Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej i tråden. Jag hoppar in här. Enligt läkare deprimerad, dock är jag mer FRUSTRERAD känner jag. Psykologen remitterade mig till vuxenpsykiatrin för adhd-utredning. Har så svårt att acceptera "livet" dvs samhällsnormerna. Är utåt sett högfungerande, har utbildat mig och har hyfsat välbetalt jobb, men vantrivs med det här ekorrhjulet. Äter nu Fluoxetin som dämpar mig, känner mig distanserad och trött, men gråter kanske bara en gång i veckan av frustration istället för varje dag som jag gör när jag inte tar medicin... Fungerar bättre på sommarhalvåret och när jag slipper gå till jobbet. Mycket av mina besvär beror på att jag AVSKYR att jobba kontorstider, känns så förbannat meningslöst, plus att arbetsplatsens ledning suger. Har ingen motivation att vara på ett ställe där det enda som räknas är att jag är här 40 timmar i veckan, ingen verkar bry sig om vad jag gör, så flummar mest runt känns det som. Önskar att jag kunde skapa en tillvaro där jag inte behöver bli så frustrerad, där jag kan ta det lugnt de dagar som jag behöver ta det lugnt, där jag inte _måste_ vara på en viss plats en viss tid hela veckorna, där jag får utrymme att vara mig själv utan att behöva medicinera för att stå ut med tillvaron. Fy fan jag fattar inte hur folk orkar jobba såhär i 40+ år.
TL;DR: är jävligt frustrerad på livet och särskilt jobbet vilket ger mig depressiva symptom.
Jag försökte, men HR sa nej pga "inget giltigt skäl". MEN det finns tydligen fler än jag som har bett om deltidstjänstledigt, så de skulle ta upp frågan - finns eventuellt hopp om tillvaron!Gå ner lite i tid på jobbet då, @pajaztar , om du har möjlighet pengamässigt. Jobba 80% kanske. Så slipper du känna att det bara är jobb varje dag.
Jag tänkte mer gå ner på tid bara, inte begära tjänstledigt på deltid. Jag är anställd på 70% tex.Jag försökte, men HR sa nej pga "inget giltigt skäl". MEN det finns tydligen fler än jag som har bett om deltidstjänstledigt, så de skulle ta upp frågan - finns eventuellt hopp om tillvaron!
Kontakta mottagningen och be om en tid. Då lär du ju få veta vem du ska vända dig till.Jag känner mig deprimerad, eller snarare nere, tror det orsakas av en medicin som jag tar för att kunna sova (fått självmordstankar av samma medicin förut). Vill byta ut den medicinen men samtidigt är jag rädd för att det ska göra sömnen sämre och i så fall får jag ångest så jag inte kan äta.
Dessutom har jag flyttats till en ny mottagning och vet inte vilka som kommer bli mina kontakter där. Fick dåligt med info inför överflyttningen och nu ingen info om vem jag ska ha som kontakt. Känns ensamt.
Grejen är att jag inte känner mig redo att boka en tid ännu. Dessutom är det massor av patienter som flyttats över dig så de bokar bara in akuta.Kontakta mottagningen och be om en tid. Då lär du ju få veta vem du ska vända dig till.
Hur fan ska man orka med allt när kroppen och hjärnan bara bestämmer sig för att sluta samarbeta?
Finns det ingen psykolog eller kurator på vårdcentralen som du kan få hjälp av så länge? Jag fick samtalsterapi på min vårdcentral av psykolog och det var väldigt bra hjälp. Men det kanske du redan kollat upp? Hoppas du får hjälp snart i alla fall!Läser i journalen att psykiatrin ringt upp mig utan att jag svarat för att de vill höra hur det går. Missade ett samtal för dryga veckan sen, det måste varit dom.
Hur jag mår? Ja det är ju tur jag har en husläkare som hjälpt mig när psyk svikit. Jag mår ju bättre, men långt ifrån bra. Känns dock som om psyk kommer säga att jag är för frisk för att de ska vilja hjälpa mig nu. Har ju bara väntat på samtalskontakt från dom sen jul typ.
