Vi kanske ska köpa hund =)

Bokvägen?
Jaja, det är inte lätt när argumenten tar slut. Har du ens läst hur jag definierar begreppet sällskapshund?
Läs det igen så ser du att för mig är en sällskapshund en soffpotatis i alla fall med mina mått mätt. De aktiveras sällan en bråkdel av vad en brukshund gör och behöver det inte heller. Ta och gör en jämförelse mellan en sällskapsras och en bruksras och uppskatta deras aktiveringsbehov. Sällskapsrasen kan hållas på det sätt jag anser är typiskt för en sällskapshund, men knappast en bruksras. Rottisfolket jag träffar på skulle antagligen få dåndimpen om de fick höra om någon som rekommenderar rottis som sällskapshund.

Och igen, tävling har inget med det hela att göra. Är du säker på att du verkligen är läskunnig?

Japp läskunnig är jag till 1000 :)..
Jag tycker att dina argument om rottweilern, till viss del stämmer men långt i från allt.. :bow: Och detta är min åsikt...

Vi har olika erfarenhet av rotten.

Du har kanske dina till rena brukshundar och dom trivs med det..

Men rotten är en allround hund, vare sig alla rotte ägare i världen skriker nej så är det så det ligger till..

Alla hundar är mer eller mindre sällskapshundar, eller känner du någon som låser ut sina hundar från hus och hem..

När allt kommer omkring så är de allt våra familjemedlemmar som alla har sin plats i hemmet, med oss, runt oss och vi delar deras glädje och sorg ( sällskap, familj och jobbekompis) eller? ..

Min tik är lite allt av det där och hon trivs som fisken i vattnet, min förra hane var också till den kategorin och min första rottis..

Mina har och är lugna, sansade, har dunder psyke och dessutom har aldrig skällt inomhus såvida inte folk rycker i dörren.

Du tycker på ett sätt, Jag på ett annat, ska vi mötas på halvavägen :)..

Jag kan argumentera ihjäl mig här men man kan ju faktiskt byta tips och råd med så.. :)...

Ps jag som alla andra vill faktiskt få fram de possitiva sakerna om min ras..

:bow:

en boxer är en aktiv hund, men den är GLAD! de jag träffat har varit som unga labradorer. jätteroliga med massor av humor, men behöver som sagt aktiveras en del (dock inte mer än labbe och springerspaniel). de är dessutom lite mer lättlärda än rottisar som har (eller ska ha) en hel del egen vilja.

vi vill inte ha en soffpotatis till hund, vi vill ha en hund som vi kan hitta på olika aktiviteter med. en aktiv, glad och lagom "vaktig" är precis vad vi vill ha :)
jag läste på www.vovve.net om boxer och jag tyckte att det stämde precis med vad vi är ute efter.
korthårig
mellanstor
glad & pigg
:)
nu gäller det att få resten av familjen med på min ide, mamma är iaf på min sida :p

ja för att inte tala om alla läckra färger de finns i! för ni ska ju ha en svart och vit eller en röd och vit :D. jag är helt klart för er linje, och ska ni inte ha en labbe så ska ni ha en boxer (det näst bästa :p). men... det är väl du som bestämmer vart skåpet ska stå? eller är jag helt ute och cyklar nu? ;) :banana:

Jag tror vi får enas om att vi ser på rasen på oilka sätt och den hund jag skulle välja som den ideala Rottweilern skulle antagligen inte vara idealet för dig.

Naturligtvis är hunden i första hand en familjemedlem, men att de är brukshundar kommer inte långt efter. Det är därför jag skaffat dem och det är den typen av hund jag vill ha. En ideal arbetshund som vill jobba och som till viss del kräver detta. Att kunna ta det lugnt då jag är sjuk eller mycket upptagen är ett måste, men de ska inte acceptera att ligga veckor i sträck utan att få pyssla med någon form av krävande mental aktivering. Någon stress a la bordercollie vill jag dock inte se hos rottisen.

Jag skulle tro att vi i grund och botten vill ha samma typ av rottweiler, men jag eftersträvar en större arbetslust och en hund mer inriktad på jobb.

Lånar din svarsknapp :)
Så här har jag sett ut genom hela tråden: :eek:
För det första så är inte rottisen en sällskapshund. Den ska aktiveras och då är det inte "vardagsdressyr" det handlar om.
För det andra så förstår jag inte hur vissa här kan säga emot Jadzia och C.... (kan inte stava till namnet så här rakt upp och ner). Dom är dom två som jag har uppfattat det som har mest vett i huvudet här när det gäller hund. Några klokare får man leta efter. Dom har alltid bra svar och tips att komma med. Förstår inte varför man ifrågasätter sådana personer...när det dessutom handlar om en ras dom kan väldigt mycket om :smirk:

Och till miffogreta: Boxer är en otroligt trevlig hund. Så glada och positiva. Jag bor granne med en stor uppfödare och jag har tillbringat måååånga somrar med deras hundar :) Där har du en ras som passar till mycket!

Men jag tycker det är ganska kul att bli ifrågasatt och då helst från någon som har erfarenhet. Hellre fjorton Marita2 än en som knappt sett en rottis på bild.

Jag tycker att denna tråden var väldigt bra!
Ni som har erfarenhet av rasen diskuterar den, så ser jag det.
Och en hel del av dem som har en rottweiler i min stad borde fått höra er. För vissa av dem verkar överhuvud taget inte ha någon koll.
Det är så tråkigt.
För just de hundarna jag menar hade nog liiite mer (läs: någon överhuvudtaget) mental stimulans inte direkt skadat.
Dom uppför sig som vildar och en och annan som ser dom tror nog att sådan är rasen...
Tävla eller soffpotatis, sett ur avels och ras synvinkel eller ej, men de bör nog vara i rätt händer.

Håller med dig. Har bara träffat några få rottweiler i mitt liv. De första jag träffade var syskon och bland de trevligaste hundar jag har träffat. Kom inte framrusande som vildar när jag kom innanför dörren utan väntade tills jag hade hälsat på ägaren och ägaren hade sagt att det var ok att hälsa. De kom fram och nosade, fick en hälsning och gick sen iväg igen. Inget större intresse av mig efter att de hade kollat läget alltså. Var med ägaren ute med dem, och vilka arbetsglada hundar! Vill minnas att hon visade lite lydnad och dyligt och det syntes att hundarna trivdes. :)

De andra erfarenheterna är de två rottisar som finns här på gården. De är båda fullvuxna och totalt ouppfostrade. Har blivit påsprungen av båda två eftersom ägarna tycker att "de blir ju så glada när de får hälsa". Hundarna skuttar mer på bakbenen och biter i kopplet än står på marken. Träffade på den ena idag med en 13årig flicka hängandes i kopplet. Det är nog inget ont i dem, men jag skulle inte vilja bli "hälsad på" av någon av dem så stressade och överaktiva som de verkar vara, ser ut som att de ska explodera vilken minut som helst!

Vet att det är lite utanför ämnet, men ville försöka beskriva att de rottisar jag har träffat verkar må bäst av ordentlig aktivering och inte bara promenader runt kvarteret.

Gör ett litet kort inlägg bara.. :)
Jag tror visst att många Rottisar kan passa bra som en aktiv familjehund. Dock inte till en nybörjarfamilj!

Bästa spanielmänniskan!!! :love:

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Lyssna på den här tjejen hon har ju sååååå rätt!!!!

(ps vilka färger tror du du får på dina valpar? Gick det bra med hanen? Är hon parad?? *nyfiken*)

Sv: Vi kanske ska köpa hund =)

Du kanske redan har bestämt dig, jag orkade inte läsa igenom allt så jag vet inte :p
Ungersk vizsla kanske, men dom kräver ganska mycket motion och aktivering.
Annars tycker jag att någon typ av spaniel låter bra.

Hon har redan skaffat hund. :) Om jag inte minns fel var det någon slags spaniel.

miffogreta skrev:
Vilken hundras passar bäst i en familj med två stora barn (13 & 17)? mamma vill inte ha golden eller labbe, inte jag heller för den delen. Jag är sugen på en dalmantiner, men jag vet inte särskilt mycket om dom.. hur är dom i lynnet generellt? eller tipsa gärna om andra raser (renrasigt) som kan tänkas att passa! :)
vi vill bestämma oss för en ras, så att ett köp kan ske till nästa sommar. det känns bäst att beslutet får växa in och man verkligen är säker på att man vill ha en hund.. + att mamma har sommarlov då hon jobbar inom skolan så det är ju den bästa tiden att skaffa en hund.. :)
Tips hitåt!! :idea:

tänkte bara droppa in och säga att dalminter är fina hundar, men de har blivit så sönbderavlade genom åren att många av dom föds döva eller med något annat problem. Det finns en dalmatiner i mitt område som hoppade på min kompis valp, vilket INGEN hund gör. Jag tycker inte om dalmatiner. Men det är min personliga åsikt.
Engelsk springer spaniel är en fågelhund och med den behöver du gå ut mycket, iaf ge den den enorma stimulans den behöver. Appoertera är ett sätt.

Jag har själv en JÄTTETREVLIG blandras mellan golden och labrador. Och en mops.
Om ud vill ha en liten hund är mopsen en självklarhet, det finns ingen sötare hund. De har en sån speciell personlighet. :D

Golden retriever och labradorer är ju perfekta första-hundar, men många golden och labbar som man ser idag i skogen (iaf jag) är överviktiga och golden är superljua i pälsen och ser allmänt sjabbiga ut. Jag tycker de finaste golden är dom som är riktigt gyllene. :)

rottweiler är ingen familjehund, de skulle jag ej rekomendera även om de är helt underbara och söta. Jaktinsikten finns där och kommer alltid finnas där.
Pudlar är intressanta hundar, oerhört smarta. Dom kan du lära mycket, men även dom behöver mycket stimulans.

det blri nog bra vad du än väljer

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 238
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 785
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar