Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Närmast jag kommit en westernhäst/westernponny är väl då jag flög fram i full galopp, flög av sadeln och landade på fötterna bredvid hästen som parkerade sig snällt och undrade vad jag sysslade med! :angel:

KL
Jag återkommer imorgon om min "läxa" men till IronWill vill jag bara säga att man får tävla i engelsk utrustning på E-nivå. Så börja där och känn dig för, hitta en klubb och tävla lite och så kommer det nog komma en dag då du står där med en passande sadel!

Närmast jag kommit en westernhäst/westernponny är väl då jag flög fram i full galopp, flög av sadeln och landade på fötterna bredvid hästen som parkerade sig snällt och undrade vad jag sysslade med!

Låter som en tvättäkta wästernpony :bow: :D

Jag kommer inte tävla förens tidigast typ 2013, då mitt sto är dräktigt. Dessutom så behöver jag köpa en ny sadel hursom till hästen. ;)

Kul med fler!

Jag pysslar däremot inte med NH. Utan jag känner mig såpass säker på hur jag vill att hanteringen och kommunikation ska fungera så jag tillämpar mitt sunda förnuft sas! :p

Vaddå, det är väl det som är western? Parkera hästen, och sen bara slänga sig upp och flänga iväg i full galopp på hängande tyglar efter en kossa?
:D

Ursäkta om jag inte skrattar..jag hoppas sådan "skämt" inte sägs inom hörhåll för icke westernryttare...:crazy:

Har tillbringat de senaste 20 åren med att få bort den där stämpeln på westernridningen, så lite respekt gentemot alla som lagt ner tid, pengar och engagemang vore på sin plats.

dublett.jpg

Mellan döttrarnas hopp o dressyrtävlingar så får jag låna ponny o försöka rida lite western. På bilden så var vi iväg på vår hitills enda tävling. Vi prövad reining, WR, trail o ranchtrail. Kom 2a i ranchtrailen :banana:

Det där är ju MIN häst :eek: Så det var där hon var under rymningarna. På tävling. Att du har mage :mad:

;)

Jag är helt säker på att ingen här tror det på riktigt.

Och jag skrattade, för jag såg sthu framför mig på sin halvfjord jaga efter en kviga.

Förstår hur du menar men har svårt att tro att så många skulle läsa detta och ta det på blodigaste allvar. Särskilt som det är ;) - smileys med.
Man kan ändå inte få alla att tycka gott om allt, tyvärr.

Tyvärr finns det fortfarande folk som jagar "fel" western även om de är betydligt färre numera, och dessa struntar i om det är en miljon smileys med...tyvärr.
Jag menar inte detta för att vara en surkärring utan för att ni ska förstå westernridningens historia här i sverige...tro mig numera är det nästintill räkmackor vi åker på om man jämför med när jag började.

Jag tror inte någon i tråden har det synsättet. Vi är nog alla åtminstone en smula pålästa ;)

Min rackare ska avmaskas idag, samt träffa en tjej som är intresserad av att sköta om henne när jag åker bort en sväng nästa vecka. Ingen westernperson men kanske kan influera henne :D

Jag har försökt driva kor med honom, en gång. Det slutade med att alla kossor stod i en ring runt oss och tyckte vi var mycket intressanta :angel:

Lenita,
Jag vet att det finns en hel del fortfarande som har den synen på westernridningen, jag två stycken i stallet jag står i nu. Men jag måste erkänna att jag skrattar åt det, deras okunnighet är högst roande. Givetvis har jag visat att westernridningen är mer än så (jag tog med dem till RTC i helgen, ranch trail) och nu är dottern helsåld och vill prova :idea:

Jodå, jag förstår och tror säkerligen att det finns folk kvar med fördomar! Men jag personligen orkar inte bry mig så mycket om vad andra tycker och tänker.
Inte så att man går och pratar/skriver skit om den grenen man själv praktiserar direkt men ett skämt tror jag inte stjälper mer än det hjälper :) Tycker inte det är så mycket att bry sig om helt enkelt.

Jag vill också tro att de som finns i just den här tråden är en aning pålästa eftersom det verkra finnas seriöst intresse av ridstilen.

Tillbaka till ursprungstråden? ;)

Senast ändrad:

*KL*

Har dröjt lite med bilderna på min blivande westernhäst men här kommer äntligen bilderna på henne:

photo.php

photo.php

Jag håller just nu på och tränar henne på att lita på mig, och att inte bli rädd för plötsliga rörelser eller nya saker. Går kanonbra, häromdagen stod jag med en ikeapåse (blå) fastbunden på en carritstick och vevade runt med runtomkring henne, hon skulle inte ha kunnat brytt sig mindre :D

kl

Jäkla morrhoppehäst. Hon har förstört en till hage och rymt IGEN. Så less och halvförtvivlad nu.

Usch ja, jag vet hur jobbigt det är med rymmarhästar.. Hade ett halvblodsto som var utbrytarkung av rang, helt fenomenal på att ta sig ut! Hon liksom kröp igenom staketet utan att förstöra det det minsta. Det första hon lärde sin sista fölunge var givetvis hur man tar sig ut ur hagar eller boxar på bästa sätt. Underbart :D

Meh, jag kan inte se dina bilder :( Vill se!

Åh så skönt att slippa rymmare, båda våra stannar innanför, om man bara har lagom med el på räcker det med en tråd. Har man inte el däremot rymmer syrrans kuse när han väl insett att det inte är el.

Min skulle man nog kunna låsa in med balsnöre.. :p

Kl.

Jag ska se om jag kan lyckas samanfatta träningen här på mobilen!

Eftersom trav och jog har börjat stabilisera sig så tränade vi miniåttor i skritt där Ubbe ska korsa frambenen i voltbytet. Förberedande för det var att med hjälp av staketet stänga alla vägar framåt och även då förflyttande/stängd skänkel på det håll han inte skulle gå. När den övningen gick tog vi miniåttan där jag fick testa samma hjälper och det gick förhållandevis bra. Han tar skänkeln framåtdrivande så det blev korsning sen spring! Men vi blev nöjda.

Galoppen är det fattningar som gäller. Där ville hon att jag skulle ha honom ställd innåt och flytta in rumpan, lite svårt! Men med lite fusk att böja hals utåt så kom rumpan in och så kunde jag snabbt som tusan ställa om och fatta rätt galopp lättare.

Vi kom såpass långt att jag kunde börja ställa och böja i galoppen och få till några runda volter även i höghastighetsgaloppen!

Min läxa är då att träna att flytta framdel, bakdel för fattningar samt jobba samling/sänkning av huvudet från marken (kan återkomma till detta när jag testat!)

Nu ska jag faktiskt testa för det regnar som tusan och Ubbe står i stallgången för 9 lamm har lånat hans box!

Btw, alla skogsturer har gjort Ubbe van vid svänga och ställa men annars är han inte riktigt klar med bettet, han gapar och ser ut som ettfrågetecken vid förhållningar och halter... Mycket kvar att jobba på men det fixar sig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 706
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 686
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 680
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar