Vi MÅSTE prata mer om psykisk ohälsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bukebloggen, är det ens värt att skriva här? Jag vet inte...
Jag skrev i en tråd för inte så längesen som handlade om att synliggöra psykisk ohälsa ännu mer. Det var flera som inte höll med om det, eftersom det enligt dom inte finns något tabu (?). Men vet ni vad? Det gör det. Det finns ett stort tabu kring psykisk ohälsa. Det finns en STOR skam, och det måste bli en ändring på det. Men vad är egentligen rätt och fel? Finns det ens något rätt eller fel? Det är en svår fråga som jag inte är säker på att någon har ett svar på. Allt är nog väldigt individuellt. Men en sak är säker, och det är att vi måste prata mer om det. Öppet! Synliggöra.

Det är ALDRIG okej att skambelägga folk med psykisk ohälsa.
Om det är någon som ska känna skam är det dom som vill tysta ner och inte prata om det.

Jag gjorde en video om detta, kolla gärna!
(Nu är det säkert inte ens någon som kommer se/läsa detta, men skitsamma).

Exempelvis du. Du blundar för mångas sanning.
Vilken sanning blundar jag för?

Om du syftar på att jag blundar för att det är tabu att beröra psykisk ohälsa så vill jag gärna att du läser om mina inlägg.
Jag har skrivit fler än en gång att det inte finns något (samhälleligt) tabu.
Men att många känner skam för att prata om det, vilket jag fortsätter att hävda inte är samma sak.

Då har du dragit fel slutsats.
Jag mår bättre av att skriva av mig och uttrycka mina känslor på det sättet.
Hade du hellre sett att jag höll allt det där för mig själv?
Eller att jag pratade med min pojkvän/vänner/familj?
Jag kan inte ens förstå hur du kan uppleva att du mår bättre av att sitta och gråta in i en kamera och sedan lägga upp det på youtube. Det ser bara destruktivt ut.

Inte det minsta aggressiv. Inte ens en liten tendens till det.
Aha, så det är min läsförståelse det är fel på? Det kan inte vara så att du har svårt att förklara dig?
Eller kan det vara så att jag inte håller med dig bara, och du då upplever att jag inte förstår?

Helt ärligt så skiter jag i om du håller med mig eller ej men du kommer bitvis med rena fabler som inte har någon som helst förankring. Det bemöter jag.

Jag är också tämligen säker på att jag förklarar mig nog så tydligt i skrift. Det har inte varit några klagomål när jag skrivit artiklar eller rapporter. Ditt svar var passivt-aggressivt vilket är en svag argumentationsteknik.

Påståendet att samhället blundar för psykisk ohälsa är ett påstående, inte en upplevelse.
Och det påståendet är uppenbart fel utifrån hur det ageras i samhället. Det satsas mer på stöd och behandling och vård gällande psykisk ohälsa. Man öppnar nya enheter med mer personal med olika bakgrund, just för att kunna möta fler människor med psykiska besvär.
Arbetsmiljölagen har för något år sedan skärpts för att betona att arbetsgivaren har ansvar för den psykiska, lika väl som den fysiska, delen av arbetsmiljön.

Hur är det att blunda för psykisk ohälsa?

Påståendet "samhället blundar för psykisk ohälsa" är helt enkelt ett osant påstående.

"jag vågar inte prata om att jag mår psykiskt dåligt för mina bekanta lyssnar inte på mig" är en upplevelse och inte ett påstående. Och den upplevelsen från individen är sann - subjektivt, men inte alltid objektivt för en utomstående iakttagare.

Ser du skillnaden mellan påstående och upplevelse?

Det är jättebra att vården och liknande utvecklas för att kunna hjälpa de som behöver. Men det är fortfarande något som är svårt och ibland omöjligt för vissa att prata om.

Ja, jag förstår skillnaden.

Jag kan inte ens förstå hur du kan uppleva att du mår bättre av att sitta och gråta in i en kamera och sedan lägga upp det på youtube. Det ser bara destruktivt ut.

Nej, fast det kan man.
Läs gärna mitt inlägg nummer 560.

Mitt njutande (finns faktiskt inget bättre ord för det) av att anhöriga skulle bli ledsna - och känna sig skyldiga - när jag tog livet av sig kändes lite skönt.
Tills jag som sagt kom på att de antagligen bara skulle bli lättade. Och då blev jag ledsnare.

Det är jättebra att vården och liknande utvecklas för att kunna hjälpa de som behöver. Men det är fortfarande något som är svårt och ibland omöjligt för vissa att prata om.

Ja, jag förstår skillnaden.

Kan du relatera till skillnaden, och förstå de av mina inlägg som du ifrågasatt, utifrån den illustrationen av skillnad mellan påstående och upplevelse?

Slår det dig inte att folk som aldrigt haft svårt att prata om sina psykiska problem riskerar sluta sig för att du hamrar in hur skamfyllt det är?

Nej? Jag skulle aldrig säga till en person att det är skamligt att prata om psykisk ohälsa. För det ÄR inte skamligt att prata om det. Däremot är det många som _upplever_ att det är skamligt. Men genom att själv prata om det så bidrar det till att fler vågar öppna upp sig.

Det enda du o TS verkar ha lust med är at vältra er i erat dåliga mående

Så det är det vi gör om dagarna? Vältrar oss i vårt dåliga mående? Det enda? Även fast jag skrivit flera gånger att det här är en liten del av mitt liv. Av min vardag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 028
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 568
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 213
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar