Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Jag har funderat lite, hur pass duktig måste man vara för D-klass? Nu lär det ju inte vara förens nästa år jag och
Stella ska ut på något, vi kommer ju ha en liten att pyssla med. Men jag undrar lite.

Någon som vet några filmer på YT med exempel? :)

Japp, welsh PB. Travarmamma på henne. Jodå, hon är himla gullig när hon sätter den sidan till ;)

Inga filmklipp, men det känns som att D motsvarar typ LC-nivå. Alltså väldigt basic och enkelt. När jag läste om olika mönster var de väldigt enkla på den nivån!

Det hade varit lättare om hon fortfarande hade varit så här liten! :p

8117_1062392898321_1780934778_135712_6300238_n.jpg

Okej!

Ja jag tänkte om man skulle börja träna lite, man kanske ska titta lite på olika mönster.

Kan ju också fråga, vad tittar ni på för YT klipp när ni vill ha lite inspiration? :)

Glöm inte bort E-nivån, Prova-På. Där behöver du inga licenser vilket du behöver på D-nivå. Och på E-nivå behöver man inte kunna så mycket, du är ju där för att lära dig hur det funkar. Det var samma mönster på E-nivå som D-nivå. Jag startade en E i höstas och kommer tävla E igen i Mars/April.

På YT är det mycket 2011 world show, senior och youth just nu.

Det brukar finnas träningstävlingar, åtminstone häromkring. Jag, som visserligen har tävlat en del, tycker det är jättekul och bra att man kan "tävla" och få feedback på hur man ligger i träningen. Jag tävlar ju inte mycket längre, pga ond höft blir det inte mycket ridning alls, och ärligt talat har jag aldrig varit någon stjärna heller :D
Nu har jag anmält mig till Div II-laget :o Vet inte riktigt hur jag tänkte där.. Inspirerar mig med trail-filmer på tuben.

Jag/vi (min kamikazepilot nu på vintern ;) ) använder också hjälper som funkar på hästen, säkert inte som "andra westernfolk" gör, men det skiter jag högaktningsfullt i, bara hästen förstår och går bra och jag når mitt mål. Rider mest enligt westernridningens "regelbok" men blandar in en del från engelsk ridning med.

Western för mig; Hästen ska kunna bära sig själv på lång tygel i en bra arbetsform för ändamålet, och svara för minimala hjälper. Hur man sedan når sitt mål är högst individuellt :)

Bilder på herr E har jag inga nya tyvärr, kommer väl sen framåt våren ;)
I går longerade vi på åkern med lätt inspänning som vanligt, först var det SEEEEGT, sen när han förstod att föraren ville att han skulle gå FRAM, blev det bock och pip :angel: :D Lite av varje. Nordisbuse :love:

Ja kanske man skulle testa på ngt, vore ju roligt. Har bara tävlat en gång och det var för ett år sedan i caprilli (komb. dressyrkörning/precision), lätt klass men vi var med som träning så jag behövde inte licens.

Problemet är att jag inte har grönt kort och det verkar hopplöst att ta *suck*. Skulle försöka ta förra året och det var så struligt, körklubben kunde inte ordna och jag är inte med i ngn ridklubb, dessutom tog gamla ridklubben massa betalt för att ta sen kändes det avigt att rida engelskt när det var körning jag skulle tävla i. Vet inte om westernklubbarna har så man kan ta grönt kort genom dom? Är inte med i någon men tänkte gå med i High Chaparals förening (minns inte vad den heter), det är den som är närmast mig.

Jag köpte trail-boken i somras och tänkte försöka rida lite av programmen där i.

Är det någon av er som bor i småland? Vore kul om man kunde vara moraliskt stöd till varandra om man vill prova att tävla. Eller om någon bor i skåne nära Lund/Malmö.

Ja precis, jag blandar in lite AR i mitt och så som känns bra, rider gärna utan tyglar med så långt det går :) Det är också vad western är för mig, minimala hjälper, en nöjd avspänd,trygg häst som är mjuk och gymnastiserad och som kan användas till vardagliga grejer (vill kunna göra moment som man gör i ranchtrail, t ex dra med sig grejer i rep osv).

Så tänker jag också. Vill dessutom ha en trygg häst som vågar korsa vattendrag och jaga boskap :D Har vallat får flera gånger till häst, och det är riktigt kul!

+Sthu; Ni får dela med er av era favorit youtubeklipp också! ;)

Så E och D är samma nivå, mönstermässigt, men att rida E-klass är som en klubbtävling eller?
Vad är det för skillnad lite mer specifikt? (utom licensen då) Jag blir inte nervös när jag tävlar längre,
så om det är på "riktigt eller ej" spelar inte så stor roll, ;) Om det är den ända skillnaden, och Stella hon
har tävlat mästerskap med förra ägaren, så hon är van att vara ute hon också.

Jag skulle nog behöva bygga lite trailhinder och börja öva redan nu, jag menar, vi kanske kan komma ut om något år :angel:,
formen i trav sitter som en smäck, men det blir ju skillnad när man ska rida en bana.

saxat från WRAS
C-Tävling
Är en regional tävling, t.ex. KM eller liknande, godkänd av WRAS och öppen för deltagare med gällande medlemsskap i WRAS ansluten klubb. För start krävs att ryttare och häst har licens. Vid C- tävling gäller WRAS regelbok samt att domaren är godkänd att döma på C- nivå.

D-Tävling
Är en lokal tävling, t.ex. klubbtävling eller liknande, anordnad av till WRAS ansluten klubb och öppen för alla. Vid D- tävling gäller WRAS regelbok men avvikelser får göras beträffande westernutrustningen. Domare vid D-tävling skall vara godkänd av WRAS. För start krävs att ryttare och häst har licens.

E-Tävling
ProvaPå-tävling. Samma regler som för D-klass. ProvaPå klass är ämnad för de ekipage som vill prova att tävla westernridning och ej är medlemmar i en till WRAS ansluten klubb. I denna klass bör arrangören se till att mönster är så utformade att så många som möjligt rider godkänd ritt. Licenser är inget krav.

licenser
Licenser som gäller från 2011
Vuxen A (adult) 200:- (Kalenderår)
Ungdom Y (youth) 100:- (Kalenderår)
Hästlicens livstid 500:- (Hela hästens liv)
Hästlicens 1 år 200:- (Kalenderår)

Jag ska dela med mig av fler klipp sen. Jag är påväg ut.

Tandläkaren kom idag. Hon hade med lugnande och en otäck vattenspruta. Men fint var det i munnen! Hon hade helt intakta slemhinnor utan rodnad eller antydan till irritation, kul att man kunnat anpassa sidepullet rätt. Men trött blev hon, fick nästan bära in henne i boxen sedan.

tr.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 781
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 733
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 052
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar