Vi MÅSTE prata mer om psykisk ohälsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bukebloggen, är det ens värt att skriva här? Jag vet inte...
Jag skrev i en tråd för inte så längesen som handlade om att synliggöra psykisk ohälsa ännu mer. Det var flera som inte höll med om det, eftersom det enligt dom inte finns något tabu (?). Men vet ni vad? Det gör det. Det finns ett stort tabu kring psykisk ohälsa. Det finns en STOR skam, och det måste bli en ändring på det. Men vad är egentligen rätt och fel? Finns det ens något rätt eller fel? Det är en svår fråga som jag inte är säker på att någon har ett svar på. Allt är nog väldigt individuellt. Men en sak är säker, och det är att vi måste prata mer om det. Öppet! Synliggöra.

Det är ALDRIG okej att skambelägga folk med psykisk ohälsa.
Om det är någon som ska känna skam är det dom som vill tysta ner och inte prata om det.

Jag gjorde en video om detta, kolla gärna!
(Nu är det säkert inte ens någon som kommer se/läsa detta, men skitsamma).

Tja, de flesta av oss är glada ibland, gråter ibland. Vi skiter, rapar, onanerar, hanterar våra svampinfektioner och trådar våra tänder. Men de flesta av oss tycker inte att det finns någon poäng med att filma det, än mindre lägga upp det på youtube.

Nej men precis. Så är det ju med allt. Men det finns många som tycker att det är kul också. Och många som tycker om att kolla på det. Det är upp till var och en!

Det här kan vara det mest häpnadsväckande arroganta jag läst på detta forum över alla år. Du syftar på ett totalt utlämnande inlägg som dessutom går mot hela trådstarten/dagboksinlägget. Som belyser en sida som ingen tagit fram innan.

Och detta är din reflektion. Wow.

... och efter första inkopierade har du alltså mage att skriva ovanstående.

Wow. Igen.

The botten is nådd.
:bow:

Men det du gör här i denna tråd och youtube klipp osv är att ta på dig rollen som talare för ”alla de sjuka” . Det är upprörande .
Du vet inte ett dyft om vad andra, inkl mig själv här tex, har för bakgrund och erfarenheter. Varför ska du tala för mig och alla de som du buntar ihop utan att veta ett dyft om, bara för att de inte tycker som du och för att du tror att alla som inte tycker som du inte vet/förstår/är friska? Och att alla sjuka ska du ”ta under dina vingar och tala för” på sociala media -( av alla jäkla ställen rentav).

Jag blir beklämd . Och störd .

Det påminner mig massor om när en viss känd bloggare mitt i sitt eget erkända missbruk av smärtstillande och ångestdämpande satt i sin blogg och tog på sig rollen att ”utbilda och upplysa” alla läsare om vägen ur depression och missbruk, trots att hon var mitt i det och sen slutligen totalkrashade ”mitt framför ögonen” på alla läsare varav de flesta f.ö sen länge uppfattat att det barkat iväg totalt åt pipan....

Sen är jag förvånad att du får hållas här på buke ang att posta dina youtubevloggar. Mig veterligen strider det mot forumreglerna .

Nej, jag skulle åter igen aldrig påstå att det jag säger gäller för alla.
Jag vet mycket väl att alla är olika och att alla inte funkar på samma sätt. Därför är jag också noga med att poängtera det när jag pratar. Och det är ingen som har uppfattat mig som att jag "pratar för alla". Det är bara här på Buke som folk säger det.

Du jämför mig med den bloggaren? Jag är så långt ifrån det som det bara går.
Jag pratar alltid om MITT liv ur MITT perspektiv. Inget annat. Aldrig.

Det här är inte ens en tråd, det är ett dagboksinlägg.

Vet inte om jag lyckas göra rätt men...

Jag har läst varenda blog, tittat på varenda youtubekanal och instagramkonto som avhandlar självskadeproblem eller ätstörningar hos unga ur den sjukes perspektiv och jag kan tala om för dig att det finns ingen. INGEN, som är skriven på ett bra sätt som är konstruktivt och som skulle kunna bidra till något positivt. Jag och min familj har gått igenom allt för att försöka förstå. Vi har varit i kontakt med andra familjer med samma erfarenheter, vi har pratat med vården. Alla mina erfarenheter och den forskning jag tagit del av talar för att det endast är skadligt att sitta och skriva om sina erfarenheter som sjuk i sociala medier och bloggar. Ätstörningar och självskadebeteende hos unga smittar!!! Det här är en epidemi och varje dag dör unga tjejer och killar!

Det du skriver om att sjuka inte skulle få visa sig ute är bara dumt. Varför skulle de inte få det? Alla måste kunna visa sig ute utan att känna skam. Jag har aldrig pratat om att vi skulle stänga in alla sjuka herregud. Jag pratar om bloggar och youtubevideos och sociala medier - förstår du inte skillnaden?

Hur du ens kan jämföra en sådan bagatell som att stuka foten med svåra psykiska sjukdomar är för mig en gåta. Nej, man kan inte alltid prata om allt med alla, men varför måste det alltid vara sånt fokus på hur man mår - det är inte alltid hälsosamt att prata om sitt mående hela tiden. Varför är det så viktigt att hela tiden specificera varför man inte mår bra, oavsett om det handlar om stukade fötter eller ångest eller cancer. Just psykisk sjukdom behöver få mindre plats i våra liv.

Det finns ett stort utanförskap bland unga i dagens samhälle - detta löses INTE med att man söker sig till likasinnade för det gör bara att det här utanförskapet cementeras ännu mer. De som är sjuka måste integreras i samhället, måste få sunda, friska förebilder och vänner. Det ska inte finnas några jäkla grupper och communities på internet som består av svårt sjuka unga vuxna för det är så jäkla livsfarligt och sorgligt. Självklart kan det i vissa fall vara viktigt att prata med någon som lyssnar och förstår en men det ska göras inom kontrollerade former inom vården under uppsikt av utbildad personal, inte vind för våg på internet!!! Internet för sjuka unga killar och tjejer är en dödsfälla - du har ingen aning om vad du pratar om här. Mitt syskon hävdade också att hen tyckte det var skönt att prata med andra i samma situation. Hen hade fel. Men det är inte hens fel - hen var sjuk, svårt sjuk och det är en del av sjukdomen att inte kunna se ovanför ytan. Tyvärr fanns det ingenting som vi anhöriga eller vården kunde göra för att hjälpa hen upp ur vattnet, hur många livbojar vi än kastade, hur många gånger vi än slängde oss själva i sjön.
Jag förstår dig precis, min familj har också gått igenom allt som finns, försökt att hitta saker som kan orsaka eller trigga beteenden eller på något sätt hålla kvar mig i det sjuka.

För mig dock innan nätet eller bloggarna fanns så sökte jag mig till böcker, självbiografier för att få någon förklaring till varför jag mådde som jag mådde. Som sjuk känner man sig också så fruktansvärt ensam och konstig och utanför i tron att man är den enda som mår som man mår och det är otroligt jobbig också.

Allt är inte nätets fel, jag har överlevt många gånger pga av internet också. Visst är det lätt att tro att utan just det så skulle allt varit bättre men så behöver det inte vara. Vissa är sjuka helt enkelt. Jag var bara 11 år när jag skar sönder hela armen och förstörde nerver så jag fortfarande inte har någon direkt känsel i underarmen och det var ingenting annat än mina egna tankar som orsakade det där. Det var ingen som hetsade mig eller påverkade mig överhuvudtaget. Förmågan att prata ner sig själv ska man inte underskatta.

Ibland hjälper nätet och ibland förvärrar det, det är så det är. Mina föräldrar plockade undan allt som gick men jag blev inte bättre för det, då innan bloggarna osv kom så var det tydligen musiken osv som var orsaken till mitt mående och dom klandrar sig fortfarande för att dom lät mig lyssna på viss musik.

Jag förstår att man vill hitta orsaken men ibland så är någon bara sjuk helt enkelt, ibland finns ingen direkt yttre orsak, vissa saker kan förvärra och vissa saker kan förbättra. Och nätet är en salig blandning av allting, tyvärr mycket destruktivt men även en del bra. Och att ha kontakt med andra som mår dåligt är inte alltid dåligt.

Jag är ett tydligt exempel på att psykisk ohälsa inte är beroende av någon annan för att hålla sig kvar, man kan få hur mycket vård som helst, ibland är man bara för sjuk helt enkelt och man får överleva i den mån det går. Jag tror alla vet att jag inte kommer ha ett särskilt långt liv, det vet både vården och mina föräldrar och mina vänner skulle nog inte bli förvånade även om jag undanhåller mitt mående. Vissa är sjuka helt enkelt och det finns inget speciellt att skylla på att det är så.

Dock utifrån vad som står om mig här hur hemsk jag är så är det väl bara bra för världen att försvinna, jag är ju bara en empatilös person tydligen som skiter i andra. Men jag lovar att jag jobbar på det, att avsluta alltså. Det går mer och mer nedåt. Egentligen ska jag inte ens vara bland sånna som skriver på sånna här ställen men jag har en tendens att försöka förklara för folk hur fruktansvärt det är att vara sjuk.

Senast ändrad:
Nej jag hänger inte med. Att påstå att människan ser dromedarerna är sant men man kan inte säga att dromedarerna finns. Det är lögn.
Är du medveten om att du försvarar det som idag kallas "fake news" men som mer ärligt heter lögn, osanning, dessinformation m.m. Att som du gör höja upp människors känslor till faktiska sanningar är detsamma som rasister gör när de talar om sanningen om judar och muslimer eller som pajassen i Vita huset gör när han går igång och hittar på saker som passar honom.
Det går ALDRIG att sätta likhetstecken mellan känslor och fakta. Bägge två är oerhört viktiga men på helt olika sätt.

Nej nej jag försvarar inte fake news :P och jag känner inte igen mig i det du säger att jag gör. Verkligen inte! Se så fel det kan bli i text.

Och ibland kan det vara helt outhärdligt att träffa människor i egna (eländiga) sitsen eftersom gemensamma nämnaren då är sjukdomen, som blir totalfokus och det inte går att komma ut. Jag blir urless och känner mig sämre efter än före.

Det är olika.

Precis. Det är olika! :)

Eh , jaha så psykisk ohälsa är som ett intresse för mode eller smink eller nån livsstil då eller ?
Samtidigt som man hävdar att nejdå detta är inte alls stor del av mitt liv det är bara en liten bisyssla jag pysslar med för att jag mår bra av att dela och sprida det jag brinner för osv på sociala media ?
”Och in och lajka och dela gärna min vlogg! ” osv.

Helt seriöst så blir jag som sagt rent ut förbannad över hur du och @saerta tar på er rollen att tala för andra här i tråden på det sätt ni gör!

Det gör vi inte. Inte jag iallafall, och jag upplever inte att @Grazing gör det heller.

@saerta nej jag jämställer inte dig med den bloggaren.
Däremot drar jag parallell till tendensen att vilja uttala sig å andras vägnar och fokusera på sin egna ohälsa på sociala media i stor volym att belysa för alla läsare. Och gärna vilja få bekräftelse någon form på sitt dåliga mående på sociala media.

Yes - det är ett dagboksinlägg. Men du påbörjade det med ”bukebloggen - är det ens värt ” .

Senast ändrad:
@saerta ang utmattningssyndrom så för det första ”sjukskriver man sig inte” för det utan man blir sjukskriven för att man totalt kraschat ....

Sen ett väldigt vanligt symtom innan man kraschar är att man över huvud taget inte ens vet om att man är stressad/deprimerad osv utan man kör på nästan i ytterläge med adrenalin och inte sällan en hel del endorfiner som skyddar hjärnan och kroppen i det längsta från att krasha.

Så nej det är inget udda att din väninna inte berättat för dig innan alls och det är absolut inget likhetstecken mellan det beteeendet och att individen medvetet ”låtsades” eller ”undanhöll” pga ”tabukänsla” osv att anförtro sig till dig.

Men du fattade ju vad jag menade. Klart jag vet att en själv inte kan sjukskriva sig. Det gör en läkare.
Fast min vän har ju själv sagt att hen inte vågat prata om det.

Men effekten blir densamma om du får likes på din gråtvideo. Då lönar det sig för dig att suggerera dig till ännu en gråtvideo för att få ännu fler likes. Ju sämre du mår, desto fler likes. Yay liksom.

Nej. Jag känner mig inte manad till att göra en till gråtvideo. Jag skiter i likes. Det sa jag även i videon har jag för mig. Att jag aldrig har brytt mig om sånt.

Men du fattade ju vad jag menade. Klart jag vet att en själv inte kan sjukskriva sig. Det gör en läkare.
Fast min vän har ju själv sagt att hen inte vågat prata om det.

Jo du kan sjukskriva dig själv i 7 dagar.
Du är ute och cyklar totalt ang dina förkunnanden om utmattningsdepression innan det kraschar. Som sagt - du tar på dig rollen att tala om för andra hur det är att vara sjuk och har en massa antaganden - trots att du inte vet ett dyft om den ”publik” du talar inför.

Det här kan vara det mest häpnadsväckande arroganta jag läst på detta forum över alla år. Du syftar på ett totalt utlämnande inlägg som dessutom går mot hela trådstarten/dagboksinlägget. Som belyser en sida som ingen tagit fram innan.

Och detta är din reflektion. Wow.

... och efter första inkopierade har du alltså mage att skriva ovanstående.

Wow. Igen.

The botten is nådd.
Ja, det är jävligt när folk påstår att jag skriver och tycker saker jag inte övht har hintat om ens.

Menar du att NookNook på felaktiga grunder skrivit dig på näsan?!
Men vad är det du babblar om? NookNook har bara skrivit till mig en gång vad jag läst? Och vadå felaktiga grunder? Vad är det jag missat nu?

Det enda jag skrivit om är jävligt att skriva till mig är att mena på att jag menar detta:

"Men nu får du väl skärpa dig. Hen berättade sitt syskons, sin och familjens historia - och du bara Jaja, det var inget nytt?"

Jag har absolut inte skrivit att det bara är jajaj och viftat bort det som inget speciellt.

Tror du på något sätt att målet är att få mest likes på graven sen eller? Tror du på riktigt att det är så folk har som mål? För det inser du väl att det leder till döden på ett fruktansvärt plågsamt sätt som ingen sjuk vill.

Det finns faktiskt andra sidor hos en som också får likes, det finns sidor som visar starkare känslor åt det glada hållet. Att tro att en sjuk sida försvinner för att man ignorerar den är fruktansvärt tycker jag, det finns något som heter balans som man kan ha.

Jag tror inte den som är sjuk strävar efter målet ang likes på graven nej. Jag tror människan som mår helt fruktansvärt avgrundslöst dåligt över huvud taget inte har någon plan alls utan bara kippar efter andan/knappt ens orkar kippa efter andan vissa tider, här och nu och där och då när det är som värst .

Beroende då förstås på individ och olika situationer och lägen utifrån det.

Nej. Jag känner mig inte manad till att göra en till gråtvideo. Jag skiter i likes. Det sa jag även i videon har jag för mig. Att jag aldrig har brytt mig om sånt.
Det går ju ganska dåligt ihop med dina kommentarer om Uppsalas största blogg etc. Det framstår som att det är ganska viktigt för dig. Och jag tror inte en sekund på att du struntar i likes, det vore extremt ovanligt om det inte påverkade dig alls.

Men vad är det du babblar om? NookNook har bara skrivit till mig en gång vad jag läst? Och vadå felaktiga grunder? Vad är det jag missat nu?

Det enda jag skrivit om är jävligt att skriva till mig är att mena på att jag menar detta:

"Men nu får du väl skärpa dig. Hen berättade sitt syskons, sin och familjens historia - och du bara Jaja, det var inget nytt?"

Jag har absolut inte skrivit att det bara är jajaj och viftat bort det som inget speciellt.

Nåja, jag tror nog att de som följer tråden kan göra sin egen bedömning:
Fast det var o andra sidan inget nytt i det inlägget.

Men nu får du väl skärpa dig. Hen berättade sitt syskons, sin och familjens historia - och du bara Jaja, det var inget nytt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 028
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 568
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 213
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar