Vi kanske ska köpa hund =)

Sv: Re: Vi kanske ska köpa hund =)

svar till Bladluz :

de rottisar jag sett har inte varit lämpliga familje/sällskapshundar, på en lydnadskurs var en kvinna med med sin rottishane, han drog runt henne vart han än ville...rottisar är brukshundar och de mår bäst när de får arbete...trots at den rottisen du sett må va ett undantag så finns det inte många rottisar som du beskriver....

Senast ändrad:
Sv: Vi kanske ska köpa hund =)

Carla skrev:
tänkte bara droppa in och säga att dalminter är fina hundar, men de har blivit så sönbderavlade genom åren att många av dom föds döva eller med något annat problem. Det finns en dalmatiner i mitt område som hoppade på min kompis valp, vilket INGEN hund gör. Jag tycker inte om dalmatiner. Men det är min personliga åsikt.
Engelsk springer spaniel är en fågelhund och med den behöver du gå ut mycket, iaf ge den den enorma stimulans den behöver. Appoertera är ett sätt.

Jag har själv en JÄTTETREVLIG blandras mellan golden och labrador. Och en mops.
Om ud vill ha en liten hund är mopsen en självklarhet, det finns ingen sötare hund. De har en sån speciell personlighet. :D

Golden retriever och labradorer är ju perfekta första-hundar, men många golden och labbar som man ser idag i skogen (iaf jag) är överviktiga och golden är superljua i pälsen och ser allmänt sjabbiga ut. Jag tycker de finaste golden är dom som är riktigt gyllene. :)

rottweiler är ingen familjehund, de skulle jag ej rekomendera även om de är helt underbara och söta. Jaktinsikten finns där och kommer alltid finnas där.
Pudlar är intressanta hundar, oerhört smarta. Dom kan du lära mycket, men även dom behöver mycket stimulans.

det blri nog bra vad du än väljer

Nu vet inte jag vart du får din information ifrån. Men en sak måste jag nog reda ut.

Rottweiler är ingen jakthund utan en brukshund, så någon instinktiv jaktlust finns inte ( mer än den som ursprungligen finns i alla raser )

Golden och Labradorer är bra nybörjarhundar OM man tycker om apportering och en jäkla massa träning i skogen.

( förövrigt så är spaniel raserna ( ex engelsk springer ) och retriver raserna ( ex labrador ) hundraser under samma kategori
VATTENHUNDAR; STÖTANDE & APPORTERANDE

Kanske har jag klart gjort ett och annat nu iallafall

Carla skrev:
tänkte bara droppa in och säga att dalminter är fina hundar, men de har blivit så sönbderavlade genom åren att många av dom föds döva eller med något annat problem. Det finns en dalmatiner i mitt område som hoppade på min kompis valp, vilket INGEN hund gör. Jag tycker inte om dalmatiner. Men det är min personliga åsikt.
Engelsk springer spaniel är en fågelhund och med den behöver du gå ut mycket, iaf ge den den enorma stimulans den behöver. Appoertera är ett sätt.

Jag har själv en JÄTTETREVLIG blandras mellan golden och labrador. Och en mops.
Om ud vill ha en liten hund är mopsen en självklarhet, det finns ingen sötare hund. De har en sån speciell personlighet. :D

Golden retriever och labradorer är ju perfekta första-hundar, men många golden och labbar som man ser idag i skogen (iaf jag) är överviktiga och golden är superljua i pälsen och ser allmänt sjabbiga ut. Jag tycker de finaste golden är dom som är riktigt gyllene. :)

rottweiler är ingen familjehund, de skulle jag ej rekomendera även om de är helt underbara och söta. Jaktinsikten finns där och kommer alltid finnas där.
Pudlar är intressanta hundar, oerhört smarta. Dom kan du lära mycket, men även dom behöver mycket stimulans.

det blri nog bra vad du än väljer

En fråga: Baserar du ditt intryck av dalmatinern på den hund som bet din valp, eller har du träffat flera???

Det finns en organisation som heter svenska dalmatinersällskapet som verkar för en god avel av dalmatinern. För mig är det självklart att köpa en hund från en kennel som är ansluten till svenska kennelklubben samt godkänd av sin rasklubb som sätter upp krav på avelarbetet.

Sedan kan alla hundar så lätt förstöras om de hamnar i fel händer!!!

Jag är en glad ägare till två dalmatiner, varav den ena är en omplacering som blivit väldigt illa behandlad tidigt i livet. Han är reserverad mot nya människor, men han gjorde sitt MH förra helgen och trots att han tyckte att det var obehagligt när testledaren tog på honom så var han absolut inte hotfull på något sätt! Han fick omdömet att vara en väldigt trevlig och oerhört snäll och balanserad hund!

Sedan är det klart att man gillar vissa raser framför andra, inget ont med det. Men jag gillar inte det sättet som du framförde din åsikt på, men det kan vara jag som tolkar dig fel!

Men till alla som ska köpa hund: Köp en hund som är ansluten till skk samt upptagen på rasklubbens hemsida! Då har du (som jag ser det) störst chans att få en trevlig individ som är framavlad i ett syfte som gynnar rasen.

Hoppas att jag inte låtit otrevlig på något sätt, men vill bara föra fram min åsikt!

Jag har värdens bästa hund. Hon är en Flat coated retriver.
Lik en golden och en labbe, men lite mer energi och MYCKET vänligare och gladare. Min hund älskar sälskap, kan inte vara utan det. Inne är hon den lugnaste hunden i värden och ute vill hon leka och ha kul. Flatar mognar väldigt sent så dom beholler sitt lekfulla valp betende tills dom är 3-5 år gammal. Har haft min i nästan 1 år hon fyller 1år den 26 March!

Vi har en tik. Tikarna är snällast. Dom tar hand om alla som om det vore deras valpar, särsilt barn och dom är så tåliga man kan göra vad som hälst med dom och man får ändå ett galt ansikts uttryck och en viftande svanns. Min hund slutar aldrig att vifta på svansen.

Dom är så oerhört lätt lärda, jag är ingen hund expert men min hund kan över 30 olika trix.

Det finns bruna och svarta. Själv tycker jag att dom svarta är finnast. Dom ser ut som en smalare Golden eller labbe men lite kortare hår än en golden. Dom har mindre sjukdoms problam än en golden också.

Här är min hund molly som valp: [Dom har tipex på huvudet för att se skilnaden mellan valparna] Tryck för större bilder.

http://groups.msn.com/Ellisbilder/molly.msnw?albumlist=2

MvH//TheHunted1

PS! Det Kommer fler bilder

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 238
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 785
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar