Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Ger det inte vika ändå när det är panikhakar? Brukar inte ha repgrimman vid uppbindning, hon har en vanlig i hagen ( med glitter och ludd ).

Och tack! :D

Jag har varit med om en panikhake som lossnat, den lossnade pga att den gick sönder (rostig). Men lita inte på att hakarna lossnar, de är mest gjorda för att du ska kunna lossa trots att hästen sliter i uppbindningen... Hos mig går balsnörerna långt innan hakarna. Och om du ska binda upp med repgrimman i gången så sätt hakarna genom båda öglorna, öglorna/grimman tar stryk om det sitter som du gjort med en hake per ögla.

Med det sagt!

Vilken rolig bild hörru du! Och vilken fin häst (på båda bilderna)

Använder den som sagt inte vid uppbindning i vanliga fall, och det ser ut som att det får förbli så. Men är balsnören verkligen så sköra? När vi ville ha grimmor som aldrig gav vika på Island användes det grimmor utav flätade balsnören.

1 balsnöre går sönder vid kraftiga ryck, dvs när en häst slänger sig, men går inte av vid tryck som ökar och ökar och ökar utan det kräver somsagt ett ryck. Att flätade balsnören i grimma inte går sönder förstår jag, det är ju flätat och dessutom säkert flera stycken i tjocklek :D

Inget jag tänker använda mig av, men tack för upplysningen om repgrimman. Den ska bara hänga med under promenader. :)

Idag ska en tjej komma ut och umgås lite med henne för att ev. ha hand om henne när jag åker bort 25 augusti.

Hej allihopa, först och främst vill jag säga att jag tyvärr inte har läst igenom hela denna tråden, mitt tålamod har inte räckt till :angel:

Hur som helst börjar jag intressera mig mer och mer för western och jag skulle gärna vilja lära mig mer.

Vad finns det för olika grenar inom westernridningen?
Hur ska hästen röra sig och vad ska den ha för form när den tränas?
Hur börjar man? Vad är grunderna och hur gör man? Finns det några speciella övningar osv?

Har ni kanske lite bok och filmtips också så hade jag blivit jätteglad för detta :D

Då har du hamnat rätt! Jag är en gröngöling men jag kan ju svara så gott jag kan, så får de övriga fylla i.

Det finns massor med grenar. Tröttnat man på en sak finns det mycket nytt att testa. Det finns tidsgrenar med fart och fläkt, prydliga grenar som går ut på att visa upp hästen, antingen för hand eller under ryttare. Kossegrenar, trail som går ut på att rida en bana med olika hinder ( grind tex ) samt reining, vilket liknar dressyr lite. Man rider ett mönster med så lite motstånd som möjligt från hästen.

Form är ju individuellt men jag gillar att variera den. Det är i mitt tycke bäst. Kort och hög, lång och låg, rund och samlad osv osv. Beroende på vad man vill göra.
Man kan börja med att ta kontakt med sin närmsta klubb ( hittar man på WRAS hemsida ), och försöka hitta en tränare. DVDer är bra, åtminstone vissa. Western riding - why and how på h**ks är min favorit. Välkommen!

Jag har ritat en bild på min häst idag ( nörd :p ). Men min pv tyckte att hon såg ut att ha gummistövlar :( Vet inte om jag vill rama in den längre.

fibbla4.jpg

Meh, jag kan inte se dina bilder :( Vill se!

Åh så skönt att slippa rymmare, båda våra stannar innanför, om man bara har lagom med el på räcker det med en tråd. Har man inte el däremot rymmer syrrans kuse när han väl insett att det inte är el.

Min skulle man nog kunna låsa in med balsnöre.. :p

Dumma bilder då ;)

Då försöker jag igen då :)

Börjar med ett lite äldre kort jag lånat av uppfödaren:

299188_10150289570475842_585020841_7620413_6923340_n.jpg

Testade sadel (en skiful en, men iaf :D )

298606_10150285167815842_585020841_7580311_6478124_n.jpg

Och så 2 ganska nytagna kort:

301285_10150285161860842_585020841_7580253_3886175_n.jpg

297715_10150285155985842_585020841_7580185_7180912_n.jpg

Haha tack! Du måste visa din också! Sedan tycker jag att alla andra här borde bidra med ett stiligt porträtt i sann MVGanda. Fram för painthästar! :D
Jättefin teckning på din, är också nyfiken på mer info.

kl
Skulle tempa min idag, men det ville hon inte. Mamma var hemsk som skulle in med termometern DÄR. Hon knep och blev helt ifrån sig stackarn :(

Jag är så NERVÖS hörrni! Om 3 dagar går anmälningstiden ut och jag har kommit såhär långt i mina förberedelser:

Jag har:
cowboyboots, skjorta, jeans, hjälm
en häst att tävla på, 3 år och börjar bli stadig i skritt, jog, trav. Lite sissodär i galoppen fortfarande.
Passande utrustning
Hästtransport + bil + medhjälpare
En glad tränare!

Jag har inte:
regelboken!

Peppa mig kära newbiesvänner!

Har du inte anmält dig än? :confused: Bara att skynda sig och göra det isåfall. Vad är väl några gamla regler hit och dit?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 706
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 702
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 680
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar