Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Du måste vara himla sugen nu! ;)

kl
Vi ska få lillan vaccinerad imorgon, kan bli intressant. Har fått hålla ganska hårt i henne senaste gångerna.. Sedan kolla på lägenheten, äntligen. Sadeln är annonserad nu också... :cry:

Tråkigt med sadeln :grin: Men välkommen till sadelletarklubben :idea: Haha.

volvo740tjej: Då håller jag tummarna idag igen! :D

KL.
Två hästar att motionera idag... Hur lycklig kan man va! Elmer ska skrittas och Ubbe ska motioneras. Ubbe skötte sig somsagt perfekt senast så nu är planen att ta tag i galoppen, sen ska han få vila någon månad eller två.

Ja ni, här sitter en stolt och förvånad ägare! Han var en riktig pärla idag, inte massa spring eller dumheter. Vi gör blandannat bakdelsvändningar utan att han biter mig nu, backar ett par meter på hängande tygel och går att förstora volten med ben och sits i skritt och trav. Men dagens stora är att vi har galopperat på hängande tygel på volten utan att han rusat och fått väldigt fina avsaktningar. Han har alltså gått från okontrollerbar till lättgalopperad bara över en natt typ.

Så nu sitter jag här och har mot min vilja bestämt att jag ska träna denna veckan ut och sen får älskade Ubbe vila ett par veckor beroende på hur han beter sig.

0eecd226f0eea492a3.jpg

0eec04d170eeba9459.jpg

0ee89df8b0eeaf046e.jpg

Härlig häst du har.:)
Jag har ridit idag, Inte långt, men både skritt och trav slank in. Dock vingligt i traven. Men fick bara stillastående bilder. Sonen skulle rida också.
380068_10150370709333068_601108067_8318292_1995588365_n.jpg

380068_10150370709348068_601108067_8318293_113384484_n.jpg

380068_10150370709388068_601108067_8318296_1762000409_n.jpg

Vad lugnt och trevligt det ser ut :) Men rider du utan fegsnöre? Hur vågar du? :angel: Hahaha. Ett hett tips faktiskt, mycket lättare att trava när man får hålla hur hårt man vill utan att störa hästen :)

Jag har heller inget fegsnöre :cool: Tar mantag som hette duga istället!
Blev ingen vaccinering idag, vet. tyckte det var för tidigt, har inte gått 5 månader än. Suck, är ju helt kaputt i kroppen efter att ha suttit och väntat. Hon var 2 timmar sen nämligen.

Edit: Hur gammal är Ubbe föresten? Var han 3? Ser himla ståtlig ut!

Ja Hon är verkligen lugn. Inte studsat till nånting än. Och hennes jogg eller hur de nu stavas är helt underbar. :) har kanske hittat sadel också. :)
För jag och barbacka är ingen bra kombination. hehe ett under jag satt kvar i traven hehe
Cahs
Fegsnöre, hum vad är de ;) Här tar vi mantag :) även om hennes inte är så lång än, men ska sparas.

kl

Nu har jag ridit på Líf 2 gånger. Vi har skrittat några varv i paddocken med ledare. Hon är lugn som en fulbunke. Nästan lite för cool :eek: Blir inga direkta reaktioner vid smackningar.
Dock så koncentrerar hon sig på ledaren för stannar den så stannar hon, går den så går hon :)

Styrningen sitter ju inte. Jag har träns på men repgrimman under och fäster tygeln i repgrimman via bettringen så hon får lite hjälp med styrningen.

Ledaren har inte riktigt koll på det där med drivande position och bromsande position så det blir lite pannkaka när hon går vid bogen, vänder sig om och tittar på mig och sen smackar. Märks att hästen inte riktigt förstår vad hon menar.
Nästa gång tror jag att ledaren får stå vid sidan av och bara övervaka :angel:

Mina mål är att Líf ska förstå driv, broms och styrningSen ska hon få vila några månader tills i vår och smälta.

Jag har antingen remmen som går runt halsen på hästen på en martingal eller ett stigläder. Har provat grimskaft men tycker det blir för mycket i handen. Efter ett tag så lär sig hästen att sakta ner när man håller i fegremmen, det är rätt händigt faktiskt. Utan fegrem hade jag aldrig ridit Ubbe barbacka :D

Vad har du hittat för sadel?

Nämen vad tråkigt!

Ubbe är 3år somsagt. Otroligt snygg och nu har han en mycket finare hals, snyggaste halsen i stallet faktiskt. Ett riktigt kap! Haha.

Såklart ska Stella va undantaget som bekräftar regeln ;) (Eller vad man nu säger..)

Hur går det för er i nya stallet?

Hon är ju tränad väldigt mycket i halsrem, går ju att rida hur bra som helst i det. :)
Så hon är väl lite onaturligt lydig när det gåller halsremmen. :p

Förr i världen gick det ju i princip att rida ut henne i halsrem - med grimma som fegsnöre.

Nu har jag Sveriges tittigaste - snart - 18 åring som hoppar tre meter rakt upp i luften om det blåser ett löv över stigen. :angel:

Jag tror att hon trivs bra, tjock och glad är hon. Hon börjar få bebismage och har gått snart fem månader!
Hon var dock lite svampig i en has idag, så vi tänkte ta det lite lugnare ett par veckor i fall att det är den gamla skadan som tänker gå upp.

Hon får massor med mat, nästan fri tillgång i hagen (Hon får 8-9 kg när hon går ut 06.30 och det finns kvar lite vid 16.00, så hon
tror väl att hon anlänt till himlen och på söndag får hon ett litet lippizzanarsto som sällskap i hagen och en hel fyrkantsbal att gnaga
bäst hon vill på med bra värden. Jag kommer dock ta in henne tidigt, de andra hästarna går ute till 19-20 på kvällarna, men Stella får
väl gå in vid 16-17 så att hon inte blir för fet. Svälta med halm på natten kanske? :idea:

Ja till sommaren tänkte jag ride mer barbacka eller om det blir snö. Känns som om backen blir mjukare då. :)
Cahs ska ha dig i åtanke :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 783
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 733
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar