Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Var det inte en hygenist? Det finns tydligen knappt någon i västernorrland som kan titulera sig som tandläkare.
Lite nyfiken, raspades din häst?
Tydligen ska raspen vara ett big nono i utbildningarna idag... min pålle ska undersökas snart och alla har olika syner på hur deras tänder ska skötas.

KL.

Jag behöver träna Elmer idag. Problemet är bara att jag inte orkar göra så mycket mer än ta det lugnt och jag har inte heller något ställe att longera, löslongera, löshoppa utan det måste ske uppsuttet. Min trailbana är dessutom insnöad... Tips?

Jag har ingen aning vilken titel hon hade, veterinär med tandkompetens typ. Nej, vi kollade bara upp tandlossningen och ev. vargtänder.

KL
Grr.. jag gillar inte minusgrader.. max -5 då... Jag va så nöjd med att jag hade thermobar i hagen och uppvärmd sadelkammare. NU jäklar ska vi inte stå med fruset vatten... eller... nu är det fruset i slangen i marken mellan brunnen och stallet istället.. suck.. :mad:

Samma här, nackdel med kallstall. Jag har boxen närmast väggen ut, längs bort från varma sadelkammaren, både bajset och spånet som ligger mot väggen fryser. Tur man är rustad med polkarandigt underställ! Tycker denna vinter varit behaglig hittills dock! Inga frusna rör och thermobar i hagen. Minns den där tävlingsdagen då det var -35..

Jag håller med, usch för fruset vatten. :mad: Igår kväll så var det så att någon glömde att bomma igen stalldörren ordentligt.
Det var 20 minus i natt och allt vatten, koppar osv. var frusna. Tog lååång tid att få igång vattnet nu på kvällen när jag hade
fodring + intag, hästarna fick gå in tidigare och värma upp stallet.

Jag funderar dock på att köpa en termobar, känns inte hållbart att åka ut två gånger om dagen till stallet, bara för att jag vill
ge vatten på förmiddagen så att de har under dagen och sedan på kvällen för att visitera för natten.

Jag har inget rinnande vatten i stallet att klaga på men mina vattendunkar fryser :grin: Nu har vi för i år iallafall möjlighet att sätta på värme i sadelkammaren för vattenhinkar och kraftfoder.

Jag ska bygga min isolerade balja idag tror jag. Den höll hela förra vintern med bara ett litet skikt is upptill efter natten i hagen, billigt och bra! Tror jag ska isolera vattenhinkarna i boxarna med, så gott jag kan.

-15 idag. Burr!

Jag investerade i en thermobar i höstas, trodde inte den skulel komam till användning men snacka om att jag är glad att jag har den nu, värt varenda krona, särskilt som sambon sköter om hästarna i veckorna och inte har obegränsat med tid. Baljan står nära det lilla mjölkrummet och därinne har jag värmefläkt för att inte vattnet ska frysa (är ett litet rum på ca 3 kvadrat), så tömmer man bara den korta slangen och hänger därinne så går det jättelätt att fylla på baljan också.

-27'c här och jag har baske mig trotsat kylan och ridit idag!
Han var så himla fin så det var värt att frysa fötterna av sig. Sådär mjuka, fina, lugna galopper har jag nog aldrig fått känna tidigare. Duktiga häst! :banana: Så fort vädret blir mildare ska jag våga mig på att ta med kameraman som får filma oss lite! :o
32868502.jpg

Fina Grålle som faktiskt fyllde 19 år igår! :love:

Cahs: Hihi, tror nog mina lektionsövningar är alldeles för basic för dig! :D Vi tränade mycket att backa med tyngden på bakbenen, att få snabba reaktioner från hästen, igångsättningar/avsaktningar, träna in "whoa" m.m. Grunder helt enkelt! :D

Det finns aldrig nog med basicövningar! Speciellt inte efter vintern när ridningen varit begränsad :grin: Det va skit i sadeln idag dessutom :o.

Hursom! Kul att det går bra för dig och din fina :love:!

Lyckades komma hem runt middag igår och kunde rida både igår och idag *lycka*. Lillen sköter sig fint och blir bättre för var gång, nu orkar han hålla traven lite mer även i volter, inte jättelänge men mycket bättre än innan iaf och han börjar mjuka till sig också. Red han på åkern idag och trodde han skulle kinka lite och försöka gå till hagen men han skötte sig exemplariskt, kul. Tänkte försöka mig på lite galopp imorn och hoppas han inte ballar ur och hittar på ngt bus.

Satt på Ninni både igår och idag. Idag satt jag ganska länge och böjde huvudet åt båda hållen och smacka lite och tog i ena tygeln så hon flyttade frambenen iaf :D. Imorgon har jag en kompis här så då tänkte jag få lite hjälp från marken och få henne att skritta lite. Ninni har varit supermysig både igår och idag, t o m kelig och väldigt lugn och fin, jättekul. Längtar till jag kan rida henne.

Ska se om jag kan få min kompis att fota lite imorgon när hon kommer :)

Min bror ska åka till USA i vår. :banana:
Har övertalat honom att han måste gå in i lite westernbutiker och då handla lite fina saker åt mig och Stella.

Så glad! Idag så satt jag på Ninni igen och min kompis hade henne i grimskaft och hjälpte henne lite att förstå att vi skulle gå framåt. Gick jättebra och jag kunde styra ganska bra men framförallt var hon lugn och trygg med att jag satt på, dessutom så börjar hon få riktigt fin form när jag longerar henne, börjar få bättre hållning och balans. Väldigt nöjd med dagen, nästa helg så får jag se om hon förstår att hon ska gå framåt utan hjälp men jag tror nästan det nu när vi fick lite hjälp i starten :)

Lite bildbomd för att jag är så glad, för ett år sedan gick hon knappt att komma nära i hagen så det är så kul att hon landat så mycket :)

5feba.jpg

5febb.jpg

5febc.jpg

5febd.jpg

5febe.jpg

5febf.jpg

Kul att det går framåt med båda hästarna :) Var i småland håller du hur förresten?

KL. Jag kom hem lite för sent från syster igår så det blev en tur i månskenet på en av åkrarna. Vi tränade galoppfattningar och nersaktningar och han kändes jättefin! Hm. Sen drömde jag om träningen i slutet av februari, jag lääängtar!

Här har vi också toppenväder idag. -5 och strålande solsken! :laugh:
Tyvärr har Shelby en tappsko och svullet bakben :( Hittills har detta året fått en dålig häststart...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 781
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 733
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 052
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30