Vi pysslar vidare, del LXXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är både språk o dialektkänslig,men det kanske blir så när man har en östgötasläkt på mammas sida (mao så kan jag norrköpingsgnälla) ,USA pappa (andra språk vid uppväxt) med värmländsk/norska farföräldrar (spenderade sommrarna vid norska gränsen) och uppfödd i västergötland.:crazy:
Så vi får se vad jag snackar på hemmet.

PS,jag kan även prata felfri skånska så när som att jag inte längre skorrar på R o inte sväljer ö.
Snälla jag vill sticka med dig på hemmet, låter underbart! :rofl::up:

Nu har M varit här och pratat. Då är det bara kvar för mig att kunna släppa honom helt och gå vidare vilket känns lite lättare sagt än gjort. Så småningom så!
När du har det som tuffast så springer han, du är värd sååå mycket bättre och mer än det :heart
(Vad det gäller att han är upptagen har jag inte sagt nåt om, men min åsikt kan du gissa om det. Ingen tyngd på dig där. Hans smutsiga ryggsäck.)

Tänk på dig och ditt välmående för det är du så värd!

Ponnyns utdömningspapper kom i dag. :( Jag har väntat på dom, jag visste ju att dom skulle komma, ändå kändes det som en riktig käftsmäll att öppna och läsa :(:cry:
35 minuter kvar på jobbet. Biter ihop och håller mig sysselsatt efter bästa förmåga.
Jag har inte lust med sånt här, jag vill inte men jag måste:(

Kram :heart:heart:heart

Det blev lite paltkoma efter tacos. Åt ingen frukost så jag tror jag åt lite för fort. Frysen och trött, så tror jag ska tappa upp ett bad och lägga mig o det och vila lite.

Jag funderar på hur vanligt det är att man behåller finsk brytning i sitt tal om man lärt sig svenska som fyraåring.
Det är väldigt olika och beroende på hur man har hanterat sitt nya språk och sitt gamla. Mammas särbo kom till Sverige som 10 åring och pratade då enbart finska, idag kan man inte höra ett spår av finskan men han har börjat om och håller på att lära sig finskan igen eftersom han vill kunna kommunicera med sina finska släktingar. En lärare jag hade på universitetet kunde man ana finskan i svenskan men först efter att han hade sagt att han var finlandssvensk, men när han för att förklara en sak gick över till finska och så tillbaka till svenskan så blev finskan tydligare. Han konstatera att han under hela sitt liv hade växlat mellan språken och att det beror på omgivningens språk hur han själv låter. I Finland tycker de att han bryter på svenska och i Sverige tycker man att han bryter på finska.
Sen finns det de som aldrig lär sig svenska fullt ut oavsett hur länge de bor i Sverige, vi har en sån granne, hen tror sig nog prata svenska, men det går i högt tempo och jag förstår ungefär var femte ord så våra samtal blir ofta väldigt knepiga. :rofl:

Dotterns kompis som jag skjutsade henne till idag var hästtjej, i en hästfamilj och har nog inte så många andra kompisar som inte är hästkunniga. Dottern har visserligen ridit lite som liten men inte i någon större omfattning och stallet har varit mitt andningshål. Idag hade hon ridit lite och så var de i stallet, kompisens mamma slänger åt dottern ett täcke och säger åt henne att lägga på det på en av hästarna. :rofl: Dottern hade haft stora problem med att reda ut hur det skulle ligga. ;) Men jag tror att kompisen tyckte att det var skönt med en kompis som inte brydde sig ett dugg om hens framgångar inom ridningen utan bara vill vara kompis för att hon gillar hennes som person.

När du har det som tuffast så springer han, du är värd sååå mycket bättre och mer än det :heart
(Vad det gäller att han är upptagen har jag inte sagt nåt om, men min åsikt kan du gissa om det. Ingen tyngd på dig där. Hans smutsiga ryggsäck.)

Tänk på dig och ditt välmående för det är du så värd!

@Marita73 :heart:heart:heart
Skönt att ni pratat men tråkigt att det blev så.

:heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 546
Senast: Kakis
·
IT & mobiler Jag har ett par foton där jag skulle behöva sudda bort delar av bakgrunden. Finns det någon gratis app till iPhone där man kan göra det...
Svar
11
· Visningar
469
Senast: KesoNeso
·
  • Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
57 717
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar