att bli en trovärdig korrekturläsare? Jag tänker avgiftsfri och ev CSN-berättigad och helst som går att läsa på halvfart, distans...

Jag behöver bara veta om det ens är rimligt att tänka tanken på detta eller om jag ska släppa taget om det direkt och klura vidare efter någon annan sysselsättning som kan ge en liten extra inkomst.
Tja, det skulle kunna gå att slösurfa runt och hitta dåligt skrivna texter, höra av sig till företaget/föreningen med en rättning och erbjuda dig att korrekturläsa i framtiden.

Ingen bra ingång, men när du ändå sitter där och funderar...

Annars tycker jag du ska läsa svenska på distans och avsluta med en doktorsavhandling, skånsk punk, en text och tidsanalys.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 999
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 749
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 609
Senast: Tulip
·
Kropp & Själ Såhär nåt år efter att jag fyllt 30 så verkar jag ha hamnat i den berömda trettioårskrisen och funderar mycket över vad jag vill göra...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka