Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Det där med framåt-nedåt från marken är något jag är intresserad av, så ser fram emot att få läsa om hur du arbetar med det :)

På Elmer (min giraff) tog jag i tygeln och när han sänkte huvudet så fick han eftergift. Ibland sänker han på enhand men ibland kan han behöva kontakten längre ner, typ knäna, innan han slutar giraffa.
På Ubbe tog jag repgrimman och drog neråt, när han sänkte (minsta lilla) släppte jag. Det kommer nog ta tid innan han förstår helt vad jag menar.. Han började nämligen med att backa, backa och backa. Steget efter detta bör va att applicera tryck från ryggen, fortfarande från marken men med grimskaft då.

Fast lättast är att ha en tränare, hästar är ju olika och mina läxor får ni ju i andra hand!

kl

Idag ska jag flytta mitt sprätt. Hon ska släppas i nya stallet som ligger ett kärringkast från mitt hem. Där ska hon växa och frodas! :p Hon har åkt släp en gång tidigare, men stod lugnt och klev tveksamt på utan problem. Hoppas på en lika problemfri lastning idag. Men det ska inte vara någon fara, hon gör som hon blir tillsagd även om hon egentligen inte vågar. Ikväll ska jag försöka hinna åka och titta på fölpremieringen här i krokarna, om ihopsläppet går lugnt och sansat. Håll tummarna fellow newbies!

img8422wu.jpg

hej hej, träna en barrel häst är inte så stor skillnad på att träna för andra tävlings grenar, men det är att vänja vid tunnor i skritt och rida nära runt runt, byta mönster och undvika att lära hästen mönstret för då gör han det själv hela tiden, du ska ju vara med och styra. sen när det känns bra så byter man gångart, men man ska komma ihåg att alltid gå tillbaka till skritt och öva, när du har tunna framme på banan så får inte det betyda att det ska gå fort utan det är du som ska bestämma hastighet. kanske det svara lite på din fråga ! hoppas det, övning övning.

Hon fick sig en kyss nu idag, och blev rädd. Hoppas det räcker så. Ihopsläppet och lastningen gick över förväntan. Duktiga lilla rymmarhäst! :love:

Det ska jag ha i åtanke! Hade inte tänkt ut riktigt hur man skulle introducera tunnorna. Men det låter klokt :laugh:

Haha as you wish!

Tiara igår, funderade om vi verkligen skulle gå mellan dom där! Dröjde bara en minut så gick hon lugnt igenom :love:
2011-08-18135335.jpg

Tummen jobbade med lastpallen :D
2011-08-18133947.jpg

kl

Vad tycker ni om oss då? Är vi inte proportionerliga?

img_8961.jpg

Lägg märke till min nya Charles Owen

Vi håller just på att runda sista tunnan där, på otroliga 4 sekunder, men hon stannade upp lite så jag hann vinka

Fällde in dem ;)

På riktigt nudå - vi tog en kort promenad idag! Med sadel och träns. Hon var lite tveksam till allt nytt men skötte sig galant. Går undan för tryck nu och har stor respekt i stallgången. Byter jag sida trippar hon kvickt undan för att ge plats åt mig. Slutat äta när vi promenerar, svarar på röstkommandon.. Ja, jag är kär i min lilla häst :love:

dsc00338.jpg

vilken snygg häst du har!!! :love:

Får jag bara inflika en tråkig påminnelse om att inte använda repgrimma i hage eller till uppbindning om man inte har balsnören i.... då det inte finns spännen på en repgrimma som kan gå sönder, så sitter den bara mer fast ju mer hästen drar... Tänkte inte på det själv och det tog en evighet att knyta upp grimman, tck och lov att hästen lugnade sig ändå...

Själv klassar jag mig själv som nybörjare ännu, då jag fastän jag hållit på många år mer eller mindre, fortfarande inte har någon "hemmaklubb" och aldrig har tävlat i ren skräck att någon ska kritisera min ögonsten som ju är helt perfekt i mina ögon...:angel:
ska försöka klura in nån bild här också...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 706
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 706
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 680
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar