Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Det brukar ju annars vara lätt att få dem att förstå, särskilt om de redan är ridna. Det är kul, och mysigt! Sjuuuukt jobbigt i uppförsbackarna bara

Idag ska Elmer få hjälpa oss leta efter ett bagglamm. Den är borta men gissningsvis någon annanstans på gården men jag är för lat för att gå själv :P Hm, lära sig kasta lasso kanske? :idea:

Bluefish: Kan du inte skicka ett mail till klubben och fråga om de inte kan göra en intresseundersökning? Jag är ju inte med i närmaste klubb (i själva verket är det motståndarklubben till min "riktiga klubb") men erbjuder de western så gör de.

Har nog goaste sonen, :) Är så hjälpsam.
Han har en liten skottkärra då ska ja fylla den när jag mockar. Och så går han och tömmer den, och så kommer han tillbaka och vill ha mer.
Idag skulle han bära in hö också. Är ca 2,½ i påsen, fick gå två gånger. :)
308504_10150375985088068_601108067_8335092_1246472234_n.jpg

Men gud, jag läste dabbagam först, tänkte "vad i sjutton?!" :P
Nja, vi är en liten klubb så alla känner alla inkl. styrelse och ridskolechef. Det finns inget intresse för det här, bara jag som vill. Försöker få igång löshoppning och tömkörning istället, det kan jag delta på!

kl
Börjat se mig om efter en ny sadel. Funderar på en arabmodell, men tror den kan bli för svängd? Hon är ju ganska svängd när hon står, överbygd bak i dagsläget, men blir verkligen svinrak i rörelse. Särskilt traven. Var in i en butik här och hittade en sadel från Ruksh? Lagom längd och rymlig undertill, såg bra ut. Men - när jag plockade fram den så såg jag att den var himla takformad fram. Min häst är ju ganska rund, eller kommer bli till sommaren åtminstone. Attans :( Just den var sänkt från 7000 till 3500.. Men vet inte om jag vågar prova något så okänt.

Senast ändrad:

Du kanske skulle leta efter flexbom då. För den ändrar sig ju efter hästen. Men kanske inte finns så många inom westernsadlar.

Det finns väl nån equiflex reiner tror jag.. Men den tycker jag ser lång ut, inte sett någon rundad. Värt att kolla upp iaf!

Japp, continental equiflex hette den! Hittade en rundad också, men den var jäkligt bred.

Fårskinnsfällen ;)

Kom på en riktig newbiefråga som jag inte har koll på alls. Hur gör ni en galoppfattning? Som en vanlig engelsk eller?

Ja lägger fram höger skänkel för höger galopp. sen gör jag nått med sitsen, men just nu hjärnsläpp för kommer inte ihåg hur. :)

På elmer flyttar jag fram inner höft. Vid galoppbyte ställer jag om, sitter om och ger pussljud. På Ubbe har jag gungat upp honom i galopp "när känslan fanns" och gett pussljud. Nu öppnar jag med innerben så jag får fram höften, lägger på ytter lite bak och ger pussljud. Vissa dagar behöver jag bara flytta fram höften och ge pussljud, ibland får jag lägga till ytterben. Jag höjer min innerhand något för att signalera "upp med bogen" också. Hänger ihop med ställningen...

Du kanske vill komma hit och hälsa på? Jag vill ha ridsällskap :-P

Jag är också newbie, har ingen aning om hur man fattar i western - såhär gör jag.
Vid höger galoppfattning. Är stenhård med att en halvhalt ska gå igenom först och sedan
drar fram jag fram höger höft/sittben. Det brukar fungera annars får sluta om med benen också.

Tänk på att bara fatta när hästen lyfter sitt innerfram. :banana:

Nänä, försök inte. Det var ju du som skulle komma hit på en åktur ;) Har du fått kalla fötter månne? Helt OT, men var bor du cahs? Vore ju faktiskt kul att lära känna lite westernkompisar!

kl
Då gör man " som vanligt " typ. Har för mig att jag läst att man kan göra tvärtom. Dvs vinkla bak höger höft för höger galopp. För att "stänga/låsa" vänster bog och öppna upp för högergaloppen.

Jag tror att det var Kyra som sa att man kan lära hästen fatta galopp när man petar den i örat,
även om det inte borde vara så bekvämt/snyggt att luta sig så långt fram varje gång man ska galoppera.
Så det går nog att göra lite hursomhelst, bara hästen förstår vad den ska göra. ;)

Fast nu har du ju ingen sadel, har du nångång sett barbackarodeo? ;-) jag bor ett par mil nedanför vetlanda. Du får googla, haha. Hos mig kan du få testa att sitta kvar i svängarna, för gudarna ska veta att hornet är min bästa vän!

Jag har aldrig lärt en häst att fatta galopp :angel: så att mina två gör vad de ska är för mig ofattbart. Jag hade väldiga problem med Ubbe innan tävlingen men det var ju sadelproblem. Låste bogen på stackarn :o aldrig igen!

Imorrn ska jag hämta sadeln! Wohoo!

En sån bagatell har väl aldrig hindrat en cowgirl! :cool:

Ehrm.. Det var JÄTTELÅNGT. Får leta westernryttare på andra sidan stan istället. Men tack för inbjudan!

I Sundsvall i Västernorrland. Fattigt med western här tyvärr. Är det bättre hos dig eller är du "ensam" om din inriktning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 733
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar