Vi med Depression,Ångest,Panikångest,OCD,Fobier etc.

Läkaren bedömde när jag var där sist att jag var såpass påverkad att vi skulle börja med tabletter för att sedan, när det värsta är dämpat, jobba med kbt och terapi. Så jag gissar att det blir utgången på nästa besök, eftersom det känns såpass bra med tabletterna ändå. Är inget större fan av att ta tabletter om det inte är absolut nödvändigt, men valde att följa läkarens rekommendation :). Över huvud taget känns det tryggt att veta att jag om jag skulle gå i total spinn igen har även den lugnande att kunna ta.
Det låter ju som en bra plan. Äter själv Sertralin, räddat mitt liv! Försökte fasa ut dem men det var fruktansvärt så nu går jag på dem igen och lär få göra resten av livet. Men det bekymrar mig inte så mkt, alternativet är värre...

Tack och lov för min läkare på vc, säger jag bara. Jag berättade för honom om vad psykiatrin skrivit i sitt brev och han sa att han tyvärr inte var förvånad, det är mer regel än undantag att de gör så. Liksom "glömmer bort" sina patienter och säger att de är avskrivna för att de fortsatt gå på vc.

Han sjukskrev mig vidare, känns jätteskönt, ska bara lära mig acceptera att jag får göra roliga saker fast jag är sjukskriven :p Skitsvårt! Får grymt dåligt samvete.
Ska även ta ångestdämpande tre gånger dagligen i 1-2 veckor för att försöka se till att ångesten aldrig ens får grepp om mig. Och höja sertralindosen lite.
Ny tid hos honom i slutet av juli.

Psykiatrin ringde förresten tillbaka, de rekommenderade en diakon på sjukhuskyrkan i väntan på att de ger mig ett bedömningssamtal hos psykolog - i juni. Har hört mycket bra om diakoner generellt, men vet inte om jag orkar. Fick ju remiss till psykiatrin av en anledning liksom.

För en månad sen avslutades min samtalskontakt för de (samtalskontakt+läkare) tyckte jag var bra nog att stå på egna ben, men det känns som det bara går utför för mig nu! Det är det här med relationer som förstör, jag klarar inte av dem. Allt jag gör är fel, säger jag ifrån om något så överreagerar jag enligt andra och ju mer de förminskar mina känslor, ju svårare får jag att släppa saker. Nära "kärleks"relationer är värst, men jag har svårt i kompisrelationer också. Så nu har jag hört av mig om att det inte funka, så jag hoppas på en ny tid inom hyfsad snar framtid.

Har mått dåligt o mått illa/spytt i flera dagar nu
Kan de vara nån slags ångest eller kan de vara något annat?

Har mått dåligt o mått illa/spytt i flera dagar nu
Kan de vara nån slags ångest eller kan de vara något annat?

Jag kan må illa och spy av ångest när jag utsätts för kraftig stress, men då är det liksom aldrig något tvivel om att det är en reaktion på just det. Mår du illa och spyr utan att veta vad det beror på, är det väl mer troligt att det skulle vara magsjuka eller dyl.

Vet varför jag mådde dåligt de va pga "ny" medicin som jag fick när jag skulle hämta ut mer, dom innehåller samma med heter olika
någon som varit med om liknande? vill ju inte må dåligt varje gång de är ju som att börja om igen

Vet varför jag mådde dåligt de va pga "ny" medicin som jag fick när jag skulle hämta ut mer, dom innehåller samma med heter olika
någon som varit med om liknande? vill ju inte må dåligt varje gång de är ju som att börja om igen

Så vitt jag vet är det vanligt. De innehåller inte riktigt samma även om det sägs så, alltså själva blandningen totalt sett. Men hur det hänger ihop mer får nog överlåtas till proffsen.

Jag hoppar in här i tråden då jag äntligen har ringt och pratat med psykmottagningen. Satt väl mest och grät hela samtalet, men fick prata med en jättebra sjuksköterska, och dom ska ringa mig om nån vecka. Det kändes skönt, men så satans jobbigt samtidigt, att äntligen få prata med någon om hur jag mår, då jag inte yttrat ett pip till någon irl överhuvudtaget innan. Men hej iaf :)

Den verksamma substansen är densamma men hjälpmedel och bindemedel (vet inte om det heter så) kan variera. Det är samma sak med t ex Panodil eller Pamol, båda innehåller det verksamma ämnet paracetamol. Man kan reagera på ämnen som finns i tabletten även om det är ovanligt. Apoteket ger dig alltid det för tillfället billigaste alternativet men du kan be om ett annat märke så bör du kunna få det.

Generikan, alltså kopian, får ha 80-120% verkan jämfört med originalet (om jag inte minns fel nu ...) så det kan också spela in förutom bindemedel och annat.
Om man reagerar dåligt på ett märke så kan läkaren skriva "får ej bytas ut", då får man alltid samma sort. Jag har en medicin med sån markering men det är för att originaltabletterna inte går att dela (jag vill kunna ta en och en halv) men det gör generikan.
Har läkaren inte markerat "byte medges ej" så kan man ändå få vilket märke man vill men då får man betala mellanskillnaden själv då bara den billigaste ingår i högkostnadsskyddet.

Jag får så. Jag blir jättedålig när jag äter ett märke och funkar bra på det andra, så jag ber alltid om det som är förskrivet (som är den som funkar) och får betala någon hundralapp extra, men det är det lätt värt!

Jag får så. Jag blir jättedålig när jag äter ett märke och funkar bra på det andra, så jag ber alltid om det som är förskrivet (som är den som funkar) och får betala någon hundralapp extra, men det är det lätt värt!

Ska se om de blir så igennästa gång annars ska jag också göra så!

Jag hoppar in här bara för att få skriva av mig lite.

I kväll hände en sak som verkligen speglade hela mitt sätt att alltid agera och nu är det så mycket känslor när allting bara visar sig så tydligt för en. Istället för att behöva prata med en person så valde jag att gå omvägen på en halv mil extra för att komma hem. Och sådär har jag alltid gjort. Istället för att bara gå rakt in i något jag tycker är jobbigt så tar jag en omväg och det blir i slutändan alltid så mycket jobbigare. Redan i åk 3 på lågstadiet, när jag tyckte att det var jobbigt att gå tillbaka till skolan efter en veckas sjukfrånvaro så valde jag helt enkelt att vägra gå tillbaka. Och nu 5 år senare sitter jag här och har än inte gått tillbaka för allt har bara eskalerat. Tänk ifall jag bara hade tagit mig i kragen och gått tillbaka den där dagen för 5 år sedan. Då hade jag kanske haft ett normalt liv nu. Istället är jag en total outsider som blivit asocial, deprimerad och fått panikångest för minsta lilla. Nu sitter jag och har ångest och gråter för att en person i stallet ville hjälpa mig. Jag försöker tänka att hon bara vill vara snäll men det går inte att låta bli att tro att det är för att jag är så dålig och inte kan göra rätt med min häst.
Också kan jag inte prata om det här med min psykolog för jag verkligen hatar att öppna mig och visa min svag. Jag vill inte att någon ska tro att jag är en svag eller dålig person.

Fast vet du @hovtassfot , att våga visa sig svag är bland det starkaste man kan göra. Det kanske är så att du inte känner dig helt trygg med din nuvarande psykolog, vilket gör att du känner ännu starkare att du inte vill öppna upp dig?

Själv är jag diagnostiserad med asperger, depression och ångest, och jag stöter dagligen på människor som inte förstår mina känslor, åsikter, tyckande, tänkande och resonemang. Det kan vara jobbigt till en viss grad, speciellt på jobbet när man försöker lägga fram åsikter och möts av hårda mothugg, men i slutändan är det jag som lever med mig själv. För mig räcker det att jag förstår varför jag är som jag är, bara det gör mig tryggare som individ.

Lite snurrigt formulerat kanske, men jag skyller på värmen. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 137
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 772
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama