Vi kanske ska köpa hund =)

öh.. jadu, det är från början mitt lunarnick.. å var det kommer ifrån finns det ingen speciell grund för, det var bara nått jag tog från tomma intet. :smirk:

jag svarar lite fint på alla inlägg här :)

Någon tollare har det aldrig varit tal om, visst dom är söta, men det verkar som att det är en utpräglad fågel/jakt hund å den anser jag inte höra hemma i våran familj.

Nån rottweiler vill vi defenitivt inte ha, vi är nybörjare och den rasen behöver nog en van hundmänniska. Jag anser det iallafall inte vara en nybörjar hund.

Blandras vill vi inte heller ha, trots att många av dem är utmärkta sällskapshundar. Vi vill ha en renrasig hund.

Engelsk Springer Spaniel är den ras som ligger överst på listan, så förmodligen blir det en sådan. Vi har tänkt att den skulle få spårning som arbete + en massa hundkurser :)

Engelsk Springer Spaniel är den ras som ligger överst på listan, så förmodligen blir det en sådan. Vi har tänkt att den skulle få spårning som arbete + en massa hundkurser :)

Tänk då på att Springerspaniel är en apporterande fågelhund, kanske apportering är något ni bör prova på.

Rottis som sällskapshund går alldeles ypperligt om man kör lydnasdressyr till husbehov och tar långa promenader...

Handlar mest om att du skall vara människa nog att hålla en sådan hund på mattan, det innefattar att du är den som bestämmer.. Ledarskap är A och O..

Alla rottisar är nämligen inte lämpade som arbetande hundar, även om alla som har rottis tror det.. Kan ha med psyke och framförallt hundens personlighet att göra.. Endel rottisar tål nämligen inte pressen! :)...

Alla hundar "går" att ha som sällskap men varför skaffa en hund med vissa behov om man själv inte är intresserad av det?

Att de rottisar som inte är lämpade att träna och inte tål pressen är ju en minioritet bland rasen och det kan du som valpköpare aldrig vet att du köper.

Att med inställning : Min blivande rottis kanske inte är lämpad som arbetande hund, köpa sig en rottweiler tycker jag är korkat.

Varför inte Stor- eller mellanpudel? En glad och pigg ras som hänger med på det mesta! Håller man bara pälsen kortklippt så är inte pälsvården så omfattande. Kika in på Pudelklubbens hemsida eller Annas pudelsida som är en jättebra och informativ sida om pudlar med MASSA foton :)

njaaee.. vill inte ha en pudel.
Det blir ganska säkert en engelsk springer spaniel :)

Vad innebär apportering då? jag är så dålig på hundaktiviteter :o

Måste bara försöka hindra dig lite, även om jag själv gillar springer.

Springer spaniels är jakthundar, utpräglade sådana i de flesta linjer. Att chansa på att få en med mindre jaktlust är bara dumt.

Jag träffar många springers inom jakten och inom brukset, jag har träffat en vettig inom bruks/klubb och alla inom jakten beter sig som en hund bör. Vad jag vill säga är att få springers mår bra utan jakten, lite spår är svårt att ersätta med när det gäller en stötande apportör...

Jag skulle vilja se att familjen går kurser innan ni skaffar en springer, självklart är det en lättlärd ras, men de lättaste misstag kan förstöra mycket. Lär er om jakt, hundens historia osv...

Tänk också på att det är en jakthund, undantag finns, men de flesta jakthundar är inte så himla lätta att ha lösa med på ridturer osv. Springern är äevn en drivande hund, så den stora delen som du tänkt med ridturer kan mkt väl gå i kras pga jaktlusten.

Väljer ni en springer och lägger ner massor av jobb (timmar handlar det om, inga fem-minutare en gång i veckan) så får ni däremot en följsam hund som ni kan vara stolta över. Diskutera därför noga detta i familjen först, vem ska gå ut med den, ha huvudansvaret, gå kurser osv. Se också till INNAN ni köper hunden att ni verkligen har plats på brukshundsklubben. OCH bestäm er för vad ni ska göra med hunden innan också.

Tänk på att man köper ingen lhasa apso för att tävla lydnad elit, men därmot är det ok att köpa jakthund som sällskap...

Lycka till!!! Tänk bara på att det inte alltid är en dans på rosor att ha hund.

MVH Emma

Bearded Collie är en bra familje hund och den gillar och arbeta! :)
Dem är ju ganska livliga men med rätt uppfostran så blir dem lugna!
Jag vet att den inte är korthårig (motsatsen) men dem lossar inte hår isf är det som tussar.

Bor själv på en kennel med Bearded Collien och dem är urmysiga och lättlärda! :love:

Jag har en cocker spaniel och vi har nyligen börjat på en apport/jaktkurs. I mycket kort sammanfattning går detta ut på att träna hundens medfödda (samtliga deltagande hundar är spaniels och retrievers) förmåga att apportera, d.v.s. söka upp och hämta saker, ursprungligen skjutet vilt.

Jag har aldrig tidigare varit med på någon sådan här kurs, men redan när min cocker var valp visade hon sitt genetiska arv - hon älskar att bära runt på saker. Min förra cocker hade inget intresse för detta :o, men med denna var det annorlunda. Därför tänkte jag att det vore roligt att gå denna kurs för att lära sig (jag är oerfaren när det gäller hundträning!) och få tips på hur man kan aktivera hunden på ett sätt hon själv uppenbart gillar och som passar henne.

Om det efter kursens avslutning blir någon fortsättning och vi får för oss att intressera oss för praktisk jakt får vi väl se. Min vovve verkar inte ha så överdrivet stor jaktlust. Man kan kalla in henne även om hon drar iväg efter vilt. Nu på sistone har hon varit mycket intresserad av SPÅR så det blir kanske en viltspårkurs vart det lider.

Anneli

Självklart tycker jag att Flat Coated Retriver ärde bästa ;) men de behöver dock mycket aktivitet och motion, så de är nog ingen bra hund för er. Även om jag verkligen tycker att ni skall köpa den.
Så om ni fastnar för dem, men tycker att pälsen är för lång t.e.x, så är Curly coated retriver mycket fina!
Boxer är också en otroligt fin hund, även den behöver aktiveras, men vilken hund behöver inte det :smirk:
Spaniel-hundar är otroligt aktiva hundar och har mycket energi, är det verkligen den hund ni söker???

Lycka till iallafall!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Vet inte riktigt på vad du syftar på?

Mitt inlägg om rottweiler?

I sådantfall kan jag säga som såhär.

Rottweilern är och förblir en jobbande brukshundras.

Snäll eller inte, VARFÖR köper man en hund som kräver mer än vad man själv är villig att lägga ner ?

Borzoien är en missförstådd hund som inte kräver så vansinnigt mycket i från sin ägare huvudsaken är att dom får vara nära familjen så brukar dom ta det väldigt lugnt och dom brukar vara fulkomligt underbara med dom små människorna i huset.
Dom behöver rejsa av sig på en öppen yta t,ex en park eller fotbollsplan för springa är ett måste för en vinthund men efter ett par varv så är det bra och lugnet lägrar sig åter över familje livet. Mina hundar går som gårds hundar här hemma med katter hästar ungar och med väldigt mycket folk som rider förbi dom är nästan konstant lösa men jag har inte alla tre utan uppsikt för då drar dom men så länge jag är ute så är dom med mig, och när jag står stilla så ligger dom och vätar tills det är dags att gå vidare det är en fröjd att ha med dom när man är ute och stängslar en sommar kväll.
Päls vården är mycket lätt eftersom deras pälsar nästan sköter sig själv en genom borstning nån gång i bland och bad efter behov, innom hus ligger dom mest och såver (gärna i soffan) :smirk:
Vill man träna så är hundarna med på det också jag har sålt en valp till en tjej som går hund utbildning med inriktning bruks och hon kommer att träna honom, och en tjej skall använda sin valp till agillity ( vill gärna se honnom i tunneln) :D Tikarna är inte lika stora som hanarna och man måste inte byta till en kombi för att man köpt en Borzoi MAN SKALL BARA NJUTA!!!! :bump:

Borzoi

Ja, borzoi tycker jag ofta är en ras som många människor har motsatta felaktiga förväntningar på jämfört med många andra raser. Det är ju inte helt ovanligt att nyblivna hundägare tar sig vatten över huvudet när de inser att valpen som vuxen kommer att behöva mycket mer motion och stimulans än vad de trodde. När jag kommer med borzoierna, för vi har två sådana förutom den ovan nämnda cockern, så brukar en vanlig första reaktion från folk som inte har tidigare vana av rasen vara "OJ! De behöver MYCKET motion va?!". När jag sedan säger att motionsbehovet faktiskt är överkomligt är det knappt att folk tror på mig!

Vi åker med våra till rasthage 2 ggr/dag så de får vara lösa. Annars promeneras de som vanligt och så tränar vi lite "tricks" med dem.

Vår hane, som fyller 5 i mars, är oerhört lat så honom får man peppa lite extra. Mental aktivivering tycker han är FÅNIGT. Han vill ligga i soffan och bli servad med lagom söndertuggade tuggben. Ett annat favoritnöje är att hålla koll på uteplatsen så inte ovärdiga individer närmar sig den och leka med sin favoritkatt (korta stunder - men hon är snart 7 år, så det är inte samma fart som när båda var unga). Att träna kontakt är kul eftersom man brukar få ut något (godis) av det. Men på det hela taget är han otroligt lat. HÄSTAR är förresten väldigt roligt också, då piggnar han till och han gillar underlaget på ridbanan, så där tar han sig gärna en ordentlig galopprepa.

Tiken är bara 9 månader så hon har mycket mer spring i benen, men eftersom vi åker till rasthage finns det ofta kompisar som hon kan rejsa med. I annat fall går det bra att köra simulerad vinthundsjakt med (härdad och bestämd) cocker spaniel som byte.

Beträffande pälsvården håller jag också med. Vi gör knappt något (pälsarna är dessutom självrenande på något skumt sätt + att vovvarna har hög frigång) och detta skall då jämföras med det ständiga pysslandet med cockerpälsen.

Anneli

Tycker inte om att bli kallad korkad på ett allmänt forum..
Men som sagt alla hundar är inte lämpade för att arbeta..

En arbetandehund är en tjänstehund mycket få om en tre% duger till det på grund av att raserna blir allt mer sönder avlade.. Det borrde ju du veta som kallar folk korkade...

En bullterrier är glad och korthårig! Den engelska har ju ett säreget sinne som man bör vara medveten om... :D Läs mer här
Men kanske en amstaff eller en engelsk staff?

du sa aatt det inte är en bra fmiljehund!varför är de inte det då?? om maan har en tomt så kan man ju släppa ut den på tomten så den får springa. självklart ska man gå promenade med den men den ÄR en bra familjehund!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 238
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023