Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Hahaha, ja det va det ju då! Det trodde jag inte.

Nu har jag iaf min nya sadel hemma. Ska fota "en vacker dag". Ikväll ska jag bara ut och lufsa lite med mamma :)

Ja finns en tränare i Högsäter, men om det finns nån som rider western seriöst vet jag inte. Men vet flera som leker att de rider western.

Haha ja han är go :) Ska alltid leda in min, så får jag ta in hans totto. (häst) Älskar och borsta på henne också. :)

Kan ju inte påstå att det är "fattigt" med western i Västernorrland direkt. Finns flera bra tränare samt klubbarna (WINN t.ex) som tar hem bra tränare regelbundet.

Jo jag vet att det finns några tränare och en klubb, men inte i närheten av mig tyvärr. Det kan jag ju lösa, men hade gärna haft någon att rida ut med och dylikt.

Jag ska ut och tömköra en sväng nu, men - min pannlampa är puts väck! Jag kan ha lånat ut den till mamma när hon skulle leta efter något ( förmodligen godis ) i lastbilen. Så vi verkar få känna oss fram. Sedan ska jag åka och hälsa på en häst jag red förr i tiden! Westernriden nu :D

Vad kul!

Jag, mamma och vår andra granne (dressyrryttare med open mind) tog en skrittrunda idag på förmiddagen. Vi njuter av den försenade vintern och hyllar varje dag med mildväder :)

Det gick så himla bra! Senast jag tömkörde var det en kamp att få henne framåt, fick ha en människa med i fronten. Så hon har vilat från det, var kanske en månad sedan nu. Och vips, så har budskapet gått fram! Hon var väldigt lättmanövrerad idag. Stadig på tömmen, avslappnad, sökte sig hela tiden framåt. Travade litegrann utan knussel. Försökte inte sakta av heller, utan höll att jättefint tempo tills jag bad henne sakta av. Spetsade öron hela turen :love: Gjorde halt och ryggade för röst och töm. Bara ett par steg då. Blev lite rädd och drog några meter när hon blev skrämd av en annan häst som dök upp ur en mörk hage. Men stannade när tömmen tog i och gick att leda förbi. Nöjd nu! :D Tror inte vi åker iväg idag dock, får inte tag på ägaren och det är en bit att åka vid den här tiden.

Sitter återigen och rotar bland sadlarna. Kollar både på Crates och Simcos arabmodeller. Men frågan är ju hur svängda de är... Kikat på en Circle Y också, visserligen inte rundskuren men kort ändå. Någon som har en åsikt?

Jag har blivit tipsad om Crates om och om igen. "Ligger bra på många hästar" men det finns ju undantag. Sen är det ju så att det är lättare att sälja/byta om man har en Crates än en Simco (får jag för mig). Circle Y är rak tror jag. Ring till alla och berätta att du är nybörjare, hör dig runt om möjligheten att få låna hem innan du betalar eller så. Det finns förresten en annons där ett par säger att de vill anordna en westernsadel köpa/byta-dag. Vet inte var i Sverige bara.

... Min är en Rocking R som inte är rundskuren. Bra med plats för manke, lite bredd och inte för lång. Det är padden som är för lång så jag ska korta den lite (Börjes Built-Up utan Built-ups). Återkommer med bilder!

Nu har den vackra dagen varit här! Det sitter två silverplättar på varsin sida av hornet som ni ser på översta bilden, konstig placering tyckte jag först men nu är det bara läckert :love: Jag ska testa vidare med andra paddar osv, se om jag kan hitta det ultimata-ultimata men vad jag kan dömma ligger den bra.

0eee70a840eee0da80.jpg

0eeb87de90eecabefe.jpg

Vad tror ni, kan Elmer passa i limegrönt? Rött och klarblått är ju självklart men Ubbe är snyggast i limegrönt och jag vet inte om jag har råd med två uppsättningar tävlingspaddar :angel: Ubbe kanske passar i turkos förresten?

Idag red jag iaf Elmer nere på ridbanan. Grabben är nästan svårriden nu, jag råkade ha foten för långt fram när vi skulle sidepassa så det blev rollback, spin, framdelsvändning allt beroende på vad vikt och händer gjorde. Och innan jag kom på det! Ja, han sidepassade bakåt också... När blev HAN så duktig? Snacka om att jag var ringrostig! Temat för denna veckan är LÅNGRITTER (i sadeln :love:), sidoförflyttningar och för Ubbe mer galoppträning. Jag tänkte vi skulle få ihop ett par rollbacks i galopp nu när jag har ett sadelhorn att hålla hårt i :D

Till alla er som behöver sadel, jag hoppas ni hittar en snart! Lycka till och ge inte upp, den finns där ute någonstans! :)

Just det! Kul att tömkörningen gick så bra :) Att ge dem ett par veckor vila är så toppen!

Ja jag lutar nog åt en Crates. Fast Circle Yn var jättefin och jag gillade verkligen modellen. Har mailat på ett par Crates och väntar på lite fler bilder. Kan lägga 8-9000, så jag tror nog jag hittar något dugligt.

Elmer ser ut som en riktig sagohäst på första bilden, lyser liksom! Klart han ska ha limegrönt, allt annat vore befängt. Och rosa, och lila, och och.. ;) Tycker skimlar passar i det allra mesta! Beige kan kanske bli lite tamt.

Då satsar jag på limegrönt! Eller rött... Eller blått... Inte rosa iaf, hujjedamej! Hahaha!

KL.

Ironwill! Det finns ett begagnat westernbett på hästnet (eller buke?) som är 10,5. Eller 11. Mer minns jag inte längre.. Jag somnade på saken...

Jag ska mäta sadeln till dig förresten.. Men den är något bredare än den Garland Golden jag lånade hem. Tror det är Full Q på båda. Uppfattade att Garlandsadeln inte var lika utåtvinklad framför conchos som denna då den kilade fast sig. I min Rocking R (Rocking gRRRAaR haha!) är det nemasproblemas för bogarnas rörelse...

Har du möjlighet att testa en wintec wide? De är ju rätt billiga begagnade och sköna att rida i. Annars har jag en billig lädersadel till salu som var snäppet för vid (men inte mycket) för Ubbe. Funkade tyvärr inte pga hans manke.

Ne usch hatar vanliga sadlar. Sen är hästen gammal hopp ponny så vet inte hur hon är i vanlig sadel. Kanske får tillbaka lite av beteendet hon hade. Ne vi håller oss till westernsadlar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 733
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"