Hade samtalskontakt på vc förut hos en kurator (de har bara en där). Gav ingenting och det var han själv som ville remittera mig till psykiatrin för han kände att han inte kunde hjälpa mig. Han sa en hel del som gör att jag inte vill gå hos honom igen, fick liksom ingen hjälp.Finns det ingen psykolog eller kurator på vårdcentralen som du kan få hjälp av så länge? Jag fick samtalsterapi på min vårdcentral av psykolog och det var väldigt bra hjälp. Men det kanske du redan kollat upp? Hoppas du får hjälp snart i alla fall!
Har du möjlighet att byta vårdcentral? Jag fick tid hos psykolog inom 1 vecka och gick sedan 1 gång i veckan i ett par månader. Han var jätteduktig. Men har du bra kontakt med din läkare vill du kanske inte byta men kanske värt att kolla upp? Eller om din läkare kan remittera dig till psykolog på annan vårdcentral?Hade samtalskontakt på vc förut hos en kurator (de har bara en där). Gav ingenting och det var han själv som ville remittera mig till psykiatrin för han kände att han inte kunde hjälpa mig. Han sa en hel del som gör att jag inte vill gå hos honom igen, fick liksom ingen hjälp.
Helst skulle jag vilja leva pensionärsliv. Kan man inte bara få pengar för att man existerar och överlever?
Vill definitivt inte byta läkare. Har träffat några olika på den vc och alla har varit guld värda. Ska höra om remiss till annan vc nästa gång jag ska till läkaren.Har du möjlighet att byta vårdcentral? Jag fick tid hos psykolog inom 1 vecka och gick sedan 1 gång i veckan i ett par månader. Han var jätteduktig. Men har du bra kontakt med din läkare vill du kanske inte byta men kanske värt att kolla upp? Eller om din läkare kan remittera dig till psykolog på annan vårdcentral?
Nu har mitt liv krackelerat och jag känner att jag lika gärna kan dö. (Nu är jag inte suicidal, vill inte ta mitt eget liv utan känner bara att jag inte bryr mig om ifall jag dör). De senaste åren sedan 2006 har mycket tagits ifrån mig hela tiden. Jag tror jag får vara lycklig, för att jag efter några år när jag äntligen slappnat av ska bli ifråntagen min lycka. Jag är inte religiös men tror på ödet och övernaturliga saker. Jag känner bara att jag HOPPAS det finns en gud, så jag kan få möta denna jävel och gladeligen hugga en kniv i hens hjärta och med nöje släpa aset med mig ner till helvetet. Jag hyser sådant starkt hat åt någon som inte ens finns så att det är äckligt åt det.
Jag börjar förstå varför filmskurkar blir som de blir (nu ska jag dock inte bli skurk ) när det gäller hämnd och sorg, Exempelvis Loke i Thors-filmerna. Jag hade äntligen efter så många år av plågor funnit något som håller min glöd vid liv, en dröm och ett hopp. Och nu slås det sönder inför mitt inre som om någon gläds åt mitt förfall.
Jag vet inte vad jag ska göra mer än stå ut tills jag dör. För att ta självmord är inget jag vill, jag ska stå ut för mina närståendes skull. Men har någon tips på hur man står ut med ett skitliv tills man blir gammal? För nej, jag har slutat tro på ett lyckligt slut för min del. Men ska göra allt jag kan för att folk ska tro att jag är lycklig så jag gör dem glada. Jag vet inte vad jag gjort för att förtjäna allt jag gått igenom, men jag är ingen idiot och tycker inte jag förtjänar allt detta.
Ja, det finns folk som har det värre - jag försöker tänka på dem varje dag. Men tyvärr kan jag inte hjälpa det, att jag tycker synd om mig själv. Jag går i terapi, är inte suicidal och har jobb så jag har råd med mat.
Förlåt för negativt inlägg men behöver skriva av mig skiten. Få ur mig in vrede samt förvarna alla troende att existerar eran gud är mitt mål att ha ihjäl jäveln. Tyvärr.
Det är okej att vara arg. Särskilt när man hittar något bra som tas ifrån en!