Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Nä men visst är dom färdig för tävling efter andra grundsprutan, det tror jag!

Jag bor ju i Övik så vi får väl satsa på den där tävlingen tillsammans då så kan vi vara dum och dummare där ;) :D

Tror du? Isåfall ska jag banne mig försöka delta! Som en kul grej för lilla häst. Gud vad roligt om vi skulle vara där båda två!
:bump:

Jag vet inte hur andra gör men min har blivit riden på korta tyglar hela sitt liv och hon är 17 år
men har inga problem att lyssna på tryck och vikter och gå på helt långa tyglar. Dvs jag ändrade ridsätt
över en dag och hon förstod direkt!

Att rida på halvlånga tyglar går dock ej, då blir det tvärnit.

Det låter ju jätteroligt, och jag blir faktiskt sugen på att delta, men det slog mig att jag nog inte får det. Hon var inte vaccinerad mot hästinfluense när jag köpte henne, bara stelkramp, så vi har bara hunnit ta första sprutan. Den andra blir nu i början på september. Men hon anses inte färdigvaccinerad förrän efter en 3e spruta va?

Det vore jätteroligt om du kunde hjälpa mig litegrann ändå naturligtvis! Antingen via datorn eller irl. Tycker det verkar vara ett himla jox att hitta utbildade tränare i trakten, har ju funnit en då, men alla som kan mer än mig får gärna rycka in.

Har du kollat med din närmsta westernklubb, där kan du få tips om bra tränare i trakten plus att du får veta när andra tränare kommer till dem och har clinics.
Det viktiga med en tränare är att den är dokumenterat duktig med egna meriter och även helst elever som det går bra för.
Har tyvärr dykt upp en hel del "busktränare" som ridit några gånger för någon och då helt plötsligt anser sig kunna allt.
Pratede för rätt många år sedan med en tjej som frågade varför vi westernryttare ska sitta så långt fram med benen. Ska vi sa jag? Ja för så har min tränare lärt mig, sade hon.
Så där fick jag ju förklara att "tränaren" var ute rätt rejält och simmade...

delvis kl

Min tanke är att testa olika tränare, det borde ju finnas knep som vissa har som andra inte har (precis som inom all annan ridning) och likaså bör tränarna se olika saker. I detta vill jag också få vad jag lärt mig av min nuvarande tränare "godkänt" av någon mer, för inte vill jag lära mig för att behöva lära om mig senare igen :grin:

Jag är tacksam för nya grannen visade sig ha gått över till western också så kanske kan jag få lite hjälp att hitta tränare och dragkraft därifrån :d

Tycker det är svårt att förklara hur man rider, jag bara gör, men han ska ju ha framåtbjudning först (viktigt, jag vill absolut INTE bromsa upp och sedan bara lufsa på långsamt, ser hellre att han springer på först och att jag få reaktion och att jag lugnar sen i så fall)
Om jag vill forma honom mer tar jag lätt kontakt i tygeln och "bumpar" med vaden tills han ger efter för bettet och länger då ut tygeln ganska mycket.
Efter det rider jag på den eftergiften tills han behöver påminnas igen. Ibland räcker det att höja handen lite.

Enkelt förklarat :p Det är jättesvårt som sagt!

Senast ändrad:

Ja, typ så har jag också tänkt. Framåtbjudning först och främst, sedan ev. lite broms. Men mest får tyglarna hänga.

Nej, utan jag har ju förhoppningsvis en tränare som också bor i min lilla by. Hästen är ju bara barnet så kan inte delta i clinics och dylikt än. Men jag ska absolut kontakta dem när det är läge för det. Jag har ytterliggare en person som jag tänkte be att hjälpa mig. Ingen riktig tränare, men de växer inte på träd här så alla som kan mer än mig och har en tanke som jag gillar bakom det de gör kan jag tänka mig. Tänker inte sitta långt fram med benen :cool: :p

Och min SKRÄPHÄST har rivit hagen 2 gånger idag. Slet med sig handtag, knäckte stolp och allt. Handtagen lämnade hon i ett nässelsnår, charmigt. :mad: Tur att jag har en ursnäll pojke som bygger upp där hon dragit fram. De där fasonerna får hon allt lägga av med.

Nej va jobbigt med hagen! Hade en hagmarodör förut jag oxå, inte kul! Hoppas hon skärper till sig!

*kl*

Tiara har fått morgon träning. Hon är så himla kul att jobba med, så nyfiken och glad! jag tränar pnh med henne (med lite egen variation) och hon tycker det är jätteskoj! Kan backa henne flera meter genom att ruska lite på grimskaftet och hon har börjat flytta undan för tryck och är oxå helt ok med att jag "kastar" longerpisk-slängen på hela kroppen hennes samt att jag slår piskan i marken hårt. Min lilla prinsessa :love:

2011-08-17093038.jpg

jag har "bara" ridit in 2hästar, jag började med att träna dem i longerlina, att de svarade på prr, kluck, smack, zzzz, pussljud och wooah. när det funkade och att de betedde sig bra i grimma så började jag att lägga på sadel/träns.

med nr 1 så red jag in honom i grimma, han hade så fullt upp med sitt bett så det var ingen ide att försöka rida med det för då skulle han helt ha glömt bort mig!

nummer 2 var inte lika bekymrad med bettet, men hon förstod inte alls vad man skulle göra med det, så jag gick runt lite med henne "AR-stil" tills hon förstod,
sen var det bara att rida! så myyycket ljud i början.
nummer 2 var inte helt bekväm med att ha sadel så jag red in henne barbacka

typ 5ridturen eller något
PICT0290.jpg

jag rider så att när jag värmer upp får hästen vara lite flamsigare och friare i formen, sen när jag börjar kräva mer form så tar jag och kortar tyglarna och när hästen gör rätt så släpper jag ut till lång tygel tills jag får problem igen som inte går att rätta med sits/röst.

Fröken var knappt ett år när hon var på sin första clinic...man måste ju inte kunna sitta på för att vara med.
Man kan få mycket bra tips på hur man ska fortsätta om det är en bra och erfaren tränare.

Jag hade en clinic ute hos mig (eller träning, vad ni nu vill kalla det ;)) där tränaren tog sig an vår treåriga nordsvensk som jag nämnt tidigare, tränade mig och min arab för första gången i trail och arbetade min inhysning från marken. Efter det har hon kommit ut några gånger för att både träna ridningen men även ge mig fler knep ifrån marken på min arab (som visade sig vara en redigt kaxig än när han satte den sidan till).

Och jag som hatar att longera häst skulle longera häst som avskydde det, ni hör ju själva :grin: men nu kan jag longera och stå och njuta av att se min arab röra på sig och va snygg :D

Idag har hon varit ute igen och jag har fått massvis med nya saker att träna på med min unghäst! Bäst av allt är alla dessa "bra!" och tummen upp jag får :D Självförtroendet är på topp!

Här hoppar jag in!

Också börjat med western lite smått, än så länge barbacka eftersom jag ännu inte rensat ut bland mina engelska sadlar och köpt en western :p

Inte orkat läsa igenom tråden helt :angel: Men tänkte höra om det finns några westernfolk som också tränar mycket NH?

:rofl: Alla har ju alltid kallat henne för "westernponny". Det är bara att parkera, så står hon där och sover tills man hämtar henne.
Enligt omvärlden häromkring så är det tydligen de kriterier som krävs för att man skall klassas som "westernponny".

Hon är egentligen en fälttävlans/hopp ponny tror jag, det är det hon gillar bäst. :d

Jag tror dock att Stella passar bättre som westernhäst än jag som westernryttare. Jag förnärmade nämligen ägaren till ett par quarterhästar
genom att utbrista; "Åh vilka fina små ponnyer!" när de stod på samma seminstation som Stella. Jag menar, de var ju mindre än Stella ergo; små ponnyer. :angel:

Nu sitter jag dock och klurar på om jag ska sälja dressyrsadeln eller ej och hur jag ska lyckas köpa en Westernsadel till damen ifråga.
Kan ju inte åka till en utprovare och jag vet inte om det finns westernbutiker i stockholmsområdet med sadlar.

Senast ändrad:

Vaddå, det är väl det som är western? Parkera hästen, och sen bara slänga sig upp och flänga iväg i full galopp på hängande tyglar efter en kossa?
:D

Jag kör stenhårt på Sannahorsewomanship :D Thats the shit.

Jag har tagit en del saker från NH men köper det inte rakt av. Lastningen tog jag hjälp av lite NH-övningar och där var det mycket effektivt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 706
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 686
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 680
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